Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Fin sjö måste jag säga! Fast lite partisk som ser den varje dag... :ROFLMAO:
Waldstätter = kantoner förresten. ;)

Jag stod mycket riktigt på Oberbauenstock och tog bilden. Fin hike, vi tog en liten kabin från Emmetten till Niederbauen, gick en runda till Stockhütte och åkte ner med gondolen som ingår i Klewenalps skidområde.

Tillbaka till @PisteCarver

Här blick ner mot Niederbauen Chulm från toppen.
Visa bilaga 17577
Då har jag också lärt mig något nytt idag, trevligt!
Jag har alltid trott att sjön hade med fyra städer att göra.
Men nu när du säger det så ser jag ju att det inte står "dt" utan "tt" i namnet.:oops:

Nästa bildgåta då.
Schokolade mit (Stroh)Rum i eftermiddagssolen är gott!😋
Var dricker jag denna?
1648060885074.png

Nej det blev lite fel då jag blev exalterad och trodde mig se nått som inte fanns. Och inte läste jag heller.

Senast ändrad:
Stämmer bra! Var på väg upp till Klettersteig Krokodil (via ferrata).
Vad gäller ledtråden, det är alltså Dammastock, 3630 m, som syns. Högst i Urneralpen, kanton Uri och Zentralschweiz. På andra sidan ligger Rhônegletscher.

Över till @fredw

Stämmer bra! Var på väg upp till Klettersteig Krokodil (via ferrata).
Vad gäller ledtråden, det är alltså Dammastock, 3630 m, som syns. Högst i Urneralpen, kanton Uri och Zentralschweiz. På andra sidan ligger Rhônegletscher.

Över till @fredw
Jag börjar tro att @fredw och @Kalle_Luzern är samma person med två nick :unsure:

//R

Jag börjar tro att @fredw och @Kalle_Luzern är samma person med två nick :unsure:

//R

Jag har tyvärr inte varit i Schweiz sedan förra årtusendet om jag minns rätt. Det var ganska nära i höstas, när vi för första gången käkade Elsässischer Flammkuchen (i Mulhouse) men sedan svängde norrut, och kanske kanske blir det en sväng kring Lago di Como i sommar!

som troligen totalt outsider här; känner altså folk varandra i liveformat? Vissa inlägg tyder ju på det. eller e de bara att ni hängt här i N* år och blivit virtuellt bekanta?

Jag har tyvärr inte varit i Schweiz sedan förra årtusendet om jag minns rätt. Det var ganska nära i höstas, när vi för första gången käkade Elsässischer Flammkuchen (i Mulhouse) men sedan svängde norrut, och kanske kanske blir det en sväng kring Lago di Como i sommar!
Hög tid då! Fast Como ligger ju inte i Schweiz... men om du tar bilen är det nog via Gotthard eller San Bernadino som gäller?

För att svara på @fredw 's bildgåta då:

Extrem vidvinkel eller har du klippt ihop den på något sätt?

I alla fall, till vänster Lärchwald, rakt fram Tappenalm och i förgrunden Schneekar. Hitom Schneekar finns det inga liftar, så jag förstår inte riktigt vad du menar med vilken lift bilden är tagen ifrån, om du inte menar det lilla ståtransportbandet som man tar för att komma upp till Horbergbahn?

...ser nu att frågan är fel ställd... Tydligen höll jag upp kameran över huvudet och... ja.
Det finns alltså inget korrekt svar på min fråga, även om Kalle var "först på rätt plats" och PC sedan redde upp det hela ytterligare. Hur gör jag nu utan att få ovänner? 😩 😭 :cry:

Till att börja med blir jag nog skyldig Kalle och PC varsin öl.

Det får bli en utslagsfråga! Den som först markerar Harakiri på bilden vinner! Alla får vara med.

Jag förstår inväntar altså att nån kommer å trycker mig på axel o presenterar sig med Nick-namn

Tro det eller inte, jag gjorde ungefär så i Åre förra året. Jag såg någon bredvid mig i sittliften (Sadelexpressen!) som liknade någon som jag sett på en bild från just detta forum, jag trodde mig iofs veta att han han skulle vara i Åre samtidigt, tog mod till mig och frågade. Hans fru (?) höll på att trilla ur liften.

...ser nu att frågan är fel ställd... Tydligen höll jag upp kameran över huvudet och... ja.
Det finns alltså inget korrekt svar på min fråga, även om Kalle var "först på rätt plats" och PC sedan redde upp det hela ytterligare. Hur gör jag nu utan att få ovänner? 😩 😭 :cry:

Det får bli en utslagsfråga! Den som först markerar Harakiri på bilden vinner! Alla får vara med.
😜😜😜
1648130655248.png

Tro det eller inte, jag gjorde ungefär så i Åre förra året. Jag såg någon bredvid mig i sittliften (Sadelexpressen!) som liknade någon som jag sett på en bild från just detta forum, jag trodde mig iofs veta att han han skulle vara i Åre samtidigt, tog mod till mig och frågade. Hans fru (?) höll på att trilla ur liften.
P_20200304_135307.jpg

Min skulle bara säga "läskunnig". Klistermärkena kom på för typ tre år sedan när jag satt i nån sexstols-lift och konstaterade att vi var tre med samma skidor. Har även flera gånger stått vid skidställ och tittat på samma herr/fru-kombo. Båda paren har även fått reflexer för att skilja ut sig. Det var nåt med klister på som inte var allt för fult.

Det är dock ännu ingen som har fått syn på dem OCH gett sig tillkänna.

Det blev pannkaka av alltihop. Har själv markerat "Harakiri" här nedan. Kalle och PC ska få varsin öl vid tillfälle, in fact, jag bjuder gärna laget runt om tillfälle ges.

Frågan är fri! Först till kvarn!

Senast ändrad:
Har själv markerat "Harakiri" här nedan. Kalle och PC ska få varsin öl vid tillfälle, in fact, jag bjuder gärna laget runt om tillfälle ges.

Visa bilaga 17591
Aha, du la upp svaret några sekunder innan jag gjorde det.

Apropå ölen till mig och @Kalle_Luzern m fl, mycket gärna!
Föreslå bara lämplig skidort de närmaste veckorna så kommer vi.;)

Tillbaka
Topp