Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Så heter liften till höger, precis. I Courchevel dvs. Vi hade precis åkt ner från Col du Fruit, tyvärr finns liften vi åkte för att komma till åket inte kvar. :(

Fredagsförmiddag med @STORPOTATEN då. (y)
Så denna fredag förmiddag undrar jag vad det här är för skidort?
1676016386908.png

Senast ändrad:
Vad är så franskt med den? :unsure: Lik den i Melchsee-Frutt. Där finns det också ett ”blött fält”, Melchsee. Nassfeld måste det vara.
Så ja, nu har Kalle doppat näsan i sitt berömda excel-ark! ;) 😜
Visst är det Nassfeld en mycket trevlig och snörik dag - så här såg det ut under de "franska äggen" när Potaten försökte ta sig ner.
1676041883938.png

Skall @Kalle_Luzern bjuda upp @PisteCarver till fredagsdans nu månntro? ;)

Hade varit ute och handlat när jag såg bilden och den tog 3 min att lösa. sorry... ;)
Ser läckert ut där i Les 2 Alpes.

Nu kommer strax ett nytt tema: "Between the 2 ski-lives".
Underskattad skidort bland svenskar, man har ju tillgång till inte bara ett stort och välpistat berg utan oxå La Grave med fantastisk off pist. Djävulskt god lunch där på restaurangen men man blev lite för mätt...

Fredagstema: "Between the 2 ski-lives".
Någon gång på 90-talet tröttnade jag på skidåkning och sedan var det bara abrupt slut på det under ganska många år. Ett semesterintresse som dök upp i stället var sol, snorkling och "backpacker-island-hoppin".
Som vanligt söker jag plats och årtal.
1. Var har jag hamnat på bilden?
2. Bilden är tagen när platsen var ganska okänd och långt innan den senare blev scen i en mycket känd film. Platsen ligger mycket otillgängligt och inte alls så som det verkar i filmen. Vilken film pratar vi om?
3. Vilket år tog fru PC bilden?
Se upp, för i ledtråden (som var en riktig sommarplåga) till årtalet finns en slamkrypare.
1676053412053.png

Jaså, jag trodde att slamkryparen var att du hade Loonas video från 2012 men sökte året 1996 då Paradisio gjorde originalet…

@Hawk100 , jag drar inte ut på det längre, du får rätt på bildgåtan.:)
Loonas Bailando är från 1998 och vi var där på en island-hoppin-resa 1998.
Det lilla kapellet uppe på klippan ligger alltså på Skopelos karga, ödsliga, branta och bergiga nordöstkust där det bara finns såna här små grusvägar. Det tog oss en bra stund att ta oss dit på skotern, och sedan klättra alla de branta trappstegen upp till kapellet.
I filmen Mamma Mia får man felaktigt intrycket av att den här platsen ligger på gångavstånd från deras lilla hotell och by. Och de har även animerat in ett kyrktorn som inte finns i verkligheten.
Men hur som helst: Jag och fru PC var där 10 år före Pierce Brosnan, Meryl Streep, Colin Firth, Stellan Skarsgård och Amanda Seyfried.:)

Din bild @Hawk100 !

Tack, slamkrypare grejar jag uppenbarligen inte….
Får se om den här blir knixig eller ej.
Vilken Alport känd från TV är jag på väg in i?
1676096192673.jpeg

Verkar gilla kors på bergen ännu mer där…
Här åt jag lunch i dag. Vad heter restaurangen? Vad heter toppstationen i bakgrunden mitt i bilden?
1676147349702.jpeg

Tjo! Aldig lunchat där, får bli nästa gång i E-berg.
Och nu undrar jag, var är bilden tagen?
Bonusfråga: Vart är vi på väg?

sluttar.jpg

Ledtråd: Zooma!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp