Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vad heter de två knudorna mellan husen?
1740208798350.webp

Ja, det var ju inga konstigheter för bergsspanaren @xhib .

De två högväxta ”tvillingarna” Castor 4228 m till vänster och Pollux 4092 m till höger.
Bilden tagen på Hohtälli 3275 möh, och ca två minuter senare bröt jag ena staven…. 🤬

Din tur @xhib !
Det underlättade lite att veta att du befinner dig i området 🙂

Det här är målet i en skidtävling. Vad heter tävlingen?
IMG_0207.webp

Va fan. Tycker mig känna igen bakgrunden med byn på klippkanten...men kan inte placera det... :unsure:
Men ngt måste man väl säga, Le Derby?

Egentligen borde jag underkänna svaret eftersom det inte är det kompletta namnet, Derby de la Meije, men jag är ganska säker på att du menar rätt.
Din tur @STORPOTATEN
Ja precis, Derby de la Meije. Och Les Terrasses heter ju byn vid klippkanten..
Kollade för övrigt ganska nyligen på några Derby-race, och blev lite förvånad. Har ju alltid haft för mig att racet gick hela vägen ned till byn, men så var det tydligen inte? Eller så har de kortat ned "banan" med åren? Men det ser ju ut att vara en bit upp i backen även på din bild.

Nåväl, var har vi hamnat här?
1740224855966.webp

EDIT: Det är ju lördag förstås, och den bör vi kicka igång ordentligt. Denna gång med en tvättäkta svensk legend. Som dessutom har en annan tvättäkta svensk legend på bröstet! :cool:

Senast ändrad:
Ja precis, Derby de la Meije. Och Les Terrasses heter ju byn vid klippkanten..
Kollade för övrigt ganska nyligen på några Derby-race, och blev lite förvånad. Har ju alltid haft för mig att racet gick hela vägen ned till byn, men så var det tydligen inte? Eller så har de kortat ned "banan" med åren? Men det ser ju ut att vara en bit upp i backen även på din bild.

Nåväl, var har vi hamnat här?
Visa bilaga 37873
Tävlingen brukar gå i början av april och då är det sällan åkbart ner till byn, men åtminstone när jag åkte det så var ambitionen att det skulle gå ända ner. 2004 när min bild togs var målet ungefär på samma höjd som P1 och året efter ännu högre strax nedanför drakryggen.

Jaså Frankrike, ja nu är det värre än vanligt med mitt gissande. Men gissar bara en gång till. Tycker det kunde vara sådana där små träd i Serre Chevalier?

Nej, inte Serre heller. Men nu blir det nog lite enklare. Då kan man nog ge sig tusan på att gammelgäddorna kommer farande!

1740391547100.webp

Visst är det Mont Pelvoux på nära 4000 möh! Syns mitt i den första bilden, och är alltså betydligt längre bort än de närmaste topparna. Bilden tagen från sittliften upp mot Col du Prolel ovanför Briancon i Serre Chevalier.

Turen över till @STORPOTATEN

Om du menar den som syns där borta om man zoomar så gissar jag på Mont Lachat.
Nej, jag menar den toppstation som ligger 10 mil bakom ryggen på mig... ;)
Ja, så klart den som syns på ryggen där, och naturligtvis är det Mont Lachat på den imponerande höjden 2050 möh! Högsta punkt i Le Grand Bornands skidområde.

Vassego @Kalle_Luzern

Tillbaka
Topp