Val av utrustning i starten

KimEngqvist

Medlem
Tja!
Har åkt skidor 1v varje år i svenska fjällen under hela uppväxten. Var sedan borta från skidor under en längre tid 5 år, men har nu fått smak för det igen och åkte förra året till Canazei,Italien och fick toksug på alperna. Så efter att ha lånat och hyrt medelklass pistskidor känner jag att jag vill skaffa eget. Är dock inne på att skaffa all roud mountain utrustning då jag planerar mera offpist och heliskiing kommande år. Men då jag vet noll om utrustning skulle jag behöva hjälp med några grundfrågor.

Pjäxor? Jag funderar på att gjuta egen sula då jag alltid haft problem med obekväma pjäxor,foten/smalbenet värker och skaver. Förrutom gjuta egen sula, vad ska jag tänka på, vad är rimlig prisklass? Min tanke är att lägga dem flesta pengaran på pjäxorna, då jag vill ha helt nya som är gjorda för mina fötter och som klarar av minst 3 år framåt.

Skidor: Är inne på att köpa beg. twintip, k2 eller något? Vad ska måtten vara. Jag väger 70kg,173cm lång.
K2 Kung Fujas såg najs ut eller Head Monster 82 (2008). Jag kommer att åka pist men vill även ha en skida som gör sig bra i puder och tål utmaningar på berget. Någt särskilt jag ska tänka på?

Bindningar/stavar: Om man ska sk kallad ha lite freeriding/all over mountain, vad är det då som gäller?

Tacksam för all hjälp!

Lägg mest krut på ett par bra pjäxor. Åk på en lite längre skidsemester och under första dagen gå till en bootfitter som hjälper dig välja ut något som du kan komma tillbaka med om du behöver justera eller byta ut hela skiten. Det går i princip aldrig att känna hur en pjäxa är innan du har åkt med den ett par timmar.

Ska du åka utanför kontrollerat område så glöm inte lavinutrustning (spade, sond, sändare)

Skidor.. DPS wailer 112 är den trevligaste "allround-skidan" jag stiftat bekantskap med. T.o.m. en medioker åkare som jag själv kände mig som en rockstjärna på dom. Tyvärr lite dyra.

Kan rekommendera Kung Fujas! riktigt grymt skida som är stabil, lekfull och funkar över hela berget :)
PS. kostar ca 3300kr med Griffon bindningar på sport-conrad just nu.

Tillbaka
Topp