tredje året i rad jag har gips...

Aflovin

Ny medlem
bröt min handled igår i kungsberget.. Lite smått deprimerad eftersom detta var tredje jul lovet i rad...
jag älskar skidor, men är skadorna värt det??? har tyckt att skador inte skulle ha någon påverkan om vad jag tycker om skidor tills igår... är det värt det?

jag lider med dig, vet exakt hur det är. jag bröt min handled på öppningsdagen i kungsberget förra året.

det funkar ganska bra att åka med gips också om man inte han hålla sig.

hoppas de var vänsterhanden bara ;)

klart det är värt det!

var glad att du inte bröt benet.. då hade du kunnat börja ifrågasätta ;)

men man väljer ju själv vart man har sina värderingar.. fast för mig finns det inget bättre än skidåkning, så även hur mycket jag än slår mig så kommer jag alltid att vilja stå på skidorna igen! finns inget i världen som är roligare och ger en sån frihetskänsla! skulle inte byta bort det mot nått annat i världen :)

jeppenator sa:
klart det är värt det!

men man väljer ju själv vart man har sina värderingar.. fast för mig finns det inget bättre än skidåkning, så även hur mycket jag än slår mig så kommer jag alltid att vilja stå på skidorna igen! finns inget i världen som är roligare och ger en sån frihetskänsla! skulle inte byta bort det mot nått annat i världen :)
förra året brött jag benet, ifrågasatte dock inte då.men nu är det tredje året i rad och ifall det ska fortsätta såhär så kommer det tillsluta kanske sluta med bruten nacke.. och det skulle jag nog bytta bort skidor mot.
aja jag får väll helt enkelt vara betydligt försiktigare..

Jag fick 7 skelletskador på 3 år!

*Bröt benet
*Bröt armen
*Bröt nyckelbenet
*Bröt ben i handen
*Spricka i tummen
*Benflisa ur knät och ledbandet av
*Spricka finger

Men sen bestämde jag mig för att inte skadda mig och sen dess har jag varit skaddefri.

Thruuuuster sa:
jeppenator sa:
klart det är värt det!

förra året brött jag benet, ifrågasatte dock inte då.men nu är det tredje året i rad och ifall det ska fortsätta såhär så kommer det tillsluta kanske sluta med bruten nacke.. och det skulle jag nog bytta bort skidor mot.
aja jag får väll helt enkelt vara betydligt försiktigare..
hur stor är risken att du bryter nacken då?
jag känner bara en människa som har brutit nacken.. han är elit skidåkare och åker varje dag hela året.. ungefär..
och då åkte han inte ens skidor.. han satt i en bil å frontalkrockade med en lastbil!

så risken att bryta nacken finns, men är otroligt liten! småskador så som stukningar å fingrar å sånt som pajjar är mycket större.. och sånt går över ganska fort!

jag säger inte att du måste fortsätta åka skidor.. men man måste skaffa sig en uppfattning om vad som är farligt och inte farligt.. du själv sätter ju gränserna!

Om du istället skulle brutit handen 3 ggr för att du halkat på en isfläck.. hade du då slutat gå? skulle inte tro det..

skador går inte att undvika, vi lever i ett så pass "farligt" samhälle.. skulle väl va om du sitter inne jämt, men de tror jag inte?

så tänk över, är de värt att välja bort så mycket glädje som skidåkningen kan ge, istället för att bryta en handled som endå läker ihop?

jag slet sönder mitt knä i våras, fick höra att jag aldrig kommer bli fullt återställd, och att jag förmodligen aldrig skulle kunna åka skidor.. men, skidåkning är en så stor del av mitt liv.. att de är skitsamma hur många månader jag måste gå på kryckor, rehabilitera mig och lära mig gå igen på.. det är värt det i slutändan! jag har som roligast med skidor under fötterna! but thats just me..

man sätter sina värderingar själv, jag kan inte komma som nån bessevisser som vet allt.. du gör dina val! :)

jag brukar oxå tänka såhär haha! jag bröt armen på ett cp sätt för 2 år sen typ, så det vart typ ingen åkning alls, den är fan inte bra än haha! så förra vintern tänkte jag nju ska kag kör fiint, då fick jag körtelfeber sen första gången efter det när jag åkte hade jag av ledband i knät och åkte inget mer typ, surt som fan haha! men denna vinter hoppas jag på att lyckas, men man tänker ju ibland på om det är värt det, men det är det fan!

Jag har också haft mycket olyckor på skidor och relaterade grenar. jag har brutit benet 2ggr, tummen och nu har jag hela armen i gips. Det går nog att minska skador genom att inte dra fullt på alltid. Om åkningen inte är ditt levebröd behöver du inte göra de största hoppen och de svåraste trixen. Liksom redan sagt kan man skada sig överallt och därför tycker jag att du inte skall sluta med skidåkningen, endast dra ner riskerna.

