Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Jag tror också att dem blir klar först med Sadelexpressen! Vi får ju se mycket bilder på den och nu även på Fjällgårdsexpressen, men är det någon som vet hur det går med Tegeliften, Har den börjat monteras ännu?

Tegefyran har inte börjat monteras än, men gissar på att man kommer gjuta fundamentet för dalstationen inom någon dag. Finns en bra webbkamera på tegeliften.se

Tegeliften heter den. Inte det andra som den hette först, som du fortfarande ser på tavlor i byn.

Tegeliften är ett betydligt enklare bygge än de andra två liftarna. Så att den ligger efter nu betyder inte att den blir klar sist.

Det hade jag missat, är ett mycket bättre namn än Tegefyran. Har du koll på hur långt gjutningen av fundament har kommit?

För övrigt så kan man, som jag nämnde tidigare, i framtiden bygga om Tegeliften med befintlig liftgata till en expresslift genom att byta dal samt bergstation. Liften får då en kapacitet på 2800 pers/h (mot dagens 2400) samt att det tar under 4 min istället för dagens 7,5. Men det är inget som är aktuellt och lär inte bli av då det säkert skulle bli konstigheter med finansiering osv. Men möjligheten finns!

Tegeliften alltså. Skönt med ett okrångligt namn. Mina tankar går osökt till när det tillsattes en utredning för att komma på ett namn till nya Gamla Ullevi och utredningen kom fram till att arenan skulle heta just Gamla Ullevi.

Kudos till Skistar för att de inte slösade byråkrati på ett redan vedertaget namn - det är ju samma sträckning som gamla Tegeliften, bara nytt färdsätt.

Eh, ja. End rant.

Edit: Kudos till de som äger Tegeliften för att de inte tillsatte en utredning eller döpte den till något krystat.

Senast ändrad:
Dock så äger inte Skistar liften utan de hyr den enbart, vilket gör att de inte har rätt att bestämma namnet.. Men Tegeliften blir riktigt bra!

ohrey sa:
För övrigt så kan man, som jag nämnde tidigare, i framtiden bygga om Tegeliften med befintlig liftgata till en expresslift genom att byta dal samt bergstation. Liften får då en kapacitet på 2800 pers/h (mot dagens 2400) samt att det tar under 4 min istället för dagens 7,5. Men det är inget som är aktuellt och lär inte bli av då det säkert skulle bli konstigheter med finansiering osv. Men möjligheten finns!
Fast om man måste byta dalstation, bergsstation, stolar och troligen vajer. Då är det ju nästan en helt ny lift...(40-50 miljoner). Det enda man kanske kan behålla är stolparna...

nb11b sa:
Fast om man måste byta dalstation, bergsstation, stolar och troligen vajer. Då är det ju nästan en helt ny lift...(40-50 miljoner). Det enda man kanske kan behålla är stolparna...
Känns inte som att det skulle vara värt det för en kapacitetsökning på 400 pers/timme.
(Den lömska personen i mig tänker även att mindre folk i Tege = mer skogsåkning åt mig själv.)

Heddious sa:
nb11b sa:
Känns inte som att det skulle vara värt det för en kapacitetsökning på 400 pers/timme.
(Den lömska personen i mig tänker även att mindre folk i Tege = mer skogsåkning åt mig själv.)
Tänkte inte på kapacitetsökningen, utan att det skulle ta under 4 minuter att åka upp. 2800 är samma kapacitet som Fjällgårdsexpressen, det förklaras i att man sätter stolarna tätare. Men tror inte heller det lär bli av då det kostar för mycket, rimligtvis ca 20 miljoner. Bättre att i så fall bygga en till lift i Tegefjäll. Men det är i alla fall möjligt.

För övrigt så byggs ett mycket bra snösystem upp i backarna runt Fjällgårdsexpressen.

ohrey sa:
Det hade jag missat, är ett mycket bättre namn än Tegefyran. Har du koll på hur långt gjutningen av fundament har kommit?

Hur kommer det sig att det bara blir 400 pers mer i timmen men tar nästan halva tiden? Räknar du tiden på sittliften då eller ankarliften?

Kapaciteten på de nya liftarna förvirrar en del.
Tegeliften och Fjällgårdsexpressen har samma kapacitet, 2400 pers/timme. Sadelexpressen 2800. Detta trots att Tegeliften går med lägre hastighet och har två platser färre per stol.

Det enkla svaret är att det är glesare mellan stolarna på expressliftarna.
Och Fjällgårdsexpressen är lite glesare än Sadelexpressen. Vad jag förstår är det beräknat efter hur mycket folk man anser att backarna kan svälja.

linder sa:
ohrey sa:

Hur kommer det sig att det bara blir 400 pers mer i timmen men tar nästan halva tiden? Räknar du tiden på sittliften då eller ankarliften?
Jag tror att detta beror på att stolarna kan sitta tätare på en stolslift med fasta klämmor. På en expresslift bör dem ju rimligen ha längre avstånd från varandra för att man ska hinna kliva på innan nästa stol kommer åkande i dalstationen.

linder sa:
Smart, that makes sense!

Kollade även in http://en.leitner-ropeways.com/Products/Fixed-grip-chairlifts och verkar som att 7.5 min är rätt så exakt :( Aja, skönare att sitta ner än att stå ! :D
Klart vi hade föredragit en expresslift. Men det fanns helt enkelt inte pengar till det.
Tegefjäll är för litet för Skistar för att de ska lägga in mer pengar och även om många i Tegefjäll har gått in som aktieägare så har tyvärr inte alla gjort det.

