Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jag ska hjälpa er lite.
Här kommer ännu en vy som är typisk för området, och dessa fjäll ligger till vänster om de två i den första bilden.
Glöm bara inte bort frågan som gäller namnet på det högra fjället i den första bilden.
Clip302.JPG

Jag tror att jag skall åka längd. Även mitt på natten. Det sysslar i varje fall mer med skidåkningen än den här berggissningen.

Är det Digerronden då? Men då får jag inte ihop det att det skulle vara Sverige högsta berg isf...

Va fan. Storronden då? Eller Rondslottet. Vet inte om man får dubbelgissa men nu gjorde jag det iaf :)
@larchii det är minsann ett tillräckligt bra svar!
Du höll på att bjuda in @wertigo där på slutet som kunde ha snott dig på vinsten!
Fjället till vänster är Rondeslottet 2178 m och fjället till höger som frågan gällde är Storronden 2138 m.
Högfjällsområde precis som Dovrefjell (Rondane ligger precis öster om därom) vilket gör att topparna inte ser så spektakulära ut som i Jotunheimen t ex.
Och här heter bergen inte "tinden" eller "piggen".
Det var min första utlandssemester tillsammans med mina föräldrar och vi bodde på Rondane Högfjällshotell.
Din tur @larchii ! :)

@larchii det är minsann ett tillräckligt bra svar!
Du höll på att bjuda in @wertigo där på slutet som kunde ha snott dig på vinsten!
Fjället till vänster är Rondeslottet 2178 m och fjället till höger som frågan gällde är Storronden 2138 m.
Högfjällsområde precis som Dovrefjell (Rondane ligger precis öster om därom) vilket gör att topparna inte ser så spektakulära ut som i Jotunheimen t ex.
Och här heter bergen inte "tinden" eller "piggen".
Det var min första utlandssemester tillsammans med mina föräldrar och vi bodde på Rondane Högfjällshotell.
Din tur @larchii ! :)

Ja det var nära @wertigo, men sov gott istället. ;) Har ju kört förbi här otaliga gånger, men aldrig varit inne i Rondane faktiskt. Det får allt bli en tur snart. Då ska vi se, letar fram en bild som kommer innan 12-slaget.

Tärnaby?
Laxfjället heter det väl i så fall (känner man ju till sen Ingemar tiden).
Sjöarna plus den högre höjden norrifrån säger mig att det kunde vara så.
Jag tror att du står på Norra Storfjället där du har tagit bilden.

Senast ändrad:
Det måste väl vara Tärnabys skidområde rakt fram, annars har jag hittat en tvillingort med tvilling terräng.

jag trodde, att bilden är från Ryfjället. Jag förstår nu inte helt, vad PisteCarver berättar.

Du står högst troligt uppe på Gurkfjället, och det vi ser är baksidan av laxnäs(tärnaby)

Måste vara snabbare nästa gång! 😅

Det var ju verkligen roligt att jag klarade Tärnaby. Det är ju närmast helig "Ingemar-alpin-terräng"! :)
Då kommer nästa bildgåta. Var är vi?
Clip311_.JPG

Åreskutan. Ser ut som en gammal skylt efter järnvägen
Om jag inte minns fel så tror jag det är Mullfjället på bilden, och på den censurerade skylten står det "Åre".
Jag har faktiskt varit där en gång i slutet på 90-talet. Vi var ett sällskap på 6 personer (tre par) som åkte skidor där på påsken. En i sällskapet (en tjej) har vunnit en världscuptävling i slalom (vi övriga fem vanliga turiståkare). Det var väldigt roligt även man insåg att man inte är något annat än en "turiståkare". :)
Nu får ni klara er utan mig resten av helgen, jag återkommer om ett par dagar.
Fortsätt jakten på bergen mm.! 😀

Din tur @Skantz!

Fjäll i Sverige söker jag denna gång, vad heter fjället?

Bilagor

• IMG_6321 kopia.JPG
    IMG_6321 kopia.JPG
    111.6 KB · Besök: 126
Tillbaka
Topp