Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då är det dags att dra fram satelliter, kartor och linjaler för här kommer ett stort och välkänt berg och lite andra riktpunkter. Bara att ta ut riktningen till den topp vi precis kamvandrat över, vad heter denna topp?

Visa bilaga 7310
Also.... nu har du väl ändå gjort det nästan för svårt.... :mad:
Jag är ganska säker på att jag identifierat den där kammen, men den har ju inget namn på någon karta. Den är för övrigt ca 2570 möh.
Ni har åkt från en punkt (Roche de Mio, grön cirkel nedan) något högre upp till höger utanför ditt foto där tre liftar sammanstrålar, och en bit ner har ni vikit av och gått längs den här kammen (gul cirkel och turkos linje).
Den röd-inringade toppen ovanför i bilden ligger f.ö. exakt i linje med högra kanten på Aiguille Rouge och den gul-turkos markerade toppen/kammen precis som den gör på ditt foto.
Det höga berget till höger i bakgrunden är f.ö. Mont Pourri.
Godnatt.
Clip320_.jpg

Japp, han somnade igen, man behöver ju sin skönhetssömn!😘

Ni är ju helt rätt ute och både Pourri och Aig. Rouge är med i bilden. Bellecote dock strax utanför till höger. Det är dock inte kammen du identifierat @PisteCarver , då den jag söker ligger i utkanten av skidområdet och definitivt har ett namn.

Mont Jovet?

Det ända jag känner där ;). Men efter google koll passar väl vinkeln inte riktigt... hur som, man ska ju gissar nåt.
Visst är det Mont Jovet!! Och turen vi gjorde gick ner till Notre-Dame-du-Pre. Finfin tur med böljande fält och gles skog. Därifrån tar man sedan taxi tillbaks till Plagne Montalbert och liftarna.
Ny bild @fati !! 👌

Det där är gamla liften på hamrafjälllet, vy mot anderssjöarna.
Motsatt sida mot dagens liftsystem som fotografen har i ryggen, Tänndalen.

Nej, tänk ett varv till. En flack topp där det går en stakad led tvärs över. Ni ser ett skidsystem på andra sidan.

Du står på toppen av gräftåvallen. Vi ser Bydalen till höger och Åreskutan längre bort till vänster?

Falkarfångarfjället
Rätt, en av jämtlands plattaste fjälltoppar men en fin tur på plattursskidor om man söker utsikt och lite motion.
Du ser toppen i min andra bild från Storfjället, med Drommen till höger och Falkfångarfjället till vänster, Längst bak till vänster åreskutan, den siluetten trodde jag alla skulle ta på en gång;-)

Snödjup

Tillbaka
Topp