Transceiver & avflaggning - Hur funkar det?

anteboy65

Medlem
Jag undrar hur avflaggning med transceiver fungerar rent tekniskt? Vad jag förstår är informationen i sändarsignalen inte informationsbärande. När man gör en avflaggning är det i syfte att ta bort en störande signal i samband med att han man hittat en saknad och vill fortsätta söka efter nästa. Om det nu inte finns någon information i sändarsignalen, dvs inget unikt id eller liknande, hur kan då transceivern i sökläge efter en avflaggning avgöra att just precis den signalen ska den inte visa hädanefter? Som jag ser det måste man ha någon typ av unikt id för att kunna göra den bedömningen fast om det nu saknas i signalen, hur går det till då?

Jag vet inte säkert, men jag skulle gissa att den mottagande enheten kan tolka ett antal insignaler som olika individer genom att avläsa små variationer i frekvens. Eftersom frekvensen vandrar långsamt under användning/föråldring i sändarenheten får man en spridning inom ett acceptabelt intervall, och mäter man tillräckligt noga kommer ingen sändare att vara exakt lika.

Tex:
Sändare 1 - 457,331 kHz
Sändare 2 - 457,299 kHz
Sändare 3 - 457,510 kHz

Nu gissar jag som sagt. Nån som kan det här får gärna tillrättavisa mig, men jag ser inte att det finns så många andra alternativ på en teknisk lösning. Itensitet, riktning eller allmän signalstyrka kan ju knappast ha något med saken att göra. Och det finns som sagt inte heller någon tilläggsinfo i sändarsignalen.

Det finns inget unikt id i signalerna som trancivers skickar ut. Man skulle möjligtvis kunna säga att Barryvox Pules har det med sin Vitaldata men det funkar bara Pulse sinsemellan.

Varje tranciver har en microprossesor som med hjälp av algoritmer räknar ut vart signalerna kommer ifrån.
För att förenkla kan vi säga att varje tranciver skickar ut en signal som är utformat på detta vis: Pip (tyst ien sekund) Pip. Om en tranciver nu hittar vad den tror är flera stycken "begravda" så kan det särskilja signalerna signalerna genom att förstå att om det är två "pip" för nära varandra så är det inte bara en tranciver.

Om det är säg 6 st begravda så kan trancivern ha svårt att särskilja signalerna och det kan därför försvinna nån från displyen ibland och sen komma tillbaka.

Jag är otroligt dålig på att beskriva genom text men hoppas att denna otroligt grunda förklaringen hjälper dig att förstå lite. Sen säger jag precis som MnO, tillrätta visa mig gärna men jag är väääldigt säker på att det är så här det funkar. Sen finns det säkert nått som behöver tilläggas :)

Transor sänder intermittent med en regelbunden takt som skiljer sig mellan olika transor. Är det ett mindre antal sändande enheter kan mottagande transor med avflaggningsfunktion särskilja de olika transorna och genom digital signalbehandling välja bort avflaggade transors signal. Även små skillnader i sändarfrekvens kan användas. Vad de olika tillverkarna använder för metoder lär skilja med ålder och pris på resp transamodell liksom det antal enheter de klarar att flagga av.

Tillbaka
Topp