Trasig K2 HardSide 09/10

Trasig K2 HardSide 09/10
Mountain_Man sa:
Hasse_Lindborg sa:
Hasse visslar lite och bläddrar bland sina papper och bilder på skidor från S-C genom åren och vet en hel del mer angående detta... Men sådant kan ju förekomma ibland ;)
En härlig vinterdag och indikation (bekräftelse) på att SC säljer andrasortering, kan det bli bättre? ;)

/MM
Ja att det inte var -22 ute. Kan ju knappt fota ju... För att inte tala om att åka skidor. Men nu skall det köras extremt efter lunchen. Om inte mina skidor deleliminerar undr lunchen. Fast då kan jag ju reklamera de på en gång och förlora ca 10 min av min skidtid ;)

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Deja Vu!
Jag köpte ett par Hardside i fjol som gick sönder på exakt samma sätt, och då menar jag exakt samma sätt, ska se om jag hittar bilderna jag tog så ni kan jämföra. Jag kan nämna, som en kommentar på frågan om vissa butiker säljer andrahandssorteringar, att jag köpte mina skidor i en svensk butik som också monterade bindningarna (Duke).

Jag kommer ihåg att jag på flyget ned till Schweiz pratade med min kompis, som äger en sportbutik, och nämnde att jag köpt ett par nya K2. Han skrattade och sa Du kommer att ångra dig, jag tänkte just då att han bara blev sur för att jag inte köpt skidorna av honom. Skidan gick sedan sönder efter ca två dagars åkning och var i övrigt helt oskadd utan tillstymmelse till repor eller andra belagskador som skulle tyda på att jag kört på en sten. Efter en del tjafs med butik och återförsäljare fick jag pengarna tillbaka från butiken som i sin tur löste reklamationen med återförsäljaren. Min analys av det som skedde var att det röde sig kvalitetsproblem med skidorna och jag har, efter att ha läst denna tråd, verkligen fått vatten på min kvarn. När jag, fortfarande på flyget ned, frågade min kompis med skidbutiken om varför jag skulle ångra mitt skidköp sa han bara Made in China...

/marcus - Kör fortfarande Made In China (Katana)

Trasig K2 HardSide 09/10
Det är inte sant att det är 4 stycken med exakt samma problem på exakt samma ställe med exakt samma skidor. Bara på det här forumet. :mad:

Trasig K2 HardSide 09/10
frejjsan sa:
@Vattendroppe Nej jag vill ju inte köpa nya skidor. Och framför allt inte därifrån.

Har du hunnit maila bilder?
Jag har inte hunnit maila bilder, nej. Kommer som jag skrivit göra det på måndag :) Får jag mindre än att de ersätter skidorna rakt av kommer jag bli en jävligt jobbig kund att ha att göra med (retorik är alltid bra att ha läst!).

Richard har lyckats få så att han ska skicka skidorna till SC, så att de ska kolla på dem. Personligen har jag dock ingen större lust att skicka iväg bindningarna tbh. Fick också rekommenderat av båda butikerna att montera av bindningarna innan jag skickade dem någonstans.

Trasig K2 HardSide 09/10
Fick ett par skidor reklamerade. Den årsmodellen var slut så jag fick senaste årsmodell utan mellanskillnad
Det tog 2 dygn innan jag fick de nya skidorna men fick ett par låneskidor under tiden
Fortsätter köpa i svenska butiker, vill inte vara utan skidor i flera veckor.
Säsongen är för kort för att vara utan skidor
Dessutom orkar jag inte med att argumentera med en ovillig tysk

Trasig K2 HardSide 09/10
Det är i mina ögon en solklar reklamation, ändå bråkar han och vill bara erbjuda ett goodwill pris
Det tycker jag är ett försök till blåsning
Pengarna tillbaka eller en annan skida av minst samma dignitet

Trasig K2 HardSide 09/10
Det här är ju inte sant..
Alltså 4 st bara här som skidorna pajat helt lika på. Men "storfalingen" hade alltså Duken?? Då måste det här hänt många fler, känns det som.
Snackat med Toppturs Butiken, som monterade mina bindningar. Ska få kvittot mailat till mig.
Sport-Conrad.... Fan vilka lirare... Körde samma snack med mig, köpa ett par nya skidor till goodwill pris... Fan, jag SKA ha nya på garanti.
Klart jag ska skriva och referera till den här länke och vi 4 som har precis samma skada.
Fick svar från K2. Mailade till den svenska kontakten, han vidarebefodrade till Tyskland, för att skidorna är köpta där.
Sjukt, känns som K2 borde ta sitt ansvar. Varför inte maila honom alla 4? Med länk till detta forum. eller ringa.
Så här vidarebefodrade han det:
Hi andrea, sorry but this is à matter
for the german market. The Skis were bought in germany.
Take care / Marcus
Marcus Pupp
www.k2sport.se

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Hej Igen.

