Tråden om splitboards!

Jakbob

Ny medlem
Ingen panik för min del då jag missar hela den här säsongen ändå, men i juni tänkte jag plocka med en splitboard hem från USA.

Om man vill ha en bräda som ska funka till så mycket som bara möjligt, vad bör man kolla på mer än Jones Solution? Jag ogillar verkligen att behöva tänka "nej, jag skulle ha tagit xxxx idag", därför vill jag helst ha med extra allt.

Jakbob

Ny medlem
Vad köper man för skins och var köper man dem bäst?

Ny boardbag (med hjul), stavar och skins är nog vad som behövs mest akut för säsongen. Tar gärna emot tips på vad och var detta bör inskaffas.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Många splitboards får du skins med till när du köper. För de som inte har det tror jag att G3s splitboard skins är ett säkert kort. Jag är inte snowboardåkare själv, men har en tant på split och jag på rando. Jag gillar mina G3-hudar mycket och deras splitboardfästen verkar riktigt genomtänkta samt ha bra form.

Tror de finns att köpa på sport-conrad, vill du ha en svenska återförsäljare skulle jag höra med åre äventyrsbutik eller addnature.

Jakbob sa:

Ny boardbag (med hjul), stavar och skins är nog vad som behövs mest akut för säsongen. Tar gärna emot tips på vad och var detta bör inskaffas.
Voilé har skins, även G3 som ska vara de bästa.
Spark R&D har skins i år, det är egentligen G3 skins men med Spark tip/tail clips.
Voilé kan man beställa från deras hemsida: voile-usa.com tror jag den är.

Stavar: själv har jag Black Diamond Expedition men folk verkar gilla de nya BD Compactor som blir riktigt korta och får då plats inne i ryggan.
http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/ski/ski-poles/compactor-ski-pole

Bag har jag tyvärr inga tips på. Vill själv ha en men vill inte betala 1000+ kr. Lägger hellre pengarna på annat då.

Ninjaphoto

Ny medlem
Jakbob sa:

Ta även en titt på geckos hundar, de är riktigt bra. Eftersom de inte använder vanligt klister så är de mindre känsliga för kyla och snö. Man kan slänga dem i snön och de fäster ändå i belaget efter man enkelt dammat av dem.
Ang stavar så gillar jag black Diamond compactor då de är så smidiga att de får plats i ryggsäcken.

Superpark

Ny medlem
Kompletterar tråden lite, var har ni köpt Era splitboards? fortfarande sjukt svårt att få tag på i Svedala, vad jag vet tar Åre Äventyrsbutik in K2 (även om det inte ligger uppe i deras webbshop?)

Kan vi inte försöka sammanställa dom butiker som vi vet har; kanske till och med speca via stad, det är ju som vi pratat om tidigare ganska mkt pengar och helst vill man ju klämma och känna innan man slänger ut 10 kakor på något så specifikt?

Om ni har lust vore det sjukt uppskattat att komplettera nedan lista;

Åre
Åre Äventyrsbutik Tar in K2

Stockholm

Göteborg

Malmö

Fyll gärna på med fler orter om ni något ställe..

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Stockholm har numera Addnature som tar in splits även om de inte har något jättesortiment. (Förra året hade de Voilé och Spark R&D, verkar ha utökats med Prior i år också.)

Som sagt tidigare finns det dock många webshoppar inom europa som har betydligt större utbud av splits och tillbehör.

Senast ändrad:

Superpark

Ny medlem
Vattendroppe sa:
Stockholm har numera Addnature som tar in splits även om de inte har något jättesortiment. (Förra året hade de Voilé och Spark R&D, verkar ha utökats med Prior i år också.)

Som sagt tidigare finns det dock många webshoppar inom europa som har betydligt större utbud av splits och tillbehör.
Grymt om dom tar in Prior!

Uppdaterar listan;

Åre
Åre äventyrsbutik Tar in K2, Prior, Spark R&D

Stockholm
Addnature Prior, Voilé och Spark R&D

Göteborg

Malmö

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
CustomX sa:
Vattendroppe sa:

Jag vill dock minnas att Åre Äventyr tog in Prior och Spark R&D förra året också :p

Superpark

Ny medlem
Vattendroppe sa:
CustomX sa:
Vattendroppe sa:

Jag vill dock minnas att Åre Äventyr tog in Prior och Spark R&D förra året också :p
Ok, kanon, såg inga men dom kanske gick som smör? :)

claesthemas

Medlem
Lite reklam...
Topsport Ramundberget kommer ha K2 Panoramic bland alla andra
testskidor och brädor.

Senast ändrad:

RePop

Ny medlem
Hej,

En Splitboard ska inhandlas i år och det står även en resa på agendan. Funderingar går lite runt att kombinera det båda, dvs köra en Kanadaresa och inhandla en Splitboard där.

Är det någon som har koll på hur de ligger prismässigt där? Exempelvis en Prior med Sparkbindningar.

Tack och bock!

RePop sa:
Hej,

En Splitboard ska inhandlas i år och det står även en resa på agendan. Funderingar går lite runt att kombinera det båda, dvs köra en Kanadaresa och inhandla en Splitboard där.

Är det någon som har koll på hur de ligger prismässigt där? Exempelvis en Prior med Sparkbindningar.

Tack och bock!
Priors priser står på deras hemsida. Du kan även köpa Spark's direkt av dem.
Annars ligger Spark's på mellan 300-380 dollar beroende på modell.
Många rekommenderar LT pin versionen. Kostar några dollar mer men är då lättare etc.

Jakbob

Ny medlem
Ninjaphoto sa:
Ta även en titt på geckos hundar, de är riktigt bra. Eftersom de inte använder vanligt klister så är de mindre känsliga för kyla och snö. Man kan slänga dem i snön och de fäster ändå i belaget efter man enkelt dammat av dem.
Ang stavar så gillar jag black Diamond compactor då de är så smidiga att de får plats i ryggsäcken.
På splitboard.com hittar jag även en del negativt angående Gecko, att de släpper en svart massa som sätter sig på brädan. Använder du själv gecko? Har du lidit något av detta?

Efter att ha läst lite om dem låter det onekligen smidigt, om det bara funkar tillräckligt. Jag föredrar mindre krångel framför mer krångel, så inget klister vore fantastiskt. Frågan är bara om de är tillräckligt bra i övrigt.. Börjar bli dags att införskaffa ett par nu..

Reindeer_mtn

Ny medlem
Den här tråden känns som att det saknas bilder på hobbyprojekt som sågningar. Tänkte nämligen Splitta en Burton Custom och funderar på om någon har erfarenhet av det?

Doughboy

Ny medlem
Olkki sa:
Den här tråden känns som att det saknas bilder på hobbyprojekt som sågningar. Tänkte nämligen Splitta en Burton Custom och funderar på om någon har erfarenhet av det?
Burton är svåra att klyva på grund av skruvhålen eller kanalen som sitter mitt i brädan.

mabo

Ny medlem
Testade att såga en burton fish, blev väl sådär men den har funkat i två säsonger.

Ninjaphoto

Ny medlem
Jakbob sa:
Ninjaphoto sa:
På splitboard.com hittar jag även en del negativt angående Gecko, att de släpper en svart massa som sätter sig på brädan. Använder du själv gecko? Har du lidit något av detta?

Efter att ha läst lite om dem låter det onekligen smidigt, om det bara funkar tillräckligt. Jag föredrar mindre krångel framför mer krångel, så inget klister vore fantastiskt. Frågan är bara om de är tillräckligt bra i övrigt.. Börjar bli dags att införskaffa ett par nu..
Har kört ca 20 turer med gecko hudarna förra säsongen och det har varit en uteslutande positiv upplevelse.
Har ej märkt av de problem du nämner. Tycker även att geckos känns lättare och "böjligare" när de är ihop vikta, det gör att jag ibland haft dem i en jackficka och bara en minimal rygga till lavin-gear och stavar. Supersmidigt till de lite enklare turerna.

williamw

Ny medlem
Är det någon som kan tipsa om äldre brädor med träkärna som funkar bra att splitta själv? Om man skulle använda Voiles DIY kit så fungerar vilka bindningar som helst, har jag uppfattat det korrekt då?

williamw sa:
Är det någon som kan tipsa om äldre brädor med träkärna som funkar bra att splitta själv? Om man skulle använda Voiles DIY kit så fungerar vilka bindningar som helst, har jag uppfattat det korrekt då?
Med kitet fungerar alla bindningar. Kanske inte EST bindningar. Är inte säker där.

Har sett folk som splittar brädor utan träkärna men det är lite knepigare att få tätt igen.

williamw

Ny medlem
Swedish-banana sa:
williamw sa:
Med kitet fungerar alla bindningar. Kanske inte EST bindningar. Är inte säker där.

Har sett folk som splittar brädor utan träkärna men det är lite knepigare att få tätt igen.
Okej. Så länge som åkegenskaperna inte förändras allt för mycket så borde det ju funka. Hur mycket tappar man på att inte ha stålkant på ena kanten vid turandet? Kan tänka mig att det känns en del på hårdare underlag.

Edit: Efter att ha kollat runt lite så verkar det väldigt meckigt med Voiles DIY kit. Speciellt att borra så många hål rätt genom belaget och ha skruvar på undersidan. Känns som att man slaktar brädan ganska rejält.

Är det någon som har erfarenhet av Karakorams bindningar? Säg att man köper en Jones Solution och en split-bindning från Karakoram, behövs det några mer tillbehör för den setupen? Förutom priset så verkar det ju rätt så överlägset.

Senast ändrad:
Vet inte riktigt hur det är med stålkanter men jag vet att många erfarna kör på egen-splittade bräder (mindre vikt utan stålkant ;))

Har inte splittat en bräda själv men pilligt är det ju.

Karokarams bindningar verkar nice men ganska dyra. Köper du en färdig bräda och deras bindningar behöver du inget annat. (Kanske stavar för vägen upp.)

nylanderik

Ny medlem
williamw sa:
Okej. Så länge som åkegenskaperna inte förändras allt för mycket så borde det ju funka. Hur mycket tappar man på att inte ha stålkant på ena kanten vid turandet? Kan tänka mig att det känns en del på hårdare underlag.

Edit: Efter att ha kollat runt lite så verkar det väldigt meckigt med Voiles DIY kit. Speciellt att borra så många hål rätt genom belaget och ha skruvar på undersidan. Känns som att man slaktar brädan ganska rejält.

Är det någon som har erfarenhet av Karakorams bindningar? Säg att man köper en Jones Solution och en split-bindning från Karakoram, behövs det några mer tillbehör för den setupen? Förutom priset så verkar det ju rätt så överlägset.
Tja William.
Jag har splittat både med och utan stålkant och även fast det ju handlar om att man vill gå när det är mycket snö eller go slask så kommer man oundvikligen ibland till trixiga partier där det är is/hårt. Då är det en jävla skillnad på om man går med och utan stålkant enligt mina erfarenheter. Att halka tillbaka eller ner är både energikrävande och direkt farligt vid sina tillfällen. Så rekommenderar starkt att du köper utrustning, det är värt extrapengen.

Jag har precis börjat använda Jones Mountaintwin Split som jag tycker är sjukt rolig och nog den lekfullaste fabrikssplittade brädan du kan hitta. För en lite styvare bräda med bra power som ändå verkar sjukt rolig skulle jag rekommendera Jones Solution Split som du är inne på, som jag inte testat men ska försöka testa så fort jag får tillfälle.=P

Karakoram funkar sjukt bra tycker jag. Inget snack, go nuts! Du är inne på ett bra spår williamw!=D

Jones säljer man i Sverige på Åre Skidsport( http://www.areskidsport.se/) och hos skandinaviska distributören Råå Sport (www.raa.no) i Oslo. Råå har bl a en Solution split på bra rea nu såg jag!=)

williamw

Ny medlem
nylanderik sa:
williamw sa:

Tja William.
Jag har splittat både med och utan stålkant och även fast det ju handlar om att man vill gå när det är mycket snö eller go slask så kommer man oundvikligen ibland till trixiga partier där det är is/hårt. Då är det en jävla skillnad på om man går med och utan stålkant enligt mina erfarenheter. Att halka tillbaka eller ner är både energikrävande och direkt farligt vid sina tillfällen. Så rekommenderar starkt att du köper utrustning, det är värt extrapengen.

Jag har precis börjat använda Jones Mountaintwin Split som jag tycker är sjukt rolig och nog den lekfullaste fabrikssplittade brädan du kan hitta. För en lite styvare bräda med bra power som ändå verkar sjukt rolig skulle jag rekommendera Jones Solution Split som du är inne på, som jag inte testat men ska försöka testa så fort jag får tillfälle.=P

Karakoram funkar sjukt bra tycker jag. Inget snack, go nuts! Du är inne på ett bra spår williamw!=D

Jones säljer man i Sverige på Åre Skidsport( http://www.areskidsport.se/) och hos skandinaviska distributören Råå Sport (www.raa.no) i Oslo. Råå har bl a en Solution split på bra rea nu såg jag!=)
Tack för svaret! Jag åker sedan tidigare på Jones Flagship och är riktigt nöjd, så en Solution känns som det självklara valet. En mer lekfull bräda kan man ju alltid komplettera med senare!

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
CustomX sa:
Vad säger ni experter om K2 Panoramic? Någon som testat? Åkegenskaper?
Min tant åker på den och hon är mycket nöjd. Hon tycker att den går att lita på i alla möjliga fören. Tyvärr kan jag inte säga mycket mer än så :p

Superpark

Ny medlem
Vattendroppe sa:
CustomX sa:
Vad säger ni experter om K2 Panoramic? Någon som testat? Åkegenskaper?
Min tant åker på den och hon är mycket nöjd. Hon tycker att den går att lita på i alla möjliga fören. Tyvärr kan jag inte säga mycket mer än så :p
Tack! bättre än inget :) nu vet jag inte hur aggressiv åkare hon är men kanske lite positivt än då, har haft fundering på om den är för hård?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
CustomX sa:
Tack! bättre än inget :) nu vet jag inte hur aggressiv åkare hon är men kanske lite positivt än då, har haft fundering på om den är för hård?
Vi kan väl säga att jag inte skulle kunna sälja hennes grejer begagnat som "tjejåkta" med gott samvete. Hon åker fort och med mycket tryck, är ~175 lång och väger 75-80 pannor ungefär. Hon gillar den i alla fall, men hon gillar generellt sett förhållandevis hårda brädor också (en skada efter att ha åkt för mycket på sladdriga hyrbrädor).

Superpark

Ny medlem
Vattendroppe sa:
CustomX sa:
Vi kan väl säga att jag inte skulle kunna sälja hennes grejer begagnat som "tjejåkta" med gott samvete. Hon åker fort och med mycket tryck, är ~175 lång och väger 75-80 pannor ungefär. Hon gillar den i alla fall, men hon gillar generellt sett förhållandevis hårda brädor också (en skada efter att ha åkt för mycket på sladdriga hyrbrädor).
haha, kanon, tack!

Mingus sa:
Hej

Någon som testat MTN approach eller har någon kvalificerad gissning om hur bra den lösningen funkar? Verkar billigare än en ny splitboard i alla fall.

http://www.mtnapproach.com/
Fast 745 dollar kan man lätt få en splitboard för.
Problemet med MTN är ju att man måste fortfarande ha brädan på ryggen vilket är ganska tungt och osmidigt.

Angående K2 Panoramic så har jag en själv. Jag tycker det är riktigt bra. Tillräckligt hård för att kunna köra riktigt snabbt men samtidigt är det tillräckligt mjuk för att kunna göra presses/butters med den.
Jag kör 158:an, är själv 180cm lång och väger 73kg.

Superpark

Ny medlem
Swedish-banana sa:
Angående K2 Panoramic så har jag en själv. Jag tycker det är riktigt bra. Tillräckligt hård för att kunna köra riktigt snabbt men samtidigt är det tillräckligt mjuk för att kunna göra presses/butters med den.
Tack! rätt lekfull ändå med andra ord? Hur funkar den att hoppa med? skulle du kunna dra den i svarta linjen i Åre? Funderar på en 162:a för få lite bättre puderegenskaper..

williamw

Ny medlem
CustomX sa:
Swedish-banana sa:
Tack! rätt lekfull ändå med andra ord? Hur funkar den att hoppa med? skulle du kunna dra den i svarta linjen i Åre? Funderar på en 162:a för få lite bättre puderegenskaper..
Såhär spontant utan någon erfarenhet låter det helt galet att dra en splitboard i så stora hopp. Tänker mig isiga landningar och en bräda som går sönder utav bara fan :D Men den håller säkert för mer än man tror, hehe...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp