Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Joo, Mont Pourri har du ju identifierat snabbt och enkelt några gånger tidigare, så jag misstänkte detta skulle gå snabbt. On Point!

Din bild @PisteCarver !!!
Ja, fast från den här vinkeln var det lite svårare. 😉
Var först lite inne på Ötztaler Alpen / Kaunertal, fast det stämde ju inte.

Kommer alldeles strax en gammal bild på ett känt berg, så var beredda!

Namn och höjd tack!
1629200034458.png

En minut är ju fullt godkänt ha ha!(y)
Det fanns nog många andra som kunde den också, fast dem gav du ingen chans.😉
Ska du inte ge @fredw en chans till på "ett brant och klippigt norskt berg"?
Han har ju rest längs nordnorges kust alldeles nyligen och kan väl inte bara ha fotat gamla träskjul och skogssluttningar?:unsure:

En minut är ju fullt godkänt ha ha!(y)
Det fanns nog många andra som kunde den också, fast dem gav du ingen chans.😉
Ska du inte ge @fredw en chans till på "ett brant och klippigt norskt berg"?
Han har ju rest längs nordnorges kust alldeles nyligen och kan väl inte bara ha fotat gamla träskjul och skogssluttningar?:unsure:
Han har säkerligen fyllt sin whatever-Drive med bilder, men går ut lite försiktigt med de minsta berge....förlåt, ängarna...

Den här är säkert lika enkel som Titlis, namn och höjd på toppen tack.
1629200775825.png

...kan väl inte bara ha fotat gamla träskjul och skogssluttningar?:unsure:

Det var faktiskt bl.a. en högintressant betongruin med ett stycke urban gruvhistoria, ett högfjällshotell, en skidhopparbacke (del av), en after-ski-bar (världsberömd i hela Stockholm!) samt ett smärre bildreportage från ett insomnat puderparadis. Bara för att ge litet variation bland dessa "namn-och-höjd-på-femte-hacket-i-horisontlinjen"-frågor... :rolleyes: ;):giggle:

Det var faktiskt bl.a. en högintressant betongruin med ett stycke urban gruvhistoria, ett högfjällshotell, en skidhopparbacke (del av), en after-ski-bar (världsberömd i hela Stockholm!) samt ett smärre bildreportage från ett insomnat puderparadis. Bara för att ge litet variation bland dessa "namn-och-höjd-på-femte-hacket-i-horisontlinjen"-frågor... :rolleyes: ;):giggle:
Jag förstår. :oops:
Återkommer med en kulturbild för variation nästa gång... ;)

Bravissimo Monsieur @fredw !!
Blir det variation eller brant och klippigt norskt berg nu?? :unsure:

Både och! ;) Ni ska dock slippa namnge de vackra berg som syns på bilden, där några här på FR säkert har hudat upp och skidat ner.

Istället vill jag ha namn på stranden och/eller nån sorts korrekt geografisk lokalisation. Nej, det är inte lika fint i verkligheten som på bilden, det är ännu bättre...

IMG-4508.jpg

Fin plats, där har jag varit och det finns faktiskt en skidlift ca 7,5 km från stranden. Jag håller med, det är ännu finare i verkligheten.

Jag tror stranden heter sanden och ligger vid sandbukta på Flakstaøya i Lofoten.
Om du säger att den heter så, så är det troligen så. Jag hade tänkt mig Rambergstranda eller något liknande. Och visst ligger den på Flakstadøya i Lofoten.

VI hade en enorm tur med vädret. I Lofoten har detta betecknats som en "sjunde sommar" då det regnar hela tiden, vilket det tydligen gjort där i år - utom just de två dagar vi var där. Vilken osannolikt vacker plats, hade det varit en film hade man tyckt det var "för mycket datoranimering"...

Bollen till bgn!

En tidig ledtråd eftersom tråden förtjänar nya bilder och jag ser nu att jag redan använt den här bilden i tråden tidigare.

Liften jag pratar om heter Hanspettersletta och det är också starten på en fin topptur upp på Stornappstinden, där utsikten blir om möjligt ännu bätre.
Vi lät dock bli att köra fram till närliggande lilla Nusfjord, där turisterna blivit så många att de börjat ta 100 NOK i inträde bara för att få besöka byn.. :)

Edit: Hittade din lift nu på kartan... Bergen på Lofoten är ju inte extremt höga men går ner till vattenytan och hela området ser ut som gravt översvämmade alper.

Senast ändrad:
Vi är inte i Tarfalla men i Norge och bilden är med en gång tidigare i den här tråden (minnet börjar bli dåligt )

Senast ändrad:
Ett taggigt norskt berg med snö på… somliga borde jubla… 😉😂 Jag skojar, det är en fin bild men jag har ingen aning. Slänger in en gissning - Lodalskåpa?

abittinden 1396 (förvisso högre än Sonfjället men det är ju svårt att leta så här låga toppar om man letar i Eikesdalen.,..)

Jag menade att fjället höjdmässigt som i hur långt norrrut det ligger är som sånfjället men vertikala höjdmeter är vi betydligt högre

Tillbaka
Topp