Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ja, knivig gåta... Kan det vara Katzenmoosabfahrt (47) eller Penkenabfahrt (48) (pistkartan visar ingen skog där)? På google ser jag Penken 12a för någon av dem.

Ja, knivig gåta... Kan det vara Katzenmoosabfahrt (47) eller Penkenabfahrt (48) (pistkartan visar ingen skog där)? På google ser jag Penken 12a för någon av dem.
Rätt!
Katzenmoosabfahrt nr 47 är det, men det är svårt att se på pistkartan. På Google Maps syns det tydligare i 3D funktion, men där heter den Penken 12a.
Bilden är tagen från Lanersbach mot Penken/Finkenberg och bakom kammen ligger Horbergtal där det finns en massa liftar och pister, bl a ”Harakiri” som är Österrikes brantaste preparerade nedfart.

Din tur @Kalle_Luzern !

Senast ändrad:
Här är vi redan ovanför trädgränsen. Vilken av topparna är högst, och vad heter den?
IMG_2857.JPG

Som synes tagen längs en passväg. Man skymtar själva passet till höger. Vägen går inte över passet, utan genom en lägre tunnel strax norr om.

Den högsta toppen som syns i bilden är den i bakgrunden till höger - Gwächtenhorn 3420 m.
Ja, precis. Väldigt typisk profil. Min karta ger den bara 3404 m. :unsure: Vorder Sustenhorn (3317 m) till vänster i bild ser högre ut pga perspektivet. Alltså Sustenpass som syns. Bild från i söndags morse. :cool:
Toppen i mitten heter Sustenspitz, 2930 m.

Tillbaka till @PisteCarver

Ja, precis. Väldigt typisk profil. Min karta ger den bara 3404 m. :unsure: Vorder Sustenhorn (3317 m) till vänster i bild ser högre ut pga perspektivet. Alltså Sustenpass som syns. Bild från i söndags morse. :cool:

Tillbaka till @PisteCarver
Bergfex och Google säger båda 3420 m. Kanske är de inaktuella och glaciären på toppen kanske har smält ner en bit. 🙄

När man åker i den här liften så kan man spana efter murmeldjur, de har sina hålor överallt. Ofta kan man även få syn på dem när de sitter och gosar sig i solen eller busar runt med varandra.
Vill man hellre titta på berg så kan man göra det också.
Vad heter t ex den här toppen och hur hög är den?
1625657923737.png

Ingen sugen? Då får jag väl svara... ;) Hoher Riffler, 3231 m.
Ja, nu verkar de flesta ha tagit sommarsemester.:cool:⛱️☀️

Det är förstås Hoher Riffler och bilden är tagen från Gletscherbus 2. Har för övrigt upptäckt en nackdel med bredare skidor. Sista dagen var Gletscherbus 2 stängd, och de körde den gamla parallella 4-pers gondolen i stället. Jag upptäcker då att skidorna inte går ner i skidstället utanpå gondolen :mad:🥵👎, och jag lyckas nätt och jämt tråckla in dem på diagonalen i den lilla kabinen. Panik blev det sedan när jag skulle ur igen för då hade naturligtvis skidorna kilat fast!😨
Någon som haft liknande erfarenheter med bredare skidor (mina är ju ändå bara "lite" breda, jämfört med en del andra modeller)?

Över till @Kalle_Luzern !

Ja, nu verkar de flesta ha tagit sommarsemester.:cool:⛱️☀️

Det är förstås Hoher Riffler och bilden är tagen från Gletscherbus 2. Har för övrigt upptäckt en nackdel med bredare skidor. Sista dagen var Gletscherbus 2 stängd, och de körde den gamla parallella 4-pers gondolen i stället. Jag upptäcker då att skidorna inte går ner i skidstället utanpå gondolen :mad:🥵👎, och jag lyckas nätt och jämt tråckla in dem på diagonalen i den lilla kabinen. Panik blev det sedan när jag skulle ur igen för då hade naturligtvis skidorna kilat fast!😨
Någon som haft liknande erfarenheter med bredare skidor (mina är ju ändå bara "lite" breda, jämfört med en del andra modeller)?

Över till @Kalle_Luzern !
Så är det nog...:cool:

Jag har ju både breda och lite tailrocker, men om jag trycker ihop bakändarna och för ner dem diagonalt får de plats i skidhållarna i nya gondolen i Engelberg. Många fattar inte det, utan tar isär skidorna och använder snowboardslitsarna. Gissar att i riktigt gamla liftar blir det snabbt trångt för riktiga skidor... :rolleyes:

På tal om skidåkning. Här en bild från januari 2015 när det var bra åkning ovan molnen. Om man står på samma ställe och tar en bild idag, vad har förändrats? Och menar inte att snön smält emellan! :ROFLMAO:
027.JPG

Liften till vänster är numera en 6-stolslift?

Bra med snö på bilden förresten!❄️(y)
Ja, var en bra dag för de som gillar puder! :giggle: ⛷️

Stämmer precis, Engstlenalp-liften har blivit uppgraderad från en gammal svajig 2-stolslift till en modern 6-stolslift med skålade säten med sätesvärme, och bubbla. Den nya går ungefär parallellt med hur den gamla gick, men lite närmare hållet bilden är tagen från.
Den nya har gått i två vintrar nu, förra sommaren monterades den gamla bort.

Din tur igen @PisteCarver !

Helt rätt förutom ordet ”kanske”....
(Jag har också sett att det står så på nätet, men det finns inget högre i Sverige så vitt jag kunnat läsa mig till....)
Din tur igen Kalle!!

Tack! Varit där flera gånger. Nu blir det svårt, så jag skickar flera bilder. Var vandrar vi? I närheten går det fint att topptura också med skidor i juni.

Bilagor

• SAM_0204.jpeg
    SAM_0204.jpeg
    900.3 KB · Besök: 74
  • SAM_0205.jpeg
    SAM_0205.jpeg
    526.8 KB · Besök: 76
  • SAM_0210.jpg
    SAM_0210.jpg
    606.6 KB · Besök: 79
  • SAM_0211.jpeg
    SAM_0211.jpeg
    1 MB · Besök: 75
Inte Sjoa. Vi var där för att topptura med skidor, i juni. Vädret var denna dag mulet, så vi hajkade litet. Ganska mycket också andra turister, och fiskare på leden upp till en sjö. Den där lilla hytten var öppen för alla. Mycket liten, frun är 160 cm. Och någon har bott där!

Tillbaka
Topp