Vallan håller inte

Kaskar

Medlem
Vallade sambons lagg i fredags, K2 nånting nånting.
Vanlig blåvalla och lite skickel+borste. Åkte eftermiddag 12-15 i söndags och belaget blev helt snustorrt med vita flammor.
Mina lagg vallade med samma blåvalla var det inget problem med.

Okej, hennes lagg är nåt år äldre än mina men jag har nog stoppat in 50 timmar mer åkning på mina.

Är det jag som vallar fel eller är hennes lagg slut? Går det att göra något mer än att valla dem?
Är det nu man ska göra sån där stenslip eller vad det heter?

martin-jansson

Aktiv medlem
Jag är ingen expert på vallning så jag kan ha helt fel, men testa att mätta belaget med vamvalla en gång och sen valla med kallvallan och se om det hjälper :)

VickeLang

Medlem
Vallade sambons lagg i fredags, K2 nånting nånting.
Vanlig blåvalla och lite skickel+borste. Åkte eftermiddag 12-15 i söndags och belaget blev helt snustorrt med vita flammor.
Mina lagg vallade med samma blåvalla var det inget problem med.

Okej, hennes lagg är nåt år äldre än mina men jag har nog stoppat in 50 timmar mer åkning på mina.

Är det jag som vallar fel eller är hennes lagg slut? Går det att göra något mer än att valla dem?
Är det nu man ska göra sån där stenslip eller vad det heter?
Troligtvis torrt belag. Kan bli så om de stått länge utan valla, tex över somnaren. Åk till närmsta verkstad och gör en planslip på belaget så kommer det se fräscht ut igen 👍 o sen gäller det att underhålls-valla med jämna mellanrum och inte glömma mätta belaget om skidorna ska stå länge :)

farsan56

Aktiv medlem
Problemet är att belaget är stängt och vallan blir kvar på belaget och inte tränger ner.
Behöver skidan ändå en slip för att plana belag och slipa kanter gör det. Tänk på att maskinvallningen du får vid slip inte håller så länge så valla själv snart efter. Annars tar du en stålborste (vallaborste, inte en vanlig) och drar kraftiga tag i åkriktningen för att öppna belaget. Sen vallning.
När säsongen är slut lägg på en varm gul valla utan att sickla av så slipper du torkat belag. När det är dags igen sickla av och lägg på blå åkvalla. Använd inte hård valla över sommaren det är ett aber att sickla bort igen.
Lycka till

Det här var en intressant tråd! Får man komplettera frågeställningen med hur ett "exklusivt" belag håller vallan mot ett enkelt/billigt belag?

Kaskar

Medlem
Varmvalla la jag på ett rejält lager i våras. Glömde att sickla bort det år henne i julas och laggen blev torra efter tre dagars åkning.

När jag vallar kör jag med stålborste först.
Kan det vara att jag kör för fort med vallajärnet? Man är ju lite rädd att bränna belaget så jag kör kanske för fort. Kan tycka att även vallan när man stryker på blir flammig några sekunder efter man kör med järnet. Som att vallan liksom kryper upp ur belaget igen.

Är det praktiskt genomförbart att slipa belaget själv eller är det inlämning som gäller? Med tanke på att skidorna är långt ifrån några proffsgrejer så känns det overkill att lämna in dem på en behandling som kostar like mycket som laggen i sig (om man tittar till andrahandsvärdet alltså)

zingo11

Aktiv medlem
Pröva att dra ett par gånger med 400 slip papper det ger någon form av struktur. Vad har du för valla järn? Kör med digital det är som natt och dag jämfört med analog, maxar 110 grader. Viktigt är att skidorna har rums-temp när dom vallas.

RWD

Medlem
Gör rent belagen först så inte smuts åker med ner i porerna.
Det bästa sättet att rengöra är att lägga på mättningsvalla eller mjuk valla (gul utan fluor) och sickla av precis när de har stelnat- dvs inte är flytande ( någon lite flytande valla gör inget-bättre än att det svalnat för mycket).
det ska bli som en kletig klump när du siklar av. Stålsickel bukar jag använda, kan behöva göras två gånger. Sickla och borsta noga och putsa av med en fibertexduk mellan borstningarna. Nu har du fått rent och öppnat upp porerna.
Mätta därefter med ny varmvalla/mättnadsvalla och sickla och borsta med nylonborste på med glidvalla därefter..
Finns även rengöringsmedel, men jag skulle undvika det om inte belagen är riktigt smutsiga och dåliga, då kanske man kan gå på med fint sandpapper också men jag skulle nog vara försiktig med det.

Senast ändrad:

Sergeant

Medlem
Är det ett sintrat belag, som går bra att valla, eller ett enklare extruderat belag? De extruderade som är vanliga på enklare skidor och barnskidor är omöjliga att valla så att det håller.
Annars håller jag med övriga att belaget kan vara så oxiderat att det inte tar vallan. Sandpapper eller stenslip!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp