johan sa:
klassy sa:
Hade det varit möjligt att få till så att läsläget som finns i IOS och OSX går att använda här på forumet?
Jag vet faktiskt inte hur läsläget fungerar och vad som krävs av sajten.
Kanske kan vi ändra själva sajten så ett läsläge blir överflödigt? är det något där som du saknar på den vanliga sajten? typsnitt storlek osv
Jag använder i princip bara Apples produkter numera och när jag läser trådar på forumet på min macbook, ipad eller iphone så zoomar jag in varje gång för att få det mer läsvänligt och slippa se allt runtomkring när jag väl läser. Ska jag sitta och läsa här länge och det är långa poster, behöver jag även zooma in på samtliga enheter för att slippa få ont i huvudet.
Det läsläget gör är att ta bort allt överflödigt och gör själva sidan till någon form av helskärmsversion utan alla menyer, snabblänkar och ofta även reklam. För att komma ut klickar man bara escape eller en knapp på skärmen så kommer man tillbaka, och då går hemsidan därför inte miste av några reklamintäkter. Väldigt smidigt och gör webbsidor med mycket text till något som kan liknas en bok.
Att göra detta tillgängligt för alla är nog ett gediget projekt, men kanske går att lösas genom att skapa en helskärmsfunktion som tar bort allt annat än själva inläggen. För att gå vidare till ett nytt inlägg genom snabblänkarna i sidofältet eller göra ett nytt inlägg i tråden så behöver man gå ut ur helskärmsläget.
Jag tar fram ett exempel på hur läsläget kan se ut i IOS.