Vad tycker folk egentligen om Skistar Åre AB ?

jet sa:
Sveda_och_verk sa:
Ofattbart hur pass många som vill åka til Sälen. skitställe
Kanske för att de flesta skidåkarna fortfarande är vanliga Svensson med barn som åker och föredrar enkelheten i Sälen och det kortare avståndet till de större svenska städerna? Här finns dessutom majoriteten av de bättre parkerna i Sverige.
Förändrar ingenting, har dom ens testat andra berg? Typ vemdalen eller funäs.
Björnriket har blivigt mysigt =)

Varför klaga pa liftkortspriser? sa länge folk betalar sa kostar det, marknadsekonomi, jäkligt enkelt, När jag bodde kvar i sverige var jag inte mycket i Are av den anledningen att jag tycker det finns bättre skidakning för pengarna pa andra ställen,, men vill man festa sa är ju Are kanon, det finns ett antal orter i tex Franska Pyreneerna i Ares storlek i antal liftar, nedfarter och fallhöjd där ett liftkort kostar ca 27-34 euro för att dagskort för vuxen, naturligtvis billigare per dag om man köper ett veckokort, boende är ocksa billigare, för en familj fran södra sverige borde en semester i Pyreneerna bli mkt billigare än att aka till Are om man inte aker i början av januari, sa istället för att klaga, testa nagot annat, eller känns det coolare att uppdatera status pa fb om att man är pa afterski pa Hyddan

Onlytelemark sa:
eller känns det coolare att uppdatera status pa fb om att man är pa afterski pa Hyddan
Det är väl ändå coolare att uppdatera på Facebook om att man är på afterski i nån obskyr ort i Pyrenéerna?

jespersundstrom sa:
AdamClaeson sa:
Som besökare gillar jag att dom har som policy att ALLTID att välpreppade pister. Detta tycker jag faktiskt dom håller rätt så bra.

Att dem sedan näst intill har Monopol och sätter skyhöga priser ogillar jag fett! Var i Trysil över jul. 990 NOK för tre dagars liftkort. INTE ok!!!
Att de alltid har välpreparerade pister håller jag absolut inte med om då de för det första sprutar blöt konstsnö som blir is och ska hålla till sommaren så att de kan krama ut pengar genom en längre och generellt sämre säsong. Att de dessutom är så lata när det gäller pistandet att det ligger iskokockor och finns hål är under all kritik. Sedan river de heller aldrig upp den is som finns utan täcker bara över den, återigen för att backen ska hålla längre i vår. (jag talar om Åre)

Håller med de talare som tycker att skistar är för vintinriktade för åkarnas bästa, men det är kanske inte så konstigt. Ett företags främsta mål brukar ju vara att gå med rejäl vinst. Synd bara att detta ska gå ut över alla skidentusiaster.
Jag talar om Trysil! Där håller preppen i backarna högre standard efter Skistar tog över. Sedan finns det mycket annat som är dåligt med Skistar. Skistars policy är att alltid ha nypreppade pister i bästa möjliga kvalitt. Detta håller dom faktiskt rätt så bra i Trysil! Hemsedal också för den delen.

jjosefsson sa:
Håller med Nojlas.
Finns mängder med orter i Europa som inte ligger längre bort än Åre i tid räknat.
Gillar ni inte Skistar och Åre åk dit istället.
Är det så jävla konstigt att folk som satsat sina sparpengar på aktier i Skistar vill ha avkastning på dem.
Öööh, det beror väl HELT på vart man bor i vårt avlånga land...

Ett litet tillägg. Jag har blandade känslor kring Skistar. Men den som säger att dom inte sköter sina pister och inte är duktiga på att preppa borde åka till Trysil.

Som vi alla vet har Kung Bore legat på latsidan så här långt vilket gör att det fattas snö i systemen... Hur som helst. Två veckor innan jul (på tisdagen) var det 3 backar öppna i Trysil. På tre dagar kom det ca 50 cm snö. Pistteamet går ut och tokkör. På tre dagar har dom gått från 3 öppna pister till ca 40! Det är RIKTIGT bra jobbat! Den som säger något annat är helt insnöad!

