Ursäkta; men stavning

Ursäkta; men stavning
EricWibaeus sa:
hahahahhahahahaha!!!

btw, Du hehöver hjälp me Gramatiken mr.

hahahahhahahaha! Misär!
Just ne e ja jätttte glad
är det jag som ska ha hjälp ?

Klart att jag överreagerar eftersom jag skapar ett forum men jag har hållt inne med detta länge. Ber om ursäkt om jag tar upp er tid men var tvungen att skriva en rad eller två.

Senast ändrad:
Ursäkta; men stavning
Jag tycker att vi ska köra på så mycket sär skrivningar som möjligt!

Kan inte det här forumet bli en metropol för nyskapande/tonårstrottsande svenskar.

Fredrik Lindström regerar.. Eller något i den stilen.

Det här kanske låter som ett lite FÖR radikalt förslag men kan vi inte prova med ett språktest!?

Senast ändrad:
Ursäkta; men stavning
Mjaha, skidsäsongen :) är i antågande kan man tro? Nåja och hur som helst är det en stor lycka! att trådens inledning följer med som sidhuvud, när det skapas ett sidbryt.

Ursäkta; men stavning
Adam. Jag är ledsen att du tycker jag generaliserar. Jag håller nog med om att du delvis har rätt. Självklart är det inte så att bara för man jibbar är man automatiskt värdelös på att uttrycka sig.. Jag skrev inlägget sent, var trött och bakis. Men det är svårt att skriva ett inlägg i debatten som inte färgas av att man är lite bitter över vad forumet har utvecklats till. Nu har man sett "problemet" om man kan kalla det ett sådant, och nu jobbar man på det. Det är bra!

Jag tror du missade själva poängen med mitt inlägg: Freeride ska vara till för alla. samt att svenska språket utvecklas - och det är något man måste acceptera, om än kanske inte alltid behöva anpassa sig till! Även om den "äldre" generationen alltid kommer klaga på "dagens ungdom" etc... Inte för att jag tycker jag tillhör någon äldre generation och jag är inte alls någon stel jävel i verkligheten... Men det är väl svårt att förneka att det här forumet inte är vad det brukade vara.

Ursäkta; men stavning
måste bara pusha lite för mer för min nya favoritfunktion här på FR: blockera-funktionen! då är det möjligt att så fort ett osammanhängande och illa stavat inlägg dyker upp i en tråd klicka in på inläggsförfattarens personliga sida och enkelt välja att blockera denna person. detta har jag även till viss del börjat göra på alla jag snubblar förbi som är under 16 och jag upplever redan att forumet är en rysansvärt mycket trevligare plats att vistas på! nästan som förr i tiden.

Ursäkta; men stavning
ok jag tror jag ska försöka skapa ett eget forum där man inte får vara över 20 och man får inte ha mer än G i svenska...

ha de konservatister

/Adam

Ursäkta; men stavning
När jag först såg den här tråden kändes den helt bortkastad. Men jag måste hålla med om att man kan kolla igenom sitt svar en gång innan man sparar. Blir det något felaktigt i texten har det inte överdriven betydelse, men det ser då förhoppningsvis inte ut som en treåring har skrivit texten.

Ha det

Ursäkta; men stavning
landenkungen sa:
När jag först såg den här tråden kändes den helt bortkastad. Men jag måste hålla med om att man kan kolla igenom sitt svar en gång innan man sparar. Blir det något felaktigt i texten har det inte överdriven betydelse, men det ser då förhoppningsvis inte ut som en treåring har skrivit texten.

Ha det
Kunde inte hållt med mer. Det betyder inte hela världen om man stavar lite fel, och jag hatar inte de med skrivsvårigheter, men det underlättar att svara på ett inlägg om man förstår vad personen har skrivit, eller har försökt att skriva.

Ursäkta; men stavning
5 % av befolkning har dyslexi, alltså motsvarar 5 per 100 personer eller 2 250 av freerides 45 000 medlemmar. Min uppfattning är att antalet inlägg som är oläsliga, på grund av risig stavning, är väldigt många fler än 5 %. En vidare analys av problemet skulle förmodligen visa att det där med stavning är åldersbundet. För att generalisera så är låg ålder = outvecklad stavning. Om alla felstavare korrekturläser sina inlägg innan de sparar dem, så skulle det göra freeride så mycket trevligare för oss andra!

Ursäkta; men stavning
Peter_K sa:
För övrigt anser jag att folk som frågar om åldersgräns för att handla sprit på en skidort och inte kan stava till namnet på orten har automatiskt diskvalificerat sig själva från att bli serverade där...
så sant

Senast ändrad:
Ursäkta; men stavning
vore ju tacksamt om trådskaparen själv kunde använda skriftspråket rätt. Mellanslag mellan ord/sats och utropstecken är inte, och har aldrig varit, okej.

Ursäkta; men stavning
Skribble sa:
vore ju tacksamt om trådskaparen själv kunde använda skriftspråket rätt. Mellanslag mellan ord/sats och utropstecken är inte, och har aldrig varit, okej.
Hej Skribble!
Anledningen till att jag skriver "Säsong(mellanslag) !" är för att markera ordet. Om du tittar igenom min tråd så ser du att det är enda stället.

Skribble, eftersom du nu ska vara så oerhört petig med mina kommatecken:
skribble sa:
och utropstecken är inte, och har aldrig varit, okej.
ett kommatecken följs aldrig upp av ordet "och". Enda tillfälle är när det efteråt blir en en bisats.

Jag tog upp ordet "säsong" och var noga med att förtydliga att de personer som bara skulle säga "det kan väl kvitta" inte skulle skriva. I mångt och mycket är jag nöjd över att få har kommenterat på det sättet men ditt inlägg, Skribble, fyller verkligen ingen funktion.

/O

Senast ändrad:
Ursäkta; men stavning
Måste bara påpeka att det inte är felaktig kommatering i ovanstående fall Ola, en punkt däremot ska aldrig följas upp av ordet "och". Hata mig inte.
För övrigt så älskar jag detta inlägget, tar orden direkt ur munnen på många av oss. Fast å andra sidan så är vi kanske lite fåniga vi som stör oss på stavfel.
Nej nej, så är det inte, vi är inte fåniga. Vi har helt rätt. Folk som på grund av lathet skriver fel borde slängas i en fontän.

Edit: Förlåt mig alla för att jag drar upp denna tråd igen.

Senast ändrad:
Ursäkta; men stavning
Ah JennyK nu hann du precis före mig med att påpeka det där uppenbara om kommatecknet... Vad bra, då behöver inte jag lägga mig i och dra upp tråden igen och ännu en gång klassas som tråkmåns/konservatist/gammal och allt vad man kan anklagas för här i tid och otid...

För övrigt röstar jag helhjärtat på fontän-förslaget. Och nej, vi är inte fåniga.

Darn, nu satte jag och:et efter punkten i alla fall... Ojoj.

Ursäkta; men stavning
Detta subversiva ämnes kataklysmer må verka, i dess båda denotationer, amusant. Torde emellertid medge att den enda förnimmelsen förevarande tråd vållar är indignation bland den oerfarnare generationen och föga beröm av den mossbelupnare.

Peace in the valley!

Ursäkta; men stavning
Aethelwulf sa:
Detta subversiva ämnes kataklysmer må verka, i dess båda denotationer, amusant. Torde emellertid medge att den enda förnimmelsen förevarande tråd vållar är indignation bland den oerfarnare generationen och föga beröm av den mossbelupnare.

Peace in the valley!
Bra jobbat. Måste bara ha varit ett otroligt jobb med att slå upp varje ord på synonymer.se.

Ursäkta; men stavning
HotDamnSara och JennyK har lite fel och lite rätt i vad dom säger. Vad Scribble menar med sin mening "och utropstecken är inte, och har aldrig varit, okej." är en tankepaus. Tankepauser symboliseras bäst med "-"-tecken, och i vissa fall kan ,(komma) (mellanslag) och vara ok. Som i min mening ovan. Fast där bildar det förstås en bisats och faller därmed utanför reglen jag försökte beskriva. Som det kan bli..

För övrigt så gillar jag Aethelwulf.

Ursäkta; men stavning
Jag håller med Ola_Melin när det gäller kommatecknet som Skribble skrev, det sista tecknet innan "okej" borde inte existera om det skall vara korrekt stavat..

Aethelwulf sa:

Peace in the valley!
Haha så jävla cleant !!!!!!!!!

Fan vad mobbade vi är som skriver i den här tråden alltså :P

//Christoffer

Ursäkta; men stavning
Alla stavningsfascister kan ju trösta sig med att i nästa generation av webbläsare (IE7 och Firefox2) kommer det att finnas inbyggd stavningskontroll. Tyvärr kan dom inte rätta grammatiska fel, men man kan ju inte få allt här i världen. :)

Annars kan jag rekommendera Svenska skrivregler,
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=914704974X&s=1
Värd varenda krona.

Senast ändrad:
Ursäkta; men stavning
OlaMelin sa:
Aethelwulf sa:

Peace in the valley!
Bra jobbat. Måste bara ha varit ett otroligt jobb med att slå upp varje ord på synonymer.se.
Försök att finna en synonym eller antonym till vokabeln kataklysmer, torsk (Gadus Morhua).

Peace in the valley!

Ursäkta; men stavning
Jag måste nog ge mig in i den här tråden.

-Ola, Lemmel, Glisseur och några till; jag står vid er sida!

I sakens natur kanske man dock skall fråga sig; varför upplever vi det som så störande? Jag upplever följande fenomen som ganska nya på FR:

1. Tonen på inläggen är numer intensivt utmanande enligt följande fiktiva exempel

Inägg "Ja kan setta en kangarooflip."
svar 1 "De kan väl min lillebrossa som e 9år"
svar 2 "Men va faaan orka! Jag fixar en truckdriver och flat spin sammtidig"

2. Kommentarer på foton, filmer och diverse länkar i forumet är emellanåt enligt mitt tycke olidliga och förolämpande.

3. Användandet av talspråk och stavning är bitvis undermåligt och svårt att förstå.

För att återgå till min fråga, varför upplever vi det som störande?
På internet är du, allt som oftast, anonym. Således också fri från att följa de formella regler som förbundet med det svenska spåket och de sociala regler och kontrakt som normalt följs i skola, arbetsplats, familj och umgängeskrets. Jag vågar påstå att i internets natur ligger också tillgänglighet och snabbhet. Ungefär som en vanlig dialog i öga mot öga kommer repliker i talspråksform och de kommer snabbt.

Det rör sig om olika uppfattningar om vilka regler för språk och sociala kontrakt som gäller.

Jag hävdar, vi som uppfattas som språkpoliser (eller gnällspikar om ni vill) vill att forumet skall fungera som en debatt eller som en korrenspondens mellan ett antal individer som för oss är anonyma. Därför skall dessa individer behandlas efter de sociala regler som gäller i diskussionen i mötet med okända. För att inte missförstånd skall uppstå så är vi tydliga och sansade i vårt sätt att uttrycka oss, tydligheten förmedlas alltså genom ett skrivspråk.

Vidare vill jag alltså påstå att andra uppfattningar om språk och sociala kontrakt kan röra sig om att internet är anonymt. Därför är det oftast riskfritt att försköna verkligheten eller ta i lite extra, då mötet med andra individer är och förblir just anonymt.

Replikerna kommer snabbt och därför är det som att träffa polarna och slänga lite käft med dessa, därför kan talspråk vara behändigt och smidigt att använda i formumet. Detta kan dessutom förstärkas av en bild av gemenskap i formumet; alla vill ju åka skidor på ett eller annat sätt. Upplever man att det är skidåkningspolarna som man diskuterar med kan man ta för sig utan krav på tydlighet eller på krav på hur mötet sker. Det blir alltså lättare att framstå som bättre och/eller kritisera inläggen med sandlådepolitiska budskap.

Eller?

Detta är inte något försvar eller kritik mot någon form av uttryckssätt utan mer en sälvransakan gentemot mitt egna sätt att formulera mig.

OBS Med reservation mot ventuella stavfel, syftningsfel, eller grammatiska fel =)

Ursäkta; men stavning
Aethelwulf sa:
OlaMelin sa:
Aethelwulf sa:

Peace in the valley!
Försök att finna en synonym eller antonym till vokabeln kataklysmer, torsk (Gadus Morhua).

Peace in the valley!
1.www.synonymer.se
2.Sök kataklysm
3. Det kommer nu upp två förslag: naturkatastrof och stor översvämning.
4. Touché

Ursäkta; men stavning
Intressant, hade ingen aning om att den vokabeln även kunde betyda "naturkatastrof och stor översvämning." Se vad du kan lära av den sajten (:
Ps. Finns andra förslag än naturkatastrof eller stor översvämning! Ds.

Over and out.

Ursäkta; men stavning
Hej på Er!
Jag har gnällt en del genom åren över det beklämmande språk som man ser här på FR, men jag har faktiskt svängt en del. Visserligen anser jag fortfarande att det vore roligare om folk ansträngde sig lite mer på alla livets områden men språksvårigheter är väl inte så helt avgörande, och till viss del växer man så småningom i från det, n'est ce pas?
Frid och fröjd? Knappast!
När jag vant mig vid rotvälskan och börjar kunna uttyda vad folk (småfolk) skriver så kommer nästa irritationsmoment, nämligen det att mer en hälften av inläggen är så förbannat intetsägande. Hur stor cyberrymden än må vara så är dom waste s a s waste of space. Jag menar hur högt i tak vi än vill ha omkring oss så måste man ju ha som grundkrav att det finns någon gnutta substans i vad folk rapar ur sig. Ibland känns det som om, bildligt menat, del hoppfulla försöker föra ett vettigt samtal i ett stort rum där det stora flertalet bara står och skriker ut saker som
1. inte har med saken att göra
2. är totalt onyanserade och ogenomtänkta
3. och till sist varken är roliga eller intressanta.
Sammantaget blir alla dessa "skitinlägg" ett sånt brus att dom dränker det samtal som skulle kunna varit intressant och skojigt, och det även om flera av inläggen vore felstavade eller grammatiskt galna.
Summa summarum (gäller även i verkliga livet):
Har du något vettigt att säga? Gör det! Grammatiskt riktigt eller på ditt eget sätt spelar mindre roll.
Har du inget vettigt att säga? Håll igen och fundera!

Hare bra!

Ursäkta; men stavning
..

jag sitter och tänker på när jag var yngre. Hur skrev jag då? Använde jag tal eller skrivspråk? Hur såg jag på "de äldre"?

Jag förstår givetvis det "ni" menar med detta inlägg och dess olika svar men var skall man sätta gränsen? Vem skall sätta gränserna? Vem skall uppfostra "våra" barn och ungdomar nu när deras föräldrar inte verkar vara så intresserade av det?

Jag blir sorgsen och ibland sur på detta våldförande av den svenska språket, men ... MEN Det handlar ju bara om små kids som "alla" dagens ungdomar försöker vara tuffa och anammar dagens generella språkbruk för sin ålder.. Det ÄR helt sjukt jobbigt och irriterande ibland.. men vad skall man göra? Strejka?

... Pesonligen tycker jag, hör och häpna, att ALLA vi som kan stava (när vi vill och har tid) SKALL klaga så mycket vi kan på ALLA kids och alla andra som inte stavar rätt så får vi till slut bukt med detta otyg..

/Pinn (längtar efter 06/07-säsongen)

Ursäkta; men stavning
Jag är förbannat trött på alla de intetsägande, felstavade och allmänt idiotiska artiklar som en stor del av freerides klientel har för vana att spotta ur sig. Jag stör mig tillräckligt mycket på dumma eller felstavade inlägg men när de små krypen lyckas med att skriva inlägg som är både dumma och felstavade, då är gränsen nådd. Små stavfel och vissa grammatiska fel kan jag acceptera men det finns ju gränser.
Inför genast språktest på freeride.nu!

Holmström

Tillbaka
Topp