Tråden om splitboards!

Superpark

Ny medlem
williamw sa:
CustomX sa:
Swedish-banana sa:
Angående K2 Panoramic så har jag en själv. Jag tycker det är riktigt bra. Tillräckligt hård för att kunna köra riktigt snabbt men samtidigt är det tillräckligt mjuk för att kunna göra presses/butters med den.
Jag kör 158:an, är själv 180cm lång och väger 73kg.
Tack! rätt lekfull ändå med andra ord? Hur funkar den att hoppa med? skulle du kunna dra den i svarta linjen i Åre? Funderar på en 162:a för få lite bättre puderegenskaper..
Såhär spontant utan någon erfarenhet låter det helt galet att dra en splitboard i så stora hopp. Tänker mig isiga landningar och en bräda som går sönder utav bara fan :D Men den håller säkert för mer än man tror, hehe...
Haha, ja det är ju helt sant så klart, det var mer en hypotetisk fråga, förstår ju själv att det är ju inte den brädan man väljer om man ska ut i parken och stöka. Det är mer att man man vill ha en bräda som passar så brett över berget som möjligt (samtidigt som man förstår att rimligheten att hitta en sådan bräda är minimal.) men går jag till mig själv föredrar jag en mer lekfull bräda framför dom rena puder/pist plankorna.

En splitboard håller precis lika bra som en vanlig snowboard.
Dock finns det vissa anledningar att parkråttorna inte kör med dem.
Det finns ju en kant mellan brädorna, den märks inte när man kör puder och inte om man ligger på skär i pisten.
DOCK kan den märkas när man är flat base så som på transportsträckor eller inför hopp.

Sen är en splitboard lite tyngre än en vanlig snowboard pga. hårdvaran som sitter på och innerkanterna.

Panoramic har rocker så den fungerar bra i puder både 158 eller 162 kommer funka fint.

socker

Ny medlem
Tjenare

Har beställt en jones solution splitboard och ett par split30 karakorum bindningar
till detta behöver jag ju ett par hudar och min fråga till er vad ska jag ha för några
har totalt noll koll på olika hudar.

MVH Jonny

nylanderik

Ny medlem
CustomX sa:
williamw sa:
CustomX sa:
Tack! rätt lekfull ändå med andra ord? Hur funkar den att hoppa med? skulle du kunna dra den i svarta linjen i Åre? Funderar på en 162:a för få lite bättre puderegenskaper..
Såhär spontant utan någon erfarenhet låter det helt galet att dra en splitboard i så stora hopp. Tänker mig isiga landningar och en bräda som går sönder utav bara fan :D Men den håller säkert för mer än man tror, hehe...
Haha, ja det är ju helt sant så klart, det var mer en hypotetisk fråga, förstår ju själv att det är ju inte den brädan man väljer om man ska ut i parken och stöka. Det är mer att man man vill ha en bräda som passar så brett över berget som möjligt (samtidigt som man förstår att rimligheten att hitta en sådan bräda är minimal.) men går jag till mig själv föredrar jag en mer lekfull bräda framför dom rena puder/pist plankorna.
Jag har ju inte testat K2 brädan det snackas om här ovan men tänkte iaf berätta vad jag själv har för erfarenheter från en rolig splitboard som funkar på hela berget. Jag har kört på en Jones Mountaintwin Split 160, som jag e sinnessjukt nöjd med nämligen. Jag ville bara tipsa om det just för att jag känner igen mig väldigt mycket i de brädegenskaperna du söker i en split. Mountaintwinen har jag kört riktigt håriga, branta åk med samtidigt som den funkat perfekt att droppa in switch i backcountrykickar eller om man tar sista åket genom parken. Den är directional med en poppigare och styvare tail men man kan sätta bindningarna att köra true twin också vilket gör den till en överlägsen allround-split i mitt tycke.
Om du får chansen så måste du testa iaf får du lova. Det är åkglädje till max!=D

Superpark

Ny medlem
nylanderik sa:
CustomX sa:
williamw sa:
Jag har ju inte testat K2 brädan det snackas om här ovan men tänkte iaf berätta vad jag själv har för erfarenheter från en rolig splitboard som funkar på hela berget. Jag har kört på en Jones Mountaintwin Split 160, som jag e sinnessjukt nöjd med nämligen. Jag ville bara tipsa om det just för att jag känner igen mig väldigt mycket i de brädegenskaperna du söker i en split. Mountaintwinen har jag kört riktigt håriga, branta åk med samtidigt som den funkat perfekt att droppa in switch i backcountrykickar eller om man tar sista åket genom parken. Den är directional med en poppigare och styvare tail men man kan sätta bindningarna att köra true twin också vilket gör den till en överlägsen allround-split i mitt tycke.
Om du får chansen så måste du testa iaf får du lova. Det är åkglädje till max!=D
Stort tack för bra tips! Märkligt att jag nästan missat den totalt, har mest kollat på solution och kommit fram till att den inte passar med tanke på priset.. Låter som en bräda som skulle passa som handen i handsken!

