Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ja, Cima Presanella där till höger. Högsta toppen i Adamello-massivet.

Din bild @STORPOTATEN !
Tackar!

Då tar vi en annan topp då, som heter?
1772798655510.webp

Resan till Passo tog dem 29 timmar, men vad gör man inte för fantastiska Italien.🤷‍♂️:)
Vi har kört ner till Aosta. Tog 3,5 dygn. Snart ska vi hem igen. Men vi körde diesel, inte ens elbilsivraren jag råkade gifta mig med, ångrar bilvalet. De är nog några år ännu innan italienarna kör Panda 4x4ev då 80tals modellerna än e still going strong

Ja, och eftersom Italien är så himla ”en vogue” bland just medelklass-svenskar, så är det roligt ibland med lite provocerande ”bashing”…😄;)

By the way..... i Passo Tonale träffade vi på en svensk familj som hade kört Tesla ner dit (och det är ganska långt ner till Passo Tonale, nästan genom hela Alperna), och det hade ju blivit många laddstopp på vägen och ett stopp bommade de och körde ladd-torsk på batteriet. De fick ringa på elbilsbärgning och transport till nästa Tesla Supercharger (kan ju vara lämpligt att ha lite fler ladd-abonnemang som reserv, det finns dessutom både billigare och bättre utbyggda laddnät än Tesla i Tyskland).
Resan till Passo tog dem 29 timmar, men vad gör man inte för fantastiska Italien.🤷‍♂️:)
Första gången vi var i Ponte di legio, reste vi med buss. Billigt ja! Det tog, om inte 29 timmar, troligen 9 timmar från Bergamo! Och vet du, man får inte dricka öl i bussen där! Jävla vilken resa!

Är det sant? :rolleyes:
Jag kan ha fel, men det har inte hänt en enda gång i hela mitt liv. Jo förresten, en gång hade jag fel, och det var när jag trodde jag hade fel, men jag hade rätt då också. :cool:;)

Dock, tycker mig skönja ett mönster efter att ha besökt 30 skidorter i Österrike, 29 i Schweiz, 27 i Frankrike och 16 i Italien. Och det mönstret är att Italien släpar lite - generellt sett. Nu har jag ju endast 16 orter i Italien under bältet, så kanske har jag fått fel uppfattning, eller hamnat på fel restauranger. Kanske behöver jag bättre underlag?

Men självklart har jag ätit och druckit gott i Italien också, inte bara i samma omfattning som i de övriga länderna. Och framför allt inte i de mindre okända orterna.
Nu är ju det här MIN uppfattning, och smaken är olika. Är du nöjd och imponerad av italienska köket - perfekt, grattis!
Jag kanske helt enkelt har haft otur eller för ont om pengar när jag varit i "dom andra Alp-ländderna).

Min erfarenhet är att man alltid får god mat, även om man har ont om pengar, när man är i Italien.

Men att Italien är "lite efter", det har jag inte tänkt säga emot. Men också; bättre förr, ju förrare desto bättre.

Första gången vi var i Ponte di legio, reste vi med buss. Billigt ja! Det tog, om inte 29 timmar, troligen 9 timmar från Bergamo! Och vet du, man får inte dricka öl i bussen där! Jävla vilken resa!
Det är ju samma restid som en Tesla, undrar om de fick dricka öl i Teslan? :unsure:
Antagligen går det bra, Tesla har ju plastsäten.☝️:LOL:

Då undrar jag var bilden e tagen o vad backen som kommer rakt ner heter?
Missade fredagsdiscot. Nu minna jag inte vad temat var på lördagar? Återkommer så fort ngn påminner mig om temat

Bilagor

• IMG_5304.webp
    IMG_5304.webp
    359.5 KB · Besök: 64
Senast ändrad:
@Schubertan1997
Det här är ett av Österrikes högsta berg men är ”oupptäckt” och finns inte på några officiella listor. Vi är dock några alp-conquistadorer här på forumet som har gett det ett hemligt namn. Detta berg tronar vackert över mitt favoritskidområde:
Visa bilaga 44418

Och här kommer lite fredagsparty!🎉🥳🔊🎶💃🕺
Måste varit tagit från Pitztal ;)

Måste varit tagit från Pitztal ;)
Finns det något som heter så? Har aldrig sett det i charter utbudet och det har aldrig varit någon i Sverige som har tipsat mig om att åka dit heller.
Jag har glömt vad stället heter, men det är vackert och nästan oexploaterat, får hoppas att jag lyckas hitta dit igen.:)
1772879466276.webp

Tack! Vill minnas den var ganska snällsvart. Numera åker jag mest rödblått. Å nån snällsvart…
Då undrar jag var bilden e tagen o vad den föreställer? E de nån lördagsmusik också? Bidrar med min alla tiders slagerfavorit

Bilagor

• 71EC064C-2EAB-4EE9-B9AE-6D519D49108E.webp
    71EC064C-2EAB-4EE9-B9AE-6D519D49108E.webp
    176.8 KB · Besök: 69
Tack! Vill minnas den var ganska snällsvart. Numera åker jag mest rödblått. Å nån snällsvart…
Då undrar jag var bilden e tagen o vad den föreställer? E de nån lördagsmusik också? Bidrar med min alla tiders slagerfavorit
Ja, lite snällsvart kanske. Ett par branta partier, men är ju bred. Skulle säga att det finns flera röda på Titlis som är betydligt mer utmanande på det sättet...
1772913417354.webp

Den här till exempel.
1772913529705.webp

Tillbaka
Topp