Bröt lillfingret på en fotbollsträning och har haft gips i 3 dagar nu, har lust att klippa bort fanskapet redan nu. Ska ha det 2½ vecka till... Känns lite fjantigt att ha gips på halva underarmen och halva handen för ett brutet lillfinger...

vanliga benbrott är småskador. va glad så länge inget knä ryker det har förstört hela denna säsong för mig i alla fall.

jag bröt armen 5 cm ovanför handleden, hemma på railsetupen, dan innan parken öppnade, :/

och det var högern, ja e högerhänt, så man var tvungen att bli vänsterhänt för 3,5 vecka,men det är inte så länge. men asså man känner att tiden både går fort och långsamt när man inte kan göra vissa saker, men ialf så vet jag hur de är! lider med dej!

kör med handledsskydd nu för att de båda var bra ibörjan när ja var så svag i handleden, nu kör ja med det också , 4 veckor senare, men det är ju mest för den psykiska delen:D känner ju sej tryggare om man skulle vurpa. men aja:D

Senast ändrad:
svaret är så uppenbart och enkelt: sluta inte åka skidor, sluta jibba!

sannolikheten att man skadar sig ökar mångfalt när man försöker sätt nya tricks, hoppa går bra men skippa "avancerade" trick och du kommer att kunna åka skadefria säsonger istället för dagar.

balanselius sa:
oscarius sa:
Du har då inte sett Powder Whore's The Pact du inte...
nej pumpade puder i skogen i Serre istället men jag prioriterade väl fel...
Mitt svar var till han som skapade tråden. Annars skulle jag citerat vad du sa, så som du gjorde - och jag gör nu.

Föresten.. Fantastiskt att du brinner så starkt för pudert i Serres skogar att du inte ens kan tänka dig att se en skidfilm på hösten, eller kanske kvällskvisten.

oscarius: misstänkte att du inte menade mig, men struntsamma, pallar inte kolla på (puder)skidfilm. Gör mig bara frustrerad, det är som med "vuxenfilm", roligare att åka själv än att titta på andra...

Skiing a way to live!!

Det känns lite tungt nu men jag är säker på att dessa tankar kommer att försvinna då du gör nypremiär igen...

och vem har sagt att du inte kan åka när du skadat handen??

Ingen som funderat på det här med skadeförebyggande träning?

Nu menar jag inte att gå till gymmet och köra bänkpress tills man storknar, utan skadeförebyggande övningar. (Ex. rörlighetsövningar) Någon som håller på med det?

Niklas_Borg sa:

*Bröt benet
*Bröt armen
*Bröt nyckelbenet
*Bröt ben i handen
*Spricka i tummen
*Spricka finger

Men sen bestämde jag mig för att inte skadda mig och sen dess har jag varit skaddefri.
du måste ju ha slagit i huvudet också, så som du stavar

oleijon sa:
Niklas_Borg sa:

*Bröt benet
*Bröt armen
*Bröt nyckelbenet
*Bröt ben i handen
*Spricka i tummen
*Spricka finger

du måste ju ha slagit i huvudet också, så som du stavar
appaappapp, inga sådana kommentarer tack!!!

balanselius sa:
oscarius: misstänkte att du inte menade mig, men struntsamma, pallar inte kolla på (puder)skidfilm. Gör mig bara frustrerad, det är som med "vuxenfilm", roligare att åka själv än att titta på andra...
Haha. Du är för kul du.
Men.. Om du skulle sitta i en stad utan kvinnor, blir det väl ändå svårt att hålla sig?

För övrigt; I the Pact blir en man tvungen att amputera benet, men är därefter tillbaks på skidor i protes. Till slut hoppar han klippor och åker finare puder än många svenssons.

oscarius:nu är vi väl OT men ändå, svar på frågan är ja, men om man är hungrig vill man inte titta på matlagningsprogram om det inte vankas mat snart. Samma för skidfilm, helst ingen skidfilm under offseason...

Nojlas: Kampsport i 20 år är hyfsat skadeförebyggande har jag märkt! Brukar skaka av mig de flesta krascher och rörligheten har säkert räddat knäna och annat (hittills...).
Rolig grej: har en gång slagit hjälmen i frambrättena (lite för mkt DIN?) utan att bindningen löste ut, hade inte velat testa det om jag var en medelålders ex-fotbollspelare eller liknande.

ladda bajset och kör nya tricks hela tiden istället, då skadar man sig inte. det är då man typ tar det lungt och bara softar i hoppen som man skadar sig för kroppen är inte förberedd på att man ska ramla då.om du däremot bailar på nått nytt trick som du typ peppar asfett för, så kmr kroppen automatisk vara beredd på att ramla! :)

jibbtor sa:
ladda bajset och kör nya tricks hela tiden istället, då skadar man sig inte. det är då man typ tar det lungt och bara softar i hoppen som man skadar sig för kroppen är inte förberedd på att man ska ramla då.om du däremot bailar på nått nytt trick som du typ peppar asfett för, så kmr kroppen automatisk vara beredd på att ramla! :)
du är inte frisk pöjk ;)

drick mer mjölk, träna mer (både smidighet och styrka). och som någon ovanstående sagt, är inte skidor ditt levebröd eller att du satsar på att det ska bli det, åk bara på skojj och försök inte lika mycket på dom sjukaste tricken! själv tycker jag det är ballare att ha en sjuk stil på lite mer 'basic'-trick än supermegatricks utan stil alls...

skidåkning är så mycket mer än bara det coolaste tricket i ett stort hopp. försök hitta en sida av skidåkningen som du inte gör dig lika illa på. var kreativ!

fan igår åkte ja in i ett träd o bröt smalbenet.90dagar i gips slut åkt för i år.förra året bröt ja tummen och stortån(på cykel)för några år sen hade ja skador varjevinter tex båda händerna, båda underarmarna, foten, olika revben, krossad brosk i knät, 2 tår till. d e ju jobbigt att helatiden skada sig men också dötrist att åka dölugnt helatiden.men d e ju läskigt hur jäkla illa man skulle kunna skada sig fyfan.vaskamangöra?

Tillbaka
Topp