xLUNDISx

Ny medlem
Ede sa:
xLUNDISx sa:
Mingus sa:
Hej

Någon som testat MTN approach eller har någon kvalificerad gissning om hur bra den lösningen funkar? Verkar billigare än en ny splitboard i alla fall.

http://www.mtnapproach.com/
Har beställt så recension kommer så fort jag testat :)
Finns mer läsning här.
http://splitboard.com/talk/viewtopic.php?f=17&t=13244&hilit=MTN+approach
Dom var inte direkt positivt inställda till iden hehe men jag tror den kommer passa bra till de lite enklare små grejer som jag har tänkt använda den till, för längre och mer avancerat går jag med skidor och dynafit setup.

nylanderik

Ny medlem
K

KungMartin

Guest
wow. 10k brädor för 5k? 6k brädor för 3k?

vad är detta för himmlarike?

Senast ändrad:

Niiiicke

Ny medlem

Niiiicke

Ny medlem
Hittade Prior Khyber http://www.priorsnow.com/khyber-splitboard den såg riktigt trevlig ut! Gillar man Libtec mullet och liknande brädor lär man nog gilla denna bräda misstänker jag! Någon som vet om Priors splitboards har magnetraction? Hiittade ingen info om det nämligen!

Jakbob sa:
Splitboarden verkar bli allt populärare och fler får upp ögonen för dem det borde vara passande med en tråd för dessa delbara brädor.

Jag äger själv ingen men är mycket inställd på att skaffa en. Det finns så många gånger jag har pulsat runt i snön och varit avundsjuk på skidåkande kompisar som slipper ta av sig brädor i plan/svagt sluttande lutning.

Efter en snabbgoogling så låter en Jones Solution passande för min del. Jag vill helst inte behöva kompromissa allt för mycket utan skulle gärna se en bräda som funkar bra nästan överallt.

Dock verkar det dyka upp fler brädor. Tips på möjliga alternativ till en Solution skulle uppskattas, samt var och hur man lyckas få tag i dem.

Kom igång med era splitboardkonversationer nu :)

Senast ändrad:

AxelB

Ny medlem
Pior kör inte med magnetraction, men varför vill du ens ha det? speciellt på en split. Personligen tycker jag bra slipverktyg slår magnetraction vilken dag i veckan som helst och på splitten behöver jag inte slipa ofta. Och jag menar inte några verkstad verktyg, bra jiggar till vanliga filar duger gott.

För övrigt har jag 2 st prior brädor, en amf split och en khyber, bar brädor med riktigt bra kvalite. min khyber har fått mkt skit och ser fortfarande riktigt fin ut.

Jag håller med Axel om slipningen. Kör ju split i puder eller i alla fall natursnö och den är inte alls lika hård som de konstgjorda backarna.

jonnny

Ny medlem
Tjenare någon som har koll på vart i
göteborg, Oslo eller drammen jag kan köpa
ett par skapliga hudar till min jones solution?

Tacksam för snabbt svar då dessa förhoppningsvis
ska vara i min ägo innan helgen ;)

KungBore

Ny medlem
Swedish-banana sa:
Niiiicke sa:
Ingen som har koll på om libtec har längre split på g än 164,5? Någon som testat priors split?

btm sa:
kolla in venetures brädor.
Lib Tech har en som heter Billy Goat. Vet inte om den finns i längre modell än 164 men mer info finns här: http://splitboard.com/talk/viewtopic.php?f=9&t=13675&hilit=lib+tech
Inte Lib Tech, Gnu. De tillverkas på samma fabrik Mervin Manufacturing men är inte samma märke. Jag plockar upp en Billy Goat i januari. Återkommer med recension då!

KungBore sa:
Swedish-banana sa:
Niiiicke sa:
Ingen som har koll på om libtec har längre split på g än 164,5? Någon som testat priors split?
Lib Tech har en som heter Billy Goat. Vet inte om den finns i längre modell än 164 men mer info finns här: http://splitboard.com/talk/viewtopic.php?f=9&t=13675&hilit=lib+tech
Inte Lib Tech, Gnu. De tillverkas på samma fabrik Mervin Manufacturing men är inte samma märke. Jag plockar upp en Billy Goat i januari. Återkommer med recension då!
Ahh, miss av mig.

Niiiicke

Ny medlem
AxelB sa:
Pior kör inte med magnetraction, men varför vill du ens ha det? speciellt på en split. Personligen tycker jag bra slipverktyg slår magnetraction vilken dag i veckan som helst och på splitten behöver jag inte slipa ofta. Och jag menar inte några verkstad verktyg, bra jiggar till vanliga filar duger gott.

För övrigt har jag 2 st prior brädor, en amf split och en khyber, bar brädor med riktigt bra kvalite. min khyber har fått mkt skit och ser fortfarande riktigt fin ut.
Angående stålkanter och magnetraction, det lär ju inte vara fel att ha magnetraction eftersom det är lite varierande förhållanden på bergen. Men ska beställa en Prior Khyber nu men du tycker alltså man klarar sig galant med vanliga stålkanter på khybern? Kommer knappt ihåg hur det var att åka bräda utan magnetraction! :)

Du som har 2 Prior! När det gäller blandad körning på bergen, skulle du rekommendera någon annan modell än Khyber? Undrar lite om man ska välja Spark R & D eller Karakoram ang bindningar? Vad är skillnaden egentligen? Ang stighudar vill man ju ha några med bra fäste och egentligen utan klister så man slänga på dem oavsett om det är snö på dem eller inte. Men vad väljer man?

Blev många frågar, kanske förmånga! :)

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
simpezz sa:
vad gör en splitboard för nytta igentligen? kanske lite dum fråga men...
Du kan dela den till två "skidor" och gå på tur med stighudar! Smidigare än snöskor om det inte är en (genomgående) väldigt brant tur som ska gås. Slipper också spänna på snöskor på utsidan av ryggsäcken och sådär.

Niiiicke

Ny medlem
Niiiicke sa:
AxelB sa:

Angående stålkanter och magnetraction, det lär ju inte vara fel att ha magnetraction eftersom det är lite varierande förhållanden på bergen. Men ska beställa en Prior Khyber nu men du tycker alltså man klarar sig galant med vanliga stålkanter på khybern? Kommer knappt ihåg hur det var att åka bräda utan magnetraction! :)

Du som har 2 Prior! När det gäller blandad körning på bergen, skulle du rekommendera någon annan modell än Khyber? Undrar lite om man ska välja Spark R & D eller Karakoram ang bindningar? Vad är skillnaden egentligen? Ang stighudar vill man ju ha några med bra fäste och egentligen utan klister så man slänga på dem oavsett om det är snö på dem eller inte. Men vad väljer man?

Blev många frågar, kanske förmånga! :)
Ingen som hade några tips att ge mig ang hudar och bindningar???

JAndersB

Ny medlem
Niiicke,
har Spark R&D på våra 3 splitboards. Fungerar bra och jag tror inte skillnaden mot Karakoram är speciellt stor. Båda är lättare än platta och vanliga bindningar, och ger lägre fotposition och bättre brädkontakt.

Stighudar är ju väldigt tåliga och vi har inget problem med snö, fäste eller klistret. Min Voile har Voiles med en metallbygel fram som passar nosen någotsånär. Skar till dom själva, inget problem. Våra 2 K2-brädor har förstås K2:s egna. Alla har klister och det fungerar bra. Köpa vilka feta som helst med vettig bygel fram och skär till med verktyget som medföljer.

BD Compactor stavar kan rekommenderas, de enda jag känner till som lätt går ner i ryggan.

Anders

Jakbob

Ny medlem
Niiiicke sa:
Ingen som hade några tips att ge mig ang hudar och bindningar???
Före jag köpte min split kollade jag runt mycket på bindningar. De flesta säger att Karakoram är värda sitt prispåslag och alla som använder dem verkar mer än nöjda. Jag har inte sett någon som både använt Karakoram och något annat märke som föreslår något annat än Karakoram. Jag köpte Karakoram trots att de var klart dyrast och tänkte sedan att jag i så fall hellre kunde ta en bräda som inte behövde vara den dyraste.

Hudar tänkte i alla fall jag köra på Geckos splithudar. Att slippa klister verkar riktigt skönt och när jag läser runt om dem så verkar tillräckligt stor andel vara nöjda för att jag ska köra på det.

Ankarvazzarn

Ny medlem
Tänkte bara nämna för er som är osäker på vad ni ska köpa, den här brädan, Arbor Abacus split för er som vill ha en skön puder, allmountainbräda med härlig flex i (ganska mjuk). Jag har nyss fått hem min Abacus med karakoram bindningar. Har dock endast gjort ett åk med den eftersom det är så lite snö här hemma, men kan säga att jag är riktigt nöjd bara på det åket.

Här har ni en länk om ni vill kika lite på brädan:
http://www.arborcollective.com/snow/boards/view/459655/abacus-splitboard

ps: Grymt med en tråd om splitboards!

Niiiicke

Ny medlem
JAndersB sa:
Niiicke,
har Spark R&D på våra 3 splitboards. Fungerar bra och jag tror inte skillnaden mot Karakoram är speciellt stor. Båda är lättare än platta och vanliga bindningar, och ger lägre fotposition och bättre brädkontakt.

Stighudar är ju väldigt tåliga och vi har inget problem med snö, fäste eller klistret. Min Voile har Voiles med en metallbygel fram som passar nosen någotsånär. Skar till dom själva, inget problem. Våra 2 K2-brädor har förstås K2:s egna. Alla har klister och det fungerar bra. Köpa vilka feta som helst med vettig bygel fram och skär till med verktyget som medföljer.

BD Compactor stavar kan rekommenderas, de enda jag känner till som lätt går ner i ryggan.

Anders
Tack Jakbob & JAndersB för tipsen! :)

Niiiicke

Ny medlem
Ska beställa min splitboard på måndag, äntligen efter mycket funderande! Men funderar lite på bredden på spliten, vad som är lämpligt egentligen. Prior Khyber som jag funderar på har midjan 268? Kan det ev vara förbrett?

JAndersB sa:
Niiicke,

Anders

JAndersB

Ny medlem
26,8 är ju generellt ganska brett men samtidigt väldigt beroende på vikt, skostorlek och bindningsvinkel. Vi tycker alla andra i norden kör med mycket märkliga vinklar (duck stance), även off pist, vilket ju gör vettiga hälsvängar i princip omöjliga. Många med stora fötter står också och hänger utanför både med tår och häl och kan alltså i princip aldrig kanta sin bräda. Så för mig med 42 i skostorlek är 25-25,8 bra, speciellt som jag har ca 18 grader bak och 33 fram. Däremot vill jag ha längd 166+ fast jag bara är 171/78 kg. tycker inte jag tappar speciellt mycket i manöverbarhet men vinner så mycket i flyt i tyngre snö. Men då kör jag ju inte park heller. Och till off pist och carving i pist behöver man inte kort bräda. Splitboard används ju mest off pist så bredden tycker jag gärna kan gå upp lite för flytet även om längden på nosen viktigare. Min fru som är 163/63kg kör 162 och sonen 14 år 155/55 kg kör 160 och 163. Alla 25-25,8 i bredd.

Anders

Niiiicke

Ny medlem
Tack för det utförliga svaret! Så om man har 43 i skostorlek och väger kring 100 panner så kan det funka då?

JAndersB sa:
26,8 är ju generellt ganska brett men samtidigt väldigt beroende på vikt, skostorlek och bindningsvinkel. Vi tycker alla andra i norden kör med mycket märkliga vinklar (duck stance), även off pist, vilket ju gör vettiga hälsvängar i princip omöjliga. Många med stora fötter står också och hänger utanför både med tår och häl och kan alltså i princip aldrig kanta sin bräda. Så för mig med 42 i skostorlek är 25-25,8 bra, speciellt som jag har ca 18 grader bak och 33 fram. Däremot vill jag ha längd 166+ fast jag bara är 171/78 kg. tycker inte jag tappar speciellt mycket i manöverbarhet men vinner så mycket i flyt i tyngre snö. Men då kör jag ju inte park heller. Och till off pist och carving i pist behöver man inte kort bräda. Splitboard används ju mest off pist så bredden tycker jag gärna kan gå upp lite för flytet även om längden på nosen viktigare. Min fru som är 163/63kg kör 162 och sonen 14 år 155/55 kg kör 160 och 163. Alla 25-25,8 i bredd.

Anders

Iller

Ny medlem
Ni som är vana splitåkare.

Hur lång tid tar ett byte till respektive från åkmode/hikemode?

Jag känner mig sjukt skeptisk till split pga att majoriteten av mina hiker är 1-2h och då vill jag inte lägga 10+10 min på att ställa om utrustningen. Jag går långsammare i bootpack eller på snöskor men om det inte blir någon större tidsvinst så får det vara. Om jag åker tillbaka till Rogers Pass el dyl får jag väl tänka om men sist gick jag jämnt med en telisåkare när jag gick på skor. Antalet som prisar split gör dock att jag inser att jag borde ha fel.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp