Utveckling av skidstavar

Utveckling av skidstavar
Tjenare, jag och två grabbar som går i gymnasiet tänkte utveckla en produkt i skolan som skall förenkla användandet av skidstavar. Då det finns många skidintresserade här så kände vi att ni är rätt målgrupp för oss, så ta gärna någon minut och svara på vår marknadsundersökning, skulle betyda mycket!

Länk:

Admin får ta bort om detta strider mot reglerna, ha en fortsatt bra dag!

johan

Administrator
Utveckling av skidstavar
Admin får ta bort om detta strider mot reglerna, ha en fortsatt bra dag!

Här hittar du reglerna i forumet..
  • Texten/materialet får inte:
    Innehålla enkäter och undersökningar (undantag för icke kommersiella undersökningar som lägger ut hela resultatet direkt i forumtråden efter avslutad undersökning).
Så bara att du publicerar hela resultatet här direkt i tråden (och inte bara försvinner) så är tråden helt ok.

Christiam

Aktiv medlem
Utveckling av skidstavar
Hej.
Jag åker både alpint , längd och ibland rull.
Mina krav på remmen ser helt olika ut beroende på alpint eller längd.
Längd vill jag ha ordentlig rem så jag kan släppa staven vid pendling bakåt alpint vill jag knappt ha remmar alls. Hur ska jag då svara?

Utveckling av skidstavar
Hej.
Jag åker både alpint , längd och ibland rull.
Mina krav på remmen ser helt olika ut beroende på alpint eller längd.
Längd vill jag ha ordentlig rem så jag kan släppa staven vid pendling bakåt alpint vill jag knappt ha remmar alls. Hur ska jag då svara?

Hej, tack så mycket för din åsikt. Det är något vi skall tänka på. Svara utifrån dina åsikter kring längdskidor då det är den sortens stavar vi skall börja med att fokusera på.
Tack

Christiam

Aktiv medlem
Utveckling av skidstavar
Hej, tack så mycket för din åsikt. Det är något vi skall tänka på. Svara utifrån dina åsikter kring längdskidor då det är den sortens stavar vi skall börja med att fokusera på.
Tack
Mitt tips är snarare att ni gör om formuläret så detta problem inte uppstår. Ni kan ju omöjligen veta vilken sort stav jag har i åtanke när jag besvarar frågorna.
95% kan uppge att de upplever problem med remmen men ni vet inte om det handlar om alpint eller längd. Svaren blir då värdelösa för er.

Utveckling av skidstavar
Vi hade i åtanke först att endast tillfråga de som åker längdskidor samt rullskidor, men beslöt oss sedan för att även fråga de som åker alpint då målgruppen skulle blivit för liten annars. Vi vill jobba med alla typer av stavar men som du säger det blir lite svårt att urskilja de olika åsikterna.

Däremot ansåg vi att frågorna var såpass generella att det funkade att ställa till alpina samt längdskidåkare i samma formulär då åsikterna inte bör skilja varandra alldeles för mycket åt. Men tack för tipset, det uppskattas och vi skall tänka på det i framtiden, att vi siktar in oss ännu mer på en målgrupp.

Christiam

Aktiv medlem
Utveckling av skidstavar
Vi hade i åtanke först att endast tillfråga de som åker längdskidor samt rullskidor, men beslöt oss sedan för att även fråga de som åker alpint då målgruppen skulle blivit för liten annars. Vi vill jobba med alla typer av stavar men som du säger det blir lite svårt att urskilja de olika åsikterna.

Däremot ansåg vi att frågorna var såpass generella att det funkade att ställa till alpina samt längdskidåkare i samma formulär då åsikterna inte bör skilja varandra alldeles för mycket åt. Men tack för tipset, det uppskattas och vi skall tänka på det i framtiden, att vi siktar in oss ännu mer på en målgrupp.
Det vore klokt som du säger att rikta in er på målgrupp.
Personligen har jag som jag tidigare skrev helt olika krav på remmarna på längd och alpina stavar. Vet några som inte använder remmar på alpina men har väldigt dyra remmar till längd. Är det främst längdstavar så skicka ut formuläret till eleverna på skidgymnasierna för längd runt om i landet.
Då får ni specifika svar av folk som har krav. Är målgruppen motionärer inom längdåkning så kontakta några föreningar och fråga om hjälp.
För alpina stavar gör på samma sätt samt en undersökning på tex detta forum.
Hoppas ni får svar ni behöver och lycka till med eran framtida produkt.
Min kritik är välmenande, det hoppas jag framgick.

Utveckling av skidstavar
Tack så jättemycket för att du tar dig tiden och skriva detta. För ett nystartat företag som vårt betyder det mycket. Bra tips där också på vart vi kan skicka ut enkäterna.

