Uppdateringar på Freeride ?

Ake_Astrom

Medlem
Tänk om man kunde filtrera på "nya inlägg" eller liknande/motsvarande, så att bara de trådar som har inlägg som man inte hunnit läsa ännu visades?

Lite som man kan i de flesta mail system, Visa bara olästa.
Visst som nu när de kommer efter senaste inlägget är ok men har man inte kunnat hålla sig uppdaterad under den hektiska perioden när säsongen börjar nära sig så blir det snabbt en massa sidor att scrolla igenom.

Om det fungerar så vill man nog även ha möjligheten att markera och klicka i "läst" så att de trådar man inte vill läsa "försvinner" på ett enkelt sätt.

:)

la_grave

Ny medlem
Ake_Astrom sa:
Tänk om man kunde filtrera på "nya inlägg" eller liknande/motsvarande, så att bara de trådar som har inlägg som man inte hunnit läsa ännu visades?

Visst som nu när de kommer efter senaste inlägget är ok men har man inte kunnat hålla sig uppdaterad under den hektiska perioden när säsongen börjar nära sig så blir det snabbt en massa sidor att scrolla igenom.

Om det fungerar så vill man nog även ha möjligheten att markera och klicka i "läst" så att de trådar man inte vill läsa "försvinner" på ett enkelt sätt.

https://freeride.se/forum/search.php?action=show_7d

Ake_Astrom

Medlem
la_grave sa:
Ake_Astrom sa:

https://freeride.se/forum/search.php?action=show_7d
@la_grave
Jag kanske var otydlig men det var inte riktigt så jag menade.
Använder du den länken så visar den ju "bara" i senast inlägg ordning dvs även de inlägg som du redan läst.

erik_lagg

Medlem
Jag hittar inte igen den fantastiska topplistan med kommande snöfall på flera orter. Var hittar jag den och kan den kanske länkas på ett tydligare sätt? Men jag hittar puderalarmet.

Maxen99

Ny medlem
Om man får komma med ett förslag så skulle det vara att tråd titeln visades ovanför varje nytt inlägg som på Happyride. Så man vet vilken tråd man läser(ja, jag har minne som en guldfisk).

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Maxen99 sa:
Om man får komma med ett förslag så skulle det vara att tråd titeln visades ovanför varje nytt inlägg som på Happyride. Så man vet vilken tråd man läser(ja, jag har minne som en guldfisk).
Nein, det blir så hysteriskt plottrigt ><

johan

Administrator
Storleken på texten i foruminlägg har ökat med en pixel. Så nu är brödtexten 14 pixlar.

johan

Administrator
Nu är det möjligt att posta Emojis direkt i forumet eller i kommenterar till videoklipp/foto/artikel. Några exempel:
Snö ?
Pi π
Snöflinga ❄
?
?
⛷
?

Emoji ikonerna ser lite olika ut beroende på vilken enhet man läser sidan. Emojipedia har en sammanställning http://emojipedia.org/

johan

Administrator
Surfar du till Freeride med mobilen så kommer du märka att framsidan har uppdaterats. Numera syns de senaste foruminläggen direkt på startsidan. Har även optimerat en del små saker för mobilanvändare. Något som du tycker kan fungera bättre i mobilen?

johan

Administrator
Förbättrat flödet för att bli medlem, antingen på Freeride direkt eller med sitt Facebook konto. Har du inte kopplat ditt Freeride konto med det Facebook konto, så är det bara att klicka logga in med facebook.

Har även lagt in möjligheten att enkelt ladda upp sin profilbild från Facebook på Freeride:

https://www.freeride.se/my/profile_photo.php

johan

Administrator
Vi har gått över till HTTPS på hela Freeride.se vilket innebär att informationen som skickas mellan er dator och freerides server är krypterad och därmed skyddas era uppgifter.

Högts upp i webbläsaren ser ni nu ett litet hänglås:

Samtidigt innebär det att massor av länkar har uppdaterats, så skulle du stöta på något som slutat fungerar svara gärna här i tråden eller skicka ett PM.

Wille1504

Ny medlem
Det vore trevligt om ens egen ljudnivå för filmer sparades. Den gör det på youtube och vimeo vilket jag tycker är riktigt bra.

