johngustafsson sa:
I brist på snö och jobb här i Engelberg så får man ägna sig åt prylfix. Så nu på morgonkvisten (nåja) har jag monterat Beast-inserts på mina nya Tecninca zero g guide pro. Är det någon som har erfarenhet av att värma Zero-g inneskor så tas tips tacksamt emot!
Jag har ingen erfarenhet av just Zero-g:s innerskor, men så här har jag gjort med fulltilts (intuition) och dynafits goretex-liner:
Börja med att ha pjäxorna på typ en halvtimme så du får en känsla för om det är extra trångt på någon speciell punkt. Eventuellt vill du att de ska torka innan du lägger i ugnen, för det kan lukta en del annars, vilket kanske inte är så fräscht om du använder matugnen ;-)
1. Ta ut gallret och sätt ugnen på typ 120 grader. Helst varmluftsugn, men jag har lyckats bra med vanlig värmeugn.
2. Lägg tåhätta på tårna. Har du riktiga i plast/gummi är det bäst. Annars flera lager av strumpor som du klippt av tådelen av. Du kan också lägga lite tyg eller nån plastbit mellan tårna för att trycka isär dem. Eller bygga en tåhätta av en slaktad plastflaska kanske. Nu sist hade jag en sån plastförpackning för filmrullar över stortån för att få extra mycket plats i linern runt stortån. Tejpa på lite extra material på ställen av foten där du vill ha extra plats. Jag tejpar på lite sönderklippt strumpa på utsidan av knölen bakom stortån t.ex.
3. Lägg din formgjutna sula under foten och tejpa eventuellt fast den på foten, och dra en skidstrumpa över foten så allt hålls på plats.
4. Nu är ugnen varm, lägg in det svala ugnsgallret och ställ en eller båda liners på det. Lägg grytlappar eller något som skydd längs ugnens sidor om liners behöver något att luta sig mot.
5. Stäng av ugnen och vänta 8-9 min. Ta fram en öl och en planka.
6. Trä på linern på foten och tryck ner den i pjäxan. Skohorn brukar göra det mycket enklare. En del trär en plastpåse runt linern och smörjer med teflonspray, men det har jag aldrig behövt.
7. VIKTIGT. Håll i bakre delen av linern och pressa ner hälen. Rör foten lite fram och tillbaka, upp och ner och åt sidorna och dra i bakdelen av linern samtidigt så den får chans att skrynkla ut sig. Det är just detta som är det krångligaste när man ugnsvärmer, att undvika att liners skrynklar sig. Knäpp övre spännet. Flexa i åkarposition så att hälen trycks bakåt. Knäpp mittenspänne och sist främre spännet. Knäpp mellanhårt, eller hårt om det är på ett ställe du vill ha extra plats (jag knäpper ett snäpp hårdare på spännet längst fram för att få mer utrymme i tårna).
8. Gör likadant (6-7) med andra foten, eller om du bara gör en åt gången, ta på den andra pjäxan ändå så du får rätt ställning.
9. Gå runt första 10 sekunderna på hälarna och ställ dig därefter med tårna på plankan och hälarna på golvet så du får lite lutning, och stå sen där 10-15min (ungefär tiden det tar att dricka ölen). Sen kan du avsluta med att gå runt vanligt ca 10 minuter med pjäxorna på fötterna.
10. Klart! Eller om du bara bakade en liner åt gången, gör den andra (eventuellt vill du låta den torka först om du svettat ner den).
Blev rätt långt, enjoy!