Turbindning på Blizzard Cochise?

pontusp

Medlem
Hej
Kommer spendera vintern i Åre och med det kommer en massa funderingar kring den ultimata skid set-upen.
Har idag ett par Line Supernatural 92 och ett par Blizzard Cochise.
Dock har jag blivit mer och mer intresserad av möjligheten att även kunna gå på tur och frågan är om ett par turbindningar typ Marker Duke EPF/Salomon Guardian fungerar tillsammans med Cochisen eller om jag bör uppdatera till mer anpassade skidor. Jag kommer fortfarande mestadels köra pist, liftburen off-pist men vill ha möjligheten att tura när tillfälle ges.
Jag är 178/80kg

/Pontus

så länge du är nöjd/till freds med att åka på skidorna (utförs) off pist så är det bara att sätta på gå bindningar och köra!

Tack för svaret, ungefär som jag tänkte. Gillar iofs Coshisen men den är tung och kräver ganska mycket kraft/fart för att vara rolig ( jämfört med Lins SN). Ska försöka testa andra varianter (extreme opinion, BC atris) på plats och utvärdera skillnaden. Bör kanske påpekas att jag e gammal brädåkare som fått upp ögonen för skidor på gamla dagar och har inte stenkoll på alla skidor?
Pontus

Sätt på ett par Marker Tour FT 12 EPF,,,, blir kanon då de funkar till allt såvida du inte droppar 4-5m etc,,,
Väger 86kg,, kört med dom på 188cm skidor Sidestash, annex 108,,, aldrig några problem,,, och betydligt lättare är Duke/Baron,,,

streimert sa:
Sätt på ett par Marker Tour FT 12 EPF,,,, blir kanon då de funkar till allt såvida du inte droppar 4-5m etc,,,
Väger 86kg,, kört med dom på 188cm skidor Sidestash, annex 108,,, aldrig några problem,,, och betydligt lättare är Duke/Baron,,,
Jag håller inte med alls. Det är väldigt många som INTE kan åka med Tour pga bristen på elasticitet. Jag är en av dessa åkare.

Jag testkörde Marker Tour 12 EPF ett par veckor och för mig fungerade det inte alls. Jag klev ur den bindningen så fort jag satte tryck på grejorna på hårt eller slagit underlag och de krävde inte speciellt mycket forcering för att släppa när det var någon form av gas i stökigt uppkört. Tour ser förvillande lik ut som Duke och Baron i tådelen, men det är en helt annan konstruktion. Elasticiteten är betydligt sämre än Duke och Baron framförallt i sidled på tådelen, men även uppåt i häldelen. Det finns ingen fjäderretur från huvudfjädern i ytterläget på Tours tådel, vilket innebär att om den går utanför en viss sidledsförflyttning släpper fjädern helt och har väldigt låg returkraft. Duke och Baron använder huvudfjädern hela vägen ut i sidledsrörelsen, vilket ger en avsevärt bättre förmåga att hämta tillbaka pjäxan efter ett slag. Tour är därmed en bindning som passar nybörjare, lättviktare eller andra som anser att säkerhet är lika med utlösning i alla lägen. Det är definitivt ingen bindning som klarar av att driva ett par Cochise om den skidan åks som den är tänkt att åkas. Inte för mig i alla fall. Står man mitt på skidan och håller igen på krossartankarna när det stökar till sig kanske det funkar, men jag tycker att det är en rejäl chansning som till och med kan vara farlig om det släpper i fel ögonblick.

Även om jag ställde Touren på högre DIN än vad jag normalt åker på (10,5 vanligtvis, men nu på 11,5-12) fick jag ett par tjuvsläpp per dag och då pratar jag helt omotiverade sådana mitt i åkning. För mig är Baron den givna sweetspoten i Markers linje av rambindningar under förutsättning att du inte åker på högre DIN än 12. Mer än så och du behöver kliva upp på Duke. Baron är lättare än Duke, men ändå med samma elasticitet och betydligt större trygghet i åkningen än Tour för mig. Med Baron har jag aldrig upplevt några tjuvsläpp. Guardian går bort pga för hög vikt och en idiotisk konstruktion i bakdelen som gör att den har dålig stabilitet i sidled från start och sen börjar glappa rejält där efter ett antal veckors åkning.

Baron+Cochise blir ett rejält tungt paket. Jag skulle klassa det som en skida med möjlighet till powder access snarare än ett turpaket. Nån timmes gång här och där är inga problem, men det är nog få som skulle känna sig bekväma att ta den kombon med sig om det är en halvdagstur eller längre. I alla fall om man går med ett sällskap där de andra har lättare grejor. Går man själv eller i en grupp med liknande utrustning funkar det fint och det är bara att anpassa farten efter egen förmåga.

Senast ändrad:
Hej.
Tack för din input som var vs min :) :)
Jag bara skrev från min erfarenhet och har då endast haft en sk tjuvlösning med Tour FT 12 och jag har mina på DIN11 annars fungerat finfint. Åkt 2 säsonger men då ca 30 dagar i allt från puder till uppkört och skare etc,,,
Men den känns plastig,,,helt klart... jämfört med Duke,,,

streimert sa:
Hej.
Tack för din input som var vs min :) :)
Jag bara skrev från min erfarenhet och har då endast haft en sk tjuvlösning med Tour FT 12 och jag har mina på DIN11 annars fungerat finfint. Åkt 2 säsonger men då ca 30 dagar i allt från puder till uppkört och skare etc,,,
Men den känns plastig,,,helt klart... jämfört med Duke,,,
Då åker du inte på samma sätt som jag. Förmodligen med ganska lätta fötter och mycket knädämpning. Jag får väl helt enkelt lära mig att åka lite mjukare :)

Baron är också i stor mån plast, så den är plastig den med. Men den metall som är utbytt från Duke är inte något som går sönder i Baron. Går Duke sönder är det i de delar som är plast även på Duke. Jag har faktiskt aldrig sett någon Baron gå sönder i en del som är i metall på Duke om jag tänker efter.

MnO
Men intressant med din expertis.,, sen åker vi nog annorlunda och jag chargar kanske inte så som du heller :)
Sen har jag de fakto jag nu bytt till Beast 14 som är helt fantastiska,,, när man väl fipplat i dom,,, i 35 graders lutning etc,,, och skit och hans mormor:) :) .... Känns som en helt annan skida även om det är samma skida,,, mer direkt gensvar etc,,, Väl på foten grymt sköna och då också jämfört med Duke och Baron,,,
Aldrig tjuvlöst...
Fan,,, nu spårar vi ur,,, :) :)

Stort tack för alla svar och tankar. Tror Baron blir mitt val oavsett om jag fortsätter på Cochisen eller om det blir nya skidor

/Pontus

Du kan inte bestämma dig för Baron och sedan fundera på om du ska byta skidor. Då kanske du helt plötsligt har fel bindning till den skida du vill ha. Jag rekommenderar att du väljer bort Tour och sedan sätter Baron eller Duke på din Cochise. För liftnära, kortare turer kommer det att bli kanon. Det är så mycket annat som spelar in som exempelvis val av pjäxor om du ska gå längre och lättare. Cochise och Baron/Duke blir mycket bra utför med en "vanlig" pjäxa. Bara löjligt och dumt att spendera mer eller grotta ner sig mer än nödvändigt.

Nä, blev lite otydligt där...
Kommer köra på Baron/Duke på Cochisen. Men visst borde bindningarna fungera även om jag byter skidor (inom samma kategori) eller e jag ute och cyklar??

Tillbaka
Topp