Ni som klagar på att Åre är dyrt och att Skistar är djävulens svåger borde åka över till Fernie för lite perspektiv. 77Cad går ett dagskort på i år och då får ni åka i ett liftsystem som både till yta och antal liftar är odugligt jämfört med Åre. Liftarna är dessutom dåligt placerade och skapar flaskhalsar utan dess like. Att RCR som driver stället får Skistar att se ut som Jultomten gör även det sitt till =)

Nej. Självklart får man kritisera, men istället för att "gnälla" här så tycker jag att den som anser något är fel i Skistars anläggningar ska skriva ner ett konstruktivt förslag på hur detta kan lösas och sedan maila det till lämplig instans. För om ni inte uppmärksammar Skistar på saker som är fel så kan ni inte räkna med att de rättas till heller. Som nämnts här i tråden så har man en drös anläggningar att sköta om och då säsongsanställda sällan är speciellt ivriga på att uppmärksamma och lösa strukturella problem så är det upp till oss gäster.

liedholm sa:
...Som nämnts här i tråden så har man en drös anläggningar att sköta om och då säsongsanställda sällan är speciellt ivriga på att uppmärksamma och lösa strukturella problem så är det upp till oss gäster.
Lugn nu, det är faktiskt de säsongsanställda som är ivriga och uppmärksamma.

Ibland undrar jag om gästerna kommer till Åre för att åka lift och inte skidor, det är ett sjuhelsikes gnäll så fort ni inte får sitta ner.
Rent åkmässigt så vore det bättre att bygga nya Fjällgårdsliften (från Fjällgården och upp ovanför Tottliften) men att det nu läggs fokus på nya sadelliften beror på att det ska byggas en massa boende runt Hermelinen både av Skistar själva och framtida sportstugeägare, man börjar ju undra vart alla ska åka skidor. Det går alltid att bygga bort köer med moderna liftar (som blir väderkänsliga) men hur ska alla få plats i backarna. Ska hela skutan kalavverkas?
Man får i efterhand säga att markägarna i Ullådalen har gjort ett bra jobb när de sagt nej till Skistar om liften mellan Tege och Ullådalen. Det handlar inte alls om någon skidåkning utan att göra mer mark tillgänglig för exploatering. Idag erbjuder ullåstugan en väldigt fin utsikt men inget varar för evigt.

Bulletblues sa:
AdamClaeson sa:
Som besökare gillar jag att dom har som policy att ALLTID att välpreppade pister. Detta tycker jag faktiskt dom håller rätt så bra.!
Det är ett jäkla slit att hålla det bra preparerat, så jag håller med om att dom lyckas med det rätt bra. Det finns mycket folk som sliter väldigt hårt för att göra ett bra jobb.

Mountain_Man sa:
Ähum ... finns väl inget företag som heter \\\"Skistar Åre AB\\\", eller?
Det är en del av Skistar, men det heter Skistar Åre AB

jespersundstrom sa:
Att de alltid har välpreparerade pister håller jag absolut inte med om då de för det första sprutar blöt konstsnö som blir is och ska hålla till sommaren så att de kan krama ut pengar genom en längre och generellt sämre säsong. Att de dessutom är så lata när det gäller pistandet att det ligger iskokockor och finns hål är under all kritik. Sedan river de heller aldrig upp den is som finns utan täcker bara över den, återigen för att backen ska hålla längre i vår. (jag talar om Åre)
Inte för att vara bitter, men du har väldigt dålig koll på vad som krävs och hur snö funkar.
Vad tror du det hade funnits av Åre om det inte hade funnits det stora snökanonssystemet ? Ett år som detta hade det knappt funnits en enda backe som varit öppen nu. Det fattas väldigt mycket snö på ett antal ställen fortfarande. Ett snödjup som är riktigt lågt. Utan kanoner hade det sätt riktigt dåligt ut. Att det blir \\\"is\\\" är litegrann meningen i början eftersom man måste skaffa sig en grund. Men så fort grunden är lagd så blir det relativt torr snö som sprutas.
Att du vet så mycket som du tror dig göra. När det är vindpinat och en pistmaskin kör över det med fräsen på fullt fräsdjup, vad tror du händer ?
Och att pistmaskinsförare skulle vara lata säger mig att du även här måste sitta på nån insiderinformation. Inte för att jag tror du gör det eftersom du har så väldigt fel.
Spruta ut åsikter som det vore fakta. Det är ganska korkat gjort.
Det du kanske inte märkte var att jag syftade på att den blöta konstsnön är till för att bygga en bas som ska hålla länge. Jag håller verkligen med om att det behövs kanoner för att kunna hålla pisterna öppna en säsong som denna men att det inte skulle gå att ha ett fungerande system med pister som är behagliga att åka i (alltså inte pister med blåis) hela säsongen samtidigt är ju befängt att tro. Om de som pistar backarna skulle se till att inte lämna rena isfläckar utan bara ett generellt hårt underlag i de pister som är öppna skulle det bli oerhört mycket trevligare för alla. Att de skulle vara lata kan jag hålla med om att det är att ta i då det förmodligen inte är de själva som avgör huruvida pisten skall hållas men att lämna stora ytor mellan de områden som de kört (där det då lämnas kockor) tycker inte jag att man bör göra.

Det kan inte vara så att åre skiljer sig så oerhört mycket från resten av sveriges och europas skidsystem att man inte kan hålla en pist isfri och säkert pistad för att hålla systemet fungerande. Jag undrar hur andra orter som har samma förhållanden men mindre resurser lyckas så mycket bättre, borde inte skistar som den jätte de är kunna stå för kostnaden att hålla backarna i gott skick?

För att summera det hela tror jag inget illa om några av pistörerna utan det är snarare deras styrning från koncernen som är problemet. Sen är jag dock glad för allt gott skistar har gjort för åre i stort!

Och tillsist, var det inte åsikter om "skistar åre" som hela tråden handlade om? Det var i alla fall hur jag uppfattade det, och det är väl precis vad jag och alla andra har utryckt?

Senast ändrad:
AdamClaeson sa:
jespersundstrom sa:
AdamClaeson sa:
Som besökare gillar jag att dom har som policy att ALLTID att välpreppade pister. Detta tycker jag faktiskt dom håller rätt så bra.

Att dem sedan näst intill har Monopol och sätter skyhöga priser ogillar jag fett! Var i Trysil över jul. 990 NOK för tre dagars liftkort. INTE ok!!!

Håller med de talare som tycker att skistar är för vintinriktade för åkarnas bästa, men det är kanske inte så konstigt. Ett företags främsta mål brukar ju vara att gå med rejäl vinst. Synd bara att detta ska gå ut över alla skidentusiaster.
Jag talar om Trysil! Där håller preppen i backarna högre standard efter Skistar tog över. Sedan finns det mycket annat som är dåligt med Skistar. Skistars policy är att alltid ha nypreppade pister i bästa möjliga kvalitt. Detta håller dom faktiskt rätt så bra i Trysil! Hemsedal också för den delen.
Det är mycket möjligt har inte varit på några av dessa orter, men som sagt jag talar enbart om åre :)

Med 3500 nya bäddar under byggnation nu i Björnen så måste det till nya åkytor. Det finns ett alldeles utmärkt fjäll på andra sidan Åresjön, Renfjället. Förläng den planerade sittliften från E14 vid reningsverket så att den även går över till Renfjället. Bygg sedan ut Renfjället med X antal liftar.

