Val av kablar på cobra

Fredrika_L

Ny medlem
Val av kablar på cobra
Hej!

Jag är ganska mycket nybörjare och har åkt en säsong på cobra R6 med mjuka kablar, eftersom jag provat R8 så vet jag att den har styvare kablar. Mina kablar har ingen direkt färg, så jag vet inte vilket styvhet de har men om vi antar att de är de allra allra mjukaste, vilken styvhet är bäst att gå upp till?

Jag vill börja kunna ta i lite mer och åka fortare, lära mig carva och känna lite mer stabilitet i åkningen.
På telemark-pyrinees finns gröna extra mjuka och blåa mjuka som båda är "Short rods", sen har de röda som är hårda och "long rods", dock inte i lager. Vad är skillnad på long rods och short rods? Min pjäxstorlek är 25.5.

Jag letade i forumen men hittade inte nån tråd som passade....

Val av kablar på cobra
Fredrika_L sa:
Vad är skillnad på long rods och short rods? Min pjäxstorlek är 25.5.
Jag har för mig att det har med strl på pjäxorna att göra.
Från rottefella:
Long binding: size 26 to 32 mondo
Short binding: size 23 to 28 mondo

och det enda som skiljer är längden på kablarna/"rods'en".

Om du behåller dina skidor med R6 och mjuka så tycker jag att du kan hoppa till de styvaste på R8orna.

fwiw
/r

Val av kablar på cobra
Aha, jag har T2:or, väger 65 kg och är stark! Det säger andra iallafall :-)

Men förstår jag det rätt om de allra styvaste är bättre om man vill åka fort och hårt, explosivt? Just nu åker jag inte så hårt, men jag märker att jag inte kan pusha det så långt eftersom det känns instabilt, det kan ju bero både på oerfarenhet och bindningen.
Skidan är K2 Snow Patrol 168 cm, samma som jag själv, köpte dom begagnade här på Freeride, ganska bred all mountain skida.

Val av kablar på cobra
Jag tror den blåa (medium) kommer funka alldeles utmärkt. Har den och den röda (hårda), de senare sitter på ett par pistraketer och den blåa på offpistlaggen. Åker mest på offpistskidorna och har aldrig upplevt att de blåa skulle vara för mesiga vid allmountainåkning. Däremot är det sjysst med de röda som komplement till de andra skidorna när man verkligen vill ligga och pressa i hård pist.

Val av kablar på cobra
Det blir ett par blåa kablar, jag kommer iallafall kunna åka fortare och explosivare med dom än med de jag har nu! Sen får jag se vilken inriktning på min åkning jag vill ha i framtiden. Tack för råden!

Tillbaka
Topp