I
IngemarH79
Guest
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
-
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varsågod.Danil sa:Där hade vi ju mycket Information, tack för detlandrin sa:Nån som vet mer om detta projekt i tege? låter intressant iaf
http://www.billig.se/tegefjall/asp/sida.asp?sidnr=21Dock inget om när när de tunga liftarna (gondolen och sexstolen) planeras att byggas..
Vad gäller Tegefjäll och liften där har jag inte hört någonting utöver det som stod med i länken.
Nja riktigt så enkelt är det inte!b32b sa:Varsågod.Danil sa:Där hade vi ju mycket Information, tack för detlandrin sa:Nån som vet mer om detta projekt i tege? låter intressant iaf
http://www.billig.se/tegefjall/asp/sida.asp?sidnr=21Dock inget om när när de tunga liftarna (gondolen och sexstolen) planeras att byggas..
Vad gäller Tegefjäll och liften där har jag inte hört någonting utöver det som stod med i länken.
Skistar har i dagsläget inga planer på att bygga nytt i Tegefjäll.
Från Skistars sida hälsar man att man vill se ett större engagemang från fastighetsägarna i området och att initiativet ska komma därifrån.
I princip alla hus ägs av bostadsrättsföreningar. Det finns fyra ganska stora föreningar med 50-60 lägenheter i varje. Resterande är mindre föreningar. De minsta är bara ett hus.
Arbetet med att samla ihop alla fastighetsägare har precis startat.
/Den som skrev infon ni hittade..
Tegeliften är gammal och har en del diftstopp så den står inför någon form av översyn, något kommer att hända. Att bygg en sittlift ex 4-6 stol för Tege vore bra men detta som ett alternativ när toppen är stängd för Tege är hyfsat väderokänsligt. Dagens underlag räcker ej för en 30-50 MSEK investering.b32b sa:Varsågod.Danil sa:Där hade vi ju mycket Information, tack för detlandrin sa:Nån som vet mer om detta projekt i tege? låter intressant iaf
Från Skistars sida hälsar man att man vill se ett större engagemang från fastighetsägarna i området och att initiativet ska komma därifrån.
I princip alla hus ägs av bostadsrättsföreningar. Det finns fyra ganska stora föreningar med 50-60 lägenheter i varje. Resterande är mindre föreningar. De minsta är bara ett hus.
Du sitter uppenbarligen och spekulerar om något du inte är insatt i.Black-Daimond sa:Tegeliften är gammal och har en del diftstopp så den står inför någon form av översyn, något kommer att hända. Att bygg en sittlift ex 4-6 stol för Tege vore bra men detta som ett alternativ när toppen är stängd för Tege är hyfsat väderokänsligt. Dagens underlag räcker ej för en 30-50 MSEK investering.b32b sa:Varsågod.Danil sa:Där hade vi ju mycket Information, tack för detDock inget om när när de tunga liftarna (gondolen och sexstolen) planeras att byggas..
Skistar bygger nya liftar där det tillkommer nya bäddar dvs. nybyggen för uthyrning så de kan sälja liftkort och klämma stug ägarna på % av stughyran.
Detta har inget med viljan hos de redan befintliga beståndet. Det är befängt att tro att Skistar lyssnar på några bostadsrättsföreningar i Tege.
Skistar bygger nytt efter en investeringsplan för varje anläggning de har satsat mycket i Vemdalen och nu är det Björnen i Åre som kommer att få två nya sittliftar.
Mitt tipps är att om alla tomma tomter i Tege bebyggs så kommer Skistar vakna alt så kommer Tegeliften paja mitt i säsongen.
Jag hade inte kunnat sagt detta bättre själv!snorkel sa:Skistars avtal med stugägarna ger Skistar rätt att helt styra prissättningen av boendet, fördelningen av uthyrningsintäkterna 70% till stugägaren och 30% till Skistar.
I lågsäsongsveckor så kan man sedan bo riktigt billigt då Skistar rear ut boende+liftkort. Dvs de rear boendet men tar fullt betalt för liftkortet. Sedan liftkortskostnaden dragits av så är kanske stughyran så låg som 500 kr för en vecka. Stugägaren får då 350 kr varav ytterligare 100 går bort i skatt. 250 spänn räcker inte till slitaget och det är således ingen mening att hyra ut. Det som ger pengar är högsäsongsveckorna men dessa kan man ju istället hyra ut privat om man inte är där själv och slippa sponsra Skistar i lågsäsongsveckorna.
Det är just sådan här saker som jag stör mig på med Skistar. Det gäller att utveckla destinationen och tänk om parken hade bra ljus för kvällsåkning. Hur många kids skulle inte få glädje av detta, det är framtidens åkare som hänger i parken.joeltheman sa:sätt upp belysning i bräcke så man kan åka kvällsåknig!!!!!!!!!
Rasa? Skistars säkerhet tvivlar jag inte på dessutom pratar vi om en ankarlift i Tege. Under 2011 var det två större incidenter med Tusenmetersliften samt WM 8, båda i samma anläggning hos norra europas största liftbolag det är klart pressen undrar, hetsjakt?.IngemarH79 sa:Riktigt så är det inte, Skistar tillhandahåller en tjänst där de hjälper bostadsrättsägaren att hyra ut sin lägenhet eller stuga mot ett procentuellt påslag på runt 15%Black-Daimond sa:Skistar bygger nya liftar där det tillkommer nya bäddar dvs. nybyggen för uthyrning så de kan sälja liftkort och klämma stug ägarna på % av stughyran.
- Jo så illa är det se övriga kommentarer i tråden.
