Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

FWahlberg

Aktiv medlem
Kul med skärgårdsbilder. Skulle gärna följa vidare på temat, men behöver leta upp något identifierbart först isf.

Hoppar tillbaka med en snabbis i bergen istället.
1620059753582.png

Här ser vi Grand Jorasses. Det kända vita berget gömmer sig till vänster. Från vilken plats får man denna vy av berget?

Senast ändrad:

FWahlberg

Aktiv medlem
Just precis. Vridet man huvudet åt andra hållet så ser man det klassiska nålsögat.
1620063538234.png

1620063591004.png

För att få denna fina vy av Grandes Jorasses gick vi en liten liten kort bit från liften till höger ovan, som delar namnet "Aiguille Percee" (som alltså inte (!) varit med i någon Bondfilm).

Jag minns väl när vi var där att Mont Blanc pekades ut i fjärran, men uppenbarligen var jag inte tillräckligt uppmärksam för att själv ställa mig så att det vita berget skulle synas på bild. Istället "bara" Grandes Jorasses.

Över till @Kalle_Luzern igen!

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Just precis. Vridet man huvudet åt andra hållet så ser man det klassiska nålsögat.

För att få denna fina vy av Grandes Jorasses gick vi en liten liten kort bit från liften till höger ovan, som delar namn t "Aiguille Percee" (som alltså inte (!) varit med i någon Bondfilm).

Jag minns väl när vi var där att Mont Blanc pekades ut i fjärran, men uppenbarligen var jag inte tillräckligt uppmärksam för att själv ställa mig så att det vita berget skulle synas på bild. Istället "bara" Grandes Jorasses.

Över till @Kalle_Luzern igen!
Coola bergsformationer där! (y) Skönt att ta den, speciellt efter att ha lagt ett par minuter med att försöka hitta någon riktigt konstig vinkel på Mont Blanc... 😅
Har så många bilder uppradade, svårt att välja... Vad heter det här berget, och hur högt är det?
IMG_0774.JPG

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Coola bergsformationer där! (y) Skönt att ta den, speciellt efter att ha lagt ett par minuter med att försöka hitta någon riktigt konstig vinkel på Mont Blanc... 😅
Har så många bilder uppradade, svårt att välja... Vad heter det här berget, och hur högt är det?
Visa bilaga 9901
Haha, inbillade du också dig att molnen i bakgrunden var Mt Blanc? Det var lite likt faktiskt...och vinkeln gick som sagt inte ihop... 🤣 ;)

1620065069819.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Hemma igen med större skärm kan jag också se att bilden är tagen från Surlej/Corvatschbahn dalstation.

@Kalle_Luzern brukar gå upp tidigt, så han somnade nog in tidigt också.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nej, det är Piz Albana 3100m.
3098m på min karta, men nära nog! ;) Mycket riktigt tagen från Surlej. Man ser Silvaplana på andra sidan, passvägen över Julierpasset går till vänster om Piz Albana.
Förlåt för lite segt svar, satt och kollade snookerfinalen och sen somnade jag. :sleep: Eftersom det inte direkt haglade gissningar var jag rädd att det skulle bli en repris på Weissenstein. :oops:
Din tur @PisteCarver

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Vi sätter upp detta på listan över ursäkter för frånvaro: ”kollade snookerfinalen sedan somnade jag”. 😂
PS dessutom oförskämt fint väder och djupblå hög luft på den där bilden. Inga fina moln mot en blygrå himmel som vi har här i Sveriget.

RWD

Aktiv medlem
3098m på min karta, men nära nog! ;) Mycket riktigt tagen från Surlej. Man ser Silvaplana på andra sidan, passvägen över Julierpasset går till vänster om Piz Albana.
Förlåt för lite segt svar, satt och kollade snookerfinalen och sen somnade jag. :sleep: Eftersom det inte direkt haglade gissningar var jag rädd att det skulle bli en repris på Weissenstein. :oops:
Din tur @PisteCarver
Weissenstein kommer man aldrig glömma....

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Vi sätter upp detta på listan över ursäkter för frånvaro: ”kollade snookerfinalen sedan somnade jag”. 😂
PS dessutom oförskämt fint väder och djupblå hög luft på den där bilden. Inga fina moln mot en blygrå himmel som vi har här i Sveriget.
Borde så klart kollat in här innan jag la mig, men får skylla mig själv för nu hade jag ingen österrikisk bild att roa mig med till morgonkaffet. :(

Ibland får vi sånt extremt bra högtrycksväder, hjälper så klart när man är i Oberengadin på drygt 1800 m i dalen! Förklarar varför bergen där inte alltid ser ut som 3000+m...

PisteCarver

Aktiv medlem
Då kör vi vidare på temat vackert väder + berg! :)
Den här dagen bjöd hotellet på en dag med guide - trevligt.
Vad heter det höga berget i den högra delen av bilden och hur högt är det?

img_4035.jpg

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp