Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Var tog jag det här vykortet?
1666259412544.jpeg

Mystiskt litet snö under den där granen och vid huset... Och ändå ser nysnön fin ut... Är det ett försäsongs-dump vi skådar?

Vykortet är väl från ifjol, som någon annan bild från samma dump. Parkeringen vid "tågstationen" i Pitztal typ?
Så är det!
När Pitztal har fått nysnö och man står där längst in på 1740 möh där dalen slutar och morgonsolen gnistrar i snön, så är Pitztal bedårande vackert i alla riktningar man tittar åt. Inte en massa hus och stora semesterbyar, bara vacker högalpin natur.

Jag är medveten om att jag inte alltid ger intrycket av att vara en miljöförespråkare här på forumet, men jag är mycket glad över att den österrikiska miljörörelsen för några år sedan lyckades stoppa det startade projektet att bygga samman Pitztaler Gletscher med Sölden.
Kontrasten hur det ser ut i Pitztal jämfört med parallelldalen Ötztal/Sölden är stor.
Det var en tidningsbild på en grävmaskin som stod och grävde sönder stora block i en glaciär som satte spiken i kistan för det för projektet.
För dem som blir nyfikna på Pitztal rekommenderar jag att läsa mitt reportage här på Freeride, från min resa till Pitztal förra året.
MEN! Sprid inte ryktet om Pitztal för mycket, det får gärna förbli som det är.🔇😶🤫

Din bild @Kalle_Luzern !

Eller kanske bara Steintäli….?🤔
Wendenlücke, precis. Fint åk, men som synes med många klippor att ramla ner från, så ha med någon som hittar första gångerna (vis av erfarenhet från när jag åkte med en som trodde att han hittade…). 😅
När man kör Steintäli ser man till att smita in i pisten jag hade med i förra bilden precis i slutet. Då slipper man hoppa över bäckar och gå de ca. 50 fhm tillbaka upp till liften.

Bilden är din @Hawk100

Senast ändrad:
Wendenlücke, precis. Fint åk, men som synes med många klippor att ramla ner från, så ha med någon som hittar första gångerna (vis av erfarenhet från när jag åkte med en som trodde att han hittade…). 😅
När man kör Steintäli ser man till att smita in i pisten jag hade med i förra bilden precis i slutet. Då slipper man hoppa över bäckar och gå de ca. 50 fhm tillbaka upp till liften.

Bilden är din @Hawk100
Lämnar till valfri att lägga upp ny bild….

Kan det vara ”Wilder-fredw-Rohr”?:LOL:

Du skojar, men det ryktas att detta namn (tack!) nu pryder en av de hårigaste pulka-couloirerna på baksidan av Kroksbäcks kullar.
PC, vi får ta en gubbvecka i ”Hook’s Creek” när vi fått upp flåset (det är minst 12 fhm att knata uppför!) och köpt lavinryggsäckar! Ni andra är också välkomna till Hook’s Creek om ni tar med litet Pågens gifflar och en termos varm Oboy.

Du skojar, men det ryktas att detta namn (tack!) nu pryder en av de hårigaste pulka-couloirerna på baksidan av Kroksbäcks kullar.
PC, vi får ta en gubbvecka i ”Hook’s Creek” när vi fått upp flåset (det är minst 12 fhm att knata uppför!) och köpt lavinryggsäckar! Ni andra är också välkomna till Hook’s Creek om ni tar med litet Pågens gifflar och en termos varm Oboy.
Efter att ha googlat stället o läst detta fick jag plötsligt sådana bilder i mitt inre att jag ödmjukast tackar för inbjudan men avstår hänvisande till att jag saknar lavinrygga

Lägger in en pausbild utom tävlan, i väntan på att någon med snöbilder lägger upp en riktig gåta. Vad visar nedanstående bild, och var är det fina kaklet tillverkat?

Senast ändrad:
Lägger in en pausbild utom tävlan, i väntan på att någon med snöbilder lägger upp en riktig gåta. Vad visar nedanstående bild, och var är det fina kaklet tillverkat?

Visa bilaga 20115
Nu försöker du allt lura oss igen!
Du har varit nere i garaget och tagit en närbild på mönsterdjupet i dina nyinköpta Goodyear Ultra Grip Ice 2.;)

Är det Titlis Rotair liften och åket Steinberg?

Bilden är så fin att den borde fått ligga upp hela helgen!
Om jag har rätt så vet ni vad för sorts bildgåta som väntar.... det är ju fredag! ;)

Då är det dags för Retro-Friday!🎉🥳🔊🎶⛷️

Den här fantastiska dagen hade vi -10 gr och nattagammalt 50+ cm puder i läsluttningen uppe i bilden.
Mina 205 cm Blizzard V20 Thermo RS sjönk ner så att snön nådde låren i åken.
De två personerna som står upp på bilden är två svenskar som vi träffade på vid lunchen och sedan drog med ut i den här fina terrängen.
Sittande till vänster blivande Fru PC och jag själv bakom kameran.
Jag söker:
Vilket år?
Vilken skidort?
Var i förhållande till där vi står hittar man närmsta lift?
1666362714234.png

Senast ändrad:
Stubaier Wildspitze, så gissar på Stubaier gletscher. Liften finns väl rakt ner i fallinjen? Eller har de gjort bort sig igen österrikarna, som när de döpte om till Zimba? :oops:

Stubaier Wildspitze, så gissar på Stubaier gletscher. Liften finns väl rakt ner i fallinjen? Eller har de gjort bort sig igen österrikarna, som när de döpte om till Zimba? :oops:
Ja, det är Stubaier Gletscher och det spissiga berget är Stubaier Wildspitze 3341 möh. Hela åket går på glaciär.
Dagen innan var det megadump och whiteout och vi gjorde en utflykt och sightseeing i Innsbruck, och sedan kom denna magiska aprildag (vissa dagar minns man).
Bilden är från eftermiddagen men vi startade redan på morgonen när sluttningen var orörd (har haft med en bild tidigare från det) och här körde vi hela dagen.
Liften ligger till vänster utanför bilden (det är rätt som du skriver att man kommer till dalstationen om man fortsätter rakt ner från där vi är) och vi skråade från toppen av liften in från vänster strax under Stubaier Wildspitze.
Numera kan man tyvärr inte längre köra det här åket, eftersom glaciären har sjunkit ihop så mycket att terrängen är helt förändrad.

Nu får du ta över fredagkvällen @Kalle_Luzern och nu ska jag hem och steka nyinköpt vildlax från Vänern.🐟🍋🥂😋

Kan du också gräva fram någon retrogåta, eller är du för ung för att ha tillgång till ett gammalt arkiv?;)

30 år gamla bilder... Då får jag nog gräva hemma hos päronen. 😅 Och i övrigt är nog mina analoga bilder tyvärr inte till mycket hjälp här (omöjliga gåtor, typ). Hade aldrig någon digital kamera med sparade bilder förrän jag flyttade ner hit och skaffade "smart phone". Har enstaka bilder som kompisar skickat till mig från gemensamma äventyr.

Den här är relativt gammal med tanke på det, kanske varit med förr, kanske inte, vem har koll? :rolleyes:🤷‍♂️ Fredagskväll, så räcker med rätt skidområde/skidort.

003.JPG

Tillbaka
Topp