NyslipadeKanter
Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Jag är med dig på vad du säger, jag säger inte att efterfrågan finns på allt jag nämnde; jag sa att det finns fysiskt plats för det.Eftersom jag till skillnad från dig bor och är skriven i Åre så har jag stenkoll på vad samhällsdebatten handlar om. Och tvärtemot vad du tror så finns det inga större önskemål om speedskibackar och rodelbanor. Dom tydligaste önskemålen är väl en ny lift i 1000-metern och att Kabinbanan får vara kvar, det är ju trots allt den som är Åre.
Men visst, om vi nu ska prata utveckling av skidområdet vore väl det smartaste att sprida ut skidåkarna över skidsystemet, lite som följden blev när liftkapaciteten vid Sadeln förbättrades och lättade på trycket i 6:an och 8:an. Till exempel genom att bygga bättre liftar i Rödkullen och på så sätt få fler att utnyttja dom pister som redan finns där. Eller att satsa mer på Tege/Duved för att få fler att välja att åka där och gör det området lite mer attraktivt och effektivt än vad den är idag, åkningen är ganska fin där redan nu medan liftarna är både långa och långsamma. Att trycka in ännu fler skidåkare i dom centrala delarna av systemet kommer knappast att bli bra i längden, eller skapa en bra skidupplevelse oavsett hur många liftar eller pister man bygger där, vilket knappast kommer att ske.
Prio bör vara att sprida ut åkandet över både skutan och Tege/Duved, då måste också fler liftar och nedfarter till.