Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Om man skulle genomföra de utbyggnader i Tegefjäll och Björnen det finns förslag för så skullet det förmodligen inte bli lika trångt och långa köer i centrala Åre. Dels för att det blir fler och bättre liftar, men också för att det skulle locka mer folk att åka skidor i dem delarna av Åre.

Danil sa:
landrin sa:
Nån som vet mer om detta projekt i tege? låter intressant iaf

http://www.billig.se/tegefjall/asp/sida.asp?sidnr=21
Där hade vi ju mycket Information, tack för det :) Dock inget om när när de tunga liftarna (gondolen och sexstolen) planeras att byggas..
Vad gäller Tegefjäll och liften där har jag inte hört någonting utöver det som stod med i länken.
Varsågod.

Skistar har i dagsläget inga planer på att bygga nytt i Tegefjäll.
Från Skistars sida hälsar man att man vill se ett större engagemang från fastighetsägarna i området och att initiativet ska komma därifrån.

I princip alla hus ägs av bostadsrättsföreningar. Det finns fyra ganska stora föreningar med 50-60 lägenheter i varje. Resterande är mindre föreningar. De minsta är bara ett hus.
Arbetet med att samla ihop alla fastighetsägare har precis startat.

/Den som skrev infon ni hittade..

Förhoppningsvis så kommer gondolen byggas kanske redan till nästa säsong om man ska tolka vad som stått i den lokala pressen

b32b sa:
Danil sa:
landrin sa:

Där hade vi ju mycket Information, tack för det :) Dock inget om när när de tunga liftarna (gondolen och sexstolen) planeras att byggas..
Vad gäller Tegefjäll och liften där har jag inte hört någonting utöver det som stod med i länken.
Varsågod.

Från Skistars sida hälsar man att man vill se ett större engagemang från fastighetsägarna i området och att initiativet ska komma därifrån.

I princip alla hus ägs av bostadsrättsföreningar. Det finns fyra ganska stora föreningar med 50-60 lägenheter i varje. Resterande är mindre föreningar. De minsta är bara ett hus.

Nja riktigt så enkelt är det inte!

b32b sa:
Danil sa:
landrin sa:

Varsågod.

Tegeliften är gammal och har en del diftstopp så den står inför någon form av översyn, något kommer att hända. Att bygg en sittlift ex 4-6 stol för Tege vore bra men detta som ett alternativ när toppen är stängd för Tege är hyfsat väderokänsligt. Dagens underlag räcker ej för en 30-50 MSEK investering.

Skistar bygger nya liftar där det tillkommer nya bäddar dvs. nybyggen för uthyrning så de kan sälja liftkort och klämma stug ägarna på % av stughyran.

Detta har inget med viljan hos de redan befintliga beståndet. Det är befängt att tro att Skistar lyssnar på några bostadsrättsföreningar i Tege.

Skistar bygger nytt efter en investeringsplan för varje anläggning de har satsat mycket i Vemdalen och nu är det Björnen i Åre som kommer att få två nya sittliftar.

Mitt tipps är att om alla tomma tomter i Tege bebyggs så kommer Skistar vakna alt så kommer Tegeliften paja mitt i säsongen.

Black-Daimond sa:
b32b sa:
Danil sa:
Varsågod.

Tegeliften är gammal och har en del diftstopp så den står inför någon form av översyn, något kommer att hända. Att bygg en sittlift ex 4-6 stol för Tege vore bra men detta som ett alternativ när toppen är stängd för Tege är hyfsat väderokänsligt. Dagens underlag räcker ej för en 30-50 MSEK investering.

Skistar bygger nya liftar där det tillkommer nya bäddar dvs. nybyggen för uthyrning så de kan sälja liftkort och klämma stug ägarna på % av stughyran.

Detta har inget med viljan hos de redan befintliga beståndet. Det är befängt att tro att Skistar lyssnar på några bostadsrättsföreningar i Tege.

Skistar bygger nytt efter en investeringsplan för varje anläggning de har satsat mycket i Vemdalen och nu är det Björnen i Åre som kommer att få två nya sittliftar.

Mitt tipps är att om alla tomma tomter i Tege bebyggs så kommer Skistar vakna alt så kommer Tegeliften paja mitt i säsongen.
Du sitter uppenbarligen och spekulerar om något du inte är insatt i.

Det pågår just nu en process där Skistar vill att fastighetsägarna ska ta initativ till att bilda ett bolag som ska bygga en ny lift i Tegefjäll. Skistar hyr sedan liften av bolaget. Skistar vill ha en lift men har för närvarande andra stora investeringar planerade.
Om du hade läst och förstått artikeln ovan hade du sluppit spekulera (jag länkar igen http://www.billig.se/tegefjall/asp/sida.asp?sidnr=21).
Ett liknande upplägg har med framgång genomförts i Björnrike.

Jag har varit med på de möten som har varit med Niclas Sjögren (Skistars ledningsgrupp) och Tegefjälls samfällighet angående detta. Jag antar att du inte har varit det.

När det gäller antal bäddar i Tege så finns det så det egentligen så räcker redan idag. Problemet är att de inte hyrs ut. Det är för många "kalla bäddar" som Skistar kallar det. Vilket bl.a beror på att lägenhetsinnehavarna har ledsnat på Skistar och sönderslagna lägenheter.
I vår brf så finns det t.ex 14 st likadana lägenheter på 57 kvm med ca 9 bäddar. För tio-femton år sedan hyrdes i princip alla ut via Skistar. Idag är det bara två eller tre kvar. Och de ägarna är inte nöjda med hur det fungerar.
Där har vi grundproblemet. Skistar måste göra det mer attraktivt att hyra ut via dem.

Men den stora grundbulten i detta är ju att liften mellan Tegefjäll och Åre aldrig blir av.
Då hade Tege blivit en del av det stora liftsystemet precis som Rödkullen och Ullådalen, som inte har särskilt många bäddar idag.
Runt 2005 fanns den liften och en sittlift i Tegefjäll med i Skistars femårsplan (en representant från Skistar som var med på samfällighetens årsmöte då hade en dragning om Skistars planer). Men man sade redan då att det inte skulle bli någon sittlift om länken till Åre inte byggdes.

Senast ändrad:
Skistars avtal med stugägarna ger Skistar rätt att helt styra prissättningen av boendet, fördelningen av uthyrningsintäkterna 70% till stugägaren och 30% till Skistar.

I lågsäsongsveckor så kan man sedan bo riktigt billigt då Skistar rear ut boende+liftkort. Dvs de rear boendet men tar fullt betalt för liftkortet. Sedan liftkortskostnaden dragits av så är kanske stughyran så låg som 500 kr för en vecka. Stugägaren får då 350 kr varav ytterligare 100 går bort i skatt. 250 spänn räcker inte till slitaget och det är således ingen mening att hyra ut. Det som ger pengar är högsäsongsveckorna men dessa kan man ju istället hyra ut privat om man inte är där själv och slippa sponsra Skistar i lågsäsongsveckorna.

(Inte läst hela tråden) Övertala sista markägarna så det är förbindelse mellan Tege & Ullådalen? När lovade dom inte det här? 1990..?

Snacka om ockrare de där Skistarfolket. 30% är en något hög förmedlingsavgift men att Skistar också sätter hyran och rear ut som man känner. Näe jag förstår att stugägarna härsknar, vem upplåter sitt boende på de villkoren.
Det är också mycket dåligt att de säljer liftkorten till samma pris under hela säsongen, är det lågsäsong kan de locka med bättre priser på liftkorten också (till skillnad från stugorna varierar backarnas standard under vintern) istället för att bara mjölka stugägarna på pengar och sedan sitta i lokalpressen och gnälla på att det byggs för många kalla bäddar. Gör det attraktivare att hyra ut så kommer kanske fler bäddar bli varma istället.

Klart att markägarna inte upplåter marken till någon lift om de inte får skälig ersättning. En lift med liftgata och nedfart låt oss säga att det allt tillsammans blir 50meter brett. låt oss säga att jag har en fastighet som går 90* mot liften och är 200m bred det blir 10000m2 eller 1ha. Om liften byggs så kommer det med högsta sannolikhet byggas hus där och då skulle jag vilja ha betalt därefter, dvs. tomtpris. en tomt på runt 1000m2 nära Copperhill ligger idag ute för 1 795 000 kr. 18miljoner kanske jag inte skulle kräva iom. att det inte är draget vatten, väg och avlopp men hälften då. 9miljoner, vem har sagt att det ska vara gratis att tjäna pengar?

Senast ändrad:
snorkel sa:
Skistars avtal med stugägarna ger Skistar rätt att helt styra prissättningen av boendet, fördelningen av uthyrningsintäkterna 70% till stugägaren och 30% till Skistar.

I lågsäsongsveckor så kan man sedan bo riktigt billigt då Skistar rear ut boende+liftkort. Dvs de rear boendet men tar fullt betalt för liftkortet. Sedan liftkortskostnaden dragits av så är kanske stughyran så låg som 500 kr för en vecka. Stugägaren får då 350 kr varav ytterligare 100 går bort i skatt. 250 spänn räcker inte till slitaget och det är således ingen mening att hyra ut. Det som ger pengar är högsäsongsveckorna men dessa kan man ju istället hyra ut privat om man inte är där själv och slippa sponsra Skistar i lågsäsongsveckorna.
Jag hade inte kunnat sagt detta bättre själv!

Senast ändrad:
joeltheman sa:
sätt upp belysning i bräcke så man kan åka kvällsåknig!!!!!!!!!
Det är just sådan här saker som jag stör mig på med Skistar. Det gäller att utveckla destinationen och tänk om parken hade bra ljus för kvällsåkning. Hur många kids skulle inte få glädje av detta, det är framtidens åkare som hänger i parken.

Vad jag förstår så äger Skistar verktyg för att göra en Superpipe men dessa ligger oanvända i ett garage i Sälen. Inte för att jag åker Superpipe men Skistar har alla förutsättningar att göra ett bra jobb men saknar viljan.

Detta har kommit upp förut och det finns ett bra svar på varför detta inte har skett ännu, dessutom så är Åre väldigt duktiga på att ge pengar för att utveckla parken dom har.

IngemarH79 sa:
Black-Daimond sa:
Riktigt så är det inte, Skistar tillhandahåller en tjänst där de hjälper bostadsrättsägaren att hyra ut sin lägenhet eller stuga mot ett procentuellt påslag på runt 15%

- Jo så illa är det se övriga kommentarer i tråden.

Black-Daimond sa:
Med Björnen räknar du då in nya Fjällgårdsliften dit?

- Ja det stämmer.

Black-Daimond sa:
Varför skulle Tegeliften rasa? Skistar har till skillnad mot många andra mindre anläggningar mycket bra standard på sina liftar och runt 95-99% av alla driftstopp är relaterade till handhavandefel av gäster. Sen att media bedriver hetsjakt mot skistar (ÖP och kvällspressen) där de påstår att skistar skulle ha uråldriga liftar. Då skulle jag gärna vilja veta vilka svenska anläggningar de jämför med. Allt är inte bra med Skistar men underhållet av liftarna är det inget fel på.
Rasa? Skistars säkerhet tvivlar jag inte på dessutom pratar vi om en ankarlift i Tege. Under 2011 var det två större incidenter med Tusenmetersliften samt WM 8, båda i samma anläggning hos norra europas största liftbolag det är klart pressen undrar, hetsjakt?.

Skistar skall jämföras med anläggningar utomlands för att ge en rättvisande bild.

Senast ändrad:
Black-daimond Jo jag såg att villkoren för stugförmedling inte var fullt så bra som jag fick för mig, eller ganska långt i från :rolleyes: Vanligvis så räknas Björnen öster om Tottliften, Bara de som jobbar med driften på Skistar räknar Björnen från Bergbanan och österut så det blir lite missvisande att räkna Fjällgårdliften till björnen (beroende på vilka man pratar med.)
Sveda_och_verk sa:
Detta har kommit upp förut och det finns ett bra svar på varför detta inte har skett ännu.
Ok, vad?

surjamten sa:
Snacka om ockrare de där Skistarfolket. 30% är en något hög förmedlingsavgift men att Skistar också sätter hyran och rear ut som man känner. Näe jag förstår att stugägarna härsknar, vem upplåter sitt boende på de villkoren.
Det är också mycket dåligt att de säljer liftkorten till samma pris under hela säsongen, är det lågsäsong kan de locka med bättre priser på liftkorten också (till skillnad från stugorna varierar backarnas standard under vintern) istället för att bara mjölka stugägarna på pengar och sedan sitta i lokalpressen och gnälla på att det byggs för många kalla bäddar. Gör det attraktivare att hyra ut så kommer kanske fler bäddar bli varma istället.
Jag tror att Skistar måste glömma tanken på att de ska tjäna pengar på boendet. Få dit folket, oavsett hur de bor, och se till att de köper liftkort. Många som hyr ut privat har bättre beläggning än lägenheter som ligger på Skistar. Och genererar därmed mer inkomster till Skistar.

Diskussionen om Uthyrning via Skistar är intressant, men den kanske ska ligga i en egen tråd?

Skistar bygger 1 000 nya bäddar i Västra Björnen
Björnänge

För första gången på många år bygger Skistar egna fritidshus­bostäder i Åre. Det ska bli omkring 1 000 nya bäddar i Västra Björnen.
– Vi vill få fler varma bäddar, förklarar Niclas Sjögren Berg, som är destinationschef i Åre.
Relaterat
I Sadelprojektet ingår flera exploatörer. Skistar har byggt nya nedfarter och släplift i området, men det stora projektet blir bygget av en ny gondol.

I Sadelprojektet ingår flera exploatörer. Skistar har byggt nya nedfarter och släplift i området, men det stora projektet blir bygget av en ny gondol.Fotograf: Denny Calvo
Mäklaren Hans Westerlind förmedlar tomter i projektet. Nu är han i Sadeln tillsammans med en kund för att visa upp olika tomter. Han berättar att det redan sålts några tomter.

Mäklaren Hans Westerlind förmedlar tomter i projektet. Nu är han i Sadeln tillsammans med en kund för att visa upp olika tomter. Han berättar att det redan sålts några tomter.Fotograf: Denny Calvo
Fakta
Västra Björnen

2010 påbörjade Skistar en uppgradering av befint­liga nedfarter, breddning av nedfarter i Björnen. Nedfarterna förbättrades för att möta den kapacitetshöjning som kommer när Västra Björnen byggs. En släplift byggdes för att förenkla för skidåkarna att ta sig från Högåsenområdet till Björnen, men även för att det planerade boende området Västra Björn­en ska få ski-in-ski-out-läge. Lift går efter nuvarande Högåsvägen som skär rakt igenom det planerade området Västra Björnen.

Om detaljplanen för en ny gondol inte överklagas kan den börja byggas tidigast i maj 2013, berättar Niclas Sjögren Berg som är destinationschef på Ski­star Åre.

I detaljplanen för gondolen ingår flera hundra nya parkeringar. Det måste även finnas plats för en framtida gång- och cykelväg till Åre.

I förslaget till detaljplan finns en ny perrong i Vik inplanerad. Det är inte direkt vanligt att glesbygd i inlandet kan få en ny järnvägsstation men Trafikverket vill att Åre kommun tar med det i planeringen eftersom Björnen förväntas växa så mycket.
Se också

Krav på mer service och ombyggnad av E 14

Västra Åre Björnen är ett skogsbeklätt fjällnära område. Än så länge är det inte mycket som skvallrar om att det här ska bli ett nytt fritidsområde. Det enda som avslöjar vad som ska hända här är en nybyggd väg in till området.

Niclas Sjögren Berg, destinationschef på Skistar Åre, visar och pekar.

– Det ska bli tomter överallt, men ni ser bara tomtpinnarna, säger han.

Vi står vid Högåsliften och blickar ut över skog och skidpister i ett böljande landskap. Inom ett par år kan det finnas en mellanstation för en ny gondolbana här. Om allt går bra med detaljplanen kan byggstarten av en ny gondol ske i maj 2013, frågan om det blir en mellanstation är dock inte klart.

Med hjälp av en ny gondol kan skidåkarna lättare ta sig till och från Björnen utan att behöva krångla sig upp via Fröåvägen eller åka från Åre. En ny port till Åre vill Skistar kalla gondolbygget.

Gondolen ska alltså gå via Sadeln som det nya området i den allra västligaste delen av Björnen kallas. Flera aktörer ingår i projektet, bland annat Lars Thunells bolag. Sammantaget blir det upp emot 4 000 bäddar. Skistar ska bygga 1 000 bäddar i egen regi allra närmast pisten. Allt ska hyras ut.

För ett antal år sedan avvecklade Skistar nästan allt eget fritidshusboende i Åre. Nu vill allstå skidbolaget återigen satsa i Åre.

Niclas Sjögren Berg förklarar att det är så det går till i bolaget. När gamla fritidshus blir för omoderna säljs de.

Anledningen till att Skistar Åre anser att det är dags att bygga egna fritidshus till uthyrning är att det saknas det riktigt pistnära boendet i Åre, menar Niclas Sjögren Berg. Dessutom behövs turistboende som används frekvent.

– Varma bäddar driver på utvecklingen, förklarar han.

Åre har 1 000-tals turistbäddar och det kan tyckas konstigt att Ski­star ändå går in och bygger egna.

– Man måste komma ihåg att antalet bäddar minskar hela tiden när en del tas bort från uthyrning, eller att de blir för gamla.

Hur husen ska se ut och när de börjar byggas är oklart. Det ska ske i etapper, menar Sjögren-Berg.

I takt med att området Sadeln byggs ut kommer gästerna efterfråga mer service. Exakt vem som ska bygga restauranger, skiduthyrningar och värmestugor är inte klart.

– När det finns tillräckligt mycket bäddar här måste det göras. När man når en kritisk massa kommer det bli så.

Läste också det, hade ju såklart hoppats på bygstart nu i år som tidigare nämnts men så blir det tydligen inte..:/

IngemarH79 sa:
Black-Daimond sa:
Riktigt så är det inte, Skistar tillhandahåller en tjänst där de hjälper bostadsrättsägaren att hyra ut sin lägenhet eller stuga mot ett procentuellt påslag på runt 15%

Black-Daimond sa:
Med Björnen räknar du då in nya Fjällgårdsliften dit?

Black-Daimond sa:
Varför skulle Tegeliften rasa? Skistar har till skillnad mot många andra mindre anläggningar mycket bra standard på sina liftar och runt 95-99% av alla driftstopp är relaterade till handhavandefel av gäster. Sen att media bedriver hetsjakt mot skistar (ÖP och kvällspressen) där de påstår att skistar skulle ha uråldriga liftar. Då skulle jag gärna vilja veta vilka svenska anläggningar de jämför med. Allt är inte bra med Skistar men underhållet av liftarna är det inget fel på.
V8 VM 8 har tekniskt problem flera gånger man måste evakuera 200 personer.

Vecka 9 fredag 2/3 Tegeligten öppnar 30 minuter sent pga tekniskt fel, kl 10:30 stoppar den helt och tas ur drift.

IngemarH79 detta bevisar väl att jag har rätt.

Senast ändrad:
Det är den 2 mars idag. Inte 3:e.
Alla liftar kan gå sönder. Både gamla och nya. Uppenbarligen.
Jag har faktiskt under de åtta år vi har varit där aldrig varit med om att Tegeliften stått still.

Men tråkigt för alla på plats. Med det väder som har varit under årets sportlovsveckor så har Tegeliften varit väl använd. Lite tråkigt att Skistar inte inser hur viktig den är.

b32b sa:
Jag har faktiskt under de åtta år vi har varit där aldrig varit med om att Tegeliften stått still.

Men tråkigt för alla på plats. Med det väder som har varit under årets sportlovsveckor så har Tegeliften varit väl använd. Lite tråkigt att Skistar inte inser hur viktig den är.
Alla liftar kan gå sönder men när samma lift gör det så bör man agera, att två gånger under samma vinter behöva fira ned folk från VM8:n är inte bra.

VM8:n har dessutom haft tekniska problem o varit ur drift på ex kvällsåkningen.

Ny korglift till Tege på studs, det skulle gynna hela systemet.

Black-Daimond sa:
Ny korglift till Tege på studs, det skulle gynna hela systemet.
Vi är nog mer sugna på en sittlift :P

Som sagt, det arbetas på det (inte Skistar då..).

Men tidigast till säsongen 2013-2014.
Tidplanen för ett liftbygge av den här storleken är ungefär den att man fattar beslut i oktober, förhandlar med tillverkare dec-jan för att sedan sätta spaden i marken i maj.
Så beslut måste finnas redan i oktober för att det inte ska dröja till 2014-2015.

Det verkar ta hyfsat lång tid att genomföra dessa projekt.. Även Rödkulleprojektet verkar långt borta men det kanske bara är bra då det lixom de flest projekt innefattar tusentals nya bäddar.
Finns detaljplan för övrigt, ser dock inte helt fel ut rent skidåkningsmässigt: http://www.are.se/Default.aspx?id=5742

Men något av dessa projekt (tegfjäll, sadeln, rödkullen) kan man väl hoppas är genomfört inom något år? Vilket av dem är mest nödvändigt egentligen? För enligt mig så borde det vara sadeln eller rödkullen, för det är nog det som behövs ; lättare skidåkning som betjänas av stolsliftar.

b32b sa:

Ehh ursäkta men i Sverige är 2/3 = 2:a mars. Det är den engelskspråkiga världen som kastar om allt helt ologiskt.

Om vi ska gå tillbaka till ämnet, utbyggnad av liftsystemet i Åre.

Det är dag 2 på Tegehaveriet och mycket talar väl för att det blir en dag tre också. Jag tycker väl att Högås/Sadeln ligger före i utbyggnadsplanen med tanke på allt som har byggts i Björnen. Rent åkningsmässigt borde däremot Tegeliften ligga före.

Jag håller med. Skidåkningen i Tegfjäll är bättre än i Björnen och det är ju i alla fall för den som jag åker till Åre.
Det görs mkt trevligt i Björnen men jag tycker Skistar missar den potential som finns genom att inte erbjuda en rejäl lift i Tege.
Tänk vad en sittlift från Tegetornet som gick upp på Mullfjället skulle ge, kanske till någonstans ovanför Fjällvallsliften. Lägger man dessutom till ett par nya nedfarter skulle man få ett skidområdet som kan lyfta hela Åre.

Silverback sa:
Jag håller med. Skidåkningen i Tegfjäll är bättre än i Björnen och det är ju i alla fall för den som jag åker till Åre.
Det görs mkt trevligt i Björnen men jag tycker Skistar missar den potential som finns genom att inte erbjuda en rejäl lift i Tege.
Tänk vad en sittlift från Tegetornet som gick upp på Mullfjället skulle ge, kanske till någonstans ovanför Fjällvallsliften. Lägger man dessutom till ett par nya nedfarter skulle man få ett skidområdet som kan lyfta hela Åre.
Problemet med en lift som går högre upp på berget är att då kommer den också att vara stängd när det är dåligt väder.
En av många parametrar att ta hänsyn till när man planerar en lift.

Det är sant Fjällvallen och Linbanan har stått still ganska ofta pga hård vind senaste veckorna. Men det vore ändå grymt med en rejäl lift i Tege.

Visst, det är en risk att liftar som går högre upp kan stå stilla vid dåligt väder och då får man hålla sig till liftarna längre ner. Man behöver ju inte ta bort de liftar som redan finns.
När det gäller Tegefjäll så anses det trots allt vara lite mer skyddat, och en lift med skyddshuv, typ Duved, borde tåla rätt mycket.
Jag tror att en sittlift från Tegetormet till högt upp på Mullfjället, som investering, ger absolut mest skidåkning för pengarna.
Det skulle nog dessutom ge mer intresse för en lift mellan Åre systemet och Tegefjäll och det är den typen av visioner jag tycker Skistar behöver visa för att utveckla Åre långsiktigt.

Man skulle ju kunna bygga en sittlift så långt upp det är skyddat och sedan fortsätta med ett par snabba släpliftar. De flesta kommer att åka ner igen från släpliftens topp, så släpliftarna kommer att räcka till hyfsat.

Hur ser möjligheterna att bygga liftar till toppen av Tege egentligen ut? Går det att skapa bra backar från toppen som är hyfsat enkla, det lär ju vara en av förutsättningarna för att bygga en lift dit. Mitt förslag är i så fall att bygga en gondolbana från tege dal ända upp till toppen, med en mellanstation vid nuvarande avstigning för tegeliften. Då kan man köra halva liften vid hård vind, likt många ställen i alperna gör. Tycker skistar borde satsa på att utnyttja berget som det är istället för att ha sälens 300-fallhöjd som förebild. Bygger man till toppen bör fallhöjden bli runt 500 meter. Tycker verkligen det är helt sjukt hur lite det satsas i Åre egentligen, kolla bara andra ställen i Sverige, Idre har under senaste tiden fått 3 nya expressliftar, Vemdalen 4, Romme Alpin 2. Jag räknar inte VM8an som någon investering i Åre, tycker man borde satsat på att byta något annat än Olympialiften som fungerade utmärkt!

Sen, är det någon som har koll på hur snabbt trädgränsen i Åre höjs? för mig får den gärna höjas något för att säkerhetsställa att lågzon alltid kan köras.

Det är väl inte helt enkelt att få till nedfarter från Mullfjället österut, ner mot toppen av Fjällvallsliften. Är väl ett lavinutsatt område har jag för mig. Däremot borde det gå att dra backar ner mot Lerå-, Englands- och Gunnilliften och klämma ut över 600 meters fallhöjd.

På ett sätt kan jag hålla med när det gäller nyinvesteringarna. Det är väldigt mycket fokus på att effektivisera befintligt liftsystem och höja liftkapaciteten men känslan är att det det inte skapas ny skidåkning i samma utsträckning = trångt. Sedan har vi ju det här med vädret. Tycker fortfarande det vore häftigt om Skistar hade firat Bergbanans 100-årsjubileum med ett nytt tåg i tunnel upp till toppen (t ex Zermatt eller Val d'Isere). Mycket pengar - visst, men då kanske det är någon/några andra liftar med höga driftskostnader som kan plockas bort (Kabinen?) eller flyttas. Fram med plånboken bara Skistar :D

Om Duved/Tegefjäll skulle byggas ut med fallhöjder upp mot 5-6 hundra meter så skulle det ju helt och hållet ändra min syn på det skidområdet! Det skulle bli en av de högsta fallhöjderna i Sverige och dragningskraften för skidområdet skulle med högsta sannolikhet öka.

Precis som Dubbis hade jag också hoppats på någon forma av jubileums investering när bergbanan fyllde hundra år, men så blev det inte...

Den enda nya skidåkning Åre fått det senaste tio åren är väl egentligen Hermelinliften och det är ju verkligen inte någon storinvestering som givit mycket ny skidåkning. Tycker man borde ta sikte på att göra investeringar av samma storlek som de i Vemdalen som alla innefattat expressliftar och bättre skidåkning. Utbyggnaden av Vemdalens skidområden har ju gått i rasande takt (4 expressliftar på 6 år) och kollar man detaljplanen finns det planer på mer!
Åre däremot sackar efter när det gäller detta, finns ju faktiskt bara tre expressliftar där jämförbart med Vemdalens fyra.
Så Vemdalen känns modernare och expansivare än Åre och känns därför som en skidort som man hellre åker till och hellre köper fritidshus i då chanserna är större att få ny skidåkning om nått år.
Detta har jag själv märkt då jag åkt där sedan 2005 och tycker att det känns som antalet besökare ökat mycket de senaste åren i takt med expansionerna. Åre ja det har nog också ökat men här har inte liftkapaciteten och antalet backar ökat..

Tillbaka
Topp