Ytterligare en idé är att balansera alla videoklipp ljudmässigt när de laddas upp. Som det är nu är volymen ibland jättelåg trots att reglaget startar på max och ibland blir det tokhögt så man måste slänga av sig hörlurar eller kasta sig mot förstärkaren.

Jag har ingen erfarenhet av programmering, så jag vet inte hur mycket jobb som krävs för att genomföra det.

Mvh

klassy

Medlem
Hade det varit möjligt att få till så att läsläget som finns i IOS och OSX går att använda här på forumet?

johan

Administrator
klassy sa:
Hade det varit möjligt att få till så att läsläget som finns i IOS och OSX går att använda här på forumet?
Jag vet faktiskt inte hur läsläget fungerar och vad som krävs av sajten.

Kanske kan vi ändra själva sajten så ett läsläge blir överflödigt? är det något där som du saknar på den vanliga sajten? typsnitt storlek osv

klassy

Medlem
johan sa:
klassy sa:

Kanske kan vi ändra själva sajten så ett läsläge blir överflödigt? är det något där som du saknar på den vanliga sajten? typsnitt storlek osv
Jag använder i princip bara Apples produkter numera och när jag läser trådar på forumet på min macbook, ipad eller iphone så zoomar jag in varje gång för att få det mer läsvänligt och slippa se allt runtomkring när jag väl läser. Ska jag sitta och läsa här länge och det är långa poster, behöver jag även zooma in på samtliga enheter för att slippa få ont i huvudet.

Det läsläget gör är att ta bort allt överflödigt och gör själva sidan till någon form av helskärmsversion utan alla menyer, snabblänkar och ofta även reklam. För att komma ut klickar man bara escape eller en knapp på skärmen så kommer man tillbaka, och då går hemsidan därför inte miste av några reklamintäkter. Väldigt smidigt och gör webbsidor med mycket text till något som kan liknas en bok.

Att göra detta tillgängligt för alla är nog ett gediget projekt, men kanske går att lösas genom att skapa en helskärmsfunktion som tar bort allt annat än själva inläggen. För att gå vidare till ett nytt inlägg genom snabblänkarna i sidofältet eller göra ett nytt inlägg i tråden så behöver man gå ut ur helskärmsläget.

Jag tar fram ett exempel på hur läsläget kan se ut i IOS.

jeppenator

Aktiv medlem
klassy sa:
johan sa:
klassy sa:

Jag använder i princip bara Apples produkter numera och när jag läser trådar på forumet på min macbook, ipad eller iphone så zoomar jag in varje gång för att få det mer läsvänligt och slippa se allt runtomkring när jag väl läser. Ska jag sitta och läsa här länge och det är långa poster, behöver jag även zooma in på samtliga enheter för att slippa få ont i huvudet.

Det läsläget gör är att ta bort allt överflödigt och gör själva sidan till någon form av helskärmsversion utan alla menyer, snabblänkar och ofta även reklam. För att komma ut klickar man bara escape eller en knapp på skärmen så kommer man tillbaka, och då går hemsidan därför inte miste av några reklamintäkter. Väldigt smidigt och gör webbsidor med mycket text till något som kan liknas en bok.

Att göra detta tillgängligt för alla är nog ett gediget projekt, men kanske går att lösas genom att skapa en helskärmsfunktion som tar bort allt annat än själva inläggen. För att gå vidare till ett nytt inlägg genom snabblänkarna i sidofältet eller göra ett nytt inlägg i tråden så behöver man gå ut ur helskärmsläget.

Du kan ju köra En extention till Google Chrome som tillåter liknande funktioner direkt i webbläsaren.

Jag har kört rätt mycket med en Plugin som kallas "Clearly" men den verkar vara borttagen nu, så hittade denna istället: https://chrome.google.com/webstore/detail/readability/oknpjjbmpnndlpmnhmekjpocelpnlfdi

Det är ju ett relativt enkelt sätt att lösa problemet kanske?
/Jesper

klassy

Medlem
Såhär kan det se ut utan läsvyn:

---

---

---

---
Såhär kan det se ut med läsvyn aktiverad:

---

---

klassy

Medlem
Ursäkta det oerhört långa inlägget.

Det kanske inte va bästa exemplet, men det gör generellt typsnittet mycket större och tar bort allt överflödigt.

Jag kör ju såklart med Safari som webbläsare då den är mest integrerad med resten av Apples produkter.

havreboll

Aktiv medlem
klassy sa:
johan sa:
klassy sa:

Och så hävdar Apple att högre upplösning inte behövs... ;)

Annars är en funktion jag saknar att se redan på startsidan när och vem som gjorde senaste inlägget i en tråd precis som man ser när maj går in på forumfliken. Då vet man om något nytt skrivits direkt i översiktsvyn.

Senast ändrad:

klassy

Medlem
Oavsett, så hade en helskärmsfunktion varit fint, med bara själva inlägget i fokus.

Hade gärna hjälpt till att designa om det nu inte redan finns en mall eller så.

johan

Administrator
Nu har ni chans att testa en helt ny funktion:

Snödjup i Åre

Man kan alltså jämföra säsongen och se om det är en bra eller dålig säsong. Kan gärna med feedback och synpunkter här i tråden.

klassy

Medlem
Toppen, riktigt rolig, intressant och bra funktion för en nörd :cool:

Ser ut att bli en bra säsong. Taggad!!

aanton1

Ny medlem
Bra funktion, dock så fungerar inte tabellläget från tidigare år där snömängden visas dag för dag utan det visar endast de fåtal dagar från denna säsong. Upplever flera detta problem eller endast jag?

johan

Administrator
aanton1 sa:
Bra funktion, dock så fungerar inte tabellläget från tidigare år där snömängden visas dag för dag utan det visar endast de fåtal dagar från denna säsong. Upplever flera detta problem eller endast jag?
Min tanke är att tabellläget för gamla säsonger inte är så intressant, graferna ger en bättre översikt. Så man kan helt enkelt se gamla säsonger i tabelläget, men jag förstår att det tolkas att man byter säsong för både graf och tabell.

Är tabelläget för gamla säsonger intressant?
Hur gör man det tydligare att man bara byter säsong för grafen?

aanton1

Ny medlem
Absolut, tycker det är intressant att se tillbaka de dagar från tidigare säsonger när det kom rejäl dump, vilket jag personligen tycker blir väldigt tydligt i tabellläget.

johan sa:
aanton1 sa:
Min tanke är att tabellläget för gamla säsonger inte är så intressant, graferna ger en bättre översikt. Så man kan helt enkelt se gamla säsonger i tabelläget, men jag förstår att det tolkas att man byter säsong för både graf och tabell.

Är tabelläget för gamla säsonger intressant?
Hur gör man det tydligare att man bara byter säsong för grafen?

tallialli

Medlem
Hade varit kul om man kunde fylla i sin utrustning på sin profil. Tex att jag kan gå in på någon annans profil och se vad denne kör med för något; Kläder, skidor, hjälm osv :)

johan

Administrator
Ake_Astrom sa:
Saknar knappen för att anmäla ett forum inlägg?
Ligger ju lite spam där igen :(
Nu är spammet borttaget. Tack för att ni säger till det hjälper till att hålla ordning.

Syns inte "rapportera" länken under varje inlägg för dig?

Ake_Astrom

Medlem
johan sa:
Ake_Astrom sa:
Saknar knappen för att anmäla ett forum inlägg?
Ligger ju lite spam där igen :(
Nu är spammet borttaget. Tack för att ni säger till det hjälper till att hålla ordning.

Syns inte "rapportera" länken under varje inlägg för dig?
https://www.freeride.se/img/photo/n/468655b034039033050c8b55f1ba7686.jpg
Här gör den det men kunde inte hitta den när jag var inne i "spam" tråden av någon konstig anledning.

Heddious

Aktiv medlem
tallialli sa:
Hade varit kul om man kunde fylla i sin utrustning på sin profil. Tex att jag kan gå in på någon annans profil och se vad denne kör med för något; Kläder, skidor, hjälm osv :)
+1. Fotosidan.se har ju någon liknande funktion som även är kopplad till deras pryldatabas/recensionsavdelning, och det är rätt fiffigt, för om jag kollar på en specifik pryl och har frågor om den så kan jag se vilka som kryssat för att de äger prylen, och kan då om jag vill ställa frågor direkt till dem.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp