Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Synd tycker jag. ;) Lundsrappet har varit en pärla som relativt få hittat och en backe man kunnat få fina åk även senare på dagen och en bakdörr då man bara smiskat höjdmeter. Nu torde det bli stor ansamling där och sönderkörd pist även där innan lunch.
I övrigt självklart kul om Skistar äntligen gör en riktig investering i liftsystemet. Något behöver de ju bygga för att låtsas att de kan motivera sina fullständigt orimliga prishöjningar med.
En fördel med nya liften blir för transfer. Om man kommit ner i botten men ska vidare mot Bräcke/Rödkullen/Ullådalen kan ta nya liften och slipper belasta VM8

Synd tycker jag. ;) Lundsrappet har varit en pärla som relativt få hittat och en backe man kunnat få fina åk även senare på dagen och en bakdörr då man bara smiskat höjdmeter. Nu torde det bli stor ansamling där och sönderkörd pist även där innan lunch.
I övrigt självklart kul om Skistar äntligen gör en riktig investering i liftsystemet. Något behöver de ju bygga för att låtsas att de kan motivera sina fullständigt orimliga prishöjningar med.

Jo men jag tror du skojar litet, fördelarna överväger, det tror jag du håller med om. Högre liftkapacitet, mer åktid och mindre tid stående i liftköer. Det blir relativt färre åkare i Gästrappet. De fina åkytorna i Lundsrappet blir bättre utnyttjade. Den nya liften med avstigning under trädgränsen bör kunna gå även när VM8-an står stilla om det blåser för mycket uppe vid avstigningen strax ovanför trädgränsen. Vilket förutom åkning tillbaka ned i fina Lundsrappet (utom översta delen) i väderskyddad pist vid frisk vind ger möjlighet till transport på skidor både västerut och österut när VM8 är stängd pga vind. Rätt tänkt, Skistar.

Enda "nackdelen" är väl som skrevs att man plockar folk från liftköerna upp i backen där det då kan bli "trängre". Men om man tycker det är en relevant negativ effekt så kunde man ju minska "trängseln i backarna" genom att stänga liftarna helt.

Min gissning är att de bara kommer köra den nya liften när det är kö i 8:an eller när det blåser så att 8:an inte kan gå. Det innebär att de flesta dagar kommer belastning gen k backarna vara samma som nu, förutom högsäsongsveckorna. Och då åker väl många av oss ändå inte 8:an?

Ursäkta dubbelpostningen. Dålig uppkoppling på tåget från Åre.

En fördel med de höga priserna är att de minskar trängseln i backarna. 🤣🤣🤣

Senast ändrad:
Min gissning är att de bara kommer köra den nya liften när det är kö i 8:an eller när det blåser så att 8:an inte kan gå. Det innebär att de flesta dagar kommer belastning gen k backarna vara samma som nu, förutom högsäsongsveckorna. Och då åker väl många av oss ändå inte 8:an?
Klart dom kommer köra liften oavsett kö i wm8 eller ej. Med den logiken skulle wm6:an inte köras idag om det inte är kö i stjärnliften. Det handlar ändå om en stor investering på runt 100 miljoner (om jag minns rätt) så den kommer nog gå mer än wm8:an är min gissning

Gästrappet är ju verkligen mörkröd, så nya liften ihop med nedre Lundsrappet blir verkligen ett lyft som knyter ihop systemet för de som helst kör blå/rött i Rödkullen och backarna vid fjällgården/vm6:an..
Har fått släpa ungarna via Bräcke för att få dem att åka Lundsrappet som de älskar :)

Den kan vara bra att ha när ena motorn i 8:an är trasig som den är nu. Liften går plågsamt sakta (samma fart som på sommaren vid cykling)
Då blir det kö även på kvällen, jag orkade två turer sen gav jag upp.
Men jag hade åkt på dagen så jag hade fått mitt ändå.
Och äntligen snöar det igen 🙏

En praktisk sak med Lundsgårdsliften är att den går nästan ner till Årevägen så blir nära Lundsgårdens hållplats för skidbussen.

