turbindning som tål lite stryk

wuchi

Medlem
hejsan. sitter här i valet och kvalet om att välja randonné bindningar eller "vanliga" bindningar.

det verkar som det kommer bli en hel del toppturer i vinter och jag är inte så sugen på att ta dem på ryggen en längre sträcka.

hur mycket stryk klarar egentligen en randonne bindning och vilken bör jag titta på för att känna mig trygg? och var får man tag på dem billigast?

den ska tåla allt ifrån drops till hård piståkning.

Om dessa bindningar ska sitta på ditt enda par skidor, så välj för guds skull vanliga bindningar, och komplettera med ett par trekkers: https://www.freeride.se/review/view.php?id=995.
Visserligen så är Alpine Trekkers bökiga och suger att gå på, men det är ju utför som man vill ha högsta prestanda.

Har du däremot ett par plank till att ha som turskidor, tycker jag att du ska gå på en lite biffigare randonnéebindning. T.ex diamir fritschi freeride eller Naxo NX21. (Åker själv på sistnämda.)

Diamir fritschi freeride:
https://www.freeride.se/review/view.php?id=902
https://www.freeride.se/review/view.php?id=109

Naxo NX21
https://www.freeride.se/review/view.php?id=2595

Fritschin kom med en ny modell förra vintern som ska vara ytterligare lite stabilare än föregående modeller. Har inte provat den, men har hört gott om den. Dock lär väl skillnaderna mot föregående årsmodeller inte vara särskilt mycket större...

Naxo NX21 ser nästan ut som en alpinbindning, och funkar nästan som en.
Själv föll valet på den eftersom den verkade biffigare. Har inte hunnit åka riktigt hårt på den än, men den känns någorlunda stabil ändå för att vara en turbindning.

Båda bindningarna får du billigast tag på hos sport-conrad. http://www.sport-conrad.de/2A_04_Liste.asp?sub_Kat=04-BIZU
Beställde mina NX21:or därifrån och hade dem på 4 dagar!

Senast ändrad:
Jag håller med Nojlas i allt och det mesta, ett av de bättre svaren på freeride på länge!
Drops är ju en definitionssak. Jag är tveksam till 10 metersdrop med turbindningar men jag vet folk som droppat 20 meter och åkt vidare som om inget hade hänt. 5 meter är nog ok.
Hård piståkning.....Det jag tycker man förlorar med en turbindning är känslan som du har i en rejäl vanlig bindning (Look och salomons högre segment + wc-bindningar). Du sitter helt enkelt lite lösare så att du får lite hyrbindningskänsla över det.
Men skillnaden uppför är ju gigantisk....
Alpine trekkers är bra, men det är för korta sträckor. Gör inte som jag och tura i 3 dar med alpinetrekkers och wc-bindningar.....det är jävligt tungt!

Nojlas....Den nya NX21 är bara en dekaltrimning av den gamla naxon......samma fjäder med mer siffror.

Senast ändrad:
Så NX21:an är samma som NX01??? Har lite svårt att tro det...
Vad jag har hört så ska NX21 vara lite tillbiffad gentemot NX01...

Det ska vara lite, mer kosmetiskt än funktionellt. Problemet är väl att det är samma fjäder med nya siffror. Jag kan ha fel....killarna jag snackade med körde extremtouren i usa och hade kört i europa också. Amerikaner är ju alltid amerikaner.

det är inte mitt enda par skidor, har 2 par andra också men tänkte använda dessa mest.

har tittat en del på diamir freeride plus
( http://www.sport-conrad.de/englisch/2A_00_Detail.asp?Kategorie=04-BIZU&page=&ArtNummer=72603403 )

den verkar rätt stabil men det är ju svårt att avgöra från en bild.

näe några 10meters drop kanske det inte blir och inte heller WC störtlopp.
jag vill bara inte känna mig begränsad av bindningens hållbarhet på något sätt utan bara glömma att de sitter där.

är ganska lätt, väger bara runt 70kg så jag sliter inte jättehårt på utrustning.