I framtiden gör vi nog så att vi skickar ut en enkät för alpint och en för längd när det kommer till mer specifika frågor. Som sagt så ansåg vi att det var så pass generella frågor att vi inte trodde det skulle uppstå några sådana problem vid svar av denna enkät. Just frågan om hållbarhet var mer inriktad på klimat och miljö och kanske inte kvalitén på själva produkten och hur bra den håller (som för visso också är en väldigt viktig faktor). Inga sura miner från ditt eller mitt håll så det är lugnt, skall tänka mer på detta i framtiden!:)

MnO

Aktiv medlem
Utveckling av skidstavar
Vet några som inte använder remmar på alpina men har väldigt dyra remmar till längd.
Jag känner mig extremt träffad :)

Jag är riktigt noga med kontrollremmar till längd och jag testade en hel dröse varianter innan jag hittade rätt. Och dessutom är jag ännu mer petnoga med att ställa in längden på remmen exakt rätt för perfekt släpp och returkontroll. I alpint däremot skiter jag fullständigt i hur remmen är utformad. Jag använder den bara när jag turar i princip och aldrig i åkning (har sin grund i en incident i skogsåkning när jag var ung där jag höll på att dra av armen när staven fastnade och remmen inte gav med sig). Jag föredrar i alpint s.k. Utility Grip, AddTab eller liknande där staven hänger kvar i handen även utan rem. Dock ska jag tillägga att jag inte tar bort remmen, för den är bra att ha ibland om man ska klättra, tura, eller staka långa sträckor över flacka partier och liknande.

När det gäller undersökningen är det därmed i princip omöjligt för mig att svara på den eftersom jag inte kan välja om det ska avse alpint eller längd. Svaren blir helt i var sin ytterände beroende på om jag tänker alpint eller längd helt enkelt. Jag saknar också kommentarsfält där ni kan få in intressanta synpunkter som inte ryms i valet mellan Ja/Nej/Kanske. Tex att magnetvarianter kan vara intressant om de sitter fast tillräckligt bra (som längdåkare) och inte tillför mer än ett fåtal gram i vikt om ens det. För alpint är vikten inte alls av samma betydelse och magnetfästet kan istället vara tänkbart som säkerhetsfunktion, särskilt med tanke på min ovan nämnda incident. Den typen av idéer hade man kunnat fylla på med i kommentarsfält under respektive fråga.

Kul projekt dock och lycka till med utvecklandet!

Utveckling av skidstavar
Jag känner mig extremt träffad :)

Jag är riktigt noga med kontrollremmar till längd och jag testade en hel dröse varianter innan jag hittade rätt. Och dessutom är jag ännu mer petnoga med att ställa in längden på remmen exakt rätt för perfekt släpp och returkontroll. I alpint däremot skiter jag fullständigt i hur remmen är utformad. Jag använder den bara när jag turar i princip och aldrig i åkning (har sin grund i en incident i skogsåkning när jag var ung där jag höll på att dra av armen när staven fastnade och remmen inte gav med sig). Jag föredrar i alpint s.k. Utility Grip, AddTab eller liknande där staven hänger kvar i handen även utan rem. Dock ska jag tillägga att jag inte tar bort remmen, för den är bra att ha ibland om man ska klättra, tura, eller staka långa sträckor över flacka partier och liknande.

När det gäller undersökningen är det därmed i princip omöjligt för mig att svara på den eftersom jag inte kan välja om det ska avse alpint eller längd. Svaren blir helt i var sin ytterände beroende på om jag tänker alpint eller längd helt enkelt. Jag saknar också kommentarsfält där ni kan få in intressanta synpunkter som inte ryms i valet mellan Ja/Nej/Kanske. Tex att magnetvarianter kan vara intressant om de sitter fast tillräckligt bra (som längdåkare) och inte tillför mer än ett fåtal gram i vikt om ens det. För alpint är vikten inte alls av samma betydelse och magnetfästet kan istället vara tänkbart som säkerhetsfunktion, särskilt med tanke på min ovan nämnda incident. Den typen av idéer hade man kunnat fylla på med i kommentarsfält under respektive fråga.

Kul projekt dock och lycka till med utvecklandet!
Tack så mycket för din synpunkt. Något vi skall tänka på i framtiden. I detta fall kan du svara utifrån dina åsikter kring längdåkning då det lät på dig som att det är så remmen spelar som störst roll. Återigen tack så mycket för din synpunkt, vill alltid utvecklas och väldigt snällt att du tog dig tiden och skrev detta.

Ha en fortsatt bra kväll.

MnO

Aktiv medlem
Utveckling av skidstavar
Tack så mycket för din synpunkt. Något vi skall tänka på i framtiden. I detta fall kan du svara utifrån dina åsikter kring längdåkning då det lät på dig som att det är så remmen spelar som störst roll. Återigen tack så mycket för din synpunkt, vill alltid utvecklas och väldigt snällt att du tog dig tiden och skrev detta.

Ha en fortsatt bra kväll.
Längdåkare MnO har nu skickat in sina svar :)

Tuuri

Medlem
Utveckling av skidstavar
Ett tips från mig som har varit elitskidskytt o längdåkare är att ni måste se till att själva konstruktionen är väldigt slitstark åt alla håll då jag flertalet gånger tryckte sönder en modell som oneway körde med. Tror den hette magsafe!

fredw

Aktiv medlem
Utveckling av skidstavar
Fint engagemang, ska inte kapa tråden men hittade nedanstående bild... För egen del tror jag att den mest värdefulla delen att utveckla för alpinstavar är utlösningsfunktionen för handremmen, men där finns ju redan en del gjort.
Kanske finns plats för batteri till handskvärmare?

Invention_1_-_Illuminated_Ski_Poles.jpg

Utveckling av skidstavar
Fint engagemang, ska inte kapa tråden men hittade nedanstående bild... För egen del tror jag att den mest värdefulla delen att utveckla för alpinstavar är utlösningsfunktionen för handremmen, men där finns ju redan en del gjort.
Kanske finns plats för batteri till handskvärmare?

Invention_1_-_Illuminated_Ski_Poles.jpg
Det var en häftig bild. Ja det låter intressant

AdamSjogren

Ny medlem
Utveckling av skidstavar
Alltid kul med innovation och nytänkande, men glöm inte bort att kostnaderna för nyutveckling av produkter kan bli höga för att inte tala om tidsåtgången om det ska göras ordentligt. UF-företagande begränsar möjligheten till externt kapital starkt, ca 15 kkr om jag minns rätt, och lämpar sig istället bättre för återförsäljning eller försäljning av tjänster.

Om jag förstod rätt är det främst längdåkning som är intresset? Kanske underhåll av stavar kan vara något? Sälja tjänsten för byte av trugor och spetsar(?).
Beställ hem lite reservdelar, åk ut i samhället och hämta stavar, genomför service, fakturera/ta betalt, bokför, skriv någon rapport och gå vidare i livet.
Slösa inte mer tid på att plocka fram någon produkt, då ni i slutändan ändå kommer inse att enhetspriset kommer vara alldeles för högt eller stor kvantitet behövs köpas.

Finns intresset för produktutveckling läser ni lämplig eftergymnasial utbildning eller i eget bolag på fritiden.

Bra UF är de som inneburit liten tidsåtgång och minimal huvudvärk i mitt tycke, men motbevisas mer än gärna. Kör hårt!

Utveckling av skidstavar
Tack så mycket för att du tog dig tiden att svara. Rolig idé du har där, absolut något jag skall tänka på i framtiden. Däremot tyckte jag just produktutveckling hade varit intressant och körde därför på det. Det få bära eller brista helt enkelt!

Utveckling av skidstavar
Hej allihop! Efter att min enkät legat ute i drygt en vecka så tänkte jag nu presentera resultatet. Tackar så oerhört mycket för all engagemang och att ni har tagit er tiden att hjälpa mig i hur man skall tänka i framtiden etc! Uppskattas enormt!

Totalt fick vi in 175 svar och här kommer resultatet på respektive fråga:

Diagram över formulärsvar. Namn på fråga: Har du åkt/åker du längdskidor, rullskidor eller alpint ?. Antal svar: 175 svar.
Diagram över formulärsvar. Namn på fråga: Vilket kön identifierar du dig som?. Antal svar: 175 svar.

Diagram över formulärsvar. Namn på fråga: Hur gammal är du?. Antal svar: 175 svar.
Diagram över formulärsvar. Namn på fråga: Upplever du problem med handledsremmen när du använder skidstavar? Såsom att den är krånglig att ta på och av?. Antal svar: 175 svar.

Diagram över formulärsvar. Namn på fråga: Ser du ett behov av att förenkla användningen av handledsremmen?. Antal svar: 175 svar.
Diagram över formulärsvar. Namn på fråga: Skulle en produkt med magneter vara intressant?. Antal svar: 175 svar.

Diagram över formulärsvar. Namn på fråga: Anser du hållbarhet som en viktig faktor till en sådan produkt?. Antal svar: 175 svar.
Diagram över formulärsvar. Namn på fråga: Vilken färg intresserar dig mest när det kommer till skidutrustning?. Antal svar: 163 svar.

Ha en fortsatt bra dag!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp