upfinning: skulle det funka?

• Trådstartare Trådstartare Allemaaan
  • Start datum Start datum
A

Allemaaan

Guest
tja, jag fick idén att om det skulle finnas en matta som har inbyggda kyulslingor inuti som skulle hålla luften ovanfär mattan typ 30 cm ovanför mattan kall, ca 2 minus grader. mattan drivs via väggutaget och kyler som sagt ner luften till upp emot 30 cm höjd till typ minus 2 grader så att man kan lägga snö där så smälter den inte, mattan ska även vara värme absorberande på underisdan så att den inte blir varm av marken under

vad tror ni skulle det funka, blir det för dyrt, finns det redan?

okej mm, frågan är om det skulle dra sjukt mycket el, men det finns ju värmegolv så att :P

Senast ändrad:
Idén är det inget fel på. Tror faktikst att de skulle funka. Frågan är dock hur du ska bygga den och om den överhuvudtaget går att tillverka?

finns redan en liknande sak....
Jag har en bättre idé ändå.
En gång så var jag i labbet, vi hade 24gradigt vatten och en sorts rundkornigt salt.
Vi sänkte temperaturen, med rätta mått, till 0,4 grader.

MEN...

Jag minns inte vad saltet hette och det är antagligen svindyrt att skaffa.

Kankse använda tekninken som ishallarna använder, billigare och effektivare.

Ha det.

ST

I Ishallarna så har dom rör under isen. I rören har de blandat vatten och ett speciellt salt
(vet inte vad är det för salt) Saltet gör att vätskan underkyls till minusgrader, så att isen inte smälter.

okej najs! nån som har nån aning vad saltet heter?

Senast ändrad:
precis det var där jag fick inspirationen ifårn men det ska vara mindre så man kan köpa en matte som e typ 2-3 m lång och 2m bred eller så

SverigeTomten sa:
finns redan en liknande sak....
Jag har en bättre idé ändå.
En gång så var jag i labbet, vi hade 24gradigt vatten och en sorts rundkornigt salt.
Vi sänkte temperaturen, med rätta mått, till 0,4 grader.

ST
Låter som vi snackar en klassisk endoterm reaktion här.

SverigeTomten sa:
I Ishallarna så har dom rör under isen. I rören har de blandat vatten och ett speciellt salt
(vet inte vad är det för salt) Saltet gör att vätskan underkyls till minusgrader, så att isen inte smälter.
som sverigetomten säger då borde de funka med linkande tekniik som i en ishall.. fasst nkt mindre rör och ha dom tighare me nåt material som släpper egenom kyla. men de är nog dyrt för en svensson själv.. bore ju om ett jigg gäng gick ihop å delade på kostnade.... ang Elen så finns de ju scart sladdar som kan råka hamna i grannens garage utag å då blir de ju grattis ;)

Va jag förstått så är snö ett rätt bra isoleringsmaterial, även om det är ca -20C i luften så under snön vid marken så är det runt 0an.

billigt sätt men dyrt på samma gång:

man gräver ner frysar som man har tagit bort dörren på och sätter dom på -3 grader går det?

sen så fixar man en utomhus kabel till frysen och sen e det bara att köra

nackdelen: du river upp hela tomten

vänta till vintern o ta kläder på så att man inte fryser och så låtsas man att man är i afrika där det är som torrast
o hoppar då har du billigast möiliga snöstudsmatta ......

bodenis sa:
billigt sätt men dyrt på samma gång:

man gräver ner frysar som man har tagit bort dörren på och sätter dom på -3 grader går det?

sen så fixar man en utomhus kabel till frysen och sen e det bara att köra

nackdelen: du river upp hela tomten
hahaha, det är nog inget som rekomenderas att prova ;)

Tillbaka
Topp