Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det där är ett tillräckligt bra svar (även om det skiljer en del mot officiella siffror) för godkänt.
På bilden syns Windpark Asseln som är en av Tysklands största onshore vindparker. Den är en sammanslagning av flera närliggande vindparker.
Enligt Wikipedia så består den av 91 vindmöllor (jag tycker det ser ut att vara fler precis som @Ivo del Scandi tyckte) med en sammanlagd effekt av 119 MW.
Det ger 119/600 = 0,198 Barsebäcksreaktorer.
Kan tilläggas att en Barsebäcksreaktor motsvarade ungefär en halv Forsmark 3 eller Oskarshamn 3.

Nä, effektivt är det inte, och den här dagen gav anläggningen noll MW. Optisk miljöförstöring av ett helt landskap dessutom. Tycker vindparkerna borde ligga långt ut på havet om det är möjligt.

Över till @Kalle_Luzern !
Aha, jag chansade på att det var Fehmarn. Där jag hittade siffrorna. De måste ha bättre snurror för de påstod i snitt 370 MW från 75 st.

Tillbaka till berg då. Vad heter det bakom granen?
653.JPG

Som SP redan märkt, kända berg i bakgrunden. Skitlätt att ta ut vinkeln de syns i. ;) Syns kanske inte så tydligt, men står en antenn på toppen. På andra sidan går det en kabin upp.
Finns ett betydligt högre berg med samma namn nära Zermatt.

Senast ändrad:
Som SP redan märkt, kända berg i bakgrunden. Skitlätt att ta ut vinkeln de syns i. ;) Syns kanske inte så tydligt, men står en antenn på toppen. På andra sidan går det en kabin upp.
Finns ett betydligt högre berg med samma namn nära Zermatt.
Ska vi se om vi kan hjälpa Kalle? Fast klockan är ju över 22 nu, så det blir troligtvis en glad överraskning för honom imorgon... ;)

Jag tror karln står ungefär här, med de tre i bakgrunden - Eiger, Mönch och Jungfrau.
Klumpen bör således vara Stockhorn med den skräckinjagande höjden 2190 möh.
1661458314590.png

Ska vi se om vi kan hjälpa Kalle? Fast klockan är ju över 22 nu, så det blir troligtvis en glad överraskning för honom imorgon... ;)

Jag tror karln står ungefär här, med de tre i bakgrunden - Eiger, Mönch och Jungfrau.
Klumpen bör således vara Stockhorn med den skräckinjagande höjden 2190 möh.
Visa bilaga 19293
Visst är det Stockhorn, bra spanat!

Över till brantåkaren @STORPOTATEN

Då ska vi se....var befinner vi oss här? Godkända svar är;
1. Åkets namn
2. Närmst belägna pass
3. Det högra bergets namn
4. Kryssmarkering på karta
5. Närmsta "by"

1661493201320.png

Senast ändrad:
Bilden är svartvit och ser ut att vara en scen ur filmen ”Hjältarna från Telemarken”.
Ni är på väg att åka Gausta-Rappet, och i ryggsäcken har ni sprängmedel som ni har tänkt aptera på tyskarnas hemliga fabrik för tungt vatten nere i Rjukan. Just i det här ögonblicket står ni och väntar på att Kirk Douglas ska ta sig över snökrönet där i bakgrunden och ansluta till gruppen. ☝️

Bilden är svartvit och ser ut att vara en scen ur filmen ”Hjältarna från Telemarken”.
Ni är på väg att åka Gausta-Rappet, och i ryggsäcken har ni sprängmedel som ni har tänkt aptera på tyskarnas hemliga fabrik för tungt vatten nere i Rjukan. Just i det här ögonblicket står ni och väntar på att Kirk Douglas ska ta sig över snökrönet där i bakgrunden och ansluta till gruppen. ☝️
Kreativt och du får en guldstjärna för det! 💫
Men inte är det rätt inte.... 🙂

Edit: Sätt lite fart nu, på väg till kick-off och då lär jag bli offline en del... 😁

Senast ändrad:
Har ingen aning men chansar lite då. Nåt kanske blir rätt. :LOL:
1. Mt Fort - Pralong tour
2. Col de Prafleuri
3. Bec de Etagnes
4. Oj, orka?🤷‍♂️
5. Pralong

Har ingen aning men chansar lite då. Nåt kanske blir rätt. :LOL:
1. Mt Fort - Pralong tour
2. Col de Prafleuri
3. Bec de Etagnes
4. Oj, orka?🤷‍♂️
5. Pralong
Oj, jag ser inte mindre än tre korrekta svar även om passet Fenetre d'Alleves ligger lite närmre där vi står. Men col de prafleuri går alldeles utmärkt.
Åket kallas, i alla fall av oss, för Plan de Prafleuri. Ett åk som så gott som alltid hyser bra snö.

Nu kick-off och den gummibåtsåkande @Kalle_Luzern tar över. 😉

Nu kick-off och den gummibåtsåkande @Kalle_Luzern tar över. 😉
Låter kul det, ta det lugnt med förfriskningarna tills ni är på torra land igen! ;)

Här var jag på väg hem efter ett par stop i onsdags. 🍻 Var är bilden tagen?
IMG_4266.JPG

Edit: räcker med rätt stad!
Ledtrådar: 🐻, floden klassisk korsordsfavorit.

Senast ändrad:
Måste även vara Sveriges sämsta landsväg, men kan man ju inte svära på. Eller är det inte den vi ser i bild?:ROFLMAO:
Flatruetvägen är visserligen en grusväg men en lite mer välkrattad sådan, spåren vi ser är en korsande väg där det tydligen är jätteförbjudet att köra. Därav stenbumlingarna och en mängd skyltar. Hursomhelst så var det ingen idé att försöka med den lilla Ford Fiesta jag hade då, tyvärr slutade den semestern med Forden kluven i två delar.

Jahaja, hur stavas det där då…
Coul de Abiscoue kanske, en del i tour de france, enligt cykeltidningen jag bläddrade i hos tandläkaren för nån vecka sen så är det den tuffaste etappen i Pyrenéerna.
Kan ha blandat ihop cyklarna men tycker det ser ut som bilderna i reportaget.
Kul att jag minns det, jag som anser att cykling utan rötter/stenar är sjukt tråkigt.

Jahaja, hur stavas det där då…
Coul de Abiscoue kanske, en del i tour de france, enligt cykeltidningen jag bläddrade i hos tandläkaren för nån vecka sen så är det den tuffaste etappen i Pyrenéerna.
Kan ha blandat ihop cyklarna men tycker det ser ut som bilderna i reportaget.
Kul att jag minns det, jag som anser att cykling utan rötter/stenar är sjukt tråkigt.
Col d'Aubisque är det, du får rätt trots din horribla stavning 😀
Man kan se skidanläggningen Gourette till höger i bilden. Har man vägarna förbi kan man med fördel ta en kaffe eller en bit mat på Les Crêtes Blanches och titta på utsikten.
IMG_20220812_160458.jpg

Då letar jag namnet på berget som sticker upp.
Som ledtråd kan ges att den då 6 årige sonen tog sig upp till toppen.
Inte det högsta berget i landskapet men det kändaste och mest besökta.
Detta berg får stå ut med vandrare, enstaka skidåkare och en gång om året kommer massa löpare och springer över det.

Bilagor

• B2E5D1A9-8E3B-477B-94F4-EC7EB40F27A8.jpeg
    B2E5D1A9-8E3B-477B-94F4-EC7EB40F27A8.jpeg
    202.9 KB · Besök: 63
Då letar jag namnet på berget som sticker upp.
Som ledtråd kan ges att den då 6 årige sonen tog sig upp till toppen.
Inte det högsta berget i landskapet men det kändaste och mest besökta.
Detta berg får stå ut med vandrare, enstaka skidåkare och en gång om året kommer massa löpare och springer över det.
Städjan passar bra in på beskrivningen (bra jobbat av lillgrabben! är inte helt säker på att min 6 åring skulle klara 400 höjdmeter...)

Städjan passar bra in på beskrivningen (bra jobbat av lillgrabben! är inte helt säker på att min 6 åring skulle klara 400 höjdmeter...)
Helt rätt!
Målet för han är att gå upp på Jakobshöjden i Grövelsjön ( han heter Jacob) så han ville träna på Städjan.
Roliga är ju att Städjan är högre…..
Nu är siktet på Storväteshågna i höst.
Gissar på klart högre berg söder om Idre på nästa bild.
Kör @Ivo del Scandi

Nån måste vara först med bild från helikopter : )
Vart är jag på väg?
Innan det blir livat så var snöläget för dåligt för skoter och gå denna sträcka på våren med skidor & packning finns det inte en chans att jag gör.

Bilagor

• FA309674-3A9A-4B81-BBAC-60E3EB902BB0.png
    FA309674-3A9A-4B81-BBAC-60E3EB902BB0.png
    206.9 KB · Besök: 82
Senast ändrad:
Ja, blir några hundra mil söderut, och lite västerut. :) Gick upp genom dimman imorse, som tur är kom jag högt nog för att få lite utsikt. Tog den här vid toppstationen innan jag åkte ner. Namnge minst 3 av bergen som halvt döljs av molnen i bakgrunden.
IMG_4288.JPG

Tillbaka
Topp