Har gjort 3 hela tomahawks med Freeride utan att den löst ut. Däremot känns bakinfästningen lite smäcker/bräcklig/smäckig.

Så länge det inte är allt för hårt underlag och/eller man håller v < mach 3 lär inte bindningen flexa ut alltför mycket.

Naxon _känns_ mer gedigen. Men den har jag inte åkt med.

det kommer ju bli en del pist åk också. tänker inte riktigt åka hem och byta lagg bara för att man ska ta ett par åk i pisten som uppvärmning/avslappning/transport. och då vill jag kunna köra på utan att känna mig begränsad.

vet inte om jag bara är jobbig och nojjig men det borde väl inte vara något problem för en sådan bindning?

naxon eller diamir freeride plus?

körde på freerideplusen i somras o hade lite problem att den löste ut framåt utan nån direkt anledning, fast skruvade man dinen i botten satt den ju i och för sig. sen om den är stabilare än föregående års modell vet jag väl inte. skillnaden är den att det sitter typ som en plastskena under så man ska slippa att bakänden hoppar ur infästningen vid extrem flex eller vad det nu var..
mjuk bindning funkar dock bra i puder..

nu blev det inte direkt enklare :/

eller ska man bita i det sura äpplet och köpa "vanliga" bindningar och knata med skidorna på säcken hela vägen upp. inte riktigt lika trevligt tyvärr...

är det någon som har testat naxon?

enligt "experten" här på freeride så va diamir den som var stadigast och rekomenderade den framför andra turbindningar.

hur är det med stegjärn? behöver man alltid det eller klarar man sig med bara hudar?

Det kan ju också vara värt att kika på Dynafit's lösningar. Jag har inte testat dom själv, men det verkar finnas en del fördelar. Dels så sitter bindningen fast i skidan, inte på nån pinne som sitter fast i nån grej, som i sin tur sitter fast i skidan. Borde borga för god vridstyvhet och mer känsla som en alpinbindning. Dessutom är bindningarna de överläget lättaste på marknaden (tror de väger typ en tredjedel av Naxo21). DIN går dock bara upp till 10 tror jag, men om jag förstod det hela rätt så ska det gå att låsa tådelen så att den inte löser ut, ifall du måste skida nedför en no-fall-zone.

Dock så måste man köpa speciella boots som passar till de här bindningarna. Det ska visst finnas boots som är riktigt sköna att gå i, samtidigt som de är nästan lika hårda som ett par pjäxor i "alpin-mode". Alltså kan det bli lite dyrt att gå loss på en sån här setup... Men tänk hur skönt det kommer kännas när du springer förbi polarna uppför med din 5 kilo lättare skidutrustning! :)

Detta är iallafall vad jag tänker köpa om jag har råd att skaffa ett par turskidor till vintern.

Edit: kan vara en idé att läsa chrturs inlägg innan du läser mitt.

Senast ändrad:
Om det går att lita på bindningarna kan ni ju fråga fransmännen som åker 55° brant is i en kilohöjdmeter med dylika doningar. Nog är de väl i första hand till för att vara lätta uppför, men därmed inte sagt att det inte går att åka brant med dem!

Dynafit hör man inte mycket om i sverige... men efter lite snabbt sökande i forumet hitta jag https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=24538
Och här hitta jag en gammal tråd om just wuchi's frågeställning.

tanken var att kunna knata iväg ett par timmar för en tur då är randonne de enda alternativet. men jag vill att de ska va hållbara och inte försämra känslan i åken man så hårt kämpat för att få.

verkar dock som både naxon och diamiren kommer att hålla för min åkning. får i värsta fall maxa DINen och hoppas det inte tjuvlöser

vilken bör jag satsa på? vi kan ta bort pengar som faktor då jag vill ha den som håller bäst

