Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det planerades tydligen en lift som skulle heta just Valaccia där en gång i tiden, hörde du något om den? Syntes t o m på äldre liftkartor. Livignos liftsystem är ju inte oändligt stort så man kanske kan hoppas på att den blir verklighet nån gång.

Fast just nu tror jag de är mest upptagna med att få till liften som förbinder dalens båda liftsystem. Hur man kan ha ett sådant ”tudelat” liftsystem med så skruttig bussförbindelse är så… italienskt. Annars får Livigno två tummar upp även av mig.

Låter italienskt: "men are already at work and should be ready for winter", 2015. :ROFLMAO:

Låter italienskt: "men are already at work and should be ready for winter", 2015. :ROFLMAO:

Ja tydligen hade man redan påbörjat markarbeten och Doppelmayr hade redan producerat allt som behövdes för liften, det låg magasinerat i väntan på byggstart. Man undrar vart det tog vägen...

Se även min lilla research i föregående inlägg!

Senast ändrad:
Ja, Bivio den lilla skidorten på väg upp mot Julierpass som leder över till Engadin.
I Bivio har nog inte många svenskar varit, vi var nog de enda när vi var där.

Över till @Kalle_Luzern !
Jag har kört förbi en gång, på sommaren.

Här har nog fler här inne varit, var är bilden tagen?
043.JPG

Ja tydligen hade man redan påbörjat markarbeten och Doppelmayr hade redan producerat allt som behövdes för liften, det låg magasinerat i väntan på byggstart. Man undrar vart det tog vägen...

Se även min lilla research i föregående inlägg!
Enl. uppgifter från hotellet vi bodde på 2023 så är det den liften som numera går från Passo D´Eira till Mottolino/M´Eating Point. En klar uppgradering samt att man kunde använda något som redan köpts in. Miljövänner framhöll att det fanns någon fågelart(örn) i den dalen och därför blev det ingen utveckling på den sidan av berget.

Stämmer bra det. (y) I övre delen av en fin svart pist som går ner till Wixi med häftiga vyer mot väggen under Mönch. Brukade gå att hitta lite fina pudersvängar på sidorna. I bakgrunden syns Piz Gloria/Schilthorn.

Din bild @xhib !
Tyckte det liknade Möch/Jungfrau till vänster och kände igen Piz Gloria.

Vad heter stugan i mitten av bilden?
DSC02798.JPG

Efter all research jag gjort inför våra två inställda (Covid) resor till Arabba, inklusive samtliga brantåk i Sella-massivet (nåja, några i alla fall), vore det väl märkligt om man inte kände igen denna vy.
Måste vara Rifugio Boe precis innan man droppar ner i Val Mezdi?

Senast ändrad:
Nix, det är det inte. Fel land. Åket bär samma namn som berget.

Vid senaste alpbesöket försökte jag se mig om och minnas topparnas utseende på samma sätt som några här (ingen rotfrukt eller karvare nämnd eller glömd...) tycks kunna göra nästan automatiskt. Insåg (slutligen) att det tydligen inte riktigt är min grej! :oops::) Jag behöver andra riktmärken.

Påminner annars litet om Val Gronda i Ischgl men det är det ju inte.

Vid senaste alpbesöket försökte jag se mig om och minnas topparnas utseende på samma sätt som några här (ingen rotfrukt eller karvare nämnd eller glömd...) tycks kunna göra nästan automatiskt. Insåg (slutligen) att det tydligen inte riktigt är min grej! :oops::) Jag behöver andra riktmärken.

Påminner annars litet om Val Gronda i Ischgl men det är det ju inte.
Nej, Ischgl är det ju inte. Men en del av Ischgls skidsystem sträcker sig in i ett annat land.....
Och i det andra landet finns en väldigt känd skidort där detta berg stoltserar. :rolleyes:

Din beskrivning ger ett något mindre seriöst intryck än Fatmap 😁
Ja verkligen!😄
Visst är det väldigt brant och dessutom smalt på ngt ställe, men att man vid fall troligtvis dör kan jag tycka är lite väl pessimistiskt.. Självklart inte bra att trilla just där naturligtvis, men...trolig död? Vette tusan. Fast det klart, det var ju några decennier sedan jag och Hawk100 körde den, kan ju naturligtvis vara min ungdomliga avsaknad av risktänkande som speglar av sig i min recension.. 😉

Ja verkligen!😄
Visst är det väldigt brant och dessutom smalt på ngt ställe, men att man vid fall troligtvis dör kan jag tycka är lite väl pessimistiskt.. Självklart inte bra att trilla just där naturligtvis, men...trolig död? Vette tusan. Fast det klart, det var ju några decennier sedan jag och Hawk100 körde den, kan ju naturligtvis vara min ungdomliga avsaknad av risktänkande som speglar av sig i min recension.. 😉

Jag som är mindre riskbenägen tänker ibland att först är man försiktig i backen, sen exponerar man sig (igen) för 2x7 timmar på Autobahn i uppåt 140 km/h där det definitivt gäller att "if you make a mistake, you die". Eller mer troligt, om någon annan gör ett misstag...

Jag som är mindre riskbenägen tänker ibland att först är man försiktig i backen, sen exponerar man sig (igen) för 2x7 timmar på Autobahn i uppåt 140 km/h där det definitivt gäller att "if you make a mistake, you die". Eller mer troligt, om någon annan gör ett misstag...
Pratade för ett tag sen med en par åkare (guider) som brukade åka brant med ett rep mellan sig, vad tror ni om det?

Kan det vara vid Aprica?

(Hawken har tydligen varit där, annars hade han säkert klämt den direkt... )

1710925331314.png

Senast ändrad:
Kan det vara vid Aprica?

(Hawken har tydligen varit där, annars hade han säkert klämt den direkt... )
Adesso hai trovato la risposta giusta. Era Aprica! Som synes har även undertecknad varit där. Kanske inte en ort värt någon större omväg, men några trevlig pister, och som alltid en del potential att åka utanför. Vid våra två besök var dock snöläget sådant att det inte var motiverat med några längre utflykter.

Bollen går vidare till @fredw

OK! Det vore kul att botanisera bland alla hundratals mindre orter i alperna som finns.

Här en bild på en av mina topp 10 favoriter bland svarta pister. Lång, jämnbrant utan överdrifter, välpistad och som synes direkt servad av en modern bekväm gondol utan köer. Vill gärna ha namn på skidort, lift och pist.

1710930343188.png

Kan det vara Adlerpiste och Almbahn i Serfaus-Fiss-Ladis?

Mycket bra, helt rätt, tänkte att den kanske var för anonym! Hittade den ganska högt upp på en nordsluttning men som synes ändå ganska skruttigt med snö utanför pisten.
Brantare än den ser ut på bilden men som sagt, inget extremt. Bara fin.
På den sidan, i Fiss nordsluttning, fanns några av de bästa backarna i systemet. Mycket av resten led av solskadad snö när vi var där, även över 2000 m.

2,1 km lång pist i fallinjen, med 800 meters fallhöjd servad av en modern snabb gondol. Inte fel.

Åter till 🇨🇭-Kalle!

Senast ändrad:
Mycket bra, helt rätt, tänkte att den kanske var för anonym! Hittade den ganska högt upp på en nordsluttning men som synes ändå ganska skruttigt med snö utanför pisten.
Brantare än den ser ut på bilden men som sagt, inget extremt. Bara fin.
På den sidan, i Fiss nordsluttning, fanns några av de bästa backarna i systemet. Mycket av resten led av solskadad snö när vi var där, även över 2000 m.
Åter till 🇨🇭-Kalle!
Ja, var ju bara tack vare att jag hade lite koll på var du varit på sistone som jag hade en chans känns det som. ;)

Vad heter toppstationen i bakgrunden?
008.JPG

Snödjup

Tillbaka
Topp