Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vad heter vägen som jag kör på?
1676456441168.jpeg

Kanske dags för en ledtråd.
I bilden syns ett skidområde.
I bilden syns även ingången till en mycket känd dal för skidåkning.

Visst! Nya Gotthardpassvägen påsydsidan av passet. I hörnet till vänster syns gamla vägen, kallas även Tremola.

Kör på @Emmis
Skulle till nästa sagt gotthardsstrasse men tackar för detta med ny bild. Tog den för 30 min sedan: vad heter liften o resturangen intill

Bilagor

• 9192DE86-6636-4DA8-802F-9BDD0DF8EBD1.jpeg
    9192DE86-6636-4DA8-802F-9BDD0DF8EBD1.jpeg
    127.6 KB · Besök: 134
Den var knepig... Ganska liten restaurang (om det inte är liftstugan vi ser). En del osmält nysnö ovanpå stolpen där? 20 cm? Inte alperna?

Den var knepig... Ganska liten restaurang (om det inte är liftstugan vi ser). En del osmält nysnö ovanpå stolpen där? 20 cm? Inte alperna?
Så klurig är den ju inte. Det är uppenbart att det är kabinen till Aiguille du Midi, och restaurangen i liftstationen heter följaktligen Vertical Cafe et Boutique. ☝️ :sneaky:

Senast ändrad:
Ny bild tagen i ”dagsljus” denna gång lite mer uppifrån

Bilagor

• AB08C021-9BA8-4842-8F12-1FCE7FB959A3.jpeg
    AB08C021-9BA8-4842-8F12-1FCE7FB959A3.jpeg
    601.1 KB · Besök: 99
Lustigt hur finska skidorter ser likadana ut i Google Maps i "3D" som i "2D"... :unsure: :rolleyes:

(Den var inte snäll, sorry. Ta hand om oss när ni får komma med i NATO, vi är snälla och ödmjuka och älskar allt finskt.)

Kanske är vi här? Liften kan då heta Kelo?

1676563060452.png

1676562320715.png

Senast ändrad:
Lustigt hur finska skidorter ser likadana ut i Google Maps i "3D" som i "2D"... :unsure: :rolleyes:

(Den var inte snäll, sorry. Ta hand om oss när ni får komma med i NATO, vi är snälla och ödmjuka och älskar allt finskt.)

Kanske är vi här? Liften kan då heta Kelo?
Lustigt hur finska skidorter ser likadana ut i Google Maps i "3D" som i "2D"... :unsure: Jag lika svensk som finsk så 😘 men bra googlat! Full pott. Men med Hooks creek som hemmabacken ska man nog inte mopsa upp sig

Helt riktigt, Maurienne var helt okänd för mig innan resan. En riktig pärla med jättefina turmöjligheter. Jag hade en kanonvecka.
En mycket trevlig dal, och märkligt nog är det aldrig några svennar där!?
I vilken skidort hittar man denna brutala skogsåkning? Man ser spåren komma ut på fältet, men lite småbökigt att ta sig dit....
1676611174802.png

Ser för mig ut som ut som 75% alltför tät och/eller brant skog, 20% steniga stup och 5% åkbar/kasbar yta... :ROFLMAO: Fint väder dock, jag (och kanske PC??) slår mig ner i solen och äter medhavd macka medan ni njuter av "skidbackarna". 🥴;)

Ser för mig ut som ut som 75% alltför tät och/eller brant skog, 20% steniga stup och 5% åkbar/kasbar yta... :ROFLMAO:
Jo, lite så faktiskt. Vi hade dock guide på denna tripp och utan honom hade vi nog aldrig hittat ned där med lemmar, heder och stålkanter i behåll. Ändock knixigt vill jag minnas.
Men fältet var fint och framför allt de fält man inte ser här, då de ligger ovanför denna knalle.

Ser ju "spännande" ut. 😨⛷️ Kan det vara den här slänten? Val Cenis är väl skidorten då.
Visa bilaga 23181
Precis där ja. Noterar att det oftare står Val Cenis på kartorna nu för tiden men jag kallar den där byn för Termignon, vilket i alla fall Google visar om man zoomar in lite.

Dags för vår ost- och chokladätande Schweizare @Kalle_Luzern då!

Tillbaka
Topp