Skistar är även för dåliga på att hålla de pister som redan finns tillgängliga för gästerna. Slalombacken bredvid WC liften är i princip alltid stängd och likaså störtloppet. Borde inte vara svårare att hålla dessa öppna än övriga lågzon. Visserligen kan man väl ibland åka där ändå men isklumpar och annat elände från halvfärdig konstsnöläggning överraskar ofta i slalombacken.

Vidare så undrar man om det är nödvändigt att stänga av pister för alpinträning exakt samtidigt som sportlov eller påsk då det är smällfullt i backarna.

@Bulletblues
Spännande det där med Skistar Åre AB ... är vad jag kan se inte registrerat i Sverige och Skistar AB nämner inget om det. Iofs. petitesser, men vad är det egentligen du är ute efter? Lite trolleri?

I en någorlunda fri marknadsekonomi som vi har i Sverige så känns det som att ett företag får göra som de vill. Tillhandahåller de en dålig produkt lär folk sluta att åka dit. Något som däremot irriterade mig nåt fruktansvärt med Skistar var senast jag åkte till Åre och efterfrågade pris på slutstädning inklusive RUT-avdrag och Skistar först hälsade att det inte ingick. Efter att jag vidarebefordrat en lång förklaring med källhänvisningar från Skatteverket om att det gick alldeles utmärkt fick jag till svar "Skistar har valt att inte vara med i det systemet". Detta hade tidigare inte varit några problem, då hade jag bara själv kunnat ansöka om skattereduktionen i efterföljande deklaration men tyvärr var detta efter årsskiftet då entreprenören själv var tvungen att göra ansökan. Vad Skistar sa var helt enkelt att de var fullständigt ointresserade av att spara pengar åt sina gäster, eftersom det krävde en ytterst liten arbetsinsats. För mig vittnar det om ett lite väl stort ointresse kring nyskapande och kundvård. Nu är det möjligt att detta ändrats sen jag råkade ut för det men lite bitter kan jag vara ändå.

Pillard sa:
I en någorlunda fri marknadsekonomi som vi har i Sverige så känns det som att ett företag får göra som de vill. Tillhandahåller de en dålig produkt lär folk sluta att åka dit. Något som däremot irriterade mig nåt fruktansvärt med Skistar var senast jag åkte till Åre och efterfrågade pris på slutstädning inklusive RUT-avdrag och Skistar först hälsade att det inte ingick. Efter att jag vidarebefordrat en lång förklaring med källhänvisningar från Skatteverket om att det gick alldeles utmärkt fick jag till svar "Skistar har valt att inte vara med i det systemet". Detta hade tidigare inte varit några problem, då hade jag bara själv kunnat ansöka om skattereduktionen i efterföljande deklaration men tyvärr var detta efter årsskiftet då entreprenören själv var tvungen att göra ansökan. Vad Skistar sa var helt enkelt att de var fullständigt ointresserade av att spara pengar åt sina gäster, eftersom det krävde en ytterst liten arbetsinsats. För mig vittnar det om ett lite väl stort ointresse kring nyskapande och kundvård. Nu är det möjligt att detta ändrats sen jag råkade ut för det men lite bitter kan jag vara ändå.
Hur fasen skulle man kunna göra avdrag för hushållsnära tjänst om man inte bor i bostaden tjänsten utförs i?
http://www.skatteverket.se/foretago.../husarbete.4.2ef18e6a125660db8b080002674.html
Eller menar du att om man hyr en lägenhet en vecka så räknas det som fritidsbostad?

Senast ändrad:
Japp, när det gäller ROT måste du själv vara ägare till fastigheten och arbetet måste utföras i anslutning till fastigheten. RUT ställer inga krav på att du måste vara ägare. En vanlig hyresgäst har ju också möjligheter till RUT-avdrag.

"STÄDNING
Städning av bostad som sökanden själv använder ger rätt till skattereduktion. Skattereduktion medges även för städning av bostad som hyrts för kortare eller längre tid t.ex. slutstädning av hyrd fritidsbostad."

infon återfinns här http://www.skatteverket.se/privat/s...sarbeterut.4.2ef18e6a125660db8b080001424.html

Pillard sa:
Japp, när det gäller ROT måste du själv vara ägare till fastigheten och arbetet måste utföras i anslutning till fastigheten. RUT ställer inga krav på att du måste vara ägare. En vanlig hyresgäst har ju också möjligheter till RUT-avdrag.

"STÄDNING
Städning av bostad som sökanden själv använder ger rätt till skattereduktion. Skattereduktion medges även för städning av bostad som hyrts för kortare eller längre tid t.ex. slutstädning av hyrd fritidsbostad."

infon återfinns här http://www.skatteverket.se/privat/s...sarbeterut.4.2ef18e6a125660db8b080001424.html
Kanon!

Dustbin_Dan sa:
Pillard sa:

"STÄDNING

Kanon!
Mm, det är kanon, så länge uthyraren använder sig av det...

Vilket tjafs det är om skitsummor hela tiden, hur orkar ni?
Lever ni efter devisen den som har mest när ni dör vinner.

.

Senast redigerad av en moderator:
jespersundstrom sa:
Om de som pistar backarna skulle se till att inte lämna rena isfläckar utan bara ett generellt hårt underlag i de pister som är öppna skulle det bli oerhört mycket trevligare för alla.
Hur har du tänkt att isfläckarna som kan bildas genom att t.ex. en kanon sprutat för mycket vatten eller en slang gått sönder, ska tas bort ?
Det enda sättet är att gå ut och hacka undan det med spett, att det nöts bort, invänta nytt snöfall eller att det tinar bort.
En pistmaskins fräs gör föga mot ren, hård is.

jespersundstrom sa:
Det kan inte vara så att åre skiljer sig så oerhört mycket från resten av sveriges och europas skidsystem
Det är mycket fuktigare i Åre än på väldigt många andra ställen. Otroligt skiftande väderförhållanden som gör saker och ting mycket svårare än på andra ställen. Väldigt mycket folk som snurrar runt i systemet.

jespersundstrom sa:
För att summera det hela tror jag inget illa om några av pistörerna utan det är snarare deras styrning från koncernen som är problemet. Sen är jag dock glad för allt gott skistar har gjort för åre i stort!
Vart kom pistörerna in ? :P
Att styrningen från det övre skiktet är dåligt kan jag hålla med om. På väldigt många sätt. Tyvärr :/

Mountain_Man sa:
@Bulletblues
Spännande det där med Skistar Åre AB ... är vad jag kan se inte registrerat i Sverige och Skistar AB nämner inget om det. Iofs. petitesser, men vad är det egentligen du är ute efter? Lite trolleri?
Har fått papper från dom där det stått så. Kan väl vara nått felskrivet, men som sagt: det är petitesser. Inte direkt nått att ta upp. Men gör en sökning på "Skistar Åre AB". Kommer finnas länkar till SSF och Mats Svensson där det står så. Kan vara nått gammalt som är borta nu, eller som sagt: nånting missuppfattat.

Vad jag är ute efter är folks åsikter. Vart det trollas kan du gärna få peka ut, men du kanske inte förstår dig på vad ett troll är för nått.

@Bulletblues
Nja ... det tycks ju som Skistars egna anställda inte har full koll på bolagen ... du kanske hör till dem? Om du nu verkligen är ute efter folks åsikter, vad har du hitentills kommit fram till?

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Bulletblues
Nja ... det tycks ju som Skistars egna anställda inte har full koll på bolagen ... du kanske hör till dem? Om du nu verkligen är ute efter folks åsikter, vad har du hitentills kommit fram till?
Ja så kan det väl mycket väl vara. Varför du fokuserar på just det har jag ingen aning om. Dela en åsikt om Skistar Åre istället, det är det det handlar om.

Vad skulle jag annars vara ute efter ? Jag behåller dom flesta åsikterna jag har om Skistar för mig själv. Jag skulle kunna göra nått helt annat med denna tråd men jag väljer att inte göra det eftersom jag vill se hur andra människor ser på Skistar. Eftersom jag antar att många användare här är gäster och inte arbetar nära med Skistar är det intressant att se hur allt ser ut utifrån.
Jag har inte kommit fram till nått än. Tråden är för ny för det. Intressant hur mycket folk kommenterar i den dock. Freeride har ett rätt dött forum. Åre-delen iallafall.

snorkel sa:
Med 3500 nya bäddar under byggnation nu i Björnen så måste det till nya åkytor. Det finns ett alldeles utmärkt fjäll på andra sidan Åresjön, Renfjället. Förläng den planerade sittliften från E14 vid reningsverket så att den även går över till Renfjället. Bygg sedan ut Renfjället med X antal liftar.

Skistar är även för dåliga på att hålla de pister som redan finns tillgängliga för gästerna. Slalombacken bredvid WC liften är i princip alltid stängd och likaså störtloppet. Borde inte vara svårare att hålla dessa öppna än övriga lågzon. Visserligen kan man väl ibland åka där ändå men isklumpar och annat elände från halvfärdig konstsnöläggning överraskar ofta i slalombacken.

Vidare så undrar man om det är nödvändigt att stänga av pister för alpinträning exakt samtidigt som sportlov eller påsk då det är smällfullt i backarna.
Ja det är nödvändigt att ha alpin träning då, eftersom att många klubbar från t ex Stockholm använder backen, och de är uppe under loven. Dessutom hålls något som heter Nybergs Ski-camp (eller liknande) där skidåkare från hela Sverige tränar tillsammans. Dessa läger hålls också under perioder då ungdomar har tid att resa upp.

JollyChap sa:
snorkel sa:

Ja det är nödvändigt att ha alpin träning då, eftersom att många klubbar från t ex Stockholm använder backen, och de är uppe under loven. Dessutom hålls något som heter Nybergs Ski-camp (eller liknande) där skidåkare från hela Sverige tränar tillsammans. Dessa läger hålls också under perioder då ungdomar har tid att resa upp.
Man kan däremot fråga sig ifall det är rimligt att den som tillhandahåller en tjänst medvetet stänger ute vissa av sina kunder från att nyttja tjänsterna. För de tar ju rimligen betalt för hyra av de klubbar som tränar. Alltså kan man ju säga att de tar dubbelt betalt för den backen. Först har du som vanlig besökare betalt för att kunna använda anläggningen och sen får klubben betala hyra för att få egenrätt till en del av den. Det här kan jämföras med gym som kör tjejträningar eller bara låter vissa abonnera delar av lokalen under normal öppettid och därmed förvisa vanliga betalande kunder till en begränsad yta.

Banåkarna är oftast i samma backar och tar inte speciellt mycket plats. Nedre störtloppet tillhör arena området och är en tävlingsbacke, den är sällan öppen för allmänheten och där hålls de flesta av träningarna. WC-backen och slalombacken är ofta också stängda för allmän åkning. De backar där klubbarna inskränker på allmänna backar är Tottbacken och Hamre.

Senast ändrad:
IngemarH79 sa:
Banåkarna eller käppnördar som jag brukar kalla dem är oftast i samma backar och tar inte speciellt mycket plats. Nedre störtloppet tillhör arena området och är en tävlingsbacke, den är sällan öppen för allmänheten och där hålls de flesta av träningarna. WC-backen och slalombacken är ofta också stängda för allmän åkning. De backar där klubbarna inskränker på allmänna backar är Tottbacken och Hamre, inte direkt de populäraste backarna så att klaga på detta är mest bara löjligt.

Däremot kan jag klaga på att snöläggarna alltför ofta lägger jävligt blöt snö i öppna nedfarter och ställer mig frågande till varför det ska vara så. Det är inte svårt att lägga torr snö i 10 minus varför lägger man då en pissgul stenhård hög som tar en veckas pistning innan det blir bra?
Byt färg på Fejksnön! :D

IngemarH79 sa:
Däremot kan jag klaga på att snöläggarna alltför ofta lägger jävligt blöt snö i öppna nedfarter och ställer mig frågande till varför det ska vara så. Det är inte svårt att lägga torr snö i 10 minus varför lägger man då en pissgul stenhård hög som tar en veckas pistning innan det blir bra?
Varför det läggs blötare snö är för att det är det enda möjliga under väderförhållandet som då råder, eller när det måste läggas en grund. Är det 10 minus lägger man blötare snö än det som skulle falla från himlen men inte så pass att det ska bli is av det (om det nu inte är nått fel på kanonen). Att det är blötare är för att man vill få ut så mycket snö det bara kan bli, eftersom perioden man jobbar är väldigt kort och begränsad.
Sen vill man att det ska falla ner oxå, inte bara flyga iväg all världens väg. Åre är en rätt blåsig plats :P
Snökanoner används ju så gott som enbart till att lägga en bra grund. Backen kan ju ha öppnat, men det är ändå väldigt tunt.
Det man ska klaga på då är väl ledningen som öppnar en backe som inte är klar. Men öppnar man den inte klagar ju gästerna. Därför öppnar man, och kanonerna fortsätter att gå. Gästerna klagar ju så klart ändå (vilket jag på ett sätt förstår) men det är inte så mycket man kan göra åt det.

Senast ändrad:
IngemarH79 sa:
Banåkarna eller käppnördar som jag brukar kalla dem är oftast i samma backar och tar inte speciellt mycket plats. Nedre störtloppet tillhör arena området och är en tävlingsbacke, den är sällan öppen för allmänheten och där hålls de flesta av träningarna. WC-backen och slalombacken är ofta också stängda för allmän åkning. De backar där klubbarna inskränker på allmänna backar är Tottbacken och Hamre, inte direkt de populäraste backarna så att klaga på detta är mest bara löjligt.
Jag håller med om att träningsåkarna sällan är i vägen. Tycker däremot att det är synd att nedre störtloppet aldrig (sällan?) är öppen för gäster. Mest för att det är en jäkligt bra backe. Varje tur med vm8:an sneglar jag med snett vänster med avund på tajtsåkarna.
Sen vet jag inte vad anledningen till att inte pista slalombacken är heller. Oxå en backe med väldigt bra potential.

Åker 2-3 veckor per år så om jag bara haft otur de senaste 5-10 åren så ber jag om ursäkt för det.

mvh
Andreas

Något som jag har lagt märke till är att träningsåkarna använder sin tid i backen väldigt ineffektivt. Jag har själv inte tävlat inom skidor sen barnsben men sysslat med annan idrott på hög nivå och inte skulle vi stå och drälla som dom oftast gör i backen.

Då skidåkning har betydligt mer begränsade åkmöjligheter än säg, ishockey eller fotboll, tycker jag att man borde använda den lilla tiden i backen så effektivt som möjligt. Detta retar mig då jag anser att dom låser upp en backe som jag egentligen betalar för genom mitt liftkort och sen inte nyttjar den fullt ut.

Även jag sneglar avundsjukt ner till vänster när jag sitter i vm8:an som en tidigare skribent sa.

Tja,
upptäckte Åre for 4 är sen och äker dit 2 till 3 ggr om året, allt där inkl personal är ju helt super. Priserna är väl normala - dvs ganska dyrt. Inga speciella liftkoer. Ska väl tillägga att har bara varit där "arbetsveckor" och aldrig på "lovveckor".
Dessutom tycker jag man får en liten internationell känsla på hemmaplan.
Trysil var allt bra utom norges kultur som jag tycker är lite väl stel, men absolut inga klagomål på skistar.

jjosefsson sa:
Kläppen, stöten, Idre, Lofsdalen,Funäsdalsberget,Ramundberget, Tänndalen, Hemavan, Tärnaby.Björkliden,Riksgränsen, Kåbdalis,Dundret,Romme, Fjätervålen Branäs Bydalen etc

Monopol har de väl knappast
Skistar befinner sig i en Monopol lik situation då de äger Sälen, Åre och Trysil dvs. nordens tre största anläggningar. De anläggningar som du räknar upp är dessvärre mindre fristående aktörer och i samanhanget väldigt små spelare. Skistar från nog inte köpa en anläggning till i norra europa där av är de på jakt i Ryssland och Alperna.

Skön bump.

Men för att besvara de som klagar på blåis i Åre:
Åre lider av nästintill konstant pissväder under hela januari-mars, pissvädret innefattar inihelvettes fuktig luft, plusgrader, regn, snö kombinerat med piskande vind och dimma. Plusgrader och sedan isande vindar bidrar starkt till det som ni upplever blåis.

Varför skall man då åka till Åre? Jo det är ett roligt och utmanande fjäll med mångsidighet och dessutom en unik by.

Just my 2

(åre-)helvete vad glad jag blev nyss då jag fann denna tråd, har missat den totalt.
jag avskyr åre mer än tanken på döden. varför? till att börja med så är döden
något högst naturligt som hör livet till. åre är för mig inget högst naturligt när det
kommer till det som rör skidåkning. det är ett satans pisshåll. jag börjar i denna ända.
hjärtat har talat - yes, härligt är vad det är.

@ Sveda_och_verk
du har rätt i att byn är unik. på sitt riktigt vidriga och okloka sätt. varför? därför att
flera människor (oklara siffror på hur stor andel %..) som vistas/bor där sitter fast i/lever
ut sin egen litenhet, men framförallt verbala förljugenhet. dessvärre är min bild ej hela
sanningen, då livet är som en bred tavla. dessvärre känner jag personligen att jag måste
skjuta från höften och spy galla över åre då jag från djupet av mitt unga hjärta föraktar
platsen å det grövsta. det är icke helt ovanligt att man är ett offer (alltså fanbärare) för
freddy rheins osunda politik.

nu är det färdigskjutet. för den som vill läsa har jag skrivet mycket skit om åre som jag står för,
i mina tidigare foruminlägg. i diskussioner på stan genom åren, med "vanligt hederligt folk"
har det framkommit att många skruvar på sig, ler konstigt eller delar mina uppfattningar rakt
av - då åre kommit på tal. det har t.ex. varit personal inom skistar å uppe på hc i åre, random fjällfolk man stött på runt om i landet, go-jämtar (de finns de oxå!) samt östersundsbor. för att nämna några.
så du som har problem med min s.k. bitterhet - tänk om, tänk klart. det skall jag iaf ut och göra nu
i den fagra vinternatten. å svaret är neej, jag behöver inte och skall ej åka dit mer.
detta är ej ett sorts hat-inlägg, bara min ärliga åsikt. jag ber om ursäkt till er som trivs i/uppskattar åre, jag vill ej på något sätt förstöra er glädje. dock hoppas jag att fler vågar ta strid för förljugenhet inom kommun/turism-näring i den dalgången. men även vuxnas kollektiva ljug vad det gäller globala frågor.

(obs! kan du bortse från allt jag mumlat om ovan, det finns en del go men överskattad skidåkning i de krokarna, ändock)

Senast ändrad:
@limegreen
Jag tycker det du så ofta skriver om Åre är underhållande och det ligger ju en viss sanning i det men inte alltid, de människorna du beskriver är ofta stugägare och dom går att undvika. Du måste ha upplevt något väldigt traumatiskt i/med Åre eftersom att det du skriver är så pass kopplat till dina känslor.

Angående Reinfellys lakejer så hör det inte hit och vi skall inte ha sådana diskussioner på detta forum.

Tillbaka
Topp