Upplösningen här på freeride

Fleppo

Medlem
Hej!

Lade upp en film för ett litet tag sen och märkte att filmen fick svarta kanter på vardera sida. Min fråga är helt enkelt vilken upplösning jag ska spara filmen i Sony Vegas för att undvika dessa svarta fula och irriterande kanter!

Till Youtube kör jag 1 920 x 1 080 men det fungerar inte på freeride...

Tack på förhand

Du kan ladda upp filmen i de flesta filmformat men för bästa resultat rekommenderar vi:
- MP4 H.264
- ACC/MP3 Ljud (ej 5.1)
- 16:9 format

HD kvalitet:
- 1280 x 720 pixlar
- 3000 kbps

SD kvalitet:
- 640 x 360 pixlar
- 1500 kbps

Fleppo sa:
Tack för det snabba och informativa svaret! Min nästa fråga är då hur jag ställer in kilobyte per sekund, eller är det något som man ställer in på kameran?
Kbps (bit rate) ställer du in i Vegas när du ska exportera filmen.
Fleppo sa:
EDIT: Sparade nu en fil i HD-kvalitén men resultatet blev det samma: https://www.freeride.se/video/kvalite-test-1/
Vad har du för inställningar på ditt videoprojekt i Vegas? Kodar du om filerna?

Jag öppnar först projektet med följande inställningar:

sonyvegasinst.jpg

Sen när jag ska exportera projektet till en WMV fil så använder jag mig av ett template med dessa inställningar:

sonyvegasrender.png
Nu borde väl ändå filmen ha frame sizen 1280 x 720?

Testade ännu en gång att lägga upp det på freeride men det blev fortfarande enorma svarta kanter på båda sidor. Vad sjutton gör jag för fel?

fyller klippen ut hela preview-fönstret? Blir det några svarta kanter när du kollar på det färdiga klippet i typ wmp?

Bra att du tog prints på inställningarna, då vet vi vad du jobbar med. Just nu matchar inte bildstorlekarna varandra. Du kör Pixel Aspect Ratio = 1,0000 som projektinställningar och 1,33333 i renderingen. Det borde väl betyda att 1,0000 = 4:3 och 1,3333 i detta fall blir 16:9 vilket ger en fyrkantig bild (4:3) som Vegas automatiskt fyller ut (till 16:9) med svarta kanter.

Nu har jag ändrat Pixel Aspect Ratio till 1,33333 på både New Project inställningarna och på template inställningarna och det är exakt samma problem, har dock inte ändrat bit raten till 3000 som någon sa då jag inte förstår mig på hur jag ändrar det. Men detta borde inte ha något med dom svarta kanterna att göra?

Här ser ni resultatet: https://www.freeride.se/video/test3-1/

Fleppo sa:
Nu har jag ändrat Pixel Aspect Ratio till 1,33333 på både New Project inställningarna och på template inställningarna och det är exakt samma problem, har dock inte ändrat bit raten till 3000 som någon sa då jag inte förstår mig på hur jag ändrar det. Men detta borde inte ha något med dom svarta kanterna att göra?

Här ser ni resultatet: https://www.freeride.se/video/test3-1/
Gjorde du ett nytt projekt eller bara ändrade projektinställningarna i ditt gamla projekt? Om du inte gjorde det så skapa ett nytt projekt och lägg till filmfilerna igen.

Jag skapade ett helt nytt projekt från grunden. När jag innan använde 1 920 x 1 080 så fick jag inte några svarta kanter på någon internet sida, förutom freeride. Inte heller i wmp osv. Men när jag nu använder det ni sagt till mig att jag ska använda så blir det svarta kanter överallt. Jag blir frustrerad, men tack för all hjälp!

EDIT: Pixel Aspect Ration ändras aldrig, bilden blir fortfarande helt fyrkantig. Problemet kretsar kring den antar jag.

http://img708.imageshack.us/i/sonyvegaswtf.png/

Senast ändrad:
Om du använder Sony Vegas, när du ska rendera så kryssa för den lilla rutan där det står "Stretch video to fill output fram size (do not letterbox)." Välj mellan 4.8 mbps - 5 mbps. Då får du rätt storlek.

Senast ändrad:
Marcus_Branden sa:
Om du använder Sony Vegas, när du ska rendera så kryssa för den lilla rutan där det står "Stretch video to fill output fram size (do not letterbox)." Välj mellan 4.8 mbps - 5 mbps. Då får du rätt storlek.
Det är redan kryssat men tack ändå. Vart ändrar jag däremot mbps värdena? Hittar dem inte....

EDIT: Lyckades nu få bort dom svarta kanterna, genom att Cropa klippet, alltså går jag miste av en stor del bild på varje klipp.

http://img204.imageshack.us/i/sonyvegascrop.png/

Det måste väl finnas något annat sätt för att göra om klippen till det rätta formatet?

Senast ändrad:
OlaMelin sa:
Bra att du tog prints på inställningarna, då vet vi vad du jobbar med. Just nu matchar inte bildstorlekarna varandra. Du kör Pixel Aspect Ratio = 1,0000 som projektinställningar och 1,33333 i renderingen. Det borde väl betyda att 1,0000 = 4:3 och 1,3333 i detta fall blir 16:9 vilket ger en fyrkantig bild (4:3) som Vegas automatiskt fyller ut (till 16:9) med svarta kanter.
Du som har lite koll

Jag skulle vilja påstå att 1920 x 1080 med 1.0 i PAR är widescreen / 16:9

Varför vill man använda 1,3333 PAR, det blir ju bara avlånga pixlar?

Hittade denna, http://www.vtc.com/products/AdobeFlashCS4Video/FlashVideoBasics/80303 , verkade rätt vettig...
Men fattar fortfarande inte varför man vill strecha pixlarna?

Senast ändrad:
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Äntligen fick jag det att funka, stort tack till linder som fick mig att lösa det! I din senaste post nämnde du att 1920 x 1080 med 1.0 i PAR är widescreen / 16:9. Jag kom då på att jag alltid renderat mina klipp med 1.33 i PAR, så det jag gjorde var att köra med upplösningen 1920 x 1080 och 1 i PAR på både new project och render templatet. Tack som fan rent ut sagt!

Sweet att du lyckades!

Min fråga kvarstår dock varför skulle man vilja stretcha pixlarna?

För säga att 1,000 är 4:3 är ju lite galet då pixel aspect ratio inte har något med upplösningen att göra :)

. . . fan va mycket freeride det blir när man måste plugga på tentor :/

Senast ändrad:
Om frågan är ställd till mig så har jag inte en aning, jag lyder bara FR medlemmarnas tips ;)

Tur att man själv inte är uppe i tentaåldern ännu! haha

Fleppo sa:
Om frågan är ställd till mig så har jag inte en aning, jag lyder bara FR medlemmarnas tips ;)

Tur att man själv inte är uppe i tentaåldern ännu! haha
Ne frågan va väl till vem som helst som har någon aning :D

äh, det är ju bara 2 prov på allt man har gått igenom dom senaste 2½-3 månaderna på 5h styck >_< brukar bli 10-15 sidor med text... :/ Så dax att börja plugga nu det är ju trots allt inte förens om 11h (A)

linder sa:
Min fråga kvarstår dock varför skulle man vilja stretcha pixlarna?

För säga att 1,000 är 4:3 är ju lite galet då pixel aspect ratio inte har något med upplösningen att göra :)

. . . fan va mycket freeride det blir när man måste plugga på tentor :/
Såklart Linder, du har rätt. Eller jag har fel rättare sagt. Alla upplösningar, pixel-förhållanden och decimaler virrade till det för mig. Problemet var alltså att det skulle vara PAR = 1 och inte 1,333333 på både projekt- och renderingsinställningarna.

Btw, lycka till med tentorna!

Fleppo sa:
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Äntligen fick jag det att funka, stort tack till linder som fick mig att lösa det! I din senaste post nämnde du att 1920 x 1080 med 1.0 i PAR är widescreen / 16:9. Jag kom då på att jag alltid renderat mina klipp med 1.33 i PAR, så det jag gjorde var att köra med upplösningen 1920 x 1080 och 1 i PAR på både new project och render templatet. Tack som fan rent ut sagt!
Skönt att du äntligen fick rätt på det!

Tillbaka
Topp