STORPOTATEN
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Tackar!
Då tar vi en annan topp då, som heter?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tackar!
Vi har kört ner till Aosta. Tog 3,5 dygn. Snart ska vi hem igen. Men vi körde diesel, inte ens elbilsivraren jag råkade gifta mig med, ångrar bilvalet. De är nog några år ännu innan italienarna kör Panda 4x4ev då 80tals modellerna än e still going strongResan till Passo tog dem 29 timmar, men vad gör man inte för fantastiska Italien.![]()
Första gången vi var i Ponte di legio, reste vi med buss. Billigt ja! Det tog, om inte 29 timmar, troligen 9 timmar från Bergamo! Och vet du, man får inte dricka öl i bussen där! Jävla vilken resa!Ja, och eftersom Italien är så himla ”en vogue” bland just medelklass-svenskar, så är det roligt ibland med lite provocerande ”bashing”…
By the way..... i Passo Tonale träffade vi på en svensk familj som hade kört Tesla ner dit (och det är ganska långt ner till Passo Tonale, nästan genom hela Alperna), och det hade ju blivit många laddstopp på vägen och ett stopp bommade de och körde ladd-torsk på batteriet. De fick ringa på elbilsbärgning och transport till nästa Tesla Supercharger (kan ju vara lämpligt att ha lite fler ladd-abonnemang som reserv, det finns dessutom både billigare och bättre utbyggda laddnät än Tesla i Tyskland).
Resan till Passo tog dem 29 timmar, men vad gör man inte för fantastiska Italien.![]()
Jag kanske helt enkelt har haft otur eller för ont om pengar när jag varit i "dom andra Alp-ländderna).Är det sant?
Jag kan ha fel, men det har inte hänt en enda gång i hela mitt liv. Jo förresten, en gång hade jag fel, och det var när jag trodde jag hade fel, men jag hade rätt då också.
Dock, tycker mig skönja ett mönster efter att ha besökt 30 skidorter i Österrike, 29 i Schweiz, 27 i Frankrike och 16 i Italien. Och det mönstret är att Italien släpar lite - generellt sett. Nu har jag ju endast 16 orter i Italien under bältet, så kanske har jag fått fel uppfattning, eller hamnat på fel restauranger. Kanske behöver jag bättre underlag?
Men självklart har jag ätit och druckit gott i Italien också, inte bara i samma omfattning som i de övriga länderna. Och framför allt inte i de mindre okända orterna.
Nu är ju det här MIN uppfattning, och smaken är olika. Är du nöjd och imponerad av italienska köket - perfekt, grattis!
Cervin?Nej, men Zinalrothorn?
Nej, nej och nej. Men Schweiz? Ja, kan man säga.Zinalrothorn?
Hur håller du koll på det där? Har du ett Kalle-Excelblad som du regelbundet uppdaterar?Dock, tycker mig skönja ett mönster efter att ha besökt 30 skidorter i Österrike, 29 i Schweiz, 27 i Frankrike och 16 i Italien.
Det är ju samma restid som en Tesla, undrar om de fick dricka öl i Teslan?Första gången vi var i Ponte di legio, reste vi med buss. Billigt ja! Det tog, om inte 29 timmar, troligen 9 timmar från Bergamo! Och vet du, man får inte dricka öl i bussen där! Jävla vilken resa!
Excel is your best friend, och vi har alla olika nytta av det!Hur håller du koll på det där? Har du ett Kalle-Excelblad som du regelbundet uppdaterar?![]()
Jag ögnade precis över Bergfexkartan och kom upp i 27 skidområden i Österrike, inte ens i min paradgren Österrike vinner jag….Excel is your best friend, och vi har alla olika nytta av det!![]()
Vilket är bäst (förutom St Anton)?Jag ögnade precis över Bergfexkartan och kom upp i 27 skidområden i Österrike, inte ens i min paradgren Österrike vinner jag….![]()
Det berget var likt, men stämmer inte. Vi skall ytterligare ca 250 meter högre.Rohrbachstein?
He he jag har varit i St Anton, men det är tyvärr inte min favorit.Vilket är bäst (förutom St Anton)?
Stimmt! Ännu en pizza, strax bortom San Domenico och tornar upp sig ovanför Alpe Devero.Scherbadung (Pizzo Cervandone)?
Precis, Kiste = låda.Här lägger jag min gissning?
Men det händer ibland även i Italien att jag skickar tillbaka en espresso när jag inte är nöjd.![]()
Rock’n’Roll! För musiken alltså.Då undrar jag var bilden e tagen o vad backen som kommer rakt ner heter?
Missade fredagsdiscot. Nu minna jag inte vad temat var på lördagar? Återkommer med musik så fort ngn påminner mig om teamat
Måste varit tagit från Pitztal@Schubertan1997
Det här är ett av Österrikes högsta berg men är ”oupptäckt” och finns inte på några officiella listor. Vi är dock några alp-conquistadorer här på forumet som har gett det ett hemligt namn. Detta berg tronar vackert över mitt favoritskidområde:
Visa bilaga 44418
Och här kommer lite fredagsparty!
Finns det något som heter så? Har aldrig sett det i charter utbudet och det har aldrig varit någon i Sverige som har tipsat mig om att åka dit heller.Måste varit tagit från Pitztal![]()
Bara PisteCarver som drömmer sig tillbaka till Österrike efter resor till Italien.Men vad för helvete är det där Pitztalgrejet nu? Jag förstår igen ingenting. I bilden ser jag lärkskog!
Självklart! Imårse var jag oskarp o laddade upp en bild där liftens namn syntes… en riktigt trevlig backe om nån nu här ännu tror på italien som skiddestinationSer ut som Fourclaz Express i La Thuile, backen borde vara Belvedere Bassa då.
Så lätt är det inte, men du är i rätt skidområde.E de så lätt som lauberhorn-pisten? Heter den ngt annat månne
Black rock, precis. Går över till röd längre ner. Ca. 500 fhm från Eigergletscher ner till Wixi under Mönchs mäktiga vägg.Äsch. Har ju åkt den, å därför verkar den bekant ..då finns det väl bara en annan? nr 32? Heter den black rock pist?
Ja, lite snällsvart kanske. Ett par branta partier, men är ju bred. Skulle säga att det finns flera röda på Titlis som är betydligt mer utmanande på det sättet...Tack! Vill minnas den var ganska snällsvart. Numera åker jag mest rödblått. Å nån snällsvart…
Då undrar jag var bilden e tagen o vad den föreställer? E de nån lördagsmusik också? Bidrar med min alla tiders slagerfavorit
Va e dehär för rolig app, som jag borde ladda ner?Ja, lite snällsvart kanske. Ett par branta partier, men är ju bred. Skulle säga att det finns flera röda på Titlis som är betydligt mer utmanande på det sättet...
Visa bilaga 44431
Den här till exempel.
Visa bilaga 44432