Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Hur hög är bergstoppen bakom hjälmen på fru PC?
När någon har träffat inom +/- 10m är gåtan avgjord.
Om jag kommenterar emellanåt så får man göra en ny gissning om man vill.
1659009782932.jpeg

Tur man vant sig vid lite olika kartor, varken namn eller höjd på den toppen på vissa av dem... :rolleyes:
Nä, jag hoppades på att du inte skulle hitta den på någon karta, så att man i stället skulle vara tvungen att uppskatta höjden utifrån hur bilden ser ut och var den är tagen.
Så att övriga skulle ha någon chans mot dig. ;)
Men du hittade ju den på någon karta ändå, och så var det ”game over”.😲

Toppen finns på Fatmap.

Nä, jag hoppades på att du inte skulle hitta den på någon karta, så att man i stället skulle vara tvungen att uppskatta höjden utifrån hur bilden ser ut och var den är tagen.
Så att övriga skulle ha någon chans mot dig. ;)
Men du hittade ju den på någon karta ändå, och så var det ”game over”.😲

Toppen finns på Fatmap.
Kollade runt lite till, mest för skoj. Den listas även med 3189 m… 😲 ovanligt stort spann tycker jag, inte ens glaciär på toppen ju.

Läger?
Den där ledtråden förvirrade mig ett tag, letade efter Wetterhorn på första bilden...
Min son med fru ska till det där området och vandra om någon vecka, platsar nog som en av de vackraste dalarna i alperna (men konkurrensen är ju galen).

Senast ändrad:
Läger?
Den där ledtråden förvirrade mig ett tag, letade efter Wetterhorn på första bilden...
Min son med fru ska till det där området och vandra om någon vecka, platsar nog som en av de vackraste dalarna i alperna (men konkurrensen är ju galen).
Visst är det Läger som ligger i Männlichen-delen av liftsystemet mellan Wengen och Grindelwald. Wetterhorn bakom liftstolparna i molnet på andra bilden. På första bilden syns Tschuggen.

Verkligen fantastiskt fint område där och en del trevliga vandringar både för sportiga och njutare. :)

Har du fler spegelvända bilder @fredw :LOL:

Intressant reflektion till bilden.
Mest snö finns längst ner vid Tuxer Fernerhaus där man har ”lassat på” med konstsnö (det finns annars snökanoner längs pist 4 ända upp till toppen av Gefr. Wand.
Man kan också se att de längs båda Kaserer liftarna har plogat ihop depåer med natursnö (finns inga snökanoner där). Kaserer liftarna startar normalt upp igen i början på oktober (stängs i början på juni).

Här är en optiskt mer inzoomad bild på det som PC beskriver... Kanske har det också lagts ut vit reflekterande duk här och där?

1659092941679.png

Här är en optiskt mer inzoomad bild på det som PC beskriver... Kanske har det också lagts ut vit reflekterande duk här och där?

Visa bilaga 18949
Ja, så här såg det ut på nära håll för fyra veckor sedan.
Röd linje är sommarpisten.
I september brukar de ta bort övertäckningarna och öppna de ytorna för skidåkning.
1659095612900.png

Här är den röda linjen på din bild:
1659095815007.png

Yes!
Klart jag har med en Scandinavianskipass resort 👏
Bra för alla 08:or då! ;) Tänkte fråga om det, eftersom du avslöjat att du varit åt det hållet...
Den här kanske varit med förut, så bara att gå igenom de 733 sidorna efter ledtrådar. :ROFLMAO: Vad heter den stora klumpen i mitten av bilden?
005.JPG

Edit: förresten heter sjön ovanför Hintertux Junssee. :censored:;)

Senast ändrad:
Bra för alla 08:or då! ;) Tänkte fråga om det, eftersom du avslöjat att du varit åt det hållet...
Den här kanske varit med förut, så bara att gå igenom de 733 sidorna efter ledtrådar. :ROFLMAO: Vad heter den stora klumpen i mitten av bilden?
Visa bilaga 18953
Edi: förresten heter sjön ovanför Hintertux Junssee. :censored:;)
Snygg bild Bietschhorn (som även syns på långt håll från Zermatt).

Bilden tagen från Wiler.

Då blir det en "lokalpatriotisk" bildgåta. ;)
1. Vilken kung föreställer den här statyn?
2. Bilden är inte tagen i Skåne, och det vore nog otänkbart att ställa en staty av den kungen här. Varför då?
1659116564561.png

Ser ut som en inklippt bild på Karl XI-statyn från Stortorget i Karlskrona, med bakgrund från Dragsö camping med Brändaholm i bakgrunden.

Gissar att skånska kriget inte gjorde Karl XI alltför populärt i Skåne.

Ser ut som en inklippt bild på Karl XI-statyn från Stortorget i Karlskrona, med bakgrund från Dragsö camping med Brändaholm i bakgrunden.

Gissar att skånska kriget inte gjorde Karl XI alltför populärt i Skåne.
Bilden är inte inklippt, statyn står på Dragsö camping där jag har tagit bilden.
Det är ju Karl XI som erövrade Skåne efter slaget vid Lund, och därefter bedrev etnisk rensning mot lokalbefolkningen. Speciellt impopulär är Karl XI i Göingebygden där de frihetskämpande snapphanarna bedrev gerillakrig mot den svenska okupationsmakten, men förlorade.
Motståndet där är fortfarande så djupt rotat att man först vägrade att befatta sig med 500 kr sedeln med Karl XI, när den introducerades 1986.
Hade Karl XI aldrig vunnit slaget vid alla Lund, så hade vi antagligen haft Öresundsbron tidigare och sluppit vissa andra tråkiga ”svenskheter”. ;)

Bildgåtan går över till dig @Henke_K

Bilden är inte inklippt, statyn står på Dragsö camping där jag har tagit bilden.
Det är ju Karl XI som erövrade Skåne efter slaget vid Lund, och därefter bedrev etnisk rensning mot lokalbefolkningen. Speciellt impopulär är Karl XI i Göingebygden där de frihetskämpande snapphanarna bedrev gerillakrig mot den svenska okupationsmakten, men förlorade.
Motståndet där är fortfarande så djupt rotat att man först vägrade att befatta sig med 500 kr sedeln med Karl XI, när den introducerades 1986.
Hade Karl XI aldrig vunnit slaget vid alla Lund, så hade vi antagligen haft Öresundsbron tidigare och sluppit vissa andra tråkiga ”svenskheter”. ;)

Bildgåtan går över till dig @Henke_K
Visst är det en ”kopia” av den riktiga statyn? Om jag minns rätt är det väl en golfbana med olika kända byggnader mm (inklusive statyn) som utgör hinder och dekorationer som man spelar runt och ibland igenom??

Ah visste inte att det fanns en staty där med, tur att det var rätt i övrigt :).

I vilken skidort kan man hitta såna här bra förhållanden att de får gräva fram en gata i snön för att man ska kunna åka liften?
8AD6876B-E437-40C1-9CA3-567D932BCE62.jpeg

Visst är det en ”kopia” av den riktiga statyn? Om jag minns rätt är det väl en golfbana med olika kända byggnader mm (inklusive statyn) som utgör hinder och dekorationer som man spelar runt och ibland igenom??
Ja, så är det!
Karlskrona är en fantastisk sommarstad med skärgården på promenadavstånd.

Ah visste inte att det fanns en staty där med, tur att det var rätt i övrigt :).

I vilken skidort kan man hitta såna här bra förhållanden att de får gräva fram en gata i snön för att man ska kunna åka liften?
Visa bilaga 18955
Gissar att det kanske behövs nån mer ledtråd då det nog inte finns så mycket att gå på i bilden: Ena delen av skidortsnamnet har en koppling till alperna.

Tillbaka
Topp