Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Plus en del bra orter söderut dessutom....+1 på Briancon. Mindre hets och mindre smog än Cham, mysigt som tusan (gäller hela Serre-dalen, man måste inte prompt bo i själva Briancon), billigare liftkort (billigare allting vid närmare eftertanke), bättre eget skidområde plus att det är nära till LG, ADH, L2A, Via Lattea och diverse småorter, och dessutom stora ytor att tura på uppe kring Lautaret/Galibier.
Och relativt kort körtid för stadsutflykter till Turin, Milano och Grenoble, eller för all del ner till kusten på vårkanten.
Edit: Enda nackdelen är väl att det är lite si och så med snösäkerheten om det är ett dåligt år, men liftarna ligger på nordsida, och högre belägna Alpe/LG/2 Alpes ligger typ en timme bort med bil.
Vet du om det finns något multiskipass i regionen?+1 på Briancon. Mindre hets och mindre smog än Cham, mysigt som tusan (gäller hela Serre-dalen, man måste inte prompt bo i själva Briancon), billigare liftkort (billigare allting vid närmare eftertanke), bättre eget skidområde plus att det är nära till LG, ADH, L2A, Via Lattea och diverse småorter, och dessutom stora ytor att tura på uppe kring Lautaret/Galibier.
Och relativt kort körtid för stadsutflykter till Turin, Milano och Grenoble, eller för all del ner till kusten på vårkanten.
Edit: Enda nackdelen är väl att det är lite si och så med snösäkerheten om det är ett dåligt år, men liftarna ligger på nordsida, och högre belägna Alpe/LG/2 Alpes ligger typ en timme bort med bil.
Ja allt beror ju på hur mycket fokus man har på skidåkning/livet i övrigt. Briancon tom mars och sen avsluta säsongen i ChamCham går bort. För många bra åkare som krigar om pudret där. Egentligen behöver vi ingen stor ort att bo i, men lättillgänglig bra åkning i ett hyfsat stort system söker vi. Och nära till annan bra åkning är förstås ett klart plus!!
Nu känner ju jag @Hawk100 och vet precis vad han gillar att åtnjuta efter skidåkningen. Varm saft med skorpor på sängkanten. Och endast varm saft med skorpor på sängkanten.Ja allt beror ju på hur mycket fokus man har på skidåkning/livet i övrigt. Briancon tom mars och sen avsluta säsongen i Cham![]()
När jag bodde i Serre fick vi små vouchers med gratisdagar för Via Lattea, både för hela samt bara Montgenèvre, samt Puy Saint Vincent, och kanske att det var Alpe också. Men det var 10 år sedan så kan ha ändrats.Vet du om det finns något multiskipass i regionen?
Från Malmö-området?Datorn klyddar... det tar lite tid till....
Tre timmar är ju alldeles nästgårds. Sist vi var i Montgenevre flög vi via Milano. Men där är väl Briancons största nackdel, det är lite irriterande långt till smidiga flyg. Turin är dåligt med flyg från SverigeNu känner ju jag @Hawk100 och vet precis vad han gillar att åtnjuta efter skidåkningen. Varm saft med skorpor på sängkanten. Och endast varm saft med skorpor på sängkanten.
Skämt åt sidan, Briancon är inget dumt val - Du har Via Lattea, Bardonecchia, Queyras och andra ställen som får sjukt med snö vid retour d'est. Och du har bland annat Serre, Puy St Vincent och Vars/Risoul som drar nytta av de västliga stormarna. Du har tom relativ närhet till AlpeDhuez, Les 2 Alpes som kan få sitt vid både västliga och nordliga stormar.
Och vi vet ju alla att receptet på en lyckad säsong stavas neige fraiche.. Mycket neige fraiche.
Men visst finns det smolk i bägaren och exakt vad det är, är ju klarare än gin - det är över tre timmar för att åka och besöka Fernet Brancans födelsestad Milano.
Hur var det med den där bilden nu då?![]()
Vill man ha närhet till Milano (och till BraulioNu känner ju jag @Hawk100 och vet precis vad han gillar att åtnjuta efter skidåkningen. Varm saft med skorpor på sängkanten. Och endast varm saft med skorpor på sängkanten.
Skämt åt sidan, Briancon är inget dumt val - Du har Via Lattea, Bardonecchia, Queyras och andra ställen som får sjukt med snö vid retour d'est. Och du har bland annat Serre, Puy St Vincent och Vars/Risoul som drar nytta av de västliga stormarna. Du har tom relativ närhet till AlpeDhuez, Les 2 Alpes som kan få sitt vid både västliga och nordliga stormar.
Och vi vet ju alla att receptet på en lyckad säsong stavas neige fraiche.. Mycket neige fraiche.
Men visst finns det smolk i bägaren och exakt vad det är, är ju klarare än gin - det är över tre timmar för att åka och besöka Fernet Brancans födelsestad Milano.
Hur var det med den där bilden nu då?![]()
Ska man vara i Serre (eller för den delen Cham) en längre tid vill man ha bil, och det blir dyrt med månader av hyrbil. Skulle rekommendera att köra ner, ta ett nattstopp på färjan, och ett i södra Schweiz eller typ Annecy beroende på ork.Tre timmar är ju alldeles nästgårds. Sist vi var i Montgenevre flög vi via Milano. Men där är väl Briancons största nackdel, det är lite irriterande långt till smidiga flyg. Turin är dåligt med flyg från Sverige
Mm, och man kanske vill kunna åka fram och tillbaka några gånger på en säsong tänker jagSka man vara i Serre (eller för den delen Cham) en längre tid vill man ha bil, och det blir dyrt med månader av hyrbil. Skulle rekommendera att köra ner, ta ett nattstopp på färjan, och ett i södra Schweiz eller typ Annecy beroende på ork.
Men flygplats är ju smidigt för påhälsare iofs..
Nu tappade du mig :DMm, och man kanske vill kunna åka fram och tillbaka några gånger på en säsong tänker jag
Det ska lämnas en son hemma, som precis är gammal nog att lämnas själv. Jag misstänker att det kan gå åt några resor...Nu tappade du mig :D
Jag förstår vad du menar, men, nej.
Nästan, brer poo litta för att reta er....Från Malmö-området?
Ja, absolut tar man bilen ner då....Ska man vara i Serre (eller för den delen Cham) en längre tid vill man ha bil, och det blir dyrt med månader av hyrbil. Skulle rekommendera att köra ner, ta ett nattstopp på färjan, och ett i södra Schweiz eller typ Annecy beroende på ork.
Men flygplats är ju smidigt för påhälsare iofs..
Non, c'est pas correctement.Snackar vi lata pistörer så måste det vara Frankrike. Och många utbytta liftar hittar vi i Serre Chevalier så Clot Gauthier kanske?
Naj.Är det kanske Plaun i Laax?
Naj.Sternen i Hoch-Ybrig?
Meribel är ingen lift, den är ju en ort för bövelen...Meribel?
Nej.Klingenstock, Stoos
Ahhh... kan vara bra att veta!Tyvärr...
Kolla ledtråden.![]()
Pisten "Harakiri" ligger i Zillertal, fast det är inte den på bilden... men terrängen runt omkring och höjd och lutning är mycket lika.Jag gissar på Zillertal nånstans! Larmach?