Jag måste nog ge mig in i den här tråden.
-Ola, Lemmel, Glisseur och några till; jag står vid er sida!
I sakens natur kanske man dock skall fråga sig; varför upplever vi det som så störande? Jag upplever följande fenomen som ganska nya på FR:
1. Tonen på inläggen är numer intensivt utmanande enligt följande fiktiva exempel
Inägg "Ja kan setta en kangarooflip."
svar 1 "De kan väl min lillebrossa som e 9år"
svar 2 "Men va faaan orka! Jag fixar en truckdriver och flat spin sammtidig"
2. Kommentarer på foton, filmer och diverse länkar i forumet är emellanåt enligt mitt tycke olidliga och förolämpande.
3. Användandet av talspråk och stavning är bitvis undermåligt och svårt att förstå.
För att återgå till min fråga, varför upplever vi det som störande?
På internet är du, allt som oftast, anonym. Således också fri från att följa de formella regler som förbundet med det svenska spåket och de sociala regler och kontrakt som normalt följs i skola, arbetsplats, familj och umgängeskrets. Jag vågar påstå att i internets natur ligger också tillgänglighet och snabbhet. Ungefär som en vanlig dialog i öga mot öga kommer repliker i talspråksform och de kommer snabbt.
Det rör sig om olika uppfattningar om vilka regler för språk och sociala kontrakt som gäller.
Jag hävdar, vi som uppfattas som språkpoliser (eller gnällspikar om ni vill) vill att forumet skall fungera som en debatt eller som en korrenspondens mellan ett antal individer som för oss är anonyma. Därför skall dessa individer behandlas efter de sociala regler som gäller i diskussionen i mötet med okända. För att inte missförstånd skall uppstå så är vi tydliga och sansade i vårt sätt att uttrycka oss, tydligheten förmedlas alltså genom ett skrivspråk.
Vidare vill jag alltså påstå att andra uppfattningar om språk och sociala kontrakt kan röra sig om att internet är anonymt. Därför är det oftast riskfritt att försköna verkligheten eller ta i lite extra, då mötet med andra individer är och förblir just anonymt.
Replikerna kommer snabbt och därför är det som att träffa polarna och slänga lite käft med dessa, därför kan talspråk vara behändigt och smidigt att använda i formumet. Detta kan dessutom förstärkas av en bild av gemenskap i formumet; alla vill ju åka skidor på ett eller annat sätt. Upplever man att det är skidåkningspolarna som man diskuterar med kan man ta för sig utan krav på tydlighet eller på krav på hur mötet sker. Det blir alltså lättare att framstå som bättre och/eller kritisera inläggen med sandlådepolitiska budskap.
Eller?
Detta är inte något försvar eller kritik mot någon form av uttryckssätt utan mer en sälvransakan gentemot mitt egna sätt att formulera mig.
OBS Med reservation mot ventuella stavfel, syftningsfel, eller grammatiska fel =)