Tungt skidval...

freeride_nu

Aktiv medlem
Tungt skidval...
Yxar mig fram mellan alla råd för att välja vilket skidköp som är vettigt. Viper X 10.2, Head cyber supercross Ti, Scott intoxica Fr ( eller ngn annan av skidorna i scottserien ). Jag är medveten om att skärningen skiljer mycket mellan dessa skidor, men alla går bra i både pist och off-pist vad jag hört!?
Har även funderat över budgetvalet Blizzard Sigma FR, verkar vara en bra skida...
Vältränad 75kg och 175cm, ca 20 skiddagar om året... "avancerad"

Tungt skidval...
Tjabba Ludde,
Först undrar jag vad du är avancerad på. Jag träffade en exotisk danserska i Courchevel som var väldigt avancerad, är det sådant du pratar om.

Budget? Vad tusan pratar du om? Brantåkare dealar alltid till sig dubbla priset - FLOTT skall det vara. Dessutom brett och långt och styvt. Völkl G41, Rossignol XXXX eller möjligtvis Stöckli Asteroid. Duger ingen av de nyss nämnda tre finns det alltid Mono.

/Peter Gilmour
Ibland helt näck i baren under namnet JCM!

Tungt skidval...
För din räkning har jag precis tagit fram en formel med vilkan du kan räkna ut de olika skidornas sidoskärningsradie. Något måste man ju ha att tänka på när man står och över på stavtricket framför spegeln. Nu bli skidvalet enkelt. Bestäm bara vilken radie du vill ha. Gå sedan ut och mät olika skidor enligt följande:

bredd i spets=tip,
bredd i midja=w,
bredd bak=tail.

Mät sedan avståndet från punkten där maxbredden bak antas till där midjan är placerad (=tw) och till där maxbreddan fram antas (=tt).

Nu kan du på ett enkelt sätt räkna fram sidoskärningsradien enligt:

radius=1/1000*sqrt(-((((tail-w)/2)^2*((tail-w)/2*tt-(tip-w)/2*tw)-(tw^2)*((tail-w)/2*tt)+ (tw^2)*((tail-w)/2*tw))/(-(tip-w)/2*tw-(tail-w)/2*tt+(tail-w)/2*tw)-(((tw^2)*tt -(((tip-w)/2)^2+tt^2)*tw
-(((tail-w)/2)^2)*tt +((tail-w)/2)^2*tw)/(2*(-(tip-w)/2*tw-(tail-w)/2*tt+(tail-w)/2*tw)))*(((tw^2)*tt -(((tip-w)/2)^2+tt^2)*tw -(((tail-w)/2)^2)*tt
+((tail-w)/2)^2*tw)/(2*(-(tip-w)/2*tw-(tail-w)/2*tt+(tail-w)/2*tw)))-((tw^2*(tip-w)/2 -((tail-w)/2)^2*(tip-w)/2
+(((tip-w)/2)^2+tt^2)*(tail-w)/2-(tw^2)*(tail-w)/2)/(2*(-(tip-w)/2*tw-(tail-w)/2*tt+(tail-w)/2*tw)))*((tw^2*(tip-w)/2 -((tail-w)/2)^2*(tip-w)/2
+(((tip-w)/2)^2+tt^2)*(tail-w)/2-(tw^2)*(tail-w)/2)/(2*(-(tip-w)/2*tw-(tail-w)/2*tt+(tail-w)/2*tw)))));

Lycka till. Säg till om du behöver mer hjälp.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Matematikern

Tungt skidval...
Hej!

Testade igenom en mängd skidor under en vecka i Vemdalen. Alltså hyrde en vecka och testade i olika slags fören och snö. En mycket bra metod visade det sig. Valet för min del blev ett par Blizzaed Sigmar FR. Jag kan varmt rekomendera dessa skidor om man inte har råd att köpa sig många par skidor och mest åker i Sverige. Fungerar bra i skitsnö, hårt underlag, välpistat och lössnö. Kort sagt det mesta.

Det fanns annars en skida med lite bättre isgrepp och en annan som kanske var lite bättre i lössnö. Men vem har råd lust och ork att som friåkare ha ett helt lass med skidor med sig?

Tungt skidval...
Gör du något annat än skriver i forumet.... livet består väl ändå av mer än skidåkning och att uttala sig om denna!?
Fantastisk formel... du och Einstein eller... kul skitkul!
Rock on!

Tungt skidval...
Ja du har rätt. Livet är inte BARA en fest. Det är en dans på rosor också.

Följaktligen lägger jag verkligen inte all min tid på skidåkning och att uttala sig om dito. En stor del går också åt till mina verkliga nöjen som windsurfing.

Förresten, vill du ha lite schyssta pistlagg (från 190 till 203) som får Blizzard och Rossignol att likna leksaker kan du få ett bra pris av mig. hhitme@hotmail.com

HWC HitMe

Mannen, Myten, Menisken

Tungt skidval...
Tja...Vad har du emot X-scream...mkt 3vlig skida som går i alla belag...omöjlig att stuka och helt överlägsan!!

Tungt skidval...
Scott Intoxica FR - såklart!! Jag är 182/87 och kör på ett par FR 185....de är det outstanding skönast lagg jag någonsin åkt på. Relativt hårda, vilket bredden till trots ger ett suveränt isgrepp. Vidare är de ruggigt stabila i fart, samt underbara i lössnö och skräpsnö. Köp dem!!! Du kommer garanterat inte att ångra dig, men överväg 175, ty dessa är lite softare.

Tungt skidval...
Är det Scott du vill ha så testa Intoxica P2, gärna 185. Funkar överallt. Och är inte Scott och Blizzard samma skidor?? Att dom tillverkas på samma fabrik vet jag, men hur är det med modellerna?

Tungt skidval...
Det vore kanon om gamla trådar kunde låsas med automatik 6 månader efter att det senaste inlägget är gjort. Då kunde malmberg med flera gotta sig i gamla inlägg medan vi andra skulle slippa ...

That´s all folks! / MM

Tungt skidval...
Vaddårå MM?
Sånt här trådlyfteri gör att jag nästan blir sugen på att leta reda på mina gamla Blizzard FR igen!

Tungt skidval...
Okeydå...

Det verkliga problemet är ... då och då torskar jag på en gammal tråd ... och svarar seriöst trots att personen i fråga sannolikt har hunnit avverka tre par skidor , sexton skidorter samt skaffat barn och övergått till barnvagnsrally!

;-) / MM

Tillbaka
Topp