Men Tege går att bygga ut österut. Dvs lite som man planerade när denna skiss gjordes. Du ser dalstationen på en lift längst upp till höger och de gula fälten runt den är planerad ny bebyggelse (observera att det bara är en ideskiss om troligen aldrig kommer att genomföras. Och den har visats tidigare i den här tråden)

Ett bygge jag har tänkt på i Tegefjäll är en lift öster om Tegeliften, ungefär som på kartan ovan. Och då dra liften till Fjällvallsliftens bergstation. Visst lär det vara vindkänsligt, men inte så mycket mer än vad det är för VM8:an samt Rödkullen då Mullfjället skyddar en hel del från västliga vindar. Ett alternativ är att dra liften i en vinkel (som i Idre Fjäll) vilket gör att man vid blåsigt väder kan köra halva liften.

Men som ovan nämnt lär inte Tege ha så hög prio och finns projekt som är viktigare, men nog är det en kul idé. Skulle säkert bli mer än 400 meters fallhöjd.

Fan va jag ser fram emot säsongen nu! :D Nya liftar och förhoppningsvis är kabin och gondolen hela vid start :D

Nu har nya pistkartan kommit. Av vad jag sett på bilder så verkar Sadelexpressen i stort sett vara klar förutom vajern. På Fjällgårdsexpressen så har stolparna börjat resas och vid Tegeliften verkar det som man gjuter plattan för rullbandet vid dalstationen.

http://www.skistar.com/sv/Are/Skidakning/Pistkarta/

Läste en artikel om nya liften i Lofsdalen. Där stod det att den är specialbyggd för att klara vind, någon som vet om liftarna i Åre har samma konstruktion? Finns ju en gräns/rekommendation skistar har för vindar, men med en specialbyggd lift vore det ju härligt om dem kunde köra dem vid lite hårdare väder.

Senast ändrad:
nb11b sa:
Ser att det är ett gammalt inlägg med svarar ändå.

Att konvertera gamla sittliftar till express liftar är inte så ovanligt som man tror.
Att du sen föreslår en prislapp på 40-50 miljoner visar bara att du inte har en aning om vad saker i lift industrin kostar.

Sen att dom förmodligen aldrig kommer göra det med denna, det är en helt annan sak.

Ok, så vad kostar en helt ny lift enligt dig?

Uppgiften om att den inte går att bygga om kommer direkt från Anders Aspholm.

Jag chansar på att det knappt behöver göras något markarbete för att uppgraderas vilket är en stor bit av kostnaderna för ett liftbygge :)

nb11b sa:

Enligt destinationschef Niklas Sjögren så går det! Men att det inte är något som är planerat att göras (vilket jag så klart förstår)

ohrey sa:
nb11b sa:

Enligt destinationschef Niklas Sjögren så går det! Men att det inte är något som är planerat att göras (vilket jag så klart förstår)
Haha, då får de nog ta och snacka ihop sig de där två. Med tanke på att Anders jobbar med tekniken så känns det mer pålitligt. Å andra sidan har Niklas haft mycket kontakter med Leitner. Vi får reda ut det där i julveckan när alla på plats.

Samma sträckning? Det står ju gondol och går till kabin berg :D det hade ju varit klockrent för snabba varv i susabäcken! :)

linder sa:
Samma sträckning? Det står ju gondol och går till kabin berg :D det hade ju varit klockrent för snabba varv i susabäcken! :)
Om du kollar vid Fjällgården så finns det totalt tre nya inritade liftar där, en som går från Åre by upp till Fjällgården, En upp till Kabin berg och en som går upp mot sadeln :)

Danil sa:
linder sa:
Om du kollar vid Fjällgården så finns det totalt tre nya inritade liftar där, en som går från Åre by upp till Fjällgården, En upp till Kabin berg och en som går upp mot sadeln :)
Ja jävlar ja! tänk och få plats med det där uppe :D

Mycket nya bilder på www.tegeliften.se
Snart dags för vajern.
131115_maskineri_topp.jpg

Kul att se, bygget i Tegefjäll har verkligen gått snabbt!

Fjällgårdsexpressen verkar i stort sett vara klar, stolarna sitter på vajern!

hill000M.jpg

Eftersom det alltid finns lite planer i mitt huvud så blir det väl ett till inlägg...

Ha en 6:a med bubblor från 1000-M dal till Toppen. Längd 1400 meter.
Ha några röda glidar backar till höger och sedan en blå pist där det redan finns en pistad väg på vintern.

Annars tycker jag man kan byta ut gondolen. Mycket bra pister men otroligt obekvämt att åka upp igen.
6:a med bubblor där med.

Skulle kunna tänka mig att ersätta Leråliften med den slitna gondolen:

1785 Meter (behövs väl 200m längre vajer eftersom nuvarande gondolen är 1610m.). Röda backar som ansluter till de vanliga backarna. Från toppen får man även tillgång till trevlig skogsåkning (vid blåa pilen) ner mot Gunnilliften. Behövs sådana lavinsprängare (Rör ut från berget, finns flera sådana i Tre dalarna och resten av Savoien) vid stupen på sidorna.

/M

Fina illustrationer Marcus666. Nya liftar på högson lär inte inträffa på ett tag, låg nyttjandegrad. Men jag är inne på en liknade idé: En T-bygel upp till toppen med start på flacken just ovanför Östra. En bit öster om Mårtens. Går över det man kallar Ängarna, upp i Solravinen. Lätt åkning med naturligt bra snöförhållanden. Vill man åka brantare har man hela Baksidan, det går att skråa tillbaka till liften. Gör baksidan lättillgängligt utan att behöva bygga där.

Lerå-idén köper jag dock inte riktigt. Om du tar en tur upp på mullfjället märker du att det är så flackt, går både upp och ner, att man knappt tar sig nerför. Nedfart i Gunhildravinen är precis som du är inne på ingen lavinsäker sak.

Tillbaka
Topp