Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vad heter den här knappliften?
IMG-20240227-WA0009.jpg

Piz Bernina och Piz Zupò syns ju.
Vad är du ute efter som ligger strax söder om dem (i nederkanten av bilden), Chiesa Valmalenco/Alpe Palù?

Om man kan se Corviglia i fjärran vet jag inte.
Äh, den borde jag ju tagit. Särskilt med Pizzo Scalino så tydligt i mitten framför Bernina också. Fin bild hur som helst. Och ja, när snön kommer norrifrån märks det inte mycket där. Men jag har haft några fina puderdagar i lärkskogen vissa år.

Ja, den heter Angelo! En så ganska spännande lift vid toksnöfall, då man kan se ingenting. Ganska branta nedfarter också vid resan, och nästan en kilometer lång. Om nån brädåkare faller från liften, då skall det blir litet "skitätandet" innan man är tillbaks i pisten. Jag åkte nästan en dag bara den där pisten, inga andra människor. Din tur @STORPOTATEN

Ja, den heter Angelo! En så ganska spännande lift vid toksnöfall, då man kan se ingenting. Ganska branta nedfarter också vid resan, och nästan en kilometer lång. Om nån brädåkare faller från liften, då skall det blir litet "skitätandet" innan man är tillbaks i pisten. Jag åkte nästan en dag bara den där pisten, inga andra människor. Din tur @STORPOTATEN
Vill minnas jag tyckte skogen på båda sidor av kammen såg intressant ut, ned i respektive dal. Men var för lite snö när vi var där för att prova. Eller minns jag kanske fel @KaitsuH ?

På tal om snöfall, vad heter då denna lift?
1712512984038.png

Vill minnas jag tyckte skogen på båda sidor av kammen såg intressant ut, ned i respektive dal. Men var för lite snö när vi var där för att prova. Eller minns jag kanske fel @KaitsuH ?

På tal om snöfall, vad heter då denna lift?
Visa bilaga 31768
Kanske ja. Men det regnade och snöade hela veckan under 2500 m., man kunde se ingenting, så jag vågade inte prova några enentyrer ensamt och med en vanlig bräda.

Äsch, jag kör ett höftskott på ”Moulin Benjamin”.🤪
Präxis, en kvarn och ingen kyrka. Någon kvarn såg jag dock aldrig i närheten.....
Vi bodde för övrigt 30 meter från denna lift, i förorten (till Valloire) med samma namn "Moulin Benjamin". Dock endast 7 minuters promenad in till Valloire för att fixa morgonbaguetterna. En lagom uppvärmning inför skiddagen. 🤪

Din bild @PisteCarver

Ja, det är det.
Modiga tre miljoner människor som bor runt omkring det. En dag så…🌋

Din tur @Hawk100 !
Ännu modigare med tanke på att det ligger en ännu större magmapöl under ytan direkt under Neapel. 🤯 Såg något kort om det i ett program på BBC nyligen. Den har inte haft utbrott på runt 15000 år dock.

Slänger in en rövarchansning på Glacier de Rateau?
Oj, det var mer detaljerat än vad jag tänkte mig, men det är rätt. Även om själva glaciären nog bara får en liten del av lavinen.
Edit: Fast när tittar lite noggrannare så sträcker sig nog glaciären mer till vänster så allt hamnar nog på den.

Över till LaGrave-experten @STORPOTATEN

Oj, det var mer detaljerat än vad jag tänkte mig, men det är rätt. Även om själva glaciären nog bara får en liten del av lavinen.
Edit: Fast när tittar lite noggrannare så sträcker sig nog glaciären mer till vänster så allt hamnar nog på den.

Över till LaGrave-experten @STORPOTATEN
Oj då, det var lite oväntat. Men det bara kändes rätt... Ibland får man gå på magkänslan helt enkelt. :)

Från en glaciär till en annan då, vad heter glaciären i mitten av bilden?
1712606559177.png

Tillbaka
Topp