PisteCarver
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Ja, det funkade det också på den gamla tiden.Alla körde då på smala och hårda +2m storslalomskidor så du är inte ensam. Det var tufft att göra plötsliga tvärsvängar när det behövdes och vid puderåkning så gällde lätt bakåtvikt och full fart annars dök man. Faktiskt lättare i offpisten med störtloppsskidor för de var aningen bredare. (Och längre samt lägre brätte).
Så länge pisten var slät så gick det utmärkt att både "jazza" kortsvängar och köra fort i långsvängar. Det krävdes lite mer kraft/hopp, skidorna svängde ju inte av sig själv som nu. Puder gick också bra med snö upp till knäna och hopp/lyft i svängarna, så länge man inte fick framvikt för då var det framstupa ner i "fluffet". Det sämsta var pucklar och uppkörda pister med snöhögar.
Offpistskidor liknar ju nu snarare "vattenskidor".
Man körde ju med skidorna helt ihop förr, och jag har fortfarande inte lyckats bli av med den åktekniken till 100%.
Intressant att skidor utvecklats så mycket mer än pjäxor, jag körde ända tills för fem år sedan med mina formsprutade Salomon SX92 Equipe som jag köpte på 90-talet! De satt som gjutna och jag ville helt enkelt inte göra mig av med dem.
Senast ändrad: