Bukdan sa:
Skistar är ute efter dina pengar i första hand dom tänker med på aktieägarna än åkarna.
Jag svarar som familjefar i första hand. För en familj för du mer för pengarna i Alperna om du skall åka en vecka vad gäller liftkort och system är ju dessutom enorma.
Man har ingen familjerabatt eller bra ungdomspriser jämfört med tex. Österike.
Liftkort som ej kan pantas kostar 45 spänn om man glömt sina gamla (kan alltid göras i Alperna)
Åre tycker jag håller bra kvalitet generellt på både liftar och backar men pga. giriga aktieägare och en styrelse som inte kan sätta långsiktiga mål utan hellre tar en hundring idag istället för 500 om tre år så tappar de just nu mycket av fingertoppskänslan. Några färska exempel. Personalindragningar på VM6an och 8an, de finns nu inga resurser för att hålla transportbanden snöfria eller sopa av stolarna under snöfall. gästerna får sitta i snön och onödiga driftstopp blir flera.
Jag håller med dig om att det har blivit fruktansvärt dyrt att nyttja skidsystemet, utförsåkning är inget semesteralternativ för den genomstilige familjen. iaf. inte inom Skistar. (Vilket kanske är lika bra då ryssarna dånar fram i barnbackarna utan varken talang eller självbevarelsedrift.) Skistar Åre har inte heller detta som mål utan blickar hellre mot Ryssland, Baltikum och Nederländerna för nya gäster. Märkligt egentligen, om den lokala marknaden sviker, vilket kan hända på sikt, så tappar de en väldigt stor marknad.
Bukdan sa:
På påsken i Åre är det enorma köer i både hög och lågzon så man säljer mer liftkort än systemet kan erbjuda.
Sedan tycker jag om liftsytemet att höghöjdslftarna på skutan är kass:
1000 metersliften är 2 sits orginal från 70 talet + långa köer -> Bygg en modern sexstolslift
Tväråvalvet, fina backer med långa långa köer till uråldriga släpliftar. -> nya sittliftar behövs.
Nä Skistar är dåliga och dyra, man får ej valuta för pengarna.
Att byta ut 1000m mot en 6stols-expresslift kommer aldrig att hända, varför? Därför att det inte är lönsamt. Det är ett så kärvt klimat på skutan med mycket nedisning och dåligt väder, därför så står liftarna ofta där och därigenom är de inte lönsamt att investera där. Det blir som att köpa en Ferrari Enzo när man bor i Malå, dumt och fullständigt meningslöst. Bättre då att ha en Volvo 145a som inte är särskilt snabb eller komfortabel men hyfsat driftsäker och någorlunda billig i drift.
Skistar är som alla andra i byn, så länge det går att kränga på överprissatta varor och tjänster så kör man på. Åre har lite stammisar i jämförelse med andra skidorter, vad kan orsaken vara? :/ Skistar har nog mer koll på vad de håller på med jämfört med de flesta andra svenska anläggningar. Strömma som bla. driver Riksgränsen har ju inte många rätt. Liftkortspriser i Årenivå och liftar från kritaperioden. pistmaskinerna är väl från andra värlskriget..
Jag måste ändå avsluta med något positivt, Åre har en väldigt vacker natur, bra skidåkning och en trevlig atmosfär bland både boende och gäster. Man behöver inte vända sig så långt efter andra fina anläggningar som tex. Bydalen, Huså, Storlien och Trillevallen.