Vill kanske inte heller eg skicka iväg bindningarna också, men de vill ju säkert kolla hur de sitter...

Ngn som vet hur frakten kan lösas? Ska maila o kolla hur de vill lösa det. Blir nog rätt dyrt o skicka dem till Tyskland.

Jo, föresten. K2 hänvisade till s-c för reklamation.

Tar gärna kontakt med er andra som har problem.

Trasig K2 HardSide 09/10
Han har inget ansvar för era skidor. Du har ju köpt de av den tyska agenturen så då är de ansvariga. Svenska agenturen tjänar ju inte en krona på dig utan får förmodligen lägga ut pengar i så fall. Och varför skall de göra det?

Enkelt!!!

Trasig K2 HardSide 09/10
Markus Pupp är delägare i den svenska agenturen för K2
De är inte ägda av k2
Varför skulle ha bry sig om trasiga skidor från Sportconrad
Sportconrad är ju deras största konkurent
För varje skida Sportconrad säljer säljer den svenska agenturen en mindre

Trasig K2 HardSide 09/10
Hmm

Är inte så insatt hur det funkar med agenturerna. Trodde det var dem man vände sig till när man har en skada på deras märke. Gör man inte så med en bil tex? Även om det är en import.
Men om han skulle få leverera ett par nya och skicka tillbaka de trasiga som reklamation till K2, så trodde jag att han får betalt för dem han levererade.

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Rickard sa:
Hmm

Är inte så insatt hur det funkar med agenturerna. Trodde det var dem man vände sig till med när man har en skada på deras märke. Gör man inte så med en bil tex? Även om det är en import.
Men om han skulle få leverera ett par nya och skicka tillbaka de trasiga som reklamation till K2, så trodde jag att han får betalt för dem han levererade.
Enligt konsumentköpslagen så är det alltid återförsäljaren som är ansvarig för eventuella konflikter med konsumenten.

Trasig K2 HardSide 09/10
Svenska grossister tar inte i en tyskskida såvida de inte är ägda av moderbolaget
Finns knappast någon svensk grossist som är ägda av moderbolaget utan driver verksamheten i egen regi
Har man köpt skidan utomlands får man vända sig dit

Trasig K2 HardSide 09/10
Så funkar det inte...

Klart att om det är en reklamation får agenturen en ny skida men vem står för allt skickande? Arbetstid? Du eller agenturen? Så klart agenturen och då förlorar ju han pengar. Fortfarande enkelt. Vill du kunna få enkel reklamation på hemma plan så handla på hemmaplan.

Trasig K2 HardSide 09/10
Nej Hasse! Men det känns lite som filmen "potatishandlaren" där Rolf Lassgård åker runt i sin bil och kränger varor. Vafan vi har gått in i internetåldern och världen är lite större än den lokala konsumbutiken.
Vad är behovet av en agentur i varje land nu när det är 2011?

Trasig K2 HardSide 09/10
ALPINBUTIK sa:
Enligt konsumenköplagen i Sverige vänder man sig till inköpsiället (butiken)
Konsumentköplagen är glasklar i det fallet
Vilken lag och vad gäller i detta fall, och i övrigt då det har handlats från en utländsk internethandel?

Trasig K2 HardSide 09/10
mholm sa:
ALPINBUTIK sa:
Enligt konsumenköplagen i Sverige vänder man sig till inköpsiället (butiken)
Konsumentköplagen är glasklar i det fallet
Vilken lag och vad gäller i detta fall, och i övrigt då det har handlats från en utländsk internethandel?
nIgen svensk lag styr över nåt ansvar på en inhemsk grossist när en vara inhandlats utomlands.

Trasig K2 HardSide 09/10
Håller med Vattendroppe. Vi har kommit ifrån ämnet, men det har visserligen en heldel med det att göra.

Ang varför jag köpt skidorna av en Tysk... Mkt billigare, annars hade jag självklart köpt dem på hemma plan. Men de hade nog gått sönder ändå. Det är ju eg sakfrågan. Kvalitén på Hardsiden.

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Dustbin_Dan sa:
nIgen svensk lag styr över nåt ansvar på en inhemsk grossist när en vara inhandlats utomlands.
Preci, det har jag koll på. Vad jag undrar är om Tyskland har någon motsvarande lag samt vad som gäller enligt den lagen?

Trasig K2 HardSide 09/10
Vattendroppe sa:
Dustbin_Dan sa:
Hasse_Lindborg sa:
Varför då? Skall jag förlora pengar på en reklamation?
Den diskussionen ser jag personligen helst att den tas i en separat tråd eller via PM/GB-inlägg. Det har ingenting med tråden att göra.
Ursäkta men detta är en anledning till att jag snart fan slutar gå in på den här sidan. Forumet har blivit så j-la analt och pretantiöst att det inte är roligt längre. Diskussioner leder bort åt olika håll! Låt en moderator säga till eller anmäl inlägget isåfall och kom inte som nån jädrans besserwisser professor Balthazar! Det är skidor och skidåkning och inte kärnfysik eller kd-s familjepolitik vi diskuterar!!
Slappna av, åk skidor och ha kul...

Trasig K2 HardSide 09/10
Jag gillar inte anala inlägg!!!! Men jag gillar puder!!! Är det oki?

Edit: Kunde inte låta bli;)

Edit 2: I Sverige gäller Sveas rikes lag så spelar ingen roll var du handlar dina saker. Handlar du i Tyskland får du ta det med tysken. Handlar du i USA så får du ta det med amerikanen!

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Hasse_Lindborg sa:
Jag gillar inte anala inlägg!!!! Men jag gillar puder!!! Är det oki?

Edit: Kunde inte låta bli;)

Edit 2: I Sverige gäller Sveas rikes lag så spelar ingen roll var du handlar dina saker. Handlar du i Tyskland får du ta det med tysken. Handlar du i USA så får du ta det med amerikanen!
Och alkohol? :lol:

Men vad säger tysken och amerikanen då?

Trasig K2 HardSide 09/10
I mitt fall så kontaktar SC K2 med alla bilder jag skickat, 4 st så de väntar på svar om produktfel. Enligt de själva iaf.

Får se vad de säger härnäst.

Hur går det för er andra?

Trasig K2 HardSide 09/10
Nu har jag mailat SC med följande bilder och en rätt lång och utförlig förklaring av infon jag lyckats samla på mig.

2qiu36e.jpg

119m3d1.jpg

2ynmc82.jpg

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
mkallstrom sa:
Båda skidorna alltså? Vore verkligen märkligt om du inte fick de där utbytta. Trist situation för K2.
I mitt fall är det båda skidorna, ja. Det jag är rädd för är att SC ska hävda monteringsfel... Men som jag skrivit tidigare, jag kan vara en nog så asjobbig kund att ha att göra med när jag anser att jag har rätt!

Trasig K2 HardSide 09/10
Tråkigt för er som drabbas att vara utan skidor flera veckor mitt under säsongen.
Jobbigt att inte veta om de blir reklamerade

Trasig K2 HardSide 09/10
Jag är en dryg jävel men så kan det gå när haspen inte är på....

Hade en kund som körde sönder sina i fredags. Var en reklamation så han fick nya på eftermiddagen. Det är skillnaden på att handla i Sverige och utomlands. Han var utan skidor i ca 5 timmar. Och hade jag inte haft skidor så hade han varit utan i max 3 dagar....

Och den största fördelen är att man kan prata öga mot öga med killen i butiken eller i telefon på sitt eget språk med mera...

;)

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
jjosefsson sa:
Tråkigt för er som drabbas att vara utan skidor flera veckor mitt under säsongen.
Jobbigt att inte veta om de blir reklamerade
Låter inte bra med dessa skidor, ska till alperna på lördag, och min polare köpte ett par k2 hardside, och monterat dynafit på de, håller tummarna att de håller hela veckan!

Ni får stå på er, 4p men samma problem KAN inte ha fel!

Snödjup

Tillbaka
Topp