Vad är det som lockar med St Anton egentligen?

Figgchen

Ny medlem
En väldigt stor del av säsongarna ska ju dit känns det som, men vad är det egentligen som lockar? Jag spanade in en pistkarta nyss och jag kan ju inte påstå att jag tyckte att det var speciellt stort, snarare tvärtom.

http://freeride.nu/img/resort/skimap/large/164.jpg

Med mina mått mätt det är det iaf pyttelitet :P Eller har det helt enkelt bara med flockinstinkten att göra? "Dit alla andra ska, dit ska också".

Stockholmare mår inte bra om dom inte får umgås med andra stockholmare..
St Anton blir lite som Lill-Östermalm =)

Mvh, Marcus

haha =)

Är det lika snobbigt som det är på Östermalm också (jag har hört att en del killar på Östermalm t o m går runt i bakåtslick)

Förresten... är det verkligen så litet som det visas på den bilden?

St Antons skidområde är gigantiskt för att vara Österrike. Förresten vad spelar liftområdets storlek för roll för åkningen?

Alla vet vad st. anton är, det är bra party och det är många som ska dit.

En del folk prioriterar party och människor före skidupplevelsen.

Sen kanske anton är bra om man är beredd att gå en liten timme, någon som vet?

Variationen är det inget fel på, det mesta finns. Dock krävs det ofta att man tar en buss för att byta
delområde. Kan ibland vara värt det för att t.ex. ta sig till Rendl där det är nästan
folktomt och man har åkningen för sig själv (ibland manchester på eftermiddagen).
Dessutom är det en nordsida så offpist med kallsnö brukar inte vara så svårt att hitta.

Ja, men därför e ju St:anton perfekt på sporten. Alla party människor är ju inte precis uppe tidigt å tar lössnön!

De e större än vad som syns på länken... plus att åkningen i lech är riktigt bra..

Känns som att det blir anton för mig, låter ju rätt bra att hälften av byn ligger och sover av sig bakfyllan var och varannan dag så att man inte behöver trängas i offpisten ;)

Någon som har en sängplats ledig? Eller åtminstone vet var jag kan fixa det¿?

Det som lockar i St.Anton är sjukt grym off-pist och bra fest. Back-countryn i St.Anton är sjuk, sick, dope, grym, kalla det vad du vill.

Din pistkart visar ju inte ens hälften av området. St.Anton är ju en av flera byar i Arlbergsystemet. Alla på samma liftkort. Byarna ligger på olika sidor om samma berg. Så det finns sjukt mycket lättillgänglig off-pist emellan. När man säger St.Anton så menar man givetvis hela skiten.

Den här länken visar lite bätter hur det ser ut. Båda kartorna..
http://intermaps.feratel.com/skimaps/arlberg_ost/
http://intermaps.feratel.com/skimaps/arlberg/
Hämtade från www.stantonamarlberg.com

Pyttelitet? Vad är det du jämnför med? Finns många schyssta åk bara på den lilla kartan du hittat. Schöngraben, Mattun, Schindler, Backside, Zwischen, Main-platten, -wasser, rendl northface, rendl-backside blablabla.

Förutom St.Anton och Rendl(200m gång eller buss) som du ser så ingår: Stuben(pist hela vägen), Zürs och lech(når man via gratisbuss eller off-pist). Dessa ingår absolut i det man menar när man säger St.Anton. Hört rykten om att området kommer utökas med Watts-systemet den här vintern. Vet dock ej om detta är sant. Vill du slippa andra människor kan du också prova Sonnenkopf(buss).

Minus för St.Anton är parkåkningen. Den är verkligen inte imponerande.

Det verkar som du missat nåt. I ski arlberg ingår även orter som stuben, lech, zurs och sonnenkopf. Att kalla arlberg för litet vore en vits. Gillar man toppturer finns det enorma möjligheter. Med en liten gång kan du även ånjuta hela paznaundalens skidorter(ischgl, kappl, Galtur, see mm) Åkningen är varierande, men kanske inte lika extremt som tex chamonix, men det finns extrem åkning också. Skogsåkningen i Arlberg håller en klass för sig. Att st.anton skulle vara ett lill-östermalm förstår jag inte, isf har alla östermalmare börjat prata skånska! Att mäta en skidorts kapacitet efter pistkartan borde vara förbjudet för då skulle väl La Grave vara sämst, eller?! Tyck va fan ni vill, jag har iallafallhittat mitt paradis och jag är varken östermalmare eller alkoholiserat flockdjur.

Grymt fler sköna skåningar än jobbiga 08:or
och om man har lite ork i benen och pallar att knalle en liten bit så finner man puder flerar dagar i sträck.

Hoho... här har vi en kille som jämför med sälen och de tre dalaran eller? St anton får mkt snö är brant och det finns flera sytem att leka med. en klar favorit!!

Nojlas: Du har inte varit i Anton va? I hur många av dom andra orterna du rablar upp har du varit i? Frågan var väl vad det var som lockade med st.Anton? Borde inte han få ett svar från såna som vet istället för från såna som tror sig veta eller har hört från nån kompis?

Flockinstinkt eller ej, det går ju inte att förneka att det är mycket svenskar i St Anton. Jag skulle nog hävda att det är mer på grund av att det är ett förbannat trevligt ställe, och svenskar har god smak. Åkningen är världsklass (det behöver vi inte diskutera, lyssna på Richi), alla är där, party om man orkar hela tiden och byn är mysig och språket är sexigt (å det är ju det som är haken i La Grave :-).
Det är väl skitsamma om det är mycket svenskar på ett ställe eller ej, förutom kanske att sport-svenskarna ofta är trimmade nog att vara uppe hela natten och ändå stå fräscha och hurtiga för första spåret (glöm det där med att alla ligger bakfulla halva dagarna). Ett kul exempel på motsatsen är Ischgl, där främst medeltålders tyskar åker för att dricka sjuka mängder öl. Där är det verkligen inge action på morgonen.
De här med östermalm är rungande bullshit, i alla fall beträffande sässongarna. Klart att nyår och vecka 8 ar lite mörka, men då behöver man ju inte ge sig ut.
Jag önskar jag kunde vara i St Anton varje sässong.

man ska se d stora i det lilla.. åre ska ju va så grymt, och d är det ju inte... åk till storlilen. litet men roliga rails..

Tillbaka
Topp