Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

ohrey sa:
På wikipedia så fann jag detta citat under framtida planer för Åres skidområde:
" Trots att den så kallade Tegeliften nu blir en fast stollift får dess liftgata en konstruktion så liften kan göras kopplingsbar (expresslift) i framtiden, utan behov av fullständig ombyggnad." Någon som kanske kan bekräfta detta? Antar att man i så fall kan bygga den till en kopplad fyrstolslift?
Wikisidan ändrad. Riktigt så enkelt är det nog inte.

ohrey sa:
http://www.skistar.com/sv/Are/Skidakning/Byggblogg-liftar-2013/2013-08-13/

Ny uppdatering!

Någon som varit i Tegefjäll och kanske kan uppdatera vilka backar som breddats samt vilka skogsområden som glesats ur? Ser ut som Tege genomgått en rejäl förändring!
Tegebacken har breddats rejält i nedre delen. Säkert dubbel bredd jämfört med tidigare. Dessutom har Tegeskogen glesats ur ännu mer. Tegeskogen va ju bra redan innan men nu kommer det ännu bättre.

Tänkte mer på att det står att många av nedfarterna har breddats? Och var exakt har skogen glesats ur? Läste på tegebloggen men skulle gärna ha en mer utförlig förklaring då jag inte vet vart alla saker ligger/heter :)

ohrey sa:
Tänkte mer på att det står att många av nedfarterna har breddats? Och var exakt har skogen glesats ur? Läste på tegebloggen men skulle gärna ha en mer utförlig förklaring då jag inte vet vart alla saker ligger/heter :)
Har nog inte så mycket mer info än det jag redan skrivit. Tegeskogen finns ju officiellt på pistkartan och i det området har jag sett att de avverkat. Sen sägen man nog i folkmun Tegeskogen om all skog i Tegefjäll. För det inte inte bara i den officiella Tegeskogen det finns fin skogsåkning. Det är bra mest överallt tycker jag. Kan bara hoppats att det glesats ur runt Tegesvägen också. Ska gå upp och kolla vid tillfälle.

Tack så mycket, har du möjlighet vore det ju underbart med lite bilder :)

Kanonfint, riktigt kul att följa bloggen! Kommer bli grymt när allt är klart. Har du vägarna förbi Fjällgården/Sadeln får du gärna slänga upp några bilder därifrån också, uppskattas :)

Är rätt lagom för skogsåkning, typ röd lutning. Hoppas de inte tagit bort för mycket, blir uppåkt rätt snabbt då och mer pist med träd än skog.

Just sadeln projektet tillför inte mycket annat än bättre kommunikationer mellan Björnen och Åre. Bor man i åre by är det sällan värt att åka över till Björnen.

Däremot är liften i Tegefjäll och framförallt utglesningen av skogen positivt då man skapar mer åkytor.

Den heliga gralen i Åre är att förbinda Rödkullen och Tegefjäll men det kommer att dröja ytterligare om det nu nånsin blir av...

Grejen med sadelprojektet är ju att göra det attraktivt för familjer, det kommer göra att de lockas bort från centrala Åre vilket ger mer utrymme där :) Sedan är det helt okej backar i Sadelområdet också!

http://www.skistar.com/sv/Are/Skidakning/Byggblogg-liftar-2013/2013-09-11/
Skistar uppdaterade lite idag också, dock verkar det som om personalen inte har så bra koll på deras liftar? Verkar som en del av bilderna på saldelexpressen är från fjällgårdsexpressen och tvärt om, eller har jag fel? För övrigt riktigt jobbiga namn, bättre hade varit Sadelbanan samt Tott 6:an..

Angående ihopbyggnad mellan Tege och Åre kommer det att ske direkt man får bygglov, dock är en del av markägarna mycket emot projektet.. Men kommer en lösning så kommer det att byggas direkt, detta projekt är även det som står högst på gästernas önskelista.. Även om min dröm hade varit en lift från Stendalen till Kabin berg samt en ny i Rödkullen, då skulle Åre börja kännas ganska komplett..

AndreasM sa:
Just sadeln projektet tillför inte mycket annat än bättre kommunikationer mellan Björnen och Åre. Bor man i åre by är det sällan värt att åka över till Björnen.
Fast nu behöver man ju inte åka på den tradiga bron ner till tott utan man tar sittliften upp från fjällgården vilket kommer göra det området fett värt!

Och tycker man inte det är asbra som jag så kan man se det som såhär, det kommer dra folk främst turister som föredrar sittliftar från vm6/vm8 vilket gör att det blir bättre åkning där för dom som faktiskt behärskar lutningen.

Den heliga gralen i Åre är att förbinda Rödkullen och Tegefjäll men det kommer att dröja ytterligare om det nu nånsin blir av...
Äh, står man vid kabinhuset så går det fortare att ta bussen till tege än att åka wc, bräcke, gå lite, lång lift över till förmodligen fjällvallsliften sen upp för den för att sedan komma till vettig åkning.

En sån lift kostar enbart mer än den smakar.

Senast ändrad:
AndreasM sa:
Varför lägga miljoner på att slänga upp en lift som inte kommer ge någon ny åkning och dessutom kommer vara väderkänslig som attan pga kalfjäll? Näh, hellre ta bussen mellan Åre och Tege/Duved och att de lägger pengar på att fortsätta förbättra liftar och backar i områdena där det faktiskt lutar på en del.

Saker som skulle kunna göras istället för en förbindelselift:

Expandera Bräcke så att området blir stort nog att svälja mängden folk från ännu en ankarlift, alt. en stollift på sikt.
Lift från Stendalen till Kabin berg (väderkänsligt där med men där lutar det ju åtminstone).
Speeda upp Tusenmetern?
Bredda Leråbacken och sätt dit en stollift så det går fortare att ta sig mellan Duved/Tege

Heddious sa:
Expandera Bräcke så att området blir stort nog att svälja mängden folk från ännu en ankarlift, alt. en stollift på sikt.
Hade varit jävligt fräscht att skrota dom 2-3 stugorna som ligger mellan bräcke och E14 och bygga sittlift ända från vägen och upp :D

Heddious sa:
AndreasM sa:
Varför lägga miljoner på att slänga upp en lift som inte kommer ge någon ny åkning och dessutom kommer vara väderkänslig som attan pga kalfjäll? Näh, hellre ta bussen mellan Åre och Tege/Duved och att de lägger pengar på att fortsätta förbättra liftar och backar i områdena där det faktiskt lutar på en del.
Större skidområde att sprida ut folket på. Även om skidåkningen mellan inte är på topp ger det ändå yta att sprida folket på. Området kring fjällvallsliften är inte direkt överbefolkat idag, så där finns outnyttjad yta.
Skryt/marknadsvärdet som kommer med ett så stort skidområde ska inte underskattas heller.

En lift är vansinnigt mycket miljövänligare än dieselbussar. En sån buss drar ungefär 5 liter/mil. Så kan du själv räkna ut hur många ton diesel som går åt. Jag fick det till ca 15000 liter/år bara sträckan mellan kabin och tege. Nu kanske inte en lift helt ersätter bussarna, men man lär nog reducera trafiken kraftigt.

Jag tror man kan räkna hem det rent ekonomiskt också om det ersätter skidbussarna nästan helt.

Vi i Tegefjäll räknar med höjda värden på våra lägenheter :D

Senast ändrad:
Fast det finns inte en chans i världen att det skulle ens påverka bussarna , sträckan kabin - tege är ju knappt intressant utan dom flesta åker ju bussen för att ta sig till duved vilket skulle vara ett jävla mek för att ta sig mellan duved och kabin med enbart liftar :rolleyes:

Personligen tycker jag det vore smartare om man belyser backarna runt sittliften och kör kvällsåkning där :)

Senast ändrad:
Kan dom inte köra med biogas/elbussar?

Och visst, sprida ut folket mellan Tege-Rödkullen i en terräng som är ungefär lika icke-upphetsande som förbindelsen mellan Lindvallen och Hundfjället, det lär ju åtminstone reducera lite trängsel i backarna ;)
Personligen gillar jag att Fjällvallen är folktomt. :)

Förresten, om det där skrävelbygget någon gång blir av, då är det kabin/gondol med liftåkning i båda riktningar som är aktuellt eller? Jag har absolut inte stenkoll på topografin där uppe men visst lutar det liksom mest åt ett håll (svagt åt Rödkullen-hållet)?

Det som jag absolut tycker är fördelaktigt med en lift gentemot bussarna är ju det att liften alltid går och man slipper hålla koll på tider utan kan åka emellan precis när man vill och dessutom så lär man ju inte behöva trängas lika mycket som i bussarna :)

På sista mötet i Tegetornet i påskas pratades det löst om en "V" lösning ala Gunnil/England för att binda ihop Tege och Rödkullen istället för Gondolbana. Gillar spontant den idén.
- Skapas ny skidåkning
- Måste vara billigare med två släp istället för Gondolbana.
- Kommer inte synas lika mycket som upphöjd Gondol.

Finns många planer, pratade med Niclas Sjögren och fick deras ski-masterplan visad.. Förr eller senare kommer det nog bli av, frågan är bara hur. Finns kreativa förslag, vill dock inte avslöja något i fall att det skulle sabotera för deras planerande.. Men att dra den mellan Rödkullen och Tegesvängen är ju bara en utav planerna, dock enligt mig den snabbaste och enklaste.. Skulle då ta ca 6-7 min från Rödkullen till Tegesvängen.. Enligt skistar ville de ha utbyggnad i Tegefjäll innan en framtida förbindelse, i och med nya Tegefyran så är det fritt fram att köra om det skulle lösa sig med markägarna.. Men skulle nog gissa att det ligger ett tag i framtiden ändå..:/

bokategefjall sa:
På sista mötet i Tegetornet i påskas pratades det löst om en "V" lösning ala Gunnil/England för att binda ihop Tege och Rödkullen istället för Gondolbana. Gillar spontant den idén.
- Skapas ny skidåkning
Hmm, intressant. Är då tanken att det ska bli ett V neråt från Fjällvallen/Lillåstugan och Rödkullen med en bergstation någonstans i anslutning till nuvarande Tegevägen och en där Rödkullen dal är idag, och dalstationer någonstans i skogen emellan, eller ett uppåt-V på kalfjället?
Känns ju som att det har större potential att bli några faktiska backar om de bygger ner i skogen. Fast då är det väl det där med arga markägare igen.

Och ja, billigare och mindre "fult" definitivt. Och mindre vindkänsligt.
Vill man snabba på matandet av åkare åt endera hållet skulle det ju kunna vara en släp och en stol/telemix. Men åt vilket håll.. till eller från Åre?

linder sa:
Fast det finns inte en chans i världen att det skulle ens påverka bussarna , sträckan kabin - tege är ju knappt intressant utan dom flesta åker ju bussen för att ta sig till duved vilket skulle vara ett jävla mek för att ta sig mellan duved och kabin med enbart liftar :rolleyes:
Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte påverkar busstrafiken. En av oss har fel :cool:

Heddious sa:
Kan dom inte köra med biogas/elbussar?

Och visst, sprida ut folket mellan Tege-Rödkullen i en terräng som är ungefär lika icke-upphetsande som förbindelsen mellan Lindvallen och Hundfjället, det lär ju åtminstone reducera lite trängsel i backarna ;)
Personligen gillar jag att Fjällvallen är folktomt. :)

Förresten, om det där skrävelbygget någon gång blir av, då är det kabin/gondol med liftåkning i båda riktningar som är aktuellt eller? Jag har absolut inte stenkoll på topografin där uppe men visst lutar det liksom mest åt ett håll (svagt åt Rödkullen-hållet)?
Jo, laddhybridbussar skulle vara idealiska. Laddar bra i nedförsbacke.
Det behövs alla typer av backar. Fjällvallen är lätt åkning som tilltalar barn och nybörjare.

Heddious sa:
bokategefjall sa:
- Skapas ny skidåkning
Hmm, intressant. Är då tanken att det ska bli ett V neråt från Fjällvallen/Lillåstugan och Rödkullen med en bergstation någonstans i anslutning till nuvarande Tegevägen och en där Rödkullen dal är idag, och dalstationer någonstans i skogen emellan, eller ett uppåt-V på kalfjället?
Känns ju som att det har större potential att bli några faktiska backar om de bygger ner i skogen. Fast då är det väl det där med arga markägare igen.

Och ja, billigare och mindre "fult" definitivt. Och mindre vindkänsligt.
Vill man snabba på matandet av åkare åt endera hållet skulle det ju kunna vara en släp och en stol/telemix. Men åt vilket håll.. till eller från Åre?
Vad jag minns så var det ingen Skistar representant som yppe idén och det diskuterades aldrig på detaljnivå. Men det kan ju vi göra här i tråden. Redan nu kan man ju åka med alpina skidor till Lillåstugan så en förlängning därifrån snett ner mot Åre då kanske. Förmodligen lite flackt från början men där Ullån rinner finns ganska spektakulär terräng. Lite som en kanjon.

För att få lite trafik i en V lösning kanske man måste göra en attraktion av det hela ala Jättars spår så att det inte bara blir en transport. Och eftersom både Rödkullen och Tegefjäll har en familjeprägel så kan det vara naturligt med en familjegrej.

linder sa:
Fast jättarnas spår måste ju va årets flopp?
Nja det vet jag inte om jag håller med om. Sonen älskar den där slingan och kan åka den hur många gånger som helst. Bra att få till en blå nedfart till kvällsåkningen också.

bokategefjall sa:
Vad jag minns så var det ingen Skistar representant som yppe idén och det diskuterades aldrig på detaljnivå. Men det kan ju vi göra här i tråden. Redan nu kan man ju åka med alpina skidor till Lillåstugan så en förlängning därifrån snett ner mot Åre då kanske. Förmodligen lite flackt från början men där Ullån rinner finns ganska spektakulär terräng. Lite som en kanjon.

För att få lite trafik i en V lösning kanske man måste göra en attraktion av det hela ala Jättars spår så att det inte bara blir en transport. Och eftersom både Rödkullen och Tegefjäll har en familjeprägel så kan det vara naturligt med en familjegrej.
Mjo, jag såg den där ravinen eller vad det är på Google maps. Har ingen aning om hur stort område det är, men skulle det gå att göra något liknande ravinen i Duved vore det ju inte heller helt fel. Barnvänlig turist-offpist ska aldrig underskattas. ;)
Och ja, att nyttja förlängningen till Lillåstugan låter smart, även om det är rätt flackt bitvis.. I värsta fall kan man väl smälla upp en knapp som går åt båda håll, som i Högfjället, en bit av sträckan så blir det inte överjävligt om det är sjuk motvind.

Knyta ihop Tege- Åre är en svår nöt. Å ena sidan kan man argumentera att liftar utan fallhöjd är pengar i sjön.
Å andra sidan om de generar fler besökare och mer pengar så betalar de sig.

Vill man då ha den trängsel som blir följden med fler gäster utan ny åkyta?
Ja kanske om det genererar så mycket pengar att man kan bygga fler liftar och nedfarter på annat ställe.

Ska man nu bygga 10000 nya bäddar i Rödkullen lär det behövas ny lift där samt kanske även att Tegeförbindelsen blir av.

Det mesta av bussåkandet är mellan boende och backe. Att dagtid åka mellan Tege och Åre med buss är för tidskrävande och bökigt.

Håller med om att det absolut blir ett lyft men att det tillför inte så mycket åkning. Visst slipper man bron vid fjällgården, men backarna blir de samma som man i nuläget kan åka ifrån Tottliften.

Men i bästa fall kommer detta att innebära att en del folk kommer att åka de nybyggda liftarna istället för VM6/VM8 som har lutning som få behärskar.

Visst kan man ta skidbussen men jag tror att många inte tar skidbussen om man väl har börjat åka i Åre området. Upplever det som att man antingen åker i Åre området eller så tar man en dag i Duved/Tegefjäll. Tror att många inte är så sugna på att ta av sig skidorna för att byta område, även om det naturligtvis är möjligt.

Liftuppgraderingen i Fjällgården/Tott/Sadeln tror jag kommer få precis önskad effekt. Rödkullen/Tege är väl en svårare nöt att knäcka. En bit bak här finns det förslagsskisser på en förlängning av Rödkulleliftarna och lite annat intressant.. det borde ju på något vid kunna kompletteras med en förbindelselift.

Dock tror jag att en tvåvägsgondol a la Peak 2 Peak i Whistler vore det dummaste Skistar skulle kunna bygga. Hellre då två liftar och någon form av tillhörande backe/transport i ett V.

Jag tror tvärt om, att en tvåvägsgondol skulle vara det bästa. Sträckan är 2 km och en ny lift kan idag ha en hastighet på 6 m/s. Skidåkningen skulle bli flack och ta mer tid. Med en gondol skulle det ta 6-7 minuter från ett relevant skidområde (Rödkullen, som med stor sannorlikhet kommer vara nästa område att förses med expressliftar efter sommarens stora investeringar) till Tegefjäll som nu byggs om. Bygger man den till Fjällvallsliften så kan man direkt åka skidor till Tegefjälls dal, och från toppen av Tegefyran så kan man direkt åka till den nya gondolbanan. Enkelt att ta sig mellan skidområdena. Och Rödkullen kan komma att utvecklas rejält, speciellt när det ska byggas en helt ny by där, nånstans behöver folket åka. Blir riktigt bra de dagar högzon är stängd, då kan folket enkelt ta sig till Tege. Tyvär är markproblemet störst just här, annars hade detta varit byggt för längesedan. Men som tidigare nämnt så berättade Niclas Sjögren om andra idéer Skistar har för en länk mellan Åre och Tegefjäll, men vill inte gå in i mer detaljer om detta. Men tro mig, skistar jobbar med frågan.

Men kommer en gondolbana att funka de dagar högzon är stängt? Den borde väl rimligen gå på kalfjället/i kanten av kalfjället och därmed utsättas för samma hårda vindar och nedisning som allt annat ovanför trädgränsen?

Eller gör jag bort mig nu med min brist på meterologiska skills?

Nedisning kommer inte vara något som helst problem, det börjar runt 950-1000 möh, vilket detta inte är i närheten av. Liften skulle dessutom gå nedanför trädgränsen (Kan rita på en karta vid tillfälle), dock ganska så låga träd.. Just i detta förslag (Som även har visats på skisser i ltz.se) så skulle gondolen börja ca 2-300 meter nedanför rödkulleliftarna och förmodligen ansluta Tegefjäll vid Fjällvallsliften, vilket dock ligger högre men fortfarande nedanför trädgränsen. Dock är som sagt skogen låg och vid riktigt blåsiga dagar skulle nog liften vara stängd, men betydligt fler driftdagar än Högzon och även mer än vm8an. Detta är den klart enklaste lösningen att ta sig mellan två relevanta skidområden, i stället för massa skidåkning bland släpliftar och flacka backar. Men tyvär håller inte markägarna med.

Tillbaka
Topp