valla!!!

valla!!!
fan nu e jag bra trött på all jäkla vallning, sist det skulle ner å åkas av lämnade jag in brädan för en ordentlig genomgång, vallning, slipning å hela kittet. Väl nere så har jag faen i mig inte bättre glid för det! Äh, skit oxå tänker jag så jag lämnar in brädan när dagen e slut å tänker att nu jäklar skall det glidas av. Glad i hågen spänner jag på mig brädan dan efter och tar sats.. tro fan om inte polarna tar mig på rent glid igen!! att jag inte gick bärsärkargång e ett smärre under. Tilläggas bör att brädan är i princip lika lång som mina skrattande polares å jag väger inte mer.

Hur skall jag fixa glidet? Bor i göteborg

Snälla hjälp mig...

valla!!!
nå saatana... de e ju inte svårt... gnugga rent, droppa på, smeta ut, låt stå, dra av, borsta, borsta mer, borsta ännu mer, gnugga och du är kung..

valla!!!
1.rengör brädan. tag en stålsickel och drag med lätt hand ett par drag på brädan och använd därefter fibertex (detta för att ta bort mikrohåren efter stenslipning ett måste för optimalt glid) lägg sedan på mjuk valla typ swix ch 10 och sickla av medans den är varm.
smält sedan på hård valla typ swix ch 3 utan att ha använt
vallaborttagning före och låt nu detta kallna odentligt, sickla sedan av vallan noggrant.
nu har vi fått bort alla mikrohår.

2.Smält sedan in mjuk valla och låt den svalna och sickla av.
Gör denna procedur ungefär 5 gånger.
när du har gjort det så kan du lägga på ett lager av valla som passar dagens temperatur och om du nu använder hård valla så kan du sickla av det värsta medans den är varm och sedan när vallan är kall så kan du ta bort resten.
Sedan så är det bara att borsta och putsa belaget och rengöra stålkanterna från valla.
sen är du kung i backen.
ps. om du skall slipa stålkanterna så gör det först så slipper du få filspån i valla.

valla!!!
nånsin funderat på om det kanske inte bara har med vallan att göra utan också hur bra du är på att åka? dina polare kanske är bättre på att stå på

valla!!!
själv märker jag markant skillnad från när jag har vallat respektive inte vallat. (detta kan också bero på att mitt belag nästan är helt utslitet och jag inte har överdrivet mycket glid utan vallning)

valla!!!
Mycket kan bero på vad du har før belag.Har du ett skit belag så kan du valla hur mycket du vill , men du kommer knappt mærka någon skillnad.

valla!!!
Ja, det kan man göra, men jag vet inte hur bra det är för belaget... Annars finns ju vallaväck. Ett annat bra alternativ är att smälta på mjuk valla och sickla varmt.

valla!!!
Jag håller mig nog till t-dojjan då, belaget sjunger ändå på sin sista refräng. Strukturen ser nu på sina ställen ut som en intorkad wettextrasa och är helt fullt av gammal ingrodd smuts, tänkte försöka få bort det värsta.

valla!!!
Annars kanske det är när belaget ser ut som en intorkad wettextrasa som rengöring med mjukvalla/ sickla varmt gör som mest nytta och t-röd skulle kunna vara ett riktigt dåligt alternativ…

valla!!!
Jag hörde häromdagen av en inbiten norrlänning som iofs bara åkte slätt och inte utför att etiketten i Lacknafta och Vallavack har exakt samma ingredienser, hur sant detta är kan jag inte svara för men han sade att funktionen var densamma...

valla!!!
Lacknafta är lite starkare grejjer än t-sprit tror jag. T-spriten löser inte upp plasten men jag tror naftan gör det. Men jag är inte säker. Sen finns det ju "Kemiskt Ren Bensin" också men det är nog lite mittemellanstarkt.

valla!!!
Inte för att jag vill tjata, men vad har ni emot saker som är bra för glidet (valla)? Och varför vill ni använda saker som är mindre bra för glidet (vallaväck, t-röd, bensin mm)?

valla!!!
Äh jag tänkte att t-dojja kanske är samma grej men billigare. Och så kan man köpa det på bensinmacken i stället för att sticka ut på stan

Och jag vill ha valla, men jag vill först få bort de gamla lagren med intorkad snabbvalla som ligger i vägen och blockar porerna när jag ska stryka på ny och fräsh smältvalla.

=)

Tillbaka
Topp