Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ingen verkar vilja gissa på denna fina bild. :( Ger det en chans, lite knivigt vad som döljs av moln och vad som syns.
1. Monte Vioz, 3645 müa
2. Ghiacciaio dei Forni
I den här bilden finns det en hel symfoni av 3500+m berg. Den allra högsta toppen som är över 3700m är mycket riktigt dold i moln.

Dina svar är naturligtvis korrekta.

Över till @Kalle_Luzern !

Då bjuder jag på en lätt till fredagsmyset. Var finns den här toppstationen?
1710532279990.jpeg

En dansdänga också! 💃🕺

Rätt svar på arenan. Hade tänkt mig Vitosha/Aleko på skidorten men verkar nog också finnas en liten anläggning som heter Vitoshko Lale, så det ger rätt.

Bilden till dig @Christiam !

Rätt svar på arenan. Hade tänkt mig Vitosha/Aleko på skidorten men verkar nog också finnas en liten anläggning som heter Vitoshko Lale, så det ger rätt.

Bilden till dig @Christiam !
Jag är på utbildning hela dagen så valfri Blades åkare får ta över straffetpinnen! Finns ingen så är det först till kvarn.

Jag är på svärfarsbesök hela eftermiddagen, men jag bjuder på tre vackra bergstoppar 🏔️🇮🇹 i fjärran. Vad kan de heta (eller någon av dem)?
1710587316435.png

Senast ändrad:
Då har jag också tre 3000+ toppar i fjärran, lite till vänster. Namnge den högsta, alternativt namnge (den drygt 1000 m lägre) toppen jag stod på när jag tog bilden.
IMG_6414.JPG

Vet inte om det är hårdrock nog för en lördag, men måste väl räknas som rockklassiker iaf? 🤘

Nog är de över 3000 alltid... Men....Du stod uppe på Schafberg? Ser ut att vara ett riktigt trevligt åk.
Ja, och bakom dem ett par 4000 m. Mittersta högst, Mittelhorn är det passande namnet, 3704 möh.

Vi fick ett fint åk ner från Schafberg. (y) Mitt sällskap fortsatte mot väggen till Graustock som syns till höger, fel val för han hamnade i solbränt med lite skorpa när jag hade kallsnö. ;) Första gången jag gjorde den turen, var lite svettigt på ett ställe när man ska över kammen, stor driva där i vinter men var ett ok spår när vi gick. Kan anas i första bilden nedanför. Annars ganska lätt tur från Jochpass, bäst tidig vinter då första biten är väldigt solexponerad. Åket går ner till Engstlensee i måttlig lutning och sen får man gå en bit till liften.

Över till hårdrockaren @STORPOTATEN
1710619120521.jpeg

1710619090693.jpeg

1710619053534.jpeg

Senast ändrad:
Sjön är väl Torne träsk.

Och byggnaden tycker ger intryck av att vara en gammal toppstation för en kabinbana. Men eftersom jag inte lyckats identifiera var det är kan jag vara helt ute och cykla.

Sjön är väl Torne träsk.

Och byggnaden tycker ger intryck av att vara en gammal toppstation för en kabinbana. Men eftersom jag inte lyckats identifiera var det är kan jag vara helt ute och cykla.
Jajamen Torne Träsk, med Lapporten och annat skoj i bakgrunden.
Ja, det är en gammal toppstation, men vad var syftet med just denna toppstation?

Jajamen Torne Träsk, med Lapporten och annat skoj i bakgrunden.
Ja, det är en gammal toppstation, men vad var syftet med just denna toppstation?
Syftet var väl att förankra liftkablarna samt möjliggöra avstigning 😉

Längre än så kommer jag inte ikväll, så någon annan som lyckas identifiera var det är får ta det vidare.

Jag har nån tanke om krig, granater och Montgenevre men kommer inte längre än så... Har druckit för mycket calvados.

Är det den gamla toppstationen på Furgenn? I så fall läser jag att den var till för att få en espresso med grappa så man vågade åka ner därifrån på skidor längs gränsen och sen under Matterhorns vägg. :LOL:

Åker skidor, så om det är rätt kan andre Kalle ta nästa bild eftetsom han tog sjön. (y) ⛷️

Senast ändrad:
Är det den gamla toppstationen på Furgenn? I så fall läser jag att den var till för att få en espresso med grappa så man vågade åka ner därifrån på skidor längs gränsen och sen under Matterhorns vägg. :LOL:

Åker skidor, så om det är rätt kan andre Kalle ta nästa bild eftetsom han tog sjön. (y) ⛷️
Det är den gamla toppstationen på Furggen, 3492 möh. Men såvitt jag förstår var tanken aldrig skidor och espresso/grappa, även om det naturligtvis hade varit ett attraktivt alternativ.
Utan tanken med kabinen var till och med ytterligare spektakulärt.....

Det var tänkt som en kabinbana i tre steg, 1: Cervinia-Plan Maison, 2. Plan Masion-Furggen och 3. Furggen-Matterhorn. 🏔️🚠
Tredje steget byggdes aldrig
Exactemente! Planen var en trestegraket upp till toppen av självaste Matterhorn! :rolleyes: 😲
Steg 2 var igång till 1993 då is drog ner kablarna och sedan återställdes det aldrig.

Udrar hur det var tänkt att man skulle åka skidor nerför Matterhorn….😱:unsure:
Så här?

Över till PC!

Senast ändrad:
Det är den gamla toppstationen på Furggen, 3492 möh. Men såvitt jag förstår var tanken aldrig skidor och espresso/grappa, även om det naturligtvis hade varit ett attraktivt alternativ.
Utan tanken med kabinen var till och med ytterligare spektakulärt.....
Läser här att det var verklighet! 😅

Passo della Vallaccia
Så heter det och på andra sidan en liten bit därifrån ligger skidorten Isolaccia. En ganska deprimerande by som jag har kört igenom.
Livigno är nog den trevligaste alpby som jag har semestrat i, stort utbud av allt man kan önska sig och en riktig mysfaktor.
Andra skidorter i närheten t ex Bormio ser tämligen sunkiga och trista ut.

Livigno har väl sina fördelar med läget... Nästan granne med St. Moritz, skatteparadis, osv. ;)
Vad gör man i mitten av oktober om snön inte riktigt velat komma? Man tar en vandring i föralperna med bra utsikt! Var är bilden tagen? Namnet på ett berg eller pass i närheten räcker. :) Namnet på dalen nere till höger går också bra som svar.
016.JPG

Senast ändrad:
Ja, det var jag. Ochse bakom mig, stod på Bürgle med Morgetepass precis i bildens undre kant. Parkerat vid Gurnigelpass nere till vänster. Gantrisch utanför bild till vänster. Simmental nere till höger. I panoramat massa bekanta toppar i Berner Oberland, Stockhorn, Niesen, Wetterhorn, Schreckhorn, de tre stora kända, Blüemlisalp och Doldenhorn bl.a. (y)

Tillbaka till @PisteCarver

Senast ändrad:
Så heter det och på andra sidan en liten bit därifrån ligger skidorten Isolaccia. En ganska deprimerande by som jag har kört igenom.
Livigno är nog den trevligaste alpby som jag har semestrat i, stort utbud av allt man kan önska sig och en riktig mysfaktor.
Andra skidorter i närheten t ex Bormio ser tämligen sunkiga och trista ut.

Det planerades tydligen en lift som skulle heta just Valaccia där en gång i tiden, hörde du något om den? Syntes t o m på äldre liftkartor. Livignos liftsystem är ju inte oändligt stort så man kanske kan hoppas på att den blir verklighet nån gång.

Fast just nu tror jag de är mest upptagna med att få till liften som förbinder dalens båda liftsystem. Hur man kan ha ett sådant ”tudelat” liftsystem med så skruttig bussförbindelse är så… italienskt. Annars får Livigno två tummar upp även av mig.

Det planerades tydligen en lift som skulle heta just Valaccia där en gång i tiden, hörde du något om den? Syntes t o m på äldre liftkartor. Livignos liftsystem är ju inte oändligt stort så man kanske kan hoppas på att den blir verklighet nån gång.

Fast just nu tror jag de är mest upptagna med att få till liften som förbinder dalens båda liftsystem. Hur man kan ha ett sådant ”tudelat” liftsystem med så skruttig bussförbindelse är så… italienskt. Annars får Livigno två tummar upp även av mig.

Det visste jag inte, har du någon karta där den är inritad?

Det visste jag inte, har du någon karta där den är inritad?

1710750589775.png

Här kan du se början till toppstationen och vad som liknar en del fundament till liftstoplar:

Edit: Det fanns en tvåstol för länge sedan, som monterades ner, och en sexstol planerades. Hade blivit systemets kanske bästa mörkröda backe. Har ännu inte hittat varför men jag tror den blev slutligen överklagad av miljöskäl, "förändrar landskapsbilden för mycket" etc etc

Edit 2: Har nu hittat länkar om byggstoppet.

Tydligen hoppades man ännu fram till för några år sedan att det skulle kunna bli en ny lift, men här är en artikel där miljörörelsen kräver att allt från det påbörjade bygget ska monteras bort:

PS gick förresten en lavin på julafton 2023 i området med ett snowboardåkande dödsoffer, undrar om Anders B hade koll på det:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp