Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ok, fifflade bort lite ledtrådar...men inte alla. Vilken skidort?

1611406306737.png

Ett välkänt högt berg.
En kollega till mig har bestigit toppen och åkt skidor nerför (överstiger min förmåga :()
Frågan gäller dock inte berget utan från vilket skidområde som jag har tagit bilden.
Clip70_.JPG

Senast ändrad:
Berget är Wildspitze och du är i Pitztal?
Du håller stilen @STORPOTATEN!(y)
Det är Wildspitze 3774m och Tyrolens högsta berg (Österrikes näst högsta).
Och det är på Pitztalgletscher som man kommer så här nära (bilden är något zoomad).
Det finns ett ganska långt framskridet projekt att bygga ihop skidområdet med Tiefenbachferner i Sölden, och då inte bara en förbindelselift utan glaciärerna i mellan ska öppnas för skidåkning.
Pågår prövning hos österrikiska miljömyndigheter.

Over to you again!

Vi tar oss till något mindre berg denna gången. Och jag tar mig friheten att låna en bild då det var helt igenmulet när vi var här. Då hade bilden varit helvit och tämligen svår att gissa på. Namnet på skidorten sökes!
1611411077468.png

Ok!
Bilden är tagen inifrån en toalett (antagligen toaletten med världens bästa utsikt)
Jag vill ha namnet på "restaurangen". Shoot!

Bilagor

• 83393933_10156605014642714_7347423986608766976_n.jpg
    83393933_10156605014642714_7347423986608766976_n.jpg
    46.4 KB · Besök: 142
Jag ska erkänna att jag hade lite flax här.
Jag tyckte att pisten och bakgrunden såg ut som Ventina nerfarten som utgår från Testa Grigia, och då googlade jag snabbt på "ristorante Testa Grigia" och fick upp den här bilden:
Rifugio Testa Grigia.JPG

Återkommer, måste leta lite efter ny bild....

@PisteCarver Flax eller inte. Stämmer precis att det är Ventina pisten vi ser ringlandes ner mot Cervinia.
"Fun fact", så verkar Wikipedia-artikeln, ovan, påstå att byggnaden tidigare stod på italiensk mark, men iom climatechange, så har glaciären och därmed byggnaden, flyttat sig över till schweizisk mark. Iaf till 2/3.

Senast ändrad:
Vi fortsätter med ett tema (berg) som tilltalar en viss deltagare här - så kom igen nu, det är alla mot @STORPOTATEN!
Blir det för svårt kommer jag att ladda upp en bild till från en annan vinkel.
Jag vill ha namnet på det här mäktiga berget. Om ni förstorar och tittar noga så ser ni ett antal skidburna toppturare på väg upp.
Clip81_.JPG

Vi fortsätter med ett tema (berg) som tilltalar en viss deltagare här - så kom igen nu, det är alla mot @STORPOTATEN!
Blir det för svårt kommer jag att ladda upp en bild till från en annan vinkel.
Jag vill ha namnet på det här mäktiga berget. Om ni förstorar och tittar noga så ser ni ett antal skidburna toppturare på väg upp.
Visa bilaga 6552
Breithorn från Klein Matterhorn liften. Zermatt alltså.

Snödjup

Tillbaka
Topp