Med Björnen räknar du då in nya Fjällgårdsliften dit?Black-Daimond sa:Skistar bygger nytt efter en investeringsplan för varje anläggning de har satsat mycket i Vemdalen och nu är det Björnen i Åre som kommer att få två nya sittliftar.
- Ja det stämmer.
Varför skulle Tegeliften rasa? Skistar har till skillnad mot många andra mindre anläggningar mycket bra standard på sina liftar och runt 95-99% av alla driftstopp är relaterade till handhavandefel av gäster. Sen att media bedriver hetsjakt mot skistar (ÖP och kvällspressen) där de påstår att skistar skulle ha uråldriga liftar. Då skulle jag gärna vilja veta vilka svenska anläggningar de jämför med. Allt är inte bra med Skistar men underhållet av liftarna är det inget fel på.Black-Daimond sa:Mitt tipps är att om alla tomma tomter i Tege bebyggs så kommer Skistar vakna alt så kommer Tegeliften paja mitt i säsongen.
Ok, vad?Sveda_och_verk sa:Detta har kommit upp förut och det finns ett bra svar på varför detta inte har skett ännu.
Jag tror att Skistar måste glömma tanken på att de ska tjäna pengar på boendet. Få dit folket, oavsett hur de bor, och se till att de köper liftkort. Många som hyr ut privat har bättre beläggning än lägenheter som ligger på Skistar. Och genererar därmed mer inkomster till Skistar.surjamten sa:Snacka om ockrare de där Skistarfolket. 30% är en något hög förmedlingsavgift men att Skistar också sätter hyran och rear ut som man känner. Näe jag förstår att stugägarna härsknar, vem upplåter sitt boende på de villkoren.
Det är också mycket dåligt att de säljer liftkorten till samma pris under hela säsongen, är det lågsäsong kan de locka med bättre priser på liftkorten också (till skillnad från stugorna varierar backarnas standard under vintern) istället för att bara mjölka stugägarna på pengar och sedan sitta i lokalpressen och gnälla på att det byggs för många kalla bäddar. Gör det attraktivare att hyra ut så kommer kanske fler bäddar bli varma istället.
V8 VM 8 har tekniskt problem flera gånger man måste evakuera 200 personer.IngemarH79 sa:Riktigt så är det inte, Skistar tillhandahåller en tjänst där de hjälper bostadsrättsägaren att hyra ut sin lägenhet eller stuga mot ett procentuellt påslag på runt 15%Black-Daimond sa:Skistar bygger nya liftar där det tillkommer nya bäddar dvs. nybyggen för uthyrning så de kan sälja liftkort och klämma stug ägarna på % av stughyran.
Med Björnen räknar du då in nya Fjällgårdsliften dit?Black-Daimond sa:Skistar bygger nytt efter en investeringsplan för varje anläggning de har satsat mycket i Vemdalen och nu är det Björnen i Åre som kommer att få två nya sittliftar.
Varför skulle Tegeliften rasa? Skistar har till skillnad mot många andra mindre anläggningar mycket bra standard på sina liftar och runt 95-99% av alla driftstopp är relaterade till handhavandefel av gäster. Sen att media bedriver hetsjakt mot skistar (ÖP och kvällspressen) där de påstår att skistar skulle ha uråldriga liftar. Då skulle jag gärna vilja veta vilka svenska anläggningar de jämför med. Allt är inte bra med Skistar men underhållet av liftarna är det inget fel på.Black-Daimond sa:Mitt tipps är att om alla tomma tomter i Tege bebyggs så kommer Skistar vakna alt så kommer Tegeliften paja mitt i säsongen.
Alla liftar kan gå sönder men när samma lift gör det så bör man agera, att två gånger under samma vinter behöva fira ned folk från VM8:n är inte bra.b32b sa:Det är den 2 mars idag. Inte 3:e.
Alla liftar kan gå sönder. Både gamla och nya. Uppenbarligen.
Jag har faktiskt under de åtta år vi har varit där aldrig varit med om att Tegeliften stått still.
Men tråkigt för alla på plats. Med det väder som har varit under årets sportlovsveckor så har Tegeliften varit väl använd. Lite tråkigt att Skistar inte inser hur viktig den är.
Vi är nog mer sugna på en sittlift :PBlack-Daimond sa:Ny korglift till Tege på studs, det skulle gynna hela systemet.
Ehh ursäkta men i Sverige är 2/3 = 2:a mars. Det är den engelskspråkiga världen som kastar om allt helt ologiskt.b32b sa:Det är den 2 mars idag. Inte 3:e.
Alla liftar kan gå sönder. Både gamla och nya. Uppenbarligen.
Jag har faktiskt under de åtta år vi har varit där aldrig varit med om att Tegeliften stått still.
Men tråkigt för alla på plats. Med det väder som har varit under årets sportlovsveckor så har Tegeliften varit väl använd. Lite tråkigt att Skistar inte inser hur viktig den är.
Han skrev 3/3 från början. Ingen big deal. bara jag som var lite messerschmitt :PDubbis sa:Ehh ursäkta men i Sverige är 2/3 = 2:a mars. Det är den engelskspråkiga världen som kastar om allt helt ologiskt.
Problemet med en lift som går högre upp på berget är att då kommer den också att vara stängd när det är dåligt väder.Silverback sa:Jag håller med. Skidåkningen i Tegfjäll är bättre än i Björnen och det är ju i alla fall för den som jag åker till Åre.
Det görs mkt trevligt i Björnen men jag tycker Skistar missar den potential som finns genom att inte erbjuda en rejäl lift i Tege.
Tänk vad en sittlift från Tegetornet som gick upp på Mullfjället skulle ge, kanske till någonstans ovanför Fjällvallsliften. Lägger man dessutom till ett par nya nedfarter skulle man få ett skidområdet som kan lyfta hela Åre.