Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Ja, knivig gåta... Kan det vara Katzenmoosabfahrt (47) eller Penkenabfahrt (48) (pistkartan visar ingen skog där)? På google ser jag Penken 12a för någon av dem.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rätt!Ja, knivig gåta... Kan det vara Katzenmoosabfahrt (47) eller Penkenabfahrt (48) (pistkartan visar ingen skog där)? På google ser jag Penken 12a för någon av dem.
Ja, precis. Väldigt typisk profil. Min karta ger den bara 3404 m.Den högsta toppen som syns i bilden är den i bakgrunden till höger - Gwächtenhorn 3420 m.
Bergfex och Google säger båda 3420 m. Kanske är de inaktuella och glaciären på toppen kanske har smält ner en bit.Ja, precis. Väldigt typisk profil. Min karta ger den bara 3404 m.Vorder Sustenhorn (3317 m) till vänster i bild ser högre ut pga perspektivet. Alltså Sustenpass som syns. Bild från i söndags morse.
Tillbaka till @PisteCarver
Ja, såg det. Ser ut som att Swisstopo anger högsta punkten som faktiskt är berg, kan nog (fortfarande) vara något högre på glaciären.Bergfex och Google säger båda 3420 m. Kanske är de inaktuella och glaciären på toppen kanske har smält ner en bit.![]()
Ja, nu verkar de flesta ha tagit sommarsemester.Ingen sugen? Då får jag väl svara...Hoher Riffler, 3231 m.
Så är det nog...Ja, nu verkar de flesta ha tagit sommarsemester.
Det är förstås Hoher Riffler och bilden är tagen från Gletscherbus 2. Har för övrigt upptäckt en nackdel med bredare skidor. Sista dagen var Gletscherbus 2 stängd, och de körde den gamla parallella 4-pers gondolen i stället. Jag upptäcker då att skidorna inte går ner i skidstället utanpå gondolen, och jag lyckas nätt och jämt tråckla in dem på diagonalen i den lilla kabinen. Panik blev det sedan när jag skulle ur igen för då hade naturligtvis skidorna kilat fast!
Någon som haft liknande erfarenheter med bredare skidor (mina är ju ändå bara "lite" breda, jämfört med en del andra modeller)?
Över till @Kalle_Luzern !
Halvt rätt svar!Liften är borta??
Jämfört med mina pistskidor så ser bakändarna på mina QST 99 ut som en "anknäbb"!Så är det nog...
Jag har ju både breda och lite tailrocker,
Ja, var en bra dag för de som gillar puder!Liften till vänster är numera en 6-stolslift?
Bra med snö på bilden förresten!![]()
Från Njupeskär, "Sveriges kanske högsta" vattenfall?Tackar!
Mot lite lägre toppar.
Vilka tre toppar anas borta i horisonten och från vilket ”Sveriges högsta....” är bilden tagen??
Läste att det beror på hur man räknar, därför jag skrev kanske. Högst fritt fall verkar det definitivt ha! https://www.sverigesnationalparker....alpark/upplevelser/njupeskar-och-serveringen/Helt rätt förutom ordet ”kanske”....
(Jag har också sett att det står så på nätet, men det finns inget högre i Sverige så vitt jag kunnat läsa mig till....)
Din tur igen Kalle!!
Stämmer bra, jag hade redan tagit av skidorna och väntade... Sista biten föredrar jag till fots, för det kan vara lite knixigt och väldigt stora konsekvenser med höga stup på båda sidorna.Högt upp på Titlis ser det ut som.
Känner man igen klippan så är det buslätt.Med den där har du nog säkrat nattskiftet.![]()
Rätt län. Ledtråd kommer nu: jordbär.Innerdalen?
Valldal är rätt! Men vi är på östra sidan av dalen.Startade ni valldal på väg upp mot taskedalen?