Apropå Lundsgården; vet farsan56 eller någon annan Årebo om det är någon aktivitet i Gamla Lundsgården? Hade ju varit kul om någon väckte liv i det och Nisses Bar, nu när det ska öppna en lift precis utanför. :)

Jodå, det är fest varje dag där. Termiterna har jobb dygnet runt med att mumsa i sig stället.
Förfallet är monumentalt, en snabb renovering vore att kasta in ett gäng dynamitgubbar.
Frågan är vad kommer nuvarande (tok)ägare hitta på nu när dom inte kan överklaga längre.
Nä du din hallonsoda får du nog dricka någon annanstans 🍻

Jodå, det är fest varje dag där. Termiterna har jobb dygnet runt med att mumsa i sig stället.
Förfallet är monumentalt, en snabb renovering vore att kasta in ett gäng dynamitgubbar.
Frågan är vad kommer nuvarande (tok)ägare hitta på nu när dom inte kan överklaga längre.
Nä du din hallonsoda får du nog dricka någon annanstans 🍻

Låter som att de satsar på att sälja den för tomtvärdet. Det är ju verkligen pole position. Det som kan tala emot den teorin är iofs att de överklagade Lundsgårdsliften, som troligen höjer värdet på deras fastighet. Hur coolt (och praktiskt) är det inte att ha en nybyggd sittlift som sneddar över infarten till sitt skidresidens?!

Antingen fattade de inte det, eller så ville de bara pressa ut pengar för att dra tillbaka överklagan. Dvs få betalt för den kaka de egentligen ville ha kvar och äta. Tydligen modus operandi för ägarjuristen i fråga.

Jo men jag tror du skojar litet, fördelarna överväger, det tror jag du håller med om. Högre liftkapacitet, mer åktid och mindre tid stående i liftköer. Det blir relativt färre åkare i Gästrappet. De fina åkytorna i Lundsrappet blir bättre utnyttjade. Den nya liften med avstigning under trädgränsen bör kunna gå även när VM8-an står stilla om det blåser för mycket uppe vid avstigningen strax ovanför trädgränsen. Vilket förutom åkning tillbaka ned i fina Lundsrappet (utom översta delen) i väderskyddad pist vid frisk vind ger möjlighet till transport på skidor både västerut och österut när VM8 är stängd pga vind. Rätt tänkt, Skistar.

Enda "nackdelen" är väl som skrevs att man plockar folk från liftköerna upp i backen där det då kan bli "trängre". Men om man tycker det är en relevant negativ effekt så kunde man ju minska "trängseln i backarna" genom att stänga liftarna helt.
Visst är det lite på skoj. Jag ser fördelarna och tycker i grunden det är en klok utbyggnad för att minska liftköer då det är mycket folk och dessutom få viss vindsäkring. Dessutom öppnas en snäll carvingpist, vilket varit bristvara "på byn".
Själv har jag sällan haft problem med köer eftersom jag väljer att åka de tider då det är lite mindre folk. Har rätt sällan haft problem med köer i 8an, även om känslan är att det börjar bli allt fler som nyttjar lugnare tider och singelkön. Alltså tycker jag (- rent egoistiskt -) att det är lite tråkigt, även om det i ett större perspektiv är logiskt och klokt.

Noterar att man hoppas få liften på plats inför nästa säsong enligt intervju här:

Skärmbild 2026-02-10 183746.webp

Låter som att de satsar på att sälja den för tomtvärdet. Det är ju verkligen pole position. Det som kan tala emot den teorin är iofs att de överklagade Lundsgårdsliften, som troligen höjer värdet på deras fastighet. Hur coolt (och praktiskt) är det inte att ha en nybyggd sittlift som sneddar över infarten till sitt skidresidens?!

Antingen fattade de inte det, eller så ville de bara pressa ut pengar för att dra tillbaka överklagan. Dvs få betalt för den kaka de egentligen ville ha kvar och äta. Tydligen modus operandi för ägarjuristen i fråga.
Ägaren till Gamla Lundsgården är Marie Sennton. I praktiken hennes galna man, fd advokaten (tappade titeln) och rättshaveristen, Thorsten Sennton. Det har varit hur många tvister och rättegångar som helst. Han vill kräma pengar ur Skistar (och alla andra han kommer i kontakt med), därav överklagan på liften. Googlar du på hans namn har du att läsa i några dagar på Flashback och gamla tidningar.

Jag vet att det är krångligt med markägaförhållanden och regleringar etc. Jag har Ej heller 100 koll på hur terrängen ser ut, men i den här tråden är det väl meningen att man skall presentera visioner.

Jag tycker man borde bygga liknande bifogad skiss.

- Ny expresslift lik den barnvänliga Skalet Express i Vemdalen, alltså en barnvänlig Expresslift från E14 upp till Lillåstugan. Där skulle man kunna skapa ett par riktigt fina barn och familjevänliga pister vilket det är underskott på i Åre.

- En ny liten transportsnutt från en av de nya pisterna till Tegeliften dal.

- Ny transportväg från Rödkullen till den nya liftens dalstation.

- Ny transportväg från Lillåstugan till nedanför Rödkullen där en ny kort ankarlift/knapplift tar en tillbaka upp till Rödkullen (Dras under eller över den nuvarande bilvägen)

För att hjälpa till med finansieraingen skulle man kunna bygga ett par hundra nya familjeboenden vid den nya Expressliftens dalstation.

På så vis får man en rimlig förbindelse mellan Åre och Duved samt ny snäll skidåkning vilket brukar dra folk till andra fjäll. Perfekt familjeaktivitet för folk som bor borta i Björnen att ta förmiddagen att skida bort till Duved, ta en lugn lunch och sedan skida tillbaka under eftermiddagen :-)

Bilagor

• Utbyggnad Åre.webp
    Utbyggnad Åre.webp
    244.1 KB · Besök: 201
Jag vet att det är krångligt med markägaförhållanden och regleringar etc. Jag har Ej heller 100 koll på hur terrängen ser ut, men i den här tråden är det väl meningen att man skall presentera visioner.

- Ny expresslift lik den barnvänliga Skalet Express i Vemdalen, alltså en barnvänlig Expresslift från E14 upp till Lillåstugan. Där skulle man kunna skapa ett par riktigt fina barn och familjevänliga pister vilket det är underskott på i Åre.

- Ny transportväg från Lillåstugan till nedanför Rödkullen där en ny kort ankarlift/knapplift tar en tillbaka upp till Rödkullen (Dras under eller över den nuvarande bilvägen)

För att hjälpa till med finansieraingen skulle man kunna bygga ett par hundra nya familjeboenden vid den nya Expressliftens dalstation.

På så vis får man en rimlig förbindelse mellan Åre och Duved samt ny snäll skidåkning vilket brukar dra folk till andra fjäll. Perfekt familjeaktivitet för folk som bor borta i Björnen att ta förmiddagen att skida bort till Duved, ta en lugn lunch och sedan skida tillbaka under eftermiddagen :-)
Intressanta tankar. Det har länge pratats om en Peak-2-Peak-lift mellan Tegeliftens topp till Rödkullen; men det är markägarna i Ullådalen som sätter stopp. Jag tror även de skulle göra samma sak här.
Sen vet jag inte om geografin tillåter den passering du tänker dig; Ullådalen är ju ändå en dal, så frågan är om man kan åka över den så där? Kanske.

Men området runt Lillåstugan är intressant att du tar upp; varje gång jag åker neråt Ullådalen på skutans sida och ser Mullfjället nedåt Ullådalen så tänker jag att det måste vara finfin åkning där.
Det finns en lavinrisk med blåsten västerifrån, men jag undrar om inte aktiv lavinspräning hade kunnat behjälpa det vid behov.

Men man hade hur som helst kunnat göra mer med Mullfjället än vad man gör idag.

Gissar att en lift vid Lillåsstugan blir svår att finansiera. Det var ju stugägarna vid Tegeliften själva som fick fixa finansiering till sin nya lift (som Skistar sedan tog över driften av typ), och där finns ju faktiskt redan en hel del som bor.

Jag tycker att delen vid Lillåstugan känns som en intressant förlängning av Tegefjäll och man kommer ju redan idag från lillåstugan till tegeliften.

Vid nya lillåliftens dal där du planerade bostäder ska man ju kanske även ha en stor parkering och sen dra gondolen upp till rödkullen därifrån. Kortare, mindre påverkan på Ullådalen och mer vädersäker än peak2peak-förslaget skulle jag gissa! 😅

1000015860.webp

Bilagor

• Screenshot_20260217_192910_Instagram.webp
    Screenshot_20260217_192910_Instagram.webp
    184.3 KB · Besök: 90
  • Screenshot_20260217_192852_Instagram.webp
    Screenshot_20260217_192852_Instagram.webp
    112.2 KB · Besök: 97
  • Screenshot_20260217_192844_Instagram.webp
    Screenshot_20260217_192844_Instagram.webp
    202.3 KB · Besök: 96
  • Screenshot_20260217_192831_Instagram.webp
    Screenshot_20260217_192831_Instagram.webp
    277.5 KB · Besök: 94
  • Screenshot_20260217_192824_Instagram.webp
    Screenshot_20260217_192824_Instagram.webp
    163.7 KB · Besök: 102
Även om advokaten och fastighetsägaren verkar vara en tokig rättshaverist så är man lite nyfiken på invändningen kring liftens färd över vägen upp till Gamla och Nya Lundsgården.
Det är ganska kort mellan dalstationen och där den går över vägen. Och det är som bekant en backe upp, så liften kommer nog stiga ganska kraftigt om den ska nå en höjd där den inte är i vägen för bilar och lastbilar som ska kunna gå på den vägen.

Intressant att det juridiska ombudet menar att stolparna inte är förankrade i marken. Kan förstå att dom i så fall är oroliga för att dom kan välta :)

Det är krokodiltårar. Juristen i fråga (vars fru står som ägare) uteslöts ur advokatsamfundet redan 1992 och har därefter överklagat en mycket stor mängd domar som gått honom emot, och bl a dragit på sig fängelsedom för grovt skattebrott. Enligt en intervju i SvD anser han att svenska domare är en del av en konspiration där "kungahuset, Säpo, Nordbanken, Rotary, Wallenbergsfären och socialdemokraterna" i varierande grad är
inblandade.

Men visst, även en rättshaverist kan vara utsatt för en konspiration…

De har kanske Sveriges bästa ski-in/ski-out vid tomtgränsen och den nya liften kommer bara göra det ännu bättre. Och fastigheten mer värdefull.

Även om advokaten och fastighetsägaren verkar vara en tokig rättshaverist så är man lite nyfiken på invändningen kring liftens färd över vägen upp till Gamla och Nya Lundsgården.
Det är ganska kort mellan dalstationen och där den går över vägen. Och det är som bekant en backe upp, så liften kommer nog stiga ganska kraftigt om den ska nå en höjd där den inte är i vägen för bilar och lastbilar som ska kunna gå på den vägen.
Man kan se stolparnas placering och höjd från sida 30 här: https://are.se/download/18.2bc4041a...Geoteknik PM Lundsgårdsliften - reviderad.pdf

Stolparna är 2.75-3.85m höga där, borde bli rätt tajt att köra något där medans liften är igång åtminstone.

Eftersom han nu äger marken, vad händer rent teoretiskt om han skulle bestämma sig för att placera en hög husbil där under vintersäsong? Vems intresse går först då?

Eftersom han nu äger marken, vad händer rent teoretiskt om han skulle bestämma sig för att placera en hög husbil där under vintersäsong? Vems intresse går först då?
Man behöver grannars medgivande om man ställer en husbil närmre än 4.5m från tomtgränsen, så där skulle han troligtvis isf få böter av kommunen om inte grannarna godkänner.

Man kan se stolparnas placering och höjd från sida 30 här: https://are.se/download/18.2bc4041a194d85848ab7566/1739442883978/Geoteknik PM Lundsgårdsliften - reviderad.pdf

Stolparna är 2.75-3.85m höga där, borde bli rätt tajt att köra något där medans liften är igång åtminstone.
Om jag har förstått det hela rätt går inte liften över vägen utan liften har en "säkerhetszon" på ett par meter och det är denna säkerhetszon som inkräktar på vägen

Jag skulle tro att Skistar har fått ett servitut som gör att de har rätt till ha dra (och köra) liften där trots att en liten del går över den här gökens tomt. Skistar äger väl inte all mark som deras liftar går över, så det är inget speciellt med det.

Så om någon försöker sabotera liften via vägsnutten (genom att t ex ställa en onödigt hög bil på vägen) så antar jag att det jämställs med en lagöverträdelse.

Nu har ju detta tillkommit efter en tvist, och vi har att göra med en individ som är rikskänd för att vid upprepade tillfällen under åren inte bry sig om domslut, så man vet ju inte vad han kan hitta på.

Är inte det in
Vet någon om det har funnits eller planerats en nedfart på det inringade området?
Jag kom att tänka på det när jag hittade flygfotot över nedfarterna under VM 2019.

Det ser ju ut att ha huggits ner som för en nedfart.
Och var kom det från? Drog två potentiella linjer.

Visa bilaga 44490
Är inte det inrungade nedfarten från våffelkåtan? Den vänstra ser ut som ett roligt åk - ska prova nästa gång (brukar åka lite mer till vänster om det), den högra ör helt enkelt skrå-åkningen som man tar från tusen-metersbacken om man vill tillbaka till gondolen.

Är inte det in

Är inte det inrungade nedfarten från våffelkåtan? Den vänstra ser ut som ett roligt åk - ska prova nästa gång (brukar åka lite mer till vänster om det), den högra ör helt enkelt skrå-åkningen som man tar från tusen-metersbacken om man vill tillbaka till gondolen.
Den ligger en bit västerut och precis vid existerande.
Så detta är något annat.

Bilagor

• Screenshot_20260310_123739_Maps.webp
    Screenshot_20260310_123739_Maps.webp
    329.7 KB · Besök: 36
Är det den gamla nedfarten som man kan se på pistkartorna Freeride har på Åre:

Eller ligger den längre bort?

Den backen är damernas störtlopp och den syns tydligt en bit bort på bilden som startade diskussionen.

Nej, 58 - Damernas Störtlopp, är till höger. Dvs om du tittar till höger om den inringade delen så ser du en skog och efter den så har du 58an. 👍🏻

Tillbaka
Topp