Trasig K2 HardSide 09/10

Trasig K2 HardSide 09/10
Freppo sa:
Låter inte bra med dessa skidor, ska till alperna på lördag, och min polare köpte ett par k2 hardside, och monterat dynafit på de, håller tummarna att de håller hela veckan!

Ni får stå på er, 4p men samma problem KAN inte ha fel!
Vill ni undvika att förlora några skiddagar och inte behöva hyra så skulle jag rekommendera att göra en snabb kontroll vid tådelen i princip i anslutning till vartannat eller vart tredje åk, upptäcks sprickan tidigt är det inga problem att laga med epoxy.

Trasig K2 HardSide 09/10
Börjar fundera över hur service-minded SC egentligen är, det tog dem fyra dagar att klämma iväg ett mail där de skriver att de tar tag i mitt ärende så fort de kan och att de hör av sig om de har några nyheter eller har bestämt sig för något...

Också lite assistans åt Hasse, så slipper han skriva alla sina inlägg själv :P

Av: Hasse_Lindborg | 2011-01-20 17:52 Citera Anmäl inlägg

Hade ni köpt skidorna av mig hade jag varit service-minded som tusan! Det blir ju så när man måste se kunden i ögonen, speciellt om man pratar samma språk. Jag hade nog slängt in ett par stighudar och biobiljetter av bara farten också, som plåster på såren. Sånt kan man bara få av svenska återförsäljare i sverige, ta mig tusan. Det var bättre förr, innan internetbutiker och carving-form på skidorna.

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Vattendroppe sa:
Börjar fundera över hur service-minded SC egentligen är, det tog dem fyra dagar att klämma iväg ett mail där de skriver att de tar tag i mitt ärende så fort de kan och att de hör av sig om de har några nyheter eller har bestämt sig för något...

Också lite assistans åt Hasse, så slipper han skriva alla sina inlägg själv :P

Av: Hasse_Lindborg | 2011-01-20 17:52 Citera Anmäl inlägg

Hade ni köpt skidorna av mig hade jag varit service-minded som tusan! Det blir ju så när man måste se kunden i ögonen, speciellt om man pratar samma språk. Jag hade nog slängt in ett par stighudar och biobiljetter av bara farten också, som plåster på såren. Sånt kan man bara få av svenska återförsäljare i sverige, ta mig tusan. Det var bättre förr, innan internetbutiker och carving-form på skidorna.
+1

Fast innan carvingskidorna så åkte jag bräda så...

Trasig K2 HardSide 09/10
Har inte heller hört ngt från s-c på en vecka efter senaste mailet....
Bra el dåligt tecken??? Känns lite tveksamt.

Trasig K2 HardSide 09/10
Om jag inte har fått besked på måndag tänkte jag ringa, that's my plan iaf. Om det har gått en vecka från det att du mailade dem idag skulle jag säga att du också gott kan ta och slå en signal och höra vad de håller på med.

Trasig K2 HardSide 09/10
Beställningar = automatsvar efter 0.0372 sek.
Reklamationer = manuell hantering, i inkommande ordning i mån av tid.

Trasig K2 HardSide 09/10
Ni förlorar ju skiddagar hela tiden
Vintern är ju redan långt framskriden'
Otrolig ovilja från tysken att inte rätta till reklamationer
Är det verkligen värt någon eller några tusenlappar att beställa via internet
Hade ni köpt av Hasse hade han ordnat det för länge sen

Trasig K2 HardSide 09/10
Visst, av faktorer det finns flera
som man måste korrekt värdera
köpa hemma för femtusen mer
eller satsa på skiddagar fler
ifall det skiter sig - vänta dagar
på mejlsvar trots att man dem jagar
dock man spar en rätt stor slant
i slutändan det ändå blir likadant
för tysken gäller samma lagar
som för svenska istermagar
vars service ändå många gånger
väcker agg och klagosånger
Heder dock åt Hasse med flera
mera service vill prestera!

Trasig K2 HardSide 09/10
millgard sa:
Visst, av faktorer det finns flera
som man måste korrekt värdera
köpa hemma för femtusen mer
eller satsa på skiddagar fler
ifall det skiter sig - vänta dagar
på mejlsvar trots att man dem jagar
dock man spar en rätt stor slant
i slutändan det ändå blir likadant
för tysken gäller samma lagar
som för svenska istermagar
vars service ändå många gånger
väcker agg och klagosånger
Heder dock åt Hasse med flera
mera service vill prestera!
Made my day! Får jag lägga in den på min presentation eller vad det heter? :D

Hasse_Lindborg sa:
5000:- mer???För Hardside med Dynafit? Vart handlar du då?
Jag cashade ca. 5600 för mina lagg, normalpriset på Hardside+FT12 i svenska butiker verkar ligga på 9000-10000, så vi kan väl avrunda till 4000 ;)

Trasig K2 HardSide 09/10
Kollade in på närmaste skidåkarbutiken
och blev därmed fasligt grymt besviken
för ett par sidestashar med F12-or på
ville de ha tio papp, ja lite till ändå
då var det förstås den senaste grafiken
jag behärskade emellertid den något prunkna mimiken
surfade in hos tysken och studerade hans lista
sista spiken slogs in i "stödja svenska handlares" kista
tysken sålde samma grejor för 4795
levererat av en snubbe vid dörren till mitt hem
DET är service tycker jag, nya tiden den är här
för fem kalla kan jag ta lite besvär

Trasig K2 HardSide 09/10
Vattendroppe sa:
Jag cashade ca. 5600 för mina lagg, normalpriset på Hardside+FT12 i svenska butiker verkar ligga på 9000-10000, så vi kan väl avrunda till 4000 ;)
ja och du verkar ju inte tycka att det är värt dessa 4000:- med all klagomål om dålig service från S-C? Lägg ner denna tråden nu. Ni klagar på dålig service. Stå erat kasst nu då. Hade förmodligen löst sig mycket snabbare via en markbutik.

Och för mig skulle det aldrig vara värt att missa massa fina skiddagar!!!

@millgard: Folk kan leverar till din dörr från svenska butiker oxå. Inga problem...

Over and out! Nu åker ja skidor i stället!

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Handlar man tyskt så plötsligt man har
faktiskt råd med dubbla par
risken känns då marginell
att åka på en sådan smäll
att man inte åka kan
konsumenten var då den som vann

Trasig K2 HardSide 09/10
Hasse_Lindborg sa:
ja och du verkar ju inte tycka att det är värt dessa 4000:- med all klagomål om dålig service från S-C? Lägg ner denna tråden nu. Ni klagar på dålig service. Stå erat kasst nu då. Hade förmodligen löst sig mycket snabbare via en markbutik.

Och för mig skulle det aldrig vara värt att missa massa fina skiddagar!!!
Nu är du barnslig. Du tyckte att femtusen var att ta i vad gäller prisskillnad, jag ville mest påpeka att det faktiskt var en så stor prisskillnad det handlade om, jag har inte sagt något om huruvida det var värt det eller inte. Sen tycker jag du är lite trångsynt, det finns även svenska markbutiker som ger askass service och försöker slingra sig vid reklamationer. Man vet aldrig hur en butik är för än man har "haft med dem att göra", och det verkar som att jag drog en nitlott när jag handlade via sportconrad (trots att många lovordar dem). Hade du sagt samma sak om det varit en svensk markbutik som krånglade med reklamation?

Ska man sen se till den ekonomiska biten, som du verkar vara väldigt fäst vid, är faktum att om jag inte hade fått ett så bra pris på skidor (från SC) hade den svenska marknaden inte kunnat tillskansa sig vare sig mitt köp av nya pjäxor för 5 kalla, eller mitt kommande köp av stighudar. Mina ekonomiska tillgångar är helt enkelt begränsade, då min månadsinkomst är 2500 SEK, med ett lån som spär på det till drygt 8000 månaden (10 månader om året). Men det är klart, jag pluggar i sthlm, vilket jag också ska stå mitt kast för och naturligtvis leder till att jag inte får diskutera mitt mindre lyckade skidköp på svenska internetforum.

Och om du nu tycker så illa att folk köper sina skidor genom SC, varför ber du oss lägga ner tråden? Där kan du ju inte tänkt så väldigt långt, det här är väl en alldeles ypperlig tråd att hänvisa till när du vill påvisa för andra i framtiden att man får undermålig service från tysken? För att inte tala om att det förmodligen kan stärka folks misstankar om att SC säljer andrahandssortering.

Nej, tacka vet jag Alpint, när jag svarade på deras fråga om var skidorna var köpta sa de "ja, det var ju faktiskt ett riktigt bra pris", sen fortsatte de att plocka fram pjäxor som jag skulle testa och slängde t o m in gratis montering för att köpte pjäxorna hos dem. Dessutom fick farsan rabatt på sina formgjutna sulor + tryckning av sin pjäxa, som han inte köpt via dem. Där har du en butik du kan lära av, Hasse Lindborg, istället för att ta fram otrevlig attityd, spydigheter och gliringar så fort du får nys om att någon köpt saker annan stans ifrån än sverige.

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
När det gäller ev garantiärenden så är det ju så att det är tillverkaren som lämnar garantin, medan det är återförsäljaren som ser till att den uppfylls. Återförsäljaren måste alltså cleara varje enskilt fall med tillverkaren och detta oavsett återförsäljaren heter Conrad eller Hasse.

Att den senare lämnar ett mer personligt bemötande och sannolikt betydligt bättre personlig service tvivlar jag alls inte på, det är snarare de stora kedjorna som lämnar samma service som SC som inte ger ett skit i mervärde för sina femtusen extra.

Alltså - Hasse et con har ju absolut en nisch i och med sin service men den som betalar dubbelt upp för enbart materialet utan service för mellanskillnaden är enbart grundlurad.

Jag uppfattar Hasses inlägg som svar på att det inte alltid är lyckat att handla via internet och det är ju rätt. Dessutom känner han säkert att hans eget underlag försvinner om alla istället köper sina grejor billigt via postorder, men jag tror att han och andra får sträcka upp ett finger i luften och se varåt det lutar och hitta nya möjligheter att tjäna sin utkomst.

Kanske laga skidor som gått sönder där tillverkaren inte tar sitt ansvar?

Trasig K2 HardSide 09/10
Visst är conrad billig,Det verkar vara undermålig kvalitet i för många fall
Att erbjuda ett Goodvill pris för ett par nya skidor tycker jag är verkligt lågt
Många som inte kan konsumentköpen eller orkar bråka kanske går på det
För övrigt är det butiken som står för garantin
Sen kan ju butiken ha avtal med tillverkaren om garantin

Trasig K2 HardSide 09/10
Nu har jag fått svar från sportconrad.

Sport-Conrad sa:
we have talked to K2 again and we they decided to get the skis back for an internal inspection.
We will send you an UPS return sticker. Upon receipt please get in touch with UPS so they can pick up your goods free of charge. Please send us back both skis and with bindings. We will forward them to the manufacturer for you.
Jag är fortfarande skeptisk till att skicka tillbaka bindningarna. Det är ju hyvens att jag inte behöver betala någon frakt för att få dem skickade till K2, men jag har ju ingen större lust att åka på att betala för att frakta tillbaka enbart bindningarna om jag inte får skidorna ersatta. Det skulle ju också vara smidigt att kunna ha kvar bindningarna så att möjligheten finns att montera över dem på ett par gamla skidor så länge...

Trasig K2 HardSide 09/10
Skicka du, det är ju ingen större risk skulle jag säga. De är lika rädda om sitt renommé som en svensk handlare.

Trasig K2 HardSide 09/10
Jag tycker att SC hitentills hanterat reklamationen på ett korrekt sätt, långsamt men korrekt. Jag tror att ni skulle få ungefär samma bemötande i de flesta svenska sportaffärer om ni köpt skida och bindningar separat och bindningen sedan "slitit" sönder skidan.

Frågan kvarstår dock om de här 09/10 som SC sålt i vinter är någon form av andrasortering eller bara ytterligare ett bevis på bristande kvalitet i kinaproduktionen som både Völkl och K2 uppenbart drabbats av (oavsett var skidan är köpt).

@Vattendroppe
Precis som millgard, tycker jag absolut att du ska låta biningen sitta kvar eftersom de begär detta. Måste helt klart vara lättare för SC/K2 att göra en bedömning då. Jag tror inte det är den minsta risk att du ska behöva betala någon returfrakt.

I slutänden trist när detta händer, men just det här med reklamationer blir med en viss automatik mer omständigt när man handlar från utlandet. En risk man bör vara medveten om (vilket jag är övertygad om att du är ... men det finns ju andra som inte riktigt afttat det här!).

/MM

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Mountain_Man sa:
Jag tycker att SC hitentills hanterat reklamationen på ett korrekt sätt, långsamt men korrekt. Jag tror att ni skulle få ungefär samma bemötande i de flesta svenska sportaffärer om ni köpt skida och bindningar separat och bindningen sedan \"slitit\" sönder skidan.
Japp, har svårt att tänka mig att någon butik byter ut skidor utan att undersöka dem först. Har man köpt skidorna över internet så blir sånt här mer komplicerat, oavsett om man har handlat från en tysk eller svensk butik.
Mountain_Man sa:
Frågan kvarstår dock om de här 09/10 som SC sålt i vinter är någon form av andrasortering eller bara ytterligare ett bevis på bristande kvalitet i kinaproduktionen som både Völkl och K2 uppenbart drabbats av (oavsett var skidan är köpt).
De enda som kan göra en sån sortering är tillverkaren och jag har väldigt svårt att tänka mig att K2 medvetet släpper ut produkter med brister om de är annat än kosmetiska. Den som främst blir lidande av den här historien är K2. Min gissning är att det handlar om en dålig batch, alternativt en generell kvalitetsbrist i tillverkningsprocessen.

Trasig K2 HardSide 09/10
millgard sa:
Skicka du, det är ju ingen större risk skulle jag säga. De är lika rädda om sitt renommé som en svensk handlare.
Du har förmodligen rätt i det, mitt sinnelag var inte i sitt mest stabila läge när jag resonerade kring detta. Det känns inte så illa nu när jag fick svar relativt omgående efter att ha fått "bekräftelse-mailet", men fyra dagar för ett bekräftelsemail kan få vilken skidåkare som helst nervös ;)

Lyckligtvis dröjer det till påsk innan jag har möjlighet att göra någon åkning där jag kan tänkas ha nytta av Hardsidesen, så tidsfaktorn är egentligen inget större problem. Dessutom är det värsta som kan hända att jag får betala €25 för att få tillbaka grejerna, vilket ändå är överkomligt.

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Det där är ju ett ganska vanligt problem med Dynafit i samband med lite fetare skidor som jag har fattat det. Tillräckligt vanligt för att Snell sport i chamonix kräver att man skriver på ett papper som säger att de inte tar något ansvar för vad som händer med skidorna vid kombinationen Dynafit/100+ midja.

Som de förklarade det så sitter skruvarna på dynafit för tajt för att dem ska klara av den kraften som en stor skida skickar upp i bindningen. De sa att det hade fått allt för många klagomål på just det som hänt med dina hardside för att längre kunna ta på sig ansvaret för det då dynafit vägrar att ersätta dem för det.

O andra sidan så har jag sett många med rejält feta skidor och dynafit som det har gått alldeles utmärkt för, vet inte riktigt vad man ska dra för slutsats av det hela...Otur? Om det är väldigt avgörande vilket lim som används? Jag vet inte.

Trasig K2 HardSide 09/10
Varför skulle Dynafit ta på sig något ansvar för t ex K2s skidor? Om K2s backcountryskidor inte klarar den ledande turbindningen så är det väl inte Dynafits problem? K2 får svälja det hela eller gå ut med att Dynafit inte passar på deras skidor.

Vidare så är det flera bindningstillverkare som har samma bredd på hålmönstret som Dynafit så att det är extra smalt på Dynafit stämmer inte. Monterade nyss loss en Atomicbindning för att borra för Dynafit, kunde återanvända två hål med samma bredd. Snarare är det möjligen så att mer kraft går via tådelen på Dynfit än andra bindningar.

snorkel sa:
Här är några jämförelser. http://www.wildsnow.com/3999/at-backcountry-binding-widths/

Det verkar inte vara någon enorm skillnad på bredd mellan skruvhålen.
Även bredden på själva bindningen spelar roll.
Dynafit ändrar skruvmönstret till nästa års nya bindningar. De tar bort den främre skruven och flyttar fram de två närmast bakom 6mm, bredden är densamma. Hade bredden varit ett problem så hade de väl passat på att bredda mönstret när de ändå ändrar?

Har inte åkt så många dagar på mina Sidestash med FT12 än men en hel del carving i god fart och mina 87 kg + utrustning har de hållit för utan tendens till nån separation. Monterade med inserts, möjligen hjälper insertsen till att hålla ihop skidan också?

Trasig K2 HardSide 09/10
Precis som skrivits innan tror jag detta har mer att göra med att SC har åkt på att få en taskigt producerad batch. Det kan ju vara mycket som ligger bakom att något inte blivit som det ska i ett antal skidor.

Trasig K2 HardSide 09/10
Åkte från februari till slutet på april på mina K2 COOMBAck med Dynafit FT12or. Hoppat klippor, kört puder/pist/puckel och gått på tur. Inga problem! Dock känns belag och kanter tunnare än på många andra skidor, en anledning att välja dem om du ska ha dem som turskida då.

Känns som ni har otur grabbar. Hoppas det går igenom med reklamationerna..

Trasig K2 HardSide 09/10
Visst kan det förekomma partier av sämre kvalitet
Köpte för ett antal år sen in en skida på grundorder från en av de största grossisterna i Sverige
Sålde snart slut på de förbeställda skidorna
Efter ISPO fick jag ett erbjudande att köpa in samma modell till ett avsevärt lägre pris
Inga problem med det första partiet jag fick
Det andra partiet som reades på ISPO föll stora sjok på ovansidan av
Alla som reklamerade skidan fick nya

Trasig K2 HardSide 09/10
Äntligen. Fått samma svar som vatten droppe.

Sport-Conrad skrev:
we have talked to K2 again and we they decided to get the skis back for an internal inspection.
We will send you an UPS return sticker. Upon receipt please get in touch with UPS so they can pick up your goods free of charge. Please send us back both skis and with bindings. We will forward them to the manufacturer for you.

Jag har mailat både s-c och k2 i detta ärende, hoppas de ordnar till sig nu.

Klart de vill inspektera skidan med bindningen fast monterad. Kommer skicka med kopian på kvitto för monteringen också.

Hmm, fan. Vet inte om jag vill ha hardsiden nu.. om jag får nya. Men de var grymt sköna att köra, de få åk jag han köra.

Fattar dock inte att s-c inte körde på så här direkt i början. Korkat, får ju bara dåligt rykte.:/

Trasig K2 HardSide 09/10
Imorse var UPS här och hämtade mina skidor.

Något jag har passat på att göra också är att ringa mitt försäkringsbolag och prata med dem, kan vara värt att göra om man inte redan gjort det. Min hemförsäkring (med allrisk) skulle tydligen täcka för skidorna om jag inte får dem ersatta (att de var köpta från tyskland spelade ingen roll), vilket just känns bra. Då kommer det ju lösa sig vad jag än får för utlåtande så att säga.

Jag måste dock hålla med om att jag inte känner mig så sugen på att ha K2-skidor i framtiden, men nu är de ju köpta, så det är ju som det är.

Trasig K2 HardSide 09/10
Fråga om det är K2 eller S-C som säger "claim denied" och vem du skall rikta dig till för att driva frågan vidare.

Vill du vara riktigt sur så lägg upp en sammanfattning av denna tråd i engelska delen av freeride och var tydlig med att det är fler än du som har problem, maila ytterligare med S-C och/eller K2 och hänvisa till din engelska tråd. Bilder i överflöd är bra.

Säg t ex du känner dig manad att varna andra konsumenter om detta, speciellt då garantierna inte verkar gälla och att felet uppenbarligen är vanligt. Lista sedan alla forum av typ freeride t ex TGR samt bloggar typ wildsnow. Gör så lång lista du bara kan och fråga försynt om du glömt någon sida som de känner till. Var hövlig och hota inte.
Med risk för badwill i en rad amerikanska forum så blir nog K2 medgörliga. Kom ihåg att uppdatera tråden och beröm deras service när du fått nya skidor gratis.

Trasig K2 HardSide 09/10
frejjsan sa:
Hello,

unfortunately your claim is still denied. Our offer for a goodwill-gesture is still valid.
Kul, =(
Och deras motivering är? Den ska du ju i alla fall kräva.

Javisst, ring och kräv den. Det tänkte jag göra i alla fall! Sätta lite press direkt. Det funkar _alltid_ bättre att ringa (enda anledningen till att jag mailade med SC från första början var att få skriftligt direkt och för att jag skulle till Åre och där med inte hade någon större lust att sitta och telefonera med tyska internetbutiker).

Senast ändrad:
Trasig K2 HardSide 09/10
Hej
Gränslös handel är viktigt för EU. Konsumenter har möjlighet att få bra hjälp via konsument Europa. Mitt tips är att du seglar in på deras hemsida. Blanketten kan fyllas i på svenska.

Klicka här :)

Kräv din rätt!
Lycka till.

Trasig K2 HardSide 09/10
Frejjsan: Fortsätt ligga på s-c.

Länka med detta forum och länken till konsument lagen gällande tyskland, som lagts ut tidigare i detta forum.
Klart du också ska kunna få dina skidor reklamerade.

Skickade mina skidor i fredags, bara vänta o se.... lär väl sluta med att man får ta autobahn o hämta skidorna själv...

Trasig K2 HardSide 09/10
Nu har jag fått svar från SC!

Sport-Conrad sa:
Dear Sirs,

please note that we are really sorry for the delay in the processing of your complaint.

We elaborately discussed the situation with the producers of the skis as well as with the producer of the bindings (Dynafit).
We urgently need an answer to the following questions in order to clear the situation:
-in which position was the binding when the damage occurred?
-did the ski delaminate during some kind of incident or action, or did the ski delaminate slowly?

As a solution we could offer Dynafit “power plates" in combination with a new ski (K2 HardSide 10-11), hoping that the delamination does not happen again with the new skis.
Och jag själv svarade:

Snel Hest sa:
Hello!

I never had a chance to tour with the skis (I used them in the piste to try out the new setup during a family vacation), and I always ski with dynafit bindings with the safety release possible, so the damaged has definatly been done with the binding in ski mode. However, the delamination didn't occur as the result of a fall or such, but rather slowly during the day. Unfortunately I didn't note that the skis had started to delaminate until it was too late for any reasonable repairs to be done, and I still had to make my way down the mountain (thus worsening the delamination).

As long as I get the skis replaced I'm happy.
Jag vet inte om de tänkte sig att jag skulle betala för de nya skidorna eller inte.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp