Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Där finns nog svaret.
Det är egentligen Laffas jobb man ska ha. Åka runt med pistmaskinen och tänka "Här hade man ju kunnat köra en pist" och bara plöja fram. Sen fota med drönare och skicka till Skistars förslagslåda.
Där finns nog svaret.
Om man ändå ska lägga ut texten lite mer så nämnde han också ytterligare belysta nedfarter som en nyhet inför nästa säsong, i Björnen som jag förstod det. Han sa också att de gör en väldigt stor investering i snöläggning, den största de gjort under en enskild off season. Möjligen övertolkade jag det, men han nämnde Lundsrappet i samband med snöläggningen och innan den "spännande nyheten". Antingen satt det ihop, eller så var det en total slump.Ah okej, har inte hunnit lyssna, men då vet jag.
Förövrigt ett poddtips, brukar vara kul avsnitt. Skönt snack, ofta intressanta gäster. Man blir skidsugen när man lyssnar. Och de kör på även över sommaren.![]()
Inte för att det betyder något, men såg att någon iaf har lagt till den föreslagna nya tusenmetersliften på openskimap.orgJag höjer insatsen, ökar pressen och förväntningarna till orimliga nivåer och gissar på en ny tusenmeterslift!![]()
Inte för att det betyder något, men såg att någon iaf har lagt till den föreslagna nya tusenmetersliften på openskimap.org
Är Doppelmayr mera premium än Leitner?Noterade förresten i Sälen att flera nya liftar var Dopplemayr, men i Åre har man nästan enbart Leitner.
Satsar Skistar enbart på premiummodellerna hemma i Sälen?
Är Doppelmayr mera premium än Leitner?
Tack! Därför tyckte jag att påståendet lät märkligtSom Porsche vs Ferrari typ… Italienarna är inte jättebra på allt, men i norra Italien är de duktiga på klassisk elektromekanik.
Stolliftarna i Åre är faktiskt inte längre än i Sälen/VemdalenHar ingen aning om vad som är bättre än den andra men längden på liftarna är en del av kostnaderna och kan ändra vilken lift som är bäst köp. Längre liftar i Åre.
Vemdalen vet jag inte men nog är stolliftarna i Åre längre och mer fallhöjd än Sälen. I Sälen är jag rätt säker på att det är ca 200 m över ca en km. Åre har 3-400 höjdmeter och längre än en km. Undantager är upp till Hummeln och stjärnliften är nog ganska kort men brant.Stolliftarna i Åre är faktiskt inte längre än i Sälen/Vemdalen![]()
Rank,Lift,Destination,Längd,TillverkareVemdalen vet jag inte men nog är stolliftarna i Åre längre och mer fallhöjd än Sälen. I Sälen är jag rätt säker på att det är ca 200 m över ca en km. Åre har 3-400 höjdmeter och längre än en km. Undantager är upp till Hummeln och stjärnliften är nog ganska kort men brant.
Ok, missbedömde hur långa liftarna i Åre är.Rank,Lift,Destination,Längd,Tillverkare
1,Grizzly Express,Vemdalen,2 063 m,LEITNER
2,Sadelexpressen,Åre,1 692 m,LEITNER
3,VM8:an,Åre,1 490 m,LEITNER
4,L1 Söderåsen Express,Sälen,1 490 m,Doppelmayr
5,West Express,Sälen,1 366 m,LEITNER
Källa: skiresort.info + Gemini 3.1 Flash
En till fun fact: Grizzly Express har mera fallhöjd än VM 8:an.Plus faktiskt ja, ett relativt brant berg som ger kortare liftar på samma höjdskillnad jämfört med många andra orter i fjällen.
Varför skulle inte Romme behöva denne lift? Har du tänkt hur den betjänar anläggningen?Mer fallhöjd på fler liftar i Åre, men det är ju brantare också så dom blir inte längre för det.
Romme har ju Sveriges längsta sittlift på ca 2.5km. https://www.freeride.se/forum/threa...gsta-stolslift-for-70-miljoner-kronor.151188/
Hade man fått placera en sån lift vart man vill i landet hade jag placerat den på annan anläggning![]()
Tyst ! Låt det vara en hemlighet så jag slipper en massa folk i Kodiak och RiketEn till fun fact: Grizzly Express har mera fallhöjd än VM 8:an.
Källa: openskimap.org