Jag har ej åkt båda men de jag träffat som kört säger Diamiren. Detta har berott på glapp som tillkommit i naxon vid användande. Men för lite sen var det någon som presenterade en länk på det ämnet hur det skulle lösas. Antar att nojlas var där så fråga honom. Jag körde själv första modellen av diamir freeriden men gick tillbaka till wc-bindningar för att det var för mycket hyrbindningskänsla och jag tappade skidor då och då. Om du inte är alpinist i trikåer som försöker slå världsrekord uppför så tror jag inte du ska tänka dynafit-bindningen. Jag accepterar att folk lyckas åka på sådana lösningar, personligen så skulle jag inte göra det för pengar ens.

valet slutade med ett par alpinbindningar och alpinetrekkers för randonnéturer. insåg att det inte fanns någon bindning som höll tillräckligt bra och va styv så det räckte för min åkning.

inser jag sen att toppturer är mitt kall i livet så fixar jag ett par lättare skidor med riktiga turbindningar.

hoppas få se en turbindning som är låg, hållbar och styv i framtiden.

Problem med tjuvutlösning av Diamir.
Med rätt inställning har jag aldrig råkat ut föt tåutlösning. Men problemet att bakdelen löser ut från fästklossen vid hård flex av skidan finns ju alltid på en icke fast bindning.
Jag har märkt att det händer oftare när bindningen är monterad på en skida med soft mittparti. Alltså har lättare att flexa.
Sedan jag bytt till en skida med betydligt styvare mittparti har jag inte råkat ut för problemet.
Dessutom hjälper en randonnee sko med gummisula till att jämna ut flexen.
Bindningen är ju i grunden konstruerad för en sko med gummisula. Med en hård sko bör förspänningen minskas för att spara bindningen.

Tänk vad underbert det vore ifall dynafit släppte en rejält uppbiffad variant med din till fjorton och dubbla vikten av vad den är nu? Den skulle fortfarande vara lättare än diverse naxos och FR, men sitta fast "på skidan" och förhoppningsvis kunna vara väldigt vridstyv och hållbar.

Drömmer mig bort... Till berg och orörda puderbranter. Tror jag har för mycket fritid för mitt eget bästa.

FF sa:
Tror jag har för mycket fritid för mitt eget bästa.
Klart du inte har ;)

Jag drömmer om en riktig freeridebindning med en solid metallkonstruktion à la Look P18, DIN till 18, gångläge med låg profil. Jag skiter i vikten, allt som är lättare än kombinationen racebindning och Trekkers duger fint.

Hittills har jag inte hittat en turbindning som tål ordentlig åkning eller som funkar bra nog för att motivera att åka med varje dag eller använda för annat än lugnare turer. Freerides flexar för mycket i sidled, är alldeles för plastiga, har för låg DIN, är alldeles för höga och är helt hopplösa att åka med i allmänhet. Naxo NX21 är helt hopplösa att kliva i, har för låg din, är fortfarande för höga, för mycket plast och så vidare.

Dessutom är det väl för fasen på tiden att BCA (eller någon annan) tar och redesignar Trekkers så att dom fungerar åtminstone ok. Ge mig en en genomgående axel i tåleden, en konstruktion i lättmetall som är någorlunda vridstyv och dessutom snabb att justera för olika storlekar. Den nuvarande versionen av Trekkers kan vara en av skidhistoriens sämsta uppfiningar men den är ända det enda alternativet som finns. Secura-Fix är ju än mer hopplösa.

Glisseur: Kan du inte uppfinna dom då? Du har väl inget att göra på dagarna eller ???

Ja, alltså hur svårt kan det egentligen vara att bygga en ordentlig turbindnig? Dynafits lösning verkar absolut bäst: utgå från en alpinbindning, gör så att pjäxan sitter fast i tådelen och bygg om bakdelen så att pjäxan inte "klickar i". Det borde finnas en god marknad för att göra en modell som motsvarar vanliga alpinbindningar, av bättre variant. Istället för att bara släppa massa modeller som är ultralätta.

Om de dessutom klurar ut nåt sätt man kan köra med vanliga alpinpjäxor, då är saken biff.

Tills vidare får man väl köra med alpinbindningar och silvertapea fast pjäxan i tådelen ;)

Jag tror definitivt det skulle finnas en marknad. Om det fanns Trekkers som folk tyckte fungerade bra för en dags turande skulle jag köpa ett par.

Samma sak med turbindningar som funkar vettigt för "all" åkning. Om de inte håller för 10-meters-dropp eller liknande spelar inte mig så stor roll eftersom jag är mer gubb-freerider än nåt annat. Men jag vill åtminstone ha ett par med minimal sidledsflex som inte bygger så mycket på höjden.

chrtur sa:
Frågan är om det finns en marknad för det? Jag ser ju inte speciellt många som turåker utanför pisten, behöver ju bara titta på FR.se och vad som är intressant ;)
Jag tror faktiskt det finns det. Kanske inte i Sverige eftersom vi är ett folk som inte orkar gå mer än en halv minut för att få våra pudersvängar :) Men i Nordamerika finns det definitivt en marknad, ska du nå den riktigt bra åkningen får du hika lite och det är mängder av folk som faktiskt gör det. Den turåkningen liknar inte det som vi så enkelt beskriver som "topptur" alternativt "dagstur" här hemma, utan består av flera korta 30-minutershiker eller liknande under samma dag. Ett par bra bindningar skulle göra den åkningen sjukt mycket enklare. Som det är nu är det en plåga att plocka fram Trekkersen för varje åk, eller köra med ett par bindningar som hämmar åkningen. Båda alternativen är rätt dåliga egentligen.

Min drömbindning går att använda till allting: 10-metersdropp om det är så och gå med uppför. Varför ska man ändra åkningen efter vilken utrustning som man använder?

chrtur sa:
Men varför finns inte denna typen hikers i större andel i Sverige förutom kopplat till lathet?
Det är kanske inte så konstigt här hemma med tanke hur våra "berg" och snöförhållanden ser ut. Men eftersom det är hundratals svenskar som hänger i Alperna varje vinter är det märkligt att så få har anammat den turstilen. Vi är väl lata och vill hellre köra go-åkning med polarna och synas på lunchrestaurangen. Hikar man så blir man ju både svettig och är utom synhåll :)

chrtur sa:
Men bland medlemmar här på FR.se så bör det ju finnas duktiga åkare med kontakter mot företagen och dess utvecklingsavdelningar? Undra om viljan finns där från första början? Eller krävs det som vanligt någon uppstickare?
Ja du, dom stora bjässarna avfärdar ju allting med att det inte finns en tillräckligt stor marknad för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att utveckla något liknande. Naxo och Fritschi i all ära men deras approach är turåkning mer än friåkning. Det behöver helt enkelt komma en bindning som lägger sig mittemellan racing och touring. Det är med andra ord läge för en uppstickare att hitta det hålet.

Ett alternativ som det har gjorts små försök med är en touringplatta som monteras på skidan och sedan bindningen i den. Plattan kan kopplas lös i bakkant, är ledad framtill och förhoppningsvis inte för hög. patrikkontour, det är verkigen ett uppdrag för typ ingenjörsstudent at ta tag i, jag hjälper mer än gärna till med input :)

Man ska inte tänka så smått. Jag hoppas på utvecklandet av en smartcar variant av Hellikopter som vem som helst både kan och får köra, bara man fyllt sexton. Får gärna gå på batterier för bevarande av våra vackra fjäll och dom ska absolut gå att ladda via cigarretjacket i bilen. Kraftigt subventionerad av EU förstås.. alla borde ha en.

Är det inte så att prestige i randonné branschen kommer ifrån rando tävlingar där man ska sprinta upp och glida ner och då krävs det ingen miniräknare för att förstå att det är på vägen upp som det finns kulor att tjäna...

Däremot kan man notera att samtliga telemarksbindningar med ledad tådel som presenterats i år har vairt både tyngre och biffigare än deras tidigare, pistorienterade varianter. Jag siar att telemark inom en snar framtid kommer vara det enda alternativet om man vill kunna gå lätt uppför och åka hårt nerför :P

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp