Val av Go Pro

• Trådstartare Trådstartare P3h
  • Start datum Start datum

P3h

Medlem
Val av Go Pro
Tja!
Sitter i en Go Pro jungel...
Vad är good enough? Ska dra till Serre för offpist i januari. Dom olika modellerna diffar som sagt en hel del i pris...
Någon som har bra koll på fördelar/nackdelar bland dessa modeller kontra pris...?
Hört att någon modell av dessa som finns kräver mycket minne i förhållande till filmtid samt att det kan funka dåligt med konvertering av visning till tv, kan vara struligt typ...
Tacksam för hjälp!

Val av Go Pro
Jag hade kört på 7an, jag har 6an själv e o nöjd med den men 7 ska tydligen ändå va så mycket bättre :D

Val av Go Pro
Av de nya skulle jag valt Hero 7 Black men helt ärligt är det jävligt prisvärt o köpa en begagnad Hero 5 Black eller Hero 6 Black o de båda ger väldigt fin video ifall du använder de rätt. Det sägs vara bra stabilisation i den nya men för x antal tusen kr mer vettefan om jag skulle tycka det är värt. Inte när du kan filma i 4k tex o sen stabilisera videon i tex Adobe After Effects i datorn i efterbehandlingen och exportera i 1080 tex.

Val av Go Pro
Ja i det avseendet så kan man ju köpa en hero 6 begagnat o ett nytt gimbal handtag för samma pris som en ny hero 7 o få ännu bättre stabilisering :)

Val av Go Pro
Tack för goda råd...
ja, det landar i något mellanting. Kanske en beg. Hero Black 6:a typ.
En liten jungel med färger om siffror som benämningar, men det är nog en vardag i prylvärlden. :- )

Val av Go Pro
Köpte för några veckor sedan en Gopro 7 black, sjukt nöjd med hypersmooth och kvaliten på filmerna men direkt det blev lite minus så dog kameran. Sedan testade jag Gopro 5 black lite bättre batteri tid än 7 an men fortfarande mycket sämre än min Gamla Gopro 3. Tror det är LCD skärmen som inte gillar minus grader. Så skulle jag köpa ny tror jag Gopro 4 black är bäst för vintersport. (den utan skärm)

Val av Go Pro
Köpte en 7:a black på BF för 3700:- till grabben i julklapp, menar ni att det skulle vara sämre batteritid på den än tidigare modeller ?
Kommer garanterat bli en hel del vinterfilmning..... tur att man köpte ett pack med 2 extrabatterier då.

Val av Go Pro
Själv köpte jag en Contour för ett par par sedan. Oöm lättanvänd och fungerar.
Bara sätta fast i fästet på sidan av hjälmen och inte behöva se ut som en teletuby.
Men på sen tiden behövde Gopro ett extra fodral för att stå emot väder och vind. Det behövde inte Contouren och så var batteritiden betydligt bättre.

Val av Go Pro
Kört en dag i -6 grader och snö... blev is på kameran... dog på fm men efter att ha tagit ut batteriet under lunchen så funkade den bra hela eftermiddagen i kallt väder... filmade ~45 minuter i 1080p 30fps med hypersmooth och gps igång... 25% batteri kvar när dagen var slut.
Riktigt nöjd med kvaliten! Och inte det minsta skakig bild!
Men absolut! Extra batteri skadar inte!

Val av Go Pro
Bildstabilisering i efterhand i ex Premiere Pro är tidskrävande och blir sällan speciellt bra (om det är just stabilitet man är ute efter). I så fall är det nog värt att lägga de extra pengarna på Hero 7.

Val av Go Pro
Fick syn på Go Pro Hero 5 Session på en video med Chris Bent Chetler. Modellen något mindre i storleken. Någon som vet något om den?
Är det nödvändigt att styra kamera från mobil, för att få rätt riktning i filmandet?
Batteritid och pålitlighet är som vanligt a o o.

Val av Go Pro
Lite förvånad att inte session varit med i diskussionen tidigare.
Bra storlek,har inte haft problem med batteri( -20 ) annars löser ett batteripack och USB C problemet.
Funkar förvånansvärt bra med röst-styrning (folk glor men vem f.n bryr sig),styr den aldrig från mobilen.
Meckig att föra över filmer men är troligtvis handhavande fel.
Hade den i en hummertina i år för test men inte blev det någon hummer men funkar finfint under ytan oxså.
Körde den felvänd en hel dag sol och blå himmel kanske inte var det roligaste att titta på.
Negativa är väl just att den saknar monitor men lösningen kanske är via mobil.

Val av Go Pro
Vad är det du vill fota eller filma?
Tycker själv inte alls om GoPro material personligen så för mig så går drönare, DSLR och mobilkamera före.
Svårt att göra något sevärd med enbart/majoriteten med GoPro om man inte är Candide eller eventuellt vid steepskiing.

Så mitt tips är kika på vad det är du vill åstadkomma och lägg dina pengar därefter. :)

Val av Go Pro
Körde med en Hero 6 Black förra året i det stora franska snökaoset dec 2017 - jan 2018.
Funkade felfritt och gav skitsnygga filmer.
Märkte dock att den är känslig för dåligt ljus så vid mulet blev det drastiskt sämre.
Ett extra batteri eller en powerbank är ett måste och största möjliga minne bra att ha.
Nästa steg i Gopro-djungeln är fästen, hållare och allt annat jox. Du kan skippa undervattenskalet om du kör med alla luckor på. Jag körde en hel dag med spöregn i dalen, is på toppen och megakondens på lunch-haket utan knorr.
Hjälmmontage är enklast och man kan få bra vinklar fast det kan bli lite virrigt om man vrider på huvudet för mycket. Jag har ett på toppen och ett på sidan så att skägget kommer med. ;)
Bäst vid actionfilmning blir det nog med bröst- eller stång-på-ryggsäck-montage.
Man får prova sig fram vad man tycker passar bäst.
Jag använder knapparna på sidorna för start/stopp till 99%. Kameran har pipsignaler som meddelar att den fattat kommandot.
Att styra med mobilen är lite häftigt men omöjligt vid skidåkning.
Bäst är denna feature till att kolla motivet ser bra ut.
Nån får gärna fylla i vilka redigeringsprogram som funkar nu då Gopro stängt ner sitt.

Val av Go Pro
yeddheng sa:
Körde med en Hero 6 Black förra året i det stora franska snökaoset dec 2017 - jan 2018.
Funkade felfritt och gav skitsnygga filmer.
Märkte dock att den är känslig för dåligt ljus så vid mulet blev det drastiskt sämre.
Ett extra batteri eller en powerbank är ett måste och största möjliga minne bra att ha.
Nästa steg i Gopro-djungeln är fästen, hållare och allt annat jox. Du kan skippa undervattenskalet om du kör med alla luckor på. Jag körde en hel dag med spöregn i dalen, is på toppen och megakondens på lunch-haket utan knorr.
Hjälmmontage är enklast och man kan få bra vinklar fast det kan bli lite virrigt om man vrider på huvudet för mycket. Jag har ett på toppen och ett på sidan så att skägget kommer med. ;)
Bäst vid actionfilmning blir det nog med bröst- eller stång-på-ryggsäck-montage.
Man får prova sig fram vad man tycker passar bäst.
Jag använder knapparna på sidorna för start/stopp till 99%. Kameran har pipsignaler som meddelar att den fattat kommandot.
Att styra med mobilen är lite häftigt men omöjligt vid skidåkning.
Bäst är denna feature till att kolla motivet ser bra ut.
Nån får gärna fylla i vilka redigeringsprogram som funkar nu då Gopro stängt ner sitt.
GoPros egna har aldrig riktigt fungerat IMO.
Final Cut Pro eller premiere.

Val av Go Pro
Är det bara jag som har problem med att GoPro slutar fungera så fort de blivit kalla typ? Jag har en Hero 4 Silver, en Hero 6 och så en DJI Osmo Action. Båda GoPro har köldproblem, fryser då de blir kalla. De har de senaste firmwaren. DJI kameran fungerar utan problem.